Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 12805
Sikkert en del Freaks her inne som leker med hacking på fritiden, eller folk generelt som vil vite litt om sin egen sikkerhet.

Brennpunkt i kveld omhandler det.

http://www.nrk.no/brennpunkt/

Direktelink til Nrk nett-tv.

http://www.nrk.no/nett-tv/direkte/

Brennpunkt ligger også ute på nett, så du kan fint se det i ettertid.

http://www.nrk.no/nett-tv/prosjekt/149/


Enjoy
Sist endret av stagg; 25. oktober 2011 kl. 20:04.
Har gledet meg til dette hele dagen!
Noen som vet hva nettkortet han har heter? Det var jo en DIGER antenne!
Gitt penger til Røde Kors.

Robin Hood som har vært på fære eller ?
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Noen som vet hva nettkortet han har heter? Det var jo en DIGER antenne!
Vis hele sitatet...
Antennen som er på dette bildet?

http://gfx.nrk.no/ZW-8KNE9xqMax9HfUDmiqwa8Eg30jKY7j6yMeDLn4SlA.jpg


I så fall er det Alfa AWUS036H.
Sitat av T.J Vis innlegg
Gitt penger til Røde Kors.

Robin Hood som har vært på fære eller ?
Vis hele sitatet...
Det var banken som ga de pengene de testet kontoen med til røde kors.

Noen som vet hva slags programmer han brukte?
Så bare Backtrack og en IRC klient.
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
Antennen som er på dette bildet?

http://gfx.nrk.no/ZW-8KNE9xqMax9HfUDmiqwa8Eg30jKY7j6yMeDLn4SlA.jpg


I så fall er det Alfa AWUS036H.
Vis hele sitatet...
Siste transaksjon på VISA-kort: eBay, klokka 22:15
DX har denne antennen til rundt 160 kroner

Spørsmåle nå er vell hva trenger men får og sette opp Hotspot å se hva andre surfer på:P
Wlan kort som blei brukt hetter : Alfa , kjent for bra sender/motaker. antenne som blei brukt hetter omni antenne.
eks: http://s.dealextreme.com/search/omni (bare pass på at den er for 2,4ghz)
Var ikke noe "revlosjonerende" synes det var dårlig dem bare kopierte 99% fra svt. uten å lage noe selv.

Han brukte backtracker (knekke wep) , firesheep (cookies) og wireshark for se rå data trafikk.
LOL alle og enhver har dette kortet...
http://www.ebay.com/itm/3-track-Lo-c...item3ca58812dd <- kort skrive for magnet kort.

Det dem ikke sier er at du kan programer om ditt egent visa kort, så bilde blir rett :-)

for crack wep brukte han faktisk aircrack-ng ( i backtracker)
Haha, foreldrene i hus fikk lyst til å kaste routeren etter at de så programmet
But, ingenting oppsiktsvekkende der, alle som er over gjennomsnittet interessert i nettverk/IT kan dette fra før av Husk WPA, ikke "hei123" <-- passord osv
Men stusset over han sa at bra password var på 8 tegn, med tanke på at det minste du kan bruke på wpa :-/
Og at dem ikke sa at wpa/wpa2 heller ikke er siker, trenger bare mer tid og gpu kraft.

Ikke glem default password
Sist endret av ontheroad; 25. oktober 2011 kl. 22:43.
Selv jobber jeg hos Telenor teknisk support, og anbefaler primært WPA2 gitt at det er mulig, men hender at kunder har så gamle pcer at de ikke takler mer enn WEP. Det er enste grunn til at jeg "anbefaler" WEP. Jeg tester såklart om det er mulig å bruke WPA før jeg går over til WEP

Jeg syntes det er på høy tid at man sender et program som dette slik at flere enn bare data- eller sikkerhetsinteresserte får med seg dette. Alt for mange har absolutt ikke peiling på sikkerhet innenfor IT. (selv jobber jeg med å øke kunnskapen, slik at jeg kan delta på mer tekniske diskusjoner. Jeg prøver også å pushe nettverk og sikkerhet som fag på skolen)
For de som ikke fikk se det direkte: Link til episoden
wep-nettverk,kulturminner som de er, bør vel snarest fredes av riksantivaren.
Snoooork..... Dette var rimelig kjedelig og veldig lite interessant. Jeg synes likevel det er positivt at de sender det, med tanke på hvor mange som faktisk ikke vet hva de kan bli utsatt for. Men de trenger da å forklare som om de snakket til småunger?

