Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1638
Hei.

Jeg vil ha mer fps osv. Det er spill som lagger når PC-en må behandle masse datagreier. Jeg spiller DayZ for det meste, men har ikke lyst til å bruke mye penger på det. Ser for meg 3 til 4 tusen kr,-

Da lurer jeg på om det rekker med nytt skjermkort + minne. Eller burde jeg oppgradere flere komponenter?

Speccs:
Intel Core i5 2500K @ 3.30GHz - Sandy Bridge 32nm
6,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz
Gigabyte - Z77X-D3H
1023MB NVIDIA GeForce GTX 560 Ti
149GB INTEL SSDSA1M160G2LE ATA Device (SSD)


Er det noe stor forskjell på 2 og 3 gb minne i skjermkortet? Hva ser man etter når man gamer?
Sist endret av Ignored; 27. mai 2015 kl. 05:30.
Dayz Standalone? Hvis det er det du mener, så kan du ha så sterk pc du bare vil, du kommer ikke til å få "god" fps før spillet er optimalisert. Kjenner flere med high-end gaming rigs som sliter med performance i Dayz.

Tenk heller litt fremtidsrettet, hvilke spill ser du frem til, og vil kjøre på full grafikk. Ikke oppgrader for ett enkelt spilll som ikke engang er i beta.
Til 4000 kan du få 8 gb ram og en gtx 970

Hvis du trenger billigere kan du gå for r9 290, r9 280x eller gtx 960. du kan også velge 16 gb ram hvis du trenger det, men de fleste bruker kun 8 gigs

Kommer jo også an på hvor god psu du har
Sist endret av tvi016; 27. mai 2015 kl. 14:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Svakeste ledd er skjermkortet. Velg et 970, og kanskje minne. Stemmer det at minnet ditt er 6GB? Jeg trodde ikke man fikk det i DualChannel?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Visse hovedkort støtter dual channel ved forskjellig størrelse på brikkene, slik at en 4gb brikke, og en 2gb brikke kan kjøre på dual channel.

Et nytt skjermkort vil gjøre en dugelig forskjell.
Dersom du har en kurant kjøler, så er det forsatt mye ytelse å hente av cpu dersom du klokker den, jeg kjører en (identisk) på 4.8ghz.
Medlem
Ignored's Avatar
Trådstarter
Sitat av Juliaan Vis innlegg
Dayz Standalone? Hvis det er det du mener, så kan du ha så sterk pc du bare vil, du kommer ikke til å få "god" fps før spillet er optimalisert. Kjenner flere med high-end gaming rigs som sliter med performance i Dayz.

Tenk heller litt fremtidsrettet, hvilke spill ser du frem til, og vil kjøre på full grafikk. Ikke oppgrader for ett enkelt spilll som ikke engang er i beta.
Vis hele sitatet...
Jo, ja, Dayz Standalone ja. Jeg kan få bedre en 3 fps i byer og under transport, det er jeg nesten sikker på. Får jo til tider vondt i hodet. Jeg tenker fremtidsrettet, jovist. Men når det kommer nye spill framover, tenker jeg at man må oppgradere mer en bare et par ting på denne PC-en her. Noe jeg ikke ser helt fram til enda. Siden jeg stort sett spiller et lite utvalg av spill, som ikke krever så alt for mye. Kjekt om jeg kan drive alt i høy kvalitet uten og måtte bruke mye på det akkurat nå.

Kanskje jeg fullfører GTA samlinga i sommer. Så du kan ta siste GTA som utgangspunkt om du vil.


Sitat av tvi016
Hvis du trenger billigere kan du gå for r9 290, r9 280x eller gtx 960. du kan også velge 16 gb ram hvis du trenger det, men de fleste bruker kun 8 gigs

Kommer jo også an på hvor god psu du har
Vis hele sitatet...
Jeg trenger bedre kvalitet en det jeg har i dag. Om jeg oppgraderer grafikkort + minne, så har jeg en plan om å ta med det over på neste kjøp av maskinvare, om ting er kompatibelt når den tid kommer. Hvor og når trenger jeg mer en 8 gb minne? Aldri har jeg hørt eller sett noen som har mer en det. Er dette nødvendig i noen spill? Jeg vil bare slippe å lukke nettleseren, pga alle tabs jeg alltid har åpen i den.

Må jeg inni kabinettet for å hente info om PSU?


Sitat av Fekillix
Svakeste ledd er skjermkortet. Velg et 970, og kanskje minne. Stemmer det at minnet ditt er 6GB? Jeg trodde ikke man fikk det i DualChannel?
Vis hele sitatet...
Yay. Ikke duppa prisen mye over fire tusen heller, så bra! Det stemmer med 6GB ja. Det er 3x2GB minnebrikker i PC-en. Planen er å erstatte 2GB minne med 2x4GB. Har det da noe å si hvilken type minne det er? Jeg vil fortsatt få mine 8+4=12GB ikkesant?


Sitat av Fleff
Et nytt skjermkort vil gjøre en dugelig forskjell.
Dersom du har en kurant kjøler, så er det forsatt mye ytelse å hente av cpu dersom du klokker den, jeg kjører en (identisk) på 4.8ghz.
Vis hele sitatet...
Roooolig no. Må lære meg en del om PC-en og innholdet først, har langt igjen å gå. Klokking høres ut som en jobb for de som er mer viderekommen en det jeg er. Må man ikke passe på masse ting når man gjør sånt? Noen mennesker i mitt miljø sier at "fire kjerner" ikke er så bra. Ikke har jeg helt tro på hva de sier, å ikke sier det meg så mye heller. Hva er nok, hva er bra?

Og til slutt så får dere en random youtube.
Forvirrende, har du 3x2gb med minne så skulle disse kjørt i triple-channel, ikke dual-channel. (Eldre hovedkort har gjerne seks ram slots), ditt hovedkort kan nok ikke det. Minne i maskinen vil klokkes ned til farten til det tregeste minne, så da kan du ende opp med at alt minnet ditt kjører på 665Mhz.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Medlem
Ignored's Avatar
Trådstarter
Da ble det 970 + bytte av minne. Fornøyd som bare det! Takk for tips.