Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3122
Hei. Vet ikke om dette er riktig sted å spørre, men siden dette er norges rus forum og folk er litt mer åpne så tenkte jeg det var lurt å starter her.

Jeg er en 36år gammel mann som har en mellom leder stilling i en større bedrift. Under meg har jeg en 20år gammel lærling som startet hos oss i høsten 2019 som jeg bekymret for. Jeg ønsker ikke ta han for noe, men heller hjelpe han. Hitil er vi stor fornøyd med han og noen av oss ønsker å behold han, men det er noen ting som gjør meg mistenksom. Jeg vil bare at mine mistanker blir bekreftet før jeg prøver å snakke med han.

Når han begynte her så han ganske normal ut, han så veldig god trent ut, men ingenting spessielt. Med engang han begynte hos oss vokste han fysisk veldig fort, på 3-4mnd så han heilt blåst opp. Månefjes og alt. Over de neste måndene mot sommeren skjedde det motsatte og han krympet enormt fort. Vi la merke til at hendene han sin ristet heilt enormt i kantina og han svettet tungt. Siden sommeren 2020 har det vært uker hvor han ser heilt enorm ut nesten hvor skjorta sprekker og så krymper han og så blåser han seg opp igjen. Dette er noe ikke bare jeg har lagt merke til. Gutten virker generelt i dårlig form og han puster tung heile tiden og ser ut som han skal besvime heile tiden. Når han er ''blåst'' opp må han løpe på dass flere ganger om dagen pga nese blod. Fysisk så har han enormt med kviser og nakke musklene er veldig store i forhold til resten av kroppen. Jeg er ganske sikker på at det er doping middler på gang her.

Når det kommer til rus så har vi noen misstanker. Vi ønsker ikke å rus teste han pga det virker ikke som at det påvirker arbeidet han sitt og arbeidet han gjør kan ikke sette andre eller han selv i direkte fare. Jeg er ikke i en posisjon hvor jeg ønsker å skremme han vekk fra å arbeide her senere.
Men dette er noen observasjoner vi har sett.

Noen dager har han ekstremt små pupiller hvor du nesten ikke kan se de. Han virker aldri døsig så jeg vet ikke heilt hva som er på gang her om det er opiater eller andre stoffer. Andre ganger ser han nesten full ut eller påvirket av piller fordi han snakker veldig sløvt, men bortsett fra det funker han heilt fint, men heile ansiktet henger ned og han har veldig lave øyne.
Nylig Når han kom tilbake fra en langhelg i hjembyen han sin så han heilt kjørt ut med enorme pupiller og sår over heile fjeset. Vi har også merket at noen dager har han ''tics'' han rynker på nesa og hever bryna sin heilt tilfeldig. Andre dager virker han heilt normal.

Vi har også merket at humøret han sitt varierer veldig. Enten er han veldig fornøyd og sosialiserer med andre medarbeidere han ler, tuller, heile pakka. Andre dager virker han heilt utslitt og han sier ikke et ord til noen. Andre dager er han veldig hissig og han ser bare veldig frustrert ut. Han kjefter på andre og er generelt veldig grinete og er heilt forjævlig å være rundt.

En annen ting vi også har merket er at når han er syk så er det bare på mandager. Vi tror han ruser seg tung i helga og så strever med å komme seg i form til mandagen igjen.

Har dere noen tips for hvordan man skal gå fram med dette?
Jeg liker karen veldig godt, men jeg er veldig bekymret for han fordi det virker som at helsa han si blir bare værre og værre.
Hvordan du beskriver det vil jeg si meg enig at det er mulig han bruker rusmidler.

Anbefaler og ikke snakke med andre kollegaer om mistanken deres bak ryggen hans, ta det med han alene. Respekt for og ville hjelpe han, istedenfor og straffe.

Snakk med han alene, fortell han du er bekymret. Spørr om det er noe du kan gjøre for eventuelt hjelpe han med det. Vist han ikke ønsker hjelp, er det desverre ikke mye du kan gjøre.

Lykke til, håper det ordner seg.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Høres ut som steroider og dop ut fra hva du beskriver. Er han surere og har mindre energi i de periodene han «krymper»?
Jeg gjetter at han tar korte kurer med AAS iform av piller i tillegg til amfetamin og diverse benzodiazepiner for å ta bort noen av bivirkningene fra amfetaminen.

Hvis han er "høyt opp" i helgene, så vil han naturlig nok være "lavt nede" i ukedagene.

AAS i form av piller kan forklare at man blir oppblåst på kort tid og høyt blodtrykk som kan forårsake neseblod.
Amfetamin, eller stimulanter generelt kan øke størrelsen på pupillene, gir økt energi, velvære etc.
Benzodiazepiner er motparten til stimulanter og gir de motsatte effektene.

Jeg vet ikke hvordan man skal ta det opp, men kanskje 1 til 1 på et møterom.

Eneste måten han slutter med dette, er hvis han vil det selv.

