Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2563
Har bare lyst til å knuse tastaturet mot ansiktet nå, so bare with me

Jeg satt og skrev i terminal , en skoleoppgave. Denne er i .txt format. Har gjort dette de siste 12 timene uten å lagre (ja, facepalm i know).
Pluttselig gjør jeg en liten feil og skal rette på dette. Trykker da etter gammel vane ctrl + z. Fuckings bad idea!

Så nå er alt jeg har jobbet med det siste døgnet gått tapt, men finnes det noen som helst måte å rette opp igjen dette? eller må jeg bite heftig i det sure eplet og begynne helt på nytt?

(sorry om det finnes en tråd fra før, har bare ikke tid/ork til å søke atm)
Tror ikke det er så veldig mye å gjøre med dette, gitt.. :s Med mindre du har en selvkontrollert keylogger på maskinen din. Det har i hvertfall jeg - konstant backup. Og hvorfor skriver du oppgaven din i terminal?!
#D4AF37
moret's Avatar
Trådstarter
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Tror ikke det er så veldig mye å gjøre med dette, gitt.. :s Med mindre du har en selvkontrollert keylogger på maskinen din. Det har i hvertfall jeg - konstant backup. Og hvorfor skriver du oppgaven din i terminal?!
Vis hele sitatet...
Regnet med det
Hvorfor jeg gjør det i terminal; vel, jeg hadde det oppe når jeg begynte; veldig greit å kjøre nano oppgave.txt liksom

Velvel, da må jeg kjøpe sigg til i kveld. Takk uansett
Føler med deg. Lykke til! Du fortjener hver eneste sigg!
Derfor du bruker word eller lignende som kan ha funksjoner som f.eks "undo" eller som automatisk lagrer arbeidet i intervaller av 1-2 minutter.
Kan det være at terminalen har fg kommando?

(Kjøre bg for å se om det ligger som en kjørende jobb, så kjør fg for å starte den igjen hvis det kjører).
Sist endret av SteInMetz; 3. februar 2011 kl. 15:22.
#D4AF37
moret's Avatar
Trådstarter
prøvede fg, hoppet bare inn i tomt dokument
Hahaha, hva skal jeg si: man lærer av sine feil. Tviler på at jeg gjør dette igjen
Sitat av psilonaut Vis innlegg
Derfor du bruker word eller lignende som kan ha funksjoner som f.eks "undo" eller som automatisk lagrer arbeidet i intervaller av 1-2 minutter.
Vis hele sitatet...
Tror han er klar over det, og tror han har lært leksa si uten at du skal komme å pirke han i rompa.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bare for å ha det klart, du dreper ikke nano-prosessen ved å trykke C-z. Som nevnt over skulle du kunne hente den fram igjen med «fg nano» (eventuelt %nano).
ctrl+u vil undo den handlingen du gjorde sist.
Screen er et fint verktøy hvis du skulle miste forbinnelesen mens du skriver (hvis du ikke allerede bruker det)

Utenom dette så er det viktig å lagre :P
Som nevnt, ctrl-z suspender prosessen, men dreper den ikke.
Du sa du skrev fg og fikk opp en tom nano... kan det være at du hadde fler liggende bakover? Forsøk å avslutt den som kom opp og ta fg en gang til.

(ps -ef | grep nano vil forsåvidt gi deg en hodetelling)
OP: 3. februar 2011, 15:11
MrBlaine: 17. februar 2011, 12:16

Jeg tror denne saken er ferdig allerede, desverre, med mindre han ikke har reboota på 2 uker, og hadde en usedvanlig lang innleverings frist på oppgaven
#D4AF37
moret's Avatar
Trådstarter
Nei gutta, dette er en lost sak
Endte med å dra en all nighter med 25 sigaretter og 4 colabokser. Men kan være velidg greit å ha med seg de tipsene videre, så takk allikevel
Sitat av blueshift Vis innlegg
OP: 3. februar 2011, 15:11
MrBlaine: 17. februar 2011, 12:16

Jeg tror denne saken er ferdig allerede, desverre, med mindre han ikke har reboota på 2 uker, og hadde en usedvanlig lang innleverings frist på oppgaven
Vis hele sitatet...
pyse.. Laptoppen her sier nå:

Kode

15:57  up 15 days,  2:29, 2 users, load averages: 1.06 1.43 1.39
Fristen er det kanskje verre med ;-)
Sist endret av MrBlaine; 17. februar 2011 kl. 15:58.
Sitat av xShadyx Vis innlegg
Screen er et fint verktøy hvis du skulle miste forbinnelesen mens du skriver (hvis du ikke allerede bruker det)

Utenom dette så er det viktig å lagre :P
Vis hele sitatet...
Jeg vil bare påpeke at det ikke hjelper å gjøre arbeidet i screen. Hvis du mister forbindelsen mens du jobber i screen, forsvinner screen også.

Om du detacher den (CTRL + A + D), før du mister forbindelsen, er det null prob.
Sitat av Dramforbruk Vis innlegg
Jeg vil bare påpeke at det ikke hjelper å gjøre arbeidet i screen. Hvis du mister forbindelsen mens du jobber i screen, forsvinner screen også.

Om du detacher den (CTRL + A + D), før du mister forbindelsen, er det null prob.
Vis hele sitatet...
Not true... Detach on HUP (hang up) er en innstilling
Sitat av Dramforbruk Vis innlegg
Jeg vil bare påpeke at det ikke hjelper å gjøre arbeidet i screen. Hvis du mister forbindelsen mens du jobber i screen, forsvinner screen også.

Om du detacher den (CTRL + A + D), før du mister forbindelsen, er det null prob.
Vis hele sitatet...
Jeg jobber alltid i en screen sånn at jeg slipper å miste data hvis nettet ramler ut. Jeg har aldri, i hele mitt liv opplevd det du beskriver her med screen.
Common Traits of the Veteran Unix Admin
Veteran Unix admin trait No. 2: We use vi, not emacs, and definitely not pico or nano
Vis hele sitatet...
de fleste editorer lagrer auto-kopier som ofte har filnavnet pluss et tildetegn på sluttet, i tillegg kan det være en skjult .swp fil dersom programmet ble terminert uventet.
ellers er ctrl+z å legge programmet i bakgrunn, bare å hente opp som andre har skrevet med fg.
Google docs må være noe for deg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
nano liker å lagre filer som blah.save (oppgave.txt.save)
Jeg tror du hadde sett om den var der, men vet aldri :P
Nå vil ikke jeg høres ut som en fanboy (selv om jeg kanskje gjør det?) men vim er mye bedre enn nano.

Og i tillegg så kan du konfigurere til å autosave bla, og den lagrer .swp filer midlertidig når du skriver.
Hvis du f.eks krasjer så vil den spørre om du vil recovere eller delete .swp fila når du prøver å edite den samme filen igjen.