Sitat av steff404 Vis innlegg
DX har denne antennen til rundt 160 kroner

Spørsmåle nå er vell hva trenger men får og sette opp Hotspot å se hva andre surfer på:P
Vis hele sitatet...
Vet at Social Engineering Toolkit, som ligger i hvertfall bt4 og bt5 har støtte for dette, om du oppgraderer til nyeste versjon av SET. Noe du må gjøre hver gang du booter opp, om ikke du har det på disken din..
Nå vedder jeg på at 13 åringene som "skal hacke alt" kommer og spør om hvor de kan finne "superhack 2011"
Er ikke datakyndig for fem flate øre men ble litt interessert da jeg så dokumentaren på Brennpunkt.

Der hvor hackeren Dan og reporteren satt fremfor laptopen og chattet med en som solgte kort-informasjon om ei svensk dame til 100$, hvor får denne fyren hentet informasjonen ifra om han sitter på andre siden av jordkloden?

Er forøvrig en liten tankevekker at nettsvindel/bedrageri sjelden blir oppklart pga. politiet ikke har nok ressurser (folk med nok IT-kunnskap) til å fange disse kjeltringene, så derfor er det nok en god inntektskilde for identitetstyvene med lav risiko.
Sist endret av Vitex; 26. oktober 2011 kl. 00:57.
Fyfaen, jeg elsker nFF!
Fikk sett halve programmet og var nødt å se resten, så det første jeg tenkte var "dette må da bare ha blitt snakket om på freak!". Første tråden jeg ser er om dette programmet!
Dott i øret.
stagg's Avatar
Trådstarter
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Fyfaen, jeg elsker nFF!
Fikk sett halve programmet og var nødt å se resten, så det første jeg tenkte var "dette må da bare ha blitt snakket om på freak!". Første tråden jeg ser er om dette programmet!
Vis hele sitatet...
Jeg har enda ikke sett den selv, gleder meg.
Sitat av Vitex Vis innlegg
Er ikke datakyndig for fem flate øre men ble litt interessert da jeg så dokumentaren på Brennpunkt.

Der hvor hackeren Dan og reporteren satt fremfor laptopen og chattet med en som solgte kort-informasjon om ei svensk dame til 100$, hvor får denne fyren hentet informasjonen ifra om han sitter på andre siden av jordkloden?

Er forøvrig en liten tankevekker at nettsvindel/bedrageri sjelden blir oppklart pga. politiet ikke har nok ressurser (folk med nok IT-kunnskap) til å fange disse kjeltringene, så derfor er det nok en god inntektskilde for identitetstyvene med lav risiko.
Vis hele sitatet...
Det finnes mange muligheter for å stjele kortinformasjonen til intetanende ofre.

En mulighet er at kjeltringen har tilgang til et botnet, altså et nettverk av infiserte datamaskiner som vedkommende har full kontroll over uten at eierne av datamaskinene har kjennskap til det. Spesialisert programvare kan være installert på samtlig av disse datamaskinene, som snapper opp kortinformasjon idét eieren av kortet gjennomfører en transaksjon på nettet og sender informasjonen tilbake til operatøren av botnettet. Eventuelt kan kortopplysningene være hentet ut av databasen til dårlig sikrede nettbutikker.

Ellers må jeg få si at om de kjøpte kortopplysninger for hundre dollar har de brukt unødvendig mye penger. Grunnleggende opplysninger som kortholders navn, adresse, telefonnummer, kortnummer, utløpsdato og sikkerhetskode selges ofte for helt nede i 1 til 5 dollar, avhengig av hva slags type kort det er og i hvilket land kortet er utstedt. Ekstra informasjon, slik som personnummer, svar på sikkerhetsspørsmålet til kortet, VBV-passord, PIN-kode, passord til offerets e-postadresse osv. selges sjeldent for mer enn 15 dollar.
Greit nok, reprise fra svt og ikke mye nytt.- http://www.svenskahackare.se/ er fin for oss som ikke liker å høre historier fra "nätets skuggside." Anbefales
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Det var banken som ga de pengene de testet kontoen med til røde kors.

Noen som vet hva slags programmer han brukte?
Så bare Backtrack og en IRC klient.
Vis hele sitatet...
Nei, dette stemmer virkelig ikke. Ingen banker gjør slike transaksjoner med kundes kort for å se om det fungerer. Banken kan se i sine og visa sine systemer om kortet er fungerende.

Det er de som stjeler kortinformasjonen som prøver med mindre summer på tilfeldige plass for å se om kortinformasjonen fungerer, og røde kors som det var i dette tilfellet har sikkert ingen form for bank-id signering eller sikker netthandel ved donering av penger. De som har kortinformasjonen vet jo ikke hvor mye penger som faktisk står på konto, så de må bare prøve seg frem på diverse summer.