Så lenge det ikke påvirker noen andre enn han selv og ikke går utover jobben så burde det ikke ha så mye å si (i mine øyne) hva man gjør på en lørdagskveld, men dersom han tar egenmeldinger på jobb for å "komme seg" så burde han veldig snart lære seg å det og bli voksen har konsekvenser.
Sist endret av Superspurv; 6. april 2021 kl. 19:01.
Klare rammer og klare krav til profesjonell oppførsel på jobb hjelper mye. Bra du ikke ønsker å straffe men å hjelpe. Og jeg tror det som hjelper er å være tydelig på dine forventninger.

Er vedkommende unødvendig sur får du si ifra.
Kommuniser de gode tinga og vær tydelig på at kjefting er ikke veien. Det bidrar ikke til ett bra arbeidsmiljø.

Det er positivt at du bryr deg om kollegaen din, still tydelige krav og bygg opp under styrkene.

Vi har alle dårlige dager men.
Utover dette har jeg ikke gode råd. Håper du får lagt frem dine tanker på en ryddig måte og at det blir mottatt uten misforståelser.

Skal han være helt i helga får han klare å følge opp på mandag..misbruk av egenmelding er ikke okay
Sist endret av Jerna; 6. april 2021 kl. 20:47. Grunn: Tillegg
Du har nok rett. Han vil nok nekte uansett, den eneste som kan få han til å gi seg er han. Men du kan si at du synes han ikke virker helt frisk hele tiden og spørre om det går helt bra med han om dagen.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Klare rammer og klare krav til profesjonell oppførsel på jobb hjelper mye. Bra du ikke ønsker å straffe men å hjelpe. Og jeg tror det som hjelper er å være tydelig på dine forventninger.

Er vedkommende unødvendig sur får du si ifra.
Kommuniser de gode tinga og vær tydelig på at kjefting er ikke veien. Det bidrar ikke til ett bra arbeidsmiljø.

Det er positivt at du bryr deg om kollegaen din, still tydelige krav og bygg opp under styrkene.

Vi har alle dårlige dager men.
Utover dette har jeg ikke gode råd. Håper du får lagt frem dine tanker på en ryddig måte og at det blir mottatt uten misforståelser.

Skal han være helt i helga får han klare å følge opp på mandag..misbruk av egenmelding er ikke okay
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det ikke greit med misbruk av egenmeldinger, men på tanke med de andre på bedriften som misbruker det enda mer så ser vi litt mellom fingrene akuratt på det. Var bare et annet bekreftene tegn på at rus var inn i bildet, Jeg skal prøve å snakke med han, men jeg vet fortsatt ikke heilt hvordan jeg skal gå fram uten å gjøre han heilt ukomfortabel, vil liksom ikke skremme han vekk fra arbeidsplassen siden han er en av de beste vi har, men det er problemer som han må fikse opp i
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Vær tydelig på at han er flink og at du ønsker å beholde han, det er viktig i denne situasjonen. Forøvrig er det vel AKAN materiale å finne om hvordan man har en slik samtale.

Du må en måte også tenke på forhånd hvor du vil ta det hvis han benekter rusbruk og sterioder. Kanskje en slik samtale i seg selv vil stramme han opp, i en periode, minimum

Fri spekulasjon:

Han tar sikkert alt for høye doser vekst/hormoner, og så bruker han rusmidler for å regulere humøret han opplever av steriodebruken.
Bare det å redusere dosen hadde sikkert hjulpet han mye.

Ikke antagoniser han, snakk til han med respekt men vær tydelig på hva du mener og vil ha fra han. Som en god far
Sist endret av meaculpaUIO; 6. april 2021 kl. 22:11.
Det er nettopp pga slike saker at man har bedriftshelsetjenesten.

Ta kontakt med de og rådfør deg der. Så vil de kunne bistå med kvalifisert personell og fremgangsmåte for å ivareta alle sine interesser.


Slik du forteller det, så er det nok ingen tvil om at det er både ett og to dopingmidler i bildet. Så positivt å faktisk stille krav så tidlig som mulig til slikt. Ikke vær dumsnill.
Sitat av peterpannepan Vis innlegg
Hei. Vet ikke om dette er riktig sted å spørre, men siden dette er norges rus forum og folk er litt mer åpne så tenkte jeg det var lurt å starter her.

Jeg er en 36år gammel mann som har en mellom leder stilling i en større bedrift. Under meg har jeg en 20år gammel lærling som startet hos oss i høsten 2019 som jeg bekymret for. Jeg ønsker ikke ta han for noe, men heller hjelpe han. Hitil er vi stor fornøyd med han og noen av oss ønsker å behold han, men det er noen ting som gjør meg mistenksom. Jeg vil bare at mine mistanker blir bekreftet før jeg prøver å snakke med han.

