Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 4763
Hei!

Jeg har nå bestilt 2 litt mer kvalitete batangkniver. Begge er trainers og blir sendt seperat, men den ene kommer også med et skarp blad man kan sette på. Grunnet disse var ganske dyre, hva er sjansen for at tollen stopper dem og tar dem? Er det konsekvenser utenom at man mister penger? Har allerede fått in en slik trainer tidligere, men kan godt hende jeg var heldig. Til de som lurer er det en Benchmade og en Krake Raken balisong.

Takker
Balisongkniver er eksplisitt forbudt etter våpenforskriften §9, og du kan heller ikke vri deg unna med at det ikke er en kniv siden det følger med et skarpt blad som kan settes på. Vi snakker altså om et brudd på våpenloven, men dog ikke et spesielt alvrolig et. Tipper det ender med anmeldelse og forelegg, DNA-registrering og inndragning av eventuelle våpenkort du måtte besitte hvis tollerne oppdager det.
Det er deres lover, ikke våre. :-/
Sist endret av Myoxocephalus; 15. mars 2021 kl. 21:05.
Trådstarter
Kommer man seg unna med unskyldningen om at man er en dum 16 åring? Har null rekord med våpenkort osv. Kan jo nesten bare si man ikke visste det var ulovelig engang. Stod jo på nettsiden at den kunne sendes til Norge. Trodde de bare tok kniven og så droppet å ta saken videre.
Sitat av Spyroz Vis innlegg
Kommer man seg unna med unskyldningen om at man er en dum 16 åring? Har null rekord med våpenkort osv. Kan jo nesten bare si man ikke visste det var ulovelig engang. Stod jo på nettsiden at den kunne sendes til Norge. Trodde de bare tok kniven og så droppet å ta saken videre.
Vis hele sitatet...
Nei, det slipper du ikke unna med. Det er din plikt og lese våpenloven, før du går til anskaffelse av et våpen.

Slik er det senere i livet også, det er f.eks. din plikt å sette deg inn i veitraffikloven, før du kjører et kjøretøy. Men mye av denne lærer du jo på teorikurset på kjøreskolen.
Har du en god forklaring på HVORFOR du bestilte disse? Jeg tviler.
Er all slags ballisongkniver forbudt i Norge? Vi har en hel dunge av de på jobb da kniv er vårt viktigste verktøy. De er ganske skarpe og spisse på tuppen. Vet ikke hvor det blir bestilt og kjøpt inn ifra, men det er forbruksmateriell og vi kaster og tar en ny "butterflykniv" 2-4 ganger i uka ettersom hvor mye de blir oppbrukt.
Trådstarter
Yupp, det er vel for ADHD og hobbyen altså. De kan trikses med, og brukes som et leketøy. Svært få som bruker det som et våpen, finnes langt bedre enn akkurat en batang kniv. Var selv ikke klar over at disse var såpass ulovelige, hvertfall dersom de ikke er skarpe. Lite jeg får gjort nå en å håpe på det beste, er for sent å kansellere dem..
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Balisongkniver er eksplisitt forbudt etter våpenfoirskriften §9, og du kan heller ikke vri deg unna med at det ikke er en kniv siden det følger med et skarpt blad som kan settes på. Vi snakker altså om et brudd på våpenloven, men dog ikke et spesielt alvrolig et. Tipper det ender med anmeldelse og forelegg, DNA-registrering og inndragning av eventuelle våpenkort du måtte besitte hvis tollerne oppdager det.
Det er deres lover, ikke våre. :-/
Vis hele sitatet...
Sitat av freakypedro Vis innlegg
Er all slags ballisongkniver forbudt i Norge? Vi har en hel dunge av de på jobb da kniv er vårt viktigste verktøy. De er ganske skarpe og spisse på tuppen. Vet ikke hvor det blir bestilt og kjøpt inn ifra, men det er forbruksmateriell og vi kaster og tar en ny "butterflykniv" 2-4 ganger i uka ettersom hvor mye de blir oppbrukt.
Vis hele sitatet...
Interesant.
Mitt inntrykk var også at slike batangakniver, som vi kalte dem, var forbudt i Norge. Uten at jeg vet sikkert, eller nøyaktig hvilken paragraf de bryter.
Det Freakypedro sier indikerer kanskje at det avhenger av bruken?
Jeg kjente en som brukte batanga-kniv. Han gikk alltid med den på seg. Han var en lege jeg gikk i behandling hos.
Han sa politiet hadde flere ganger vist interesse og spurt han ut da de hadde sett han hadde en slik kniv. Han sa at kniven var absolutt viktig i hans arbeid som lege. Han forklarte at hvis han foreksempel kom ut for en trafikkulykke måtte han muligens gjøre noe med den ene hånden, (eksemplet han brukte var å stoppe en alvorlig blødning, der han ikke kunne lette på trykket, men holde hele tiden) og med den andre hånden finne fram en kniv. For å skjære over noe som holdt pasienten fast, eller hva som helst.
Han fortalte at politiet ville vite hvor han hadde kjøpt den, og han sa han kjøpte den på samvirkelaget på Aure. Og det hadde han sikkert også. Den hadde rødt skaft av plast. Samme type og farge plast som den type kniver proffesjonelle fiskere ofte bruker.
Det er Dr Birger Schroll dette er snakk om. Han arbeidet mye med narkomane og vanskeligstillte både i Kristiansund, Aure, Bergen, Oslo og andre steder i Norge. Og i Danmark.
Sist endret av Arex_x; 15. mars 2021 kl. 19:13.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Spyroz Vis innlegg
Yupp, det er vel for ADHD og hobbyen altså. De kan trikses med, og brukes som et leketøy.
Vis hele sitatet...
Hvis du bare skal ha den som leketøy kan du kjøpe en Balisong trainer / butterflyknife trainer
Her er en til salgs på finn
Trådstarter
Det er jo akkurat slik de er da. https://www.bladehq.com/item--Benchm...g-Knife--13557 (Noe lignende den) og https://www.squidindustries.co/produ...-raken-trainer (den andre jeg kjøpte) Litt sent å endre det nå, men viste ikke