Kan også nevne at når bankene oppfatter misstenkelige transaksjoner på kontoen, vil de sperre av det resterende beløpet på konto slik at dette ikke kan bli brukt. Så systemene til bankene begynner å bli veldig bra.

OT: Glad jeg ikke jobber i Telenor kundeservice lenger, sikkert travelt på jobb der de neste dagene
Sist endret av dvs; 26. oktober 2011 kl. 02:47.
Selv om man hacker seg inn på et kryptert nettverk, klarer man ikke å snappe opp passordet til facebook fordi facebook kjører https på login skjemaet. Men facebook går over til vanlig http etter login sekvensen, og det er derfor du ser de fanger opp "identitetscookien" i steden. Bra program for å få opp bevissthetene til folk. Skulle ønsket det var mer fokus på hacking av wpa krypterte nettverk.
Jeg hadde ikke hørt om programmet før jeg leste denne tråden, og det gjorde at jeg fikk høye forventninger. Etter at programmet var ferdig satt jeg skikkelig skuffet i sofaen - visste alt fra før. Jeg regner med bestemor hadde lært noe vettugt av dette, men jeg tror jeg snakker på vegne av de fleste her inn når jeg sier at dette var rimelig kjedelig å se på. Hva gjorde de i programmet? Jo, viste at det er enkelt å knekke WEP-kryptering (de fleste kan dette fra før, eller har i hvert fall mulighet til det). De viste at det er enkelt å benytte seg av MITM-angrep for å sniffe informasjon (dette er også noe de fleste klarer å gjøre). Hva annet gjorde de? Jo, de poengterte at det finnes et stort illegalt marked for trading av kortinformasjon og lignende.

Nå virker jeg kanskje veldig negativ, men det er på grunn av for høye forventninger. Burde visst at programmet var laget for hvermannsen, og ikke for de med interesse for temaet. Håper de lykkes med bevisstgjøringen av folkemassen, slik at man får bukt med problemet.

Finnes det fortsatt internettleverandører som leverer routermodem uten WPA som standard? I nabolaget her hvor jeg bor finnes det utallige nettverk, men ingen som kjører på WEP.
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
Finnes det fortsatt internettleverandører som leverer routermodem uten WPA som standard? I nabolaget her hvor jeg bor finnes det utallige nettverk, men ingen som kjører på WEP.
Vis hele sitatet...
Det lurte jeg på også. Det virker som om det kanskje ikke er like vanlig å få med et modem/router på kjøpet i Sverige, som det er her i Norge. Videre kan det jo hende at dersom mange kjøper routere selv i Sverige, velger man billige modeller av den eldre sorten, som kun støtter WEP.

Det er i alle fall lenge siden jeg har sett et WEP-kryptert nettverk her i Oslo.
hvordan klarer med med kun å kapre en netthandel og ta dette videre ut til en fysisk kort kopi slik disse gjorde med et kort som var skimmet? Du skriver jo ikke pin-kode når man handler på nett og magnetstripen blir jo heller ikke registrert på nettsiden?
Sitat av maxmeker Vis innlegg
hvordan klarer med med kun å kapre en netthandel og ta dette videre ut til en fysisk kort kopi slik disse gjorde med et kort som var skimmet? Du skriver jo ikke pin-kode når man handler på nett og magnetstripen blir jo heller ikke registrert på nettsiden?
Vis hele sitatet...
Mulig jeg tar feil her, men det er vel selve kredittkortsnummeret og cvc-kode som svindlerne utnytter på en eller annen måte.Magnetstripen må jo skimmes fysisk.

Har forøvrig lagt merke til at vel mange Statoil-stasjoner, i allefall inntil i fjor høst ,bruker wep som krypteringsmetode. God bless them
Sitat av maxmeker Vis innlegg
hvordan klarer med med kun å kapre en netthandel og ta dette videre ut til en fysisk kort kopi slik disse gjorde med et kort som var skimmet? Du skriver jo ikke pin-kode når man handler på nett og magnetstripen blir jo heller ikke registrert på nettsiden?
Vis hele sitatet...
Han nevnte vel at kortene var skimmet i en minibank, og ikke via internett?
Dott i øret.
stagg's Avatar
Trådstarter
Tydelig at det er store penger i omløp. 100 dollar for opplysninger. Han hadde solgt 160 slike opplysninger på en kveld.
Får håpe han blir tatt til slutt, selv om sannsynligheten for det er liten.