Når han begynte her så han ganske normal ut, han så veldig god trent ut, men ingenting spessielt. Med engang han begynte hos oss vokste han fysisk veldig fort, på 3-4mnd så han heilt blåst opp. Månefjes og alt. Over de neste måndene mot sommeren skjedde det motsatte og han krympet enormt fort. Vi la merke til at hendene han sin ristet heilt enormt i kantina og han svettet tungt. Siden sommeren 2020 har det vært uker hvor han ser heilt enorm ut nesten hvor skjorta sprekker og så krymper han og så blåser han seg opp igjen. Dette er noe ikke bare jeg har lagt merke til. Gutten virker generelt i dårlig form og han puster tung heile tiden og ser ut som han skal besvime heile tiden. Når han er ''blåst'' opp må han løpe på dass flere ganger om dagen pga nese blod. Fysisk så har han enormt med kviser og nakke musklene er veldig store i forhold til resten av kroppen. Jeg er ganske sikker på at det er doping middler på gang her.

Når det kommer til rus så har vi noen misstanker. Vi ønsker ikke å rus teste han pga det virker ikke som at det påvirker arbeidet han sitt og arbeidet han gjør kan ikke sette andre eller han selv i direkte fare. Jeg er ikke i en posisjon hvor jeg ønsker å skremme han vekk fra å arbeide her senere.
Men dette er noen observasjoner vi har sett.

Noen dager har han ekstremt små pupiller hvor du nesten ikke kan se de. Han virker aldri døsig så jeg vet ikke heilt hva som er på gang her om det er opiater eller andre stoffer. Andre ganger ser han nesten full ut eller påvirket av piller fordi han snakker veldig sløvt, men bortsett fra det funker han heilt fint, men heile ansiktet henger ned og han har veldig lave øyne.
Nylig Når han kom tilbake fra en langhelg i hjembyen han sin så han heilt kjørt ut med enorme pupiller og sår over heile fjeset. Vi har også merket at noen dager har han ''tics'' han rynker på nesa og hever bryna sin heilt tilfeldig. Andre dager virker han heilt normal.

Vi har også merket at humøret han sitt varierer veldig. Enten er han veldig fornøyd og sosialiserer med andre medarbeidere han ler, tuller, heile pakka. Andre dager virker han heilt utslitt og han sier ikke et ord til noen. Andre dager er han veldig hissig og han ser bare veldig frustrert ut. Han kjefter på andre og er generelt veldig grinete og er heilt forjævlig å være rundt.

En annen ting vi også har merket er at når han er syk så er det bare på mandager. Vi tror han ruser seg tung i helga og så strever med å komme seg i form til mandagen igjen.

Har dere noen tips for hvordan man skal gå fram med dette?
Jeg liker karen veldig godt, men jeg er veldig bekymret for han fordi det virker som at helsa han si blir bare værre og værre.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje litt dumt å bruke et hvilket som helst offentlig forum for å få bekreftet mistanker som du og alle du diskuterer dette med har. Spesielt mtp hvor detaljert saksbeskrivelse du har i kombinasjon med spesifikke opplysninger om alder og attpåtil arbeidsforholdets start.

Hvis det er sånn at du ønsker å hjelpe han må du nesten bruke litt tid på å bygge tillit. Det er ingen selvfølge for han at du ikke er "ute etter å ta han". Veien fra en ærlig innrømmelse til AKAN-sak eller oppsigelse kan være kort.
Anonym bruker
"Rik Havfrue"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja høres sånn ut. Men én ting du må forstå er at det ikke er din oppgave å hjelpe eller redde han, mest sannsynlig kan ingen det.
Hadde jeg vært arbeidsgiver i dette tilfellet hadde jeg kanskje meldt på hele avdelinga på kurs om jobb og rusfrihet, sagt at ansatte kan risikere å bli testet uten å angripe han direkte og hvis han ikke skjerpa seg da tatt han inn på en samtale med et konkret tilbud om AKAN oppfølging og gi han den reale sjansen som en som bryr seg men minn han samtidig på at om han fortsetter å velge den gærne veien vil han ende opp arbeidsløs og sannsynligvis med enda større rusproblemer. Jeg tror ikke det fører noe annet med seg en skam og dårlig selvbilde å snakke med han bare for å si at du er bekymra uten et konkret forslag og tilbud om hjelp. Så får det være hans jobb hvor alvorlig han tar i mot hjelpen eller ikke
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I mine partyår brukte jeg molly og phenibut, alkohol og andre rusmiddler hele tiden. Var helt fucka på mandags morgen i morgenmøtene.

Det gikk også utover produktiviteten min resten av uka.

Det var i en jobb jeg hadde hatt i 6 år.

Folk begynte å merke at jeg var på kjøret.

Begynte å krangle med sjefen når han blandet seg. Og valgte å slutte.

Dom flere skriver: sørg for å rose og betrygge, før du eventuelt snakker om steroider og dop.
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For en grei sjef da.

Er det noen ledige stillinger i den bedriften?
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Håper det ordner seg, som han over påpeker virker du som en utrolig flink sjef

Tar man vare på de ansatte, tar de ansatte vare på bedriften
Anonym bruker
"Sammen Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
All respekt til deg for å være fremoverlent og for å hjelpe din ansatte!