Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 5858
Hei,

var på sesjon i forsvaret nylig og glemte å si ifra til læreren og fikk følgelig fravær (min feil). Neste dag sa jeg selvsagt ifra til kontaktlæreren min, og han sa han skulle fikse det i løpet av dagen. Han er ikke den mest erfarne når det gjelder teknologi, men tenkte han måtte da kunne fikse noe slikt. Senere fikk jeg beskjed om at alt var på plass, men da jeg sjekket hadde jeg fortsatt fravær. Jeg ga beskjed nok en gang og spurte om han kunne gjøre det der og da. Læreren logget seg innpå og etter langt om lenge, innrømte han at han rett og slett ikke visste hvordan. Alt han kunne gjøre var å krysse av på "Opptelling - Nei". Det måtte altså stå som fravær, men det skulle nå ikke komme på vitnemålet. Greit nok, tenkte jeg.

Da jeg kom hjem tok jeg - av ren nysgjerrighet - og logget meg på lærerens itslearning-bruker. Har hatt tilgang til passordet i lang tid, men dette er første gang jeg har brukt det. Etter rundt et halvt minutt fant jeg ut hvordan man sletter fravær. Ettersom alt egentlig var ordnet, hadde jeg egentlig ikke behov for å endre noen ting som helst. Men naturligvis var fristelsen stor. Har jo litt fravær fra før i tillegg til et par anmerkninger. Det dukket opp et par spørsmål som jeg hadde en stor trang til å få svar på, og dette er det første stedet jeg tenkte på. Er det noen her som har peiling på itslearning/skolearena og hvordan endringer kan oppdages? Min lærer har ingen idé om at jeg kan passordet hans. Det ligger heller ingen spor etter hackeprogramvarer, da dette ikke ble brukt.

Hvis jeg sletter en eller to hele dager med fravær, hvordan kan dette oppdages?
(Merk: er ganske sikker på at min lærer ikke har noe fysisk skriftlig liggende, når han skriver fravær gjør han det direkte på PC-en, altså tror jeg ikke han sammenligner notater med det som ligger på itslearning)
Må læreren fysisk gå inn på meg som elev og huske at jeg hadde fravær akkurat den og den datoen? Eller ligger det noe teknisk bak? (F.eks. at det blir send en mail hver gang noe fravær blir endret med detaljer. Kanskje litt komplisert.. Muligens noe lignende?)

Er ikke ute etter moralpreken eller å vite konsekvenser. Jeg har en idé om hva det innebærer å bli tatt. Håper noen kan svare.
Sist endret av Voqazi; 30. november 2011 kl. 17:42.
For å få det vekk, så ber du han logge på din pc, eller noe, sånn at du kan fjerne det selv.

Alt av fravær kommer på vitnemålet. Uansett om du er på sensjon, tannlege, opererer...alt..bare at det kommer som gylldig fravær, eller "kommentar".

Uansett om alt er gyldig, så får du de timene på vitnemålet. Da må du printe ut (fraværet din ifra skole arena)
å ha som vedlegg på søknad / CV.

Har slitt med det samme. Det kommer der uansett.
Vet ikke hvordan du har det, men hos oss så kommer lærern med en ark som vi må skrive under på hver tredje uke elns for å bekrefte at fraværet er slik som det er, og da kan det bli tull for deg da hvis han sammenligner disse arkene
Ehh, leste ikke grundig nok
Slett
Sist endret av Jorg; 30. november 2011 kl. 18:52.
Om det står "Opptelling - Nei" så vil det ikke vises på karakterutskriften din.