Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2021
Jeg har lyst til å prøve meg på å ha en kjøttetende plante, plantasjen i nærheten har Venus fluefanger. Potta de kommer i er knøttliten og har lyst til å potte den om til en større hvis jeg skaffer meg en slik.

Mange anbefaler en mix av sphagnum mose, sand og perlitt. De torv blandingene med sphagnum er ofte tilsatt gjødsel, og det liker ikke disse sånn jeg har skjønt det. Jeg trenger derfor å få tak i noe uten det tilsatt. Jeg har Hageland, plantasjen og felleskjøpet i nærheten, er dette noe disse har?

Hvis jeg får tak i alt jeg trenger, så tenkte jeg å ha det i en større potte med et fat under med litt vann som jeg fyller på ved behov. Har et vindu jeg kan ha det stående i med masse sol. Næringen de trenger får de gjennom å spise insekter og slikke sol, insekter er noe jeg kan lett fange ved behov hvis det ikke blir nok ubudne gjester i leiligheten. De trenger også en dvaleperiode, det løser seg vel ganske greit mtp vinter, da kan jeg flytte den til et kaldere rom med mindre lys.

Så ja, hvis det er noen som har noen tips, erfaringer eller andre ting å komme med setter jeg pris på det. Per nå trenger jeg å vite hvor jeg kan få tak i medium/jord/torv som egner seg å gro disse i. Jeg har eventuelt god tilgang på store skogsområder med alt fra myr til sletter, så hvis dette er noe jeg kan plukke med meg når jeg er ute på tur så hadde det vært kult.
Torv med gjødsel, anbefaler jeg ikke.

Jeg vil forklare deg litt hvorfor, så har du noe å tenke utifra selv.

Som du sikkert har fått med deg, så er ikke planter flest kjøttetende.
De fleste ville planter har samarbeid med sopp. Dette samarbeidet kalles mycorriza, myco = sopp, og riza = rizum = rotstengel. Opplegget er at planter med klorofyll (det grønne fargestoffet i blader og stilk hos de fleste plantene), med dette klorofyllet fanger plantene sollys (energi), absorberer CO2 (karbondioksid) og H2O (vann) til kjemisk bundet energi som C6H12O6 (druesukker) og O2 (oksygengass). Planteriket sammen med noen alger og bakterier er alene om å kunne binde strålingsenergi om til sukker, som da kan bli omdannet til stivelse og fett.

Soppene har mange kilometer med hyfer (kan nesten se på dem som røtter, men allikevel helt noe annet) på et lite areal. Dette kan bli noe enormt med hyfer! Men sopp kan ikke binde energi, men de forbrenner sukker o.l.. Det er her samarbeidet er.
Planter danner sukker fra stråling, men trenger næringssalter og vann. Mens soppen trenger sukker, men kan hente næringssalter og vann til planta. Dette er antageligvis verdens første handelsavtale.

Her er vi inne på noe, jeg vet ikke om det er den ene eller den andre parten, eller kanskje det er begge partene? Men min magefølelse sier at det kanskje er soppen, som er den begrensende faktor. Altså at planta med soppen kan være ganske kresen på hvor den takler å vokse. Noen planter og sopper har bli veldig sjeldne på grunn av bruksendringer innen bl.a. landbruket, nok om det!

Disse parene (soppen og planta) er da noen ganger helt avhengig av at det er næringsfattig.
Det er akkurat her de kjøttetende plantene kommer inn.
I naturen lever disse på så utpinte steder, at lite annet kan vokse der av frøplanter. Det er derfor de "spiser" insekter og smådyr, for å få tak i nitrogen, fosfor, kalsium, kalium og andre stoffer, som de bruker til å lage klorofyll, proteiner, DNA, fosfolipider, vitaminer og diverse næringsstoffer til seg selv. Altså dette er en evolusjonstilpasset egenskap, for å overleve på ekstremt næringsfattige steder.

Så til konklusjonen: Når planta skal ha litt næringsfatiig leire og andre mineralske korn, som er blandet med mose fra torvmoseslekta (eller også kalt Sphagnum vitenskapelig, men slekta har ca. 50–60 arter i Norge, og mange er vanskelige å bestemme). Men torvmosene vokser gjerne veldig næringsfattig. Altså din venus fluefanger vil mest sannsynlig dø, når den kommer i gjødslet myrtorv/jord. De vokser stort sett i veldig våte steder, som er naturlig veldig utpint. Hold det næringsfattig og vått i potta, så går det nok bra. Men om du har lite insekter i huset, så kan den få en liten kjøttbit en gang i blant da.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Torv med gjødsel, anbefaler jeg ikke.

Jeg vil forklare deg litt hvorfor, så har du noe å tenke utifra selv.

