Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3955
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Jeg har nylig kjøpt en vare. En dyr vare. Denne varen ble kjøpt med betalingsutsettelse. Det koster en viss sum å starte betalingsutsettelse, noe man normalt betaler på stedet, noe de glemte. Nå virker det som om de har glemt å "starte" betalingsutsettelsen, dvs. at jeg har fått varen uten å betale.

Rent juridisk, hvordan blir dette. Mener å ha lest at etter 3 år kan de ikke kreve inn pengene. Hvis de oppdager det, annet enn å bli veldig provosert, så lenge jeg på det tidspunkt betaler umiddelbart, så kan de vel ikke sende det direkte til inkasso, eller kreve renter?

Btw. ønsker ikke noe diskusjon rundt etikk og moral. Ja, jeg er en idiot, svindler, snylter osv. osv.
Det er jo lov å håpe og å leve i trua. Jeg ville nok ikke tatt det for gitt.

Når de oppdager må de vel følge avtalen og inkassoloven. Foreldelse gjelder jo kun om de ikke har gjort krav på utestående og er varen dyr vil de nok sørge for at kravet blir gjort rettskraftig (forliksrådet).

Du skriver ikke noe om hvor varen er kjøpt, du vil nok få svar om du gidder å lese vilkårene som gjelder deg og avtalen du har inngått.

F.eks et tilfeldig søk, Lefdal fakturerer gebyret så du burde sjekke mail/postkasse.
Du har 2 muligheter:

1: Vær ærlig. Kontakt butikken og minn dem på betalingen.

2: Vent og se om dem oppdager det. I dette tilfellet vil jeg anbefale deg å sette beløpet du skylder inn på en konto, slik at du kan betale når (eller hvis) dem oppdager det. Da slipper du pes hvis du er blakk når det oppdages.

Les avtalen. Påløper det dyre renter når du ikke betaler, vil jeg anbefale nr 1.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det er helt bevist at jeg hverken skriver butikk eller eksternt kredittselskap.

Har lest kontrakten. Men den tar det for gitt at butikk har klart å levere papirarbeidet til kredittselskapet. Det har ikke blitt gjort. F.eks skulle jeg mottatt et kredittkort tilhørende betalingen, samt nettbank. (Har et annet kredittkort i samme nettbank, men det nye korttet har ikke dukket opp). Selvfølgelig sjekker jeg postkassen.

Er det ikke litt dems egen skyld? Hvis de oppdager det, er det helt usannsynlig at de bare oppretter en ny betalingsutsettelse fra den dagen, slik at jeg betaler et månedlig beløp fra den dagen? Det er delbetaling som er avtalen, ikke full betaling. Men om de ber om hele beløpet klarer jeg også å skaffe det.

Noe lignende har skjedd tidligere. Jeg kjøpte en mobiltelefon, og de i butikken glemte å portere abonomentet til mitt telefon. har til dags dato aldri betalt mer enn 1 kr for den telefonen. Og det har de ikke opdaget den dag i dag. Det er derfor jeg tror det kan gå.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Har hatt noe lignende skje med meg da jeg fikk utbetalt dobbelt sum fra en tredjepart i forbindelse med et salg på finn.no.
Satt pengene over på en egen sparekonto og ventet lenge(snart 3 år siden nå faktisk), men har enda ikke hørt noe.

Tenk litt over hva slags butikk det er du har handlet i da. Om det er elkjøp så synes jeg ikke du trenger å si ifra, men om det er den lokale sjappa på hjørnet kan det faktisk være greit å si ifra. Lykke til!
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av FatMan Vis innlegg
Har hatt noe lignende skje med meg da jeg fikk utbetalt dobbelt sum fra en tredjepart i forbindelse med et salg på finn.no.
Satt pengene over på en egen sparekonto og ventet lenge(snart 3 år siden nå faktisk), men har enda ikke hørt noe.

Tenk litt over hva slags butikk det er du har handlet i da. Om det er elkjøp så synes jeg ikke du trenger å si ifra, men om det er den lokale sjappa på hjørnet kan det faktisk være greit å si ifra. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Dette er snakk om en butikk med høy omsetning. Hadde aldri gjort noe sånt med en lokal og liten sjappe.

Det er det jeg håper på at kommer til å skje. Det koster penger å ha ansatte som gjør feil, sånn er det bare.

Takk!
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
*bump*

At de kan kreve inn det utestående beløpet er opplagt. Men kan de virkelig kreve inn renter?

De har ikke holdt sin del av avtalen heller. Det står svart på hvitt at jeg skal få en bekreftelses-epost, et kredittkort, en nettbank, anledning til å betale avdrag osv. Ting jeg ikke har fått. Går ikke en kontrakt begge veier? (innser at det er veldig ironisk at jeg forlanger ting, når det er jeg som utnytter/svindler dem)
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
*bump*

At de kan kreve inn det utestående beløpet er opplagt. Men kan de virkelig kreve inn renter?

De har ikke holdt sin del av avtalen heller. Det står svart på hvitt at jeg skal få en bekreftelses-epost, et kredittkort, en nettbank, anledning til å betale avdrag osv. Ting jeg ikke har fått. Går ikke en kontrakt begge veier? (innser at det er veldig ironisk at jeg forlanger ting, når det er jeg som utnytter/svindler dem)
Vis hele sitatet...
Om du hadde tatt ett slikt krav til retten ville alle oppegående dommere spurt deg om hva du selv har gjort for å avklare nedbetaling av gjelden du har tatt opp.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Men hvorfor skulle det havne i retten? Hvis de innser at de har driti seg ut vil jeg anta at vedkommende først og fremst er interessert i å få inn pengene så fort som mulig. Jeg kommer ikke til å nekte, jeg vil betale umiddelbart.
Hva er tidsperspektivet her?
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
2 måneder ca
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
2 måneder ca
Vis hele sitatet...
Skjønner, ikke det jeg fikk inntrykk av i startinnlegget.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Yalla Vis innlegg
Skjønner, ikke det jeg fikk inntrykk av i startinnlegget.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg med vilje vært ganske vag i hele tråden, så forståelig om jeg ga inntrykk av noe annet.
Du vil ikke nevne butikk/bank. Spørr likevel. Er det Soundgarden eller betalingsutsettelse gjennom Resurs Bank?

Jeg kjøpte meg en høytaler til 20k og satte det på resurs bank faktura for skulle betale det innen en måned. Fikk ingenting av de (dette var i starten av januar) så ringte å etterlyste fakturaen - da viste det seg at de hadde kampanje hvor kjøpet fikk 6 måneders betalingsutsettelse gratis, så fakturaen ville komme først i juli.
Jeg hadde ikke bedt om det, men det var noe alle fikk.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Poppee Vis innlegg
Du vil ikke nevne butikk/bank. Spørr likevel. Er det Soundgarden eller betalingsutsettelse gjennom Resurs Bank?

Jeg kjøpte meg en høytaler til 20k og satte det på resurs bank faktura for skulle betale det innen en måned. Fikk ingenting av de (dette var i starten av januar) så ringte å etterlyste fakturaen - da viste det seg at de hadde kampanje hvor kjøpet fikk 6 måneders betalingsutsettelse gratis, så fakturaen ville komme først i juli.
Jeg hadde ikke bedt om det, men det var noe alle fikk.
Vis hele sitatet...
Det er ikke Soundgarden, eller Resurs Bank.

Hmm. Om dette skjer meg og er det forsåvidt greit nok. Det er vinn-vinn situasjon enten jeg får varen gratis, eller jeg får utsatt betalingen gratis, da får jeg betalt andre utgifter litt lettere mens jeg venter. Får vente å se.