Noen her som vil ta større forholdsregler etter de har sett dokumentaren? Eller var de fleste klar over hvor lett det var å gjøre slikt fra før?
Sitat av stagg Vis innlegg
Tydelig at det er store penger i omløp. 100 dollar for opplysninger. Han hadde solgt 160 slike opplysninger på en kveld.
Får håpe han blir tatt til slutt, selv om sannsynligheten for det er liten.

Noen her som vil ta større forholdsregler etter de har sett dokumentaren? Eller var de fleste klar over hvor lett det var å gjøre slikt fra før?
Vis hele sitatet...
Eneste forhåndsregelen jeg skal skjer på jobb. Jeg skal bli klarere til å opplyse om forskjeller på WPA og WEP (jeg gjør jo dette per idag, men skal bli enda flinkere)


Mvh Faller
Dette må sjåast! Personlig er eg skeptisk til offentlige maskiner og nett, siden man aldri vet kva som kan vere på det.
Sitat av vdank Vis innlegg
Selv om man hacker seg inn på et kryptert nettverk, klarer man ikke å snappe opp passordet til facebook fordi facebook kjører https på login skjemaet. Men facebook går over til vanlig http etter login sekvensen, og det er derfor du ser de fanger opp "identitetscookien" i steden. Bra program for å få opp bevissthetene til folk. Skulle ønsket det var mer fokus på hacking av wpa krypterte nettverk.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig klarer man det Viss du leser litt om ssl stripping så vil du forstå hvorfor. Ved hjelp av ettercap + ssl stripping + wireshark eller lignende til å lese output får du passordet oprettet i et notat på skrivebordet ditt om du vil.

WPA er dog ganske sikkert med mindre du har et sinnsykt dårlig passord, men det vil alltid være mulig med en stor nok ordliste og nok handskakes (I f.eks backtrack)
Hei! Tenkte dette var et passende sted og spørre: Noen som har noen anbefalinger på Hacke programmer til Windows? Jeg så at BackTrack var for Linux og leter derfor etter andre programmer.


Takker på forhånd
Cain & abel, Wireshark, en god vpn...
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Hei! Tenkte dette var et passende sted og spørre: Noen som har noen anbefalinger på Hacke programmer til Windows? Jeg så at BackTrack var for Linux og leter derfor etter andre programmer.


Takker på forhånd
Vis hele sitatet...
"Hackprogrammer" finnes vel strengt tatt ikke i den formen du forestiller deg.

BackTrack er Linux, ikke bare et program. Du kan laste ned distroen gratis og legge den på en minnepinne. Da vil du kunne kjøre BackTrack på Windows PC-en din, siden det er en live-distro (i klartekst så kjører du Linux fra minnepinnen).

Eventuelt kan du bruke VirtualBox eller VMware for å kjøre BackTrack inni Windows.

Edit:

On that note, kanskje det ikke er så lurt å begynne med slike ting før du har lest deg opp litt. Det å kunne kjøre en live-distro av Linux er såpass basic at jeg vet ikke om du vil få til noe som er i nærheten av "hacking".
Sist endret av bronsky; 27. oktober 2011 kl. 15:06.
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Hei! Tenkte dette var et passende sted og spørre: Noen som har noen anbefalinger på Hacke programmer til Windows? Jeg så at BackTrack var for Linux og leter derfor etter andre programmer.


Takker på forhånd
Vis hele sitatet...
"Hackeprogrammer" som ordentlige hackere bruker, hat de skrevet selv, som ikke er kopiert fra internett.

Om du vil lære noe om hacking, start med et programmeringsspråk, og lær deg det ut og inn, så lærer du deg et til, og enda et.

Deretter begynner du å se litt på hvordan TCP/IP fungerer, hvordan minne lagres i stacks og lignende.

Sjekk også ut denne tråden, skrevet av TipeX:

Hva er hacking og hvordan virker det?

Hvor kjøpte han kortinformasjonen fra ?
Sitat av fakeme Vis innlegg
Hvor kjøpte han kortinformasjonen fra ?
Vis hele sitatet...
Han kjøpte de via en channel i Mirc, hvilke vet jeg ikke. Noen som vet det?
Ridder av 1. klasse
Er det ikke slik at WPA lar seg hack, bare at det tar litt tid? 10min? hvis det ikke er en alt for avansert nøkkel? I stedet for WEP som tar under 1min hvis du er heldig?

De snakket mye om at WPA er bra greier, men kan ikke si at det kom så tydelig frem at WPA2 er enda bedre...

Noen som vet om noen har klart å hacke WPA2?
WPA2 er sikrere enn WPA, men alt skal kunne hackes.

WPA-hacking er avhengig av at du har en rainbow-table å cracke med.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Er det ikke slik at WPA lar seg hack, bare at det tar litt tid? 10min? hvis det ikke er en alt for avansert nøkkel? I stedet for WEP som tar under 1min hvis du er heldig?

De snakket mye om at WPA er bra greier, men kan ikke si at det kom så tydelig frem at WPA2 er enda bedre...

Noen som vet om noen har klart å hacke WPA2?
Vis hele sitatet...
Cracke heter det

WPA går an å cracke (har ikke cracket WPA før selv) men det tar lengre tid en WEP (som er farlig enkelt å cracke) og WPA2 regner jeg med tar enda lengre tid
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Er det ikke slik at WPA lar seg hack, bare at det tar litt tid? 10min? hvis det ikke er en alt for avansert nøkkel? I stedet for WEP som tar under 1min hvis du er heldig?

De snakket mye om at WPA er bra greier, men kan ikke si at det kom så tydelig frem at WPA2 er enda bedre...

Noen som vet om noen har klart å hacke WPA2?
Vis hele sitatet...
Spiller vel lite rolle om det er WPA eller WPA2. Så lenge nøkkelen er f.eks freak123 så tar del vel ikke så langt tid å cracke, så lenge du har en god ordliste og OK gpu.
Sitat av Zirto Vis innlegg
Spiller vel lite rolle om det er WPA eller WPA2. Så lenge nøkkelen er f.eks freak123 så tar del vel ikke så langt tid å cracke, så lenge du har en god ordliste og OK gpu.
Vis hele sitatet...
Det er helt rett , siden 4way handshake er helt lik om det er wpa1 eller wpa2. så er ikke wpa2 noe sikerer enn wpa1.

Med wpa, er det handshake som blir bruteforce(ikke crack/hacket) det vil si password må teste mot handshake for å se om du får samme svar.
Hvis fyren solgte 160 svenske kortopplysninger hver dag for 100 $. Så betyr det at han tjener 80 000-90 000 kr bare på svenske kort hver dag. Håper han blir tatt og henrettet.
Sist endret av ThwiX; 29. oktober 2011 kl. 00:23.
Ridder av 1. klasse
Sitat av Zirto Vis innlegg
Spiller vel lite rolle om det er WPA eller WPA2. Så lenge nøkkelen er f.eks freak123 så tar del vel ikke så langt tid å cracke, så lenge du har en god ordliste og OK gpu.
Vis hele sitatet...
Nei, det er jo sant... Den beste måten å lage en god nøkkel på, er jo å lukke øynene og hammre løs på tastaturet, og samtidig prøve og få inn noen bokstaver med caps lock og noen tall Og når du har kommet opp i rundt 100 tegn er du i boks

Eller bare bruke nettverkskabler, og drite i trådløst nett
Sist endret av Mchjort; 29. oktober 2011 kl. 00:24.
Jeg vil egentlig anbefale alle her som er hyppe på å leke med Wifi å bruke slaxbaserte distroen WifiWay, som er en pentestdistro med fokus på Wifi.

BackTrack er veldig bra, men for lek med ditt eget og naboens nett, er WifiWay et mye bedre alternativ.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Nei, det er jo sant... Den beste måten å lage en god nøkkel på, er jo å lukke øynene og hammre løs på tastaturet, og samtidig prøve og få inn noen bokstaver med caps lock og noen tall Og når du har kommet opp i rundt 100 tegn er du i boks

Eller bare bruke nettverkskabler, og drite i trådløst nett
Vis hele sitatet...
Eventuelt bruke en massiv kombinasjon av :

- MAC-filtrering
- Radiusauth med maskinsertifikat
- Knytte maskinsertifikat opp mot et domene og en domenebruker
- En WPAnøkkel som kunne spist /dev/random til frokost

Som et ekstra lag kan dette WLANet eksistere på et adskilt VLAN som gjør at du må gå via VPN mot en sentral router som gir deg tilgang til det faktiske VLANet du vil.
Ridder av 1. klasse
Er det noen som har peiling på hvor sikkert mobilt bredbånd egentlig er? Signalene går jo i luften der og, på lik linje som i et trådløst nettverk... Er det like lett å lytte av datatrafikken til noen som bruker mobilt bredbånd?

Selv har jeg alltid valgt å bruke mobilt bredbånd, når jeg f.eks sitter på gardermoen, fremfor å bruke de trådløse nettene som er der.. Men vet ikke om det er noe mer sikkert å bruke mobilt bredbånd, eller om det bare er en falsk trygghet?