Som du sikkert har fått med deg, så er ikke planter flest kjøttetende.
De fleste ville planter har samarbeid med sopp. Dette samarbeidet kalles mycorriza, myco = sopp, og riza = rizum = rotstengel. Opplegget er at planter med klorofyll (det grønne fargestoffet i blader og stilk hos de fleste plantene), med dette klorofyllet fanger plantene sollys (energi), absorberer CO2 (karbondioksid) og H2O (vann) til kjemisk bundet energi som C6H12O6 (druesukker) og O2 (oksygengass). Planteriket sammen med noen alger og bakterier er alene om å kunne binde strålingsenergi om til sukker, som da kan bli omdannet til stivelse og fett.

Soppene har mange kilometer med hyfer (kan nesten se på dem som røtter, men allikevel helt noe annet) på et lite areal. Dette kan bli noe enormt med hyfer! Men sopp kan ikke binde energi, men de forbrenner sukker o.l.. Det er her samarbeidet er.
Planter danner sukker fra stråling, men trenger næringssalter og vann. Mens soppen trenger sukker, men kan hente næringssalter og vann til planta. Dette er antageligvis verdens første handelsavtale.

Her er vi inne på noe, jeg vet ikke om det er den ene eller den andre parten, eller kanskje det er begge partene? Men min magefølelse sier at det kanskje er soppen, som er den begrensende faktor. Altså at planta med soppen kan være ganske kresen på hvor den takler å vokse. Noen planter og sopper har bli veldig sjeldne på grunn av bruksendringer innen bl.a. landbruket, nok om det!

Disse parene (soppen og planta) er da noen ganger helt avhengig av at det er næringsfattig.
Det er akkurat her de kjøttetende plantene kommer inn.
I naturen lever disse på så utpinte steder, at lite annet kan vokse der av frøplanter. Det er derfor de "spiser" insekter og smådyr, for å få tak i nitrogen, fosfor, kalsium, kalium og andre stoffer, som de bruker til å lage klorofyll, proteiner, DNA, fosfolipider, vitaminer og diverse næringsstoffer til seg selv. Altså dette er en evolusjonstilpasset egenskap, for å overleve på ekstremt næringsfattige steder.

Så til konklusjonen: Når planta skal ha litt næringsfatiig leire og andre mineralske korn, som er blandet med mose fra torvmoseslekta (eller også kalt Sphagnum vitenskapelig, men slekta har ca. 50–60 arter i Norge, og mange er vanskelige å bestemme). Men torvmosene vokser gjerne veldig næringsfattig. Altså din venus fluefanger vil mest sannsynlig dø, når den kommer i gjødslet myrtorv/jord. De vokser stort sett i veldig våte steder, som er naturlig veldig utpint. Hold det næringsfattig og vått i potta, så går det nok bra. Men om du har lite insekter i huset, så kan den få en liten kjøttbit en gang i blant da.
Vis hele sitatet...
Dritbra innlegg rett og slett. Der lærte jeg mye nytt i dag også gitt

Har drevet og sett etter noe som kan egne seg som medium i et par timer i dag, men det virker ikke som det er noe særlig til salgs i nærheten. De fleste torvblandingene som kunne egnet seg er blandet ut med så mye gjødsel og andre fanterier at hvis jeg planter en Venus i det vil den dø.

Jeg har også prøvd å google meg fram til om det kunne gått an å hente noe egnet ifra en myr eller lignende i nærområdet, men da får jeg ikke noe annet enn amazon annonser med jord. Google-Fu'en er ikke så bra som den en gang var hehe

Jeg har prøvet å ta kontakt med et gartneri i nærheten, tenkte de kanskje har noe på lur jeg kunne kjøpt. Hvis ikke de har noe på lur er jeg ganske tom for steder å lete.

Så ja, hvis noen vet om en sjappe som selger et egnet medium å potte en Venus Fluefanger over i blir jeg veldig takknemlig for en link eller tre
Det som selges som såjord kan være en mulighet? Eller kaktusjord. Er ihvertfall veldig lite gjødsel i de.
Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Det som selges som såjord kan være en mulighet? Eller kaktusjord. Er ihvertfall veldig lite gjødsel i de.
Vis hele sitatet...
Hmm kanskje. Hvis jeg putter det i en beholder og skyller gjennom jorda med masse vann, så får jeg kanskje ut det lille som er der? Et hull med vann inn, og noen hull på bunnen så vannet renner igjennom jorda.

Aner ikke om det ville fungert, har ikke så mye erfaring med planter annet enn korn og grønnsaker.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Utrolig gøy å lese fluorid sitt svar her ville vurdert en bred start med ulike planter osv. Alt i en kurv med denne kjøttplanta høres sårbart ut og potensielt kjipt om den dauer.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Utrolig gøy å lese fluorid sitt svar her ville vurdert en bred start med ulike planter osv. Alt i en kurv med denne kjøttplanta høres sårbart ut og potensielt kjipt om den dauer.
Vis hele sitatet...
Så hyggelig at du og evt. andre likte/liker posten jeg skrev!
Sist endret av aluminiumfluorid; 10. april 2021 kl. 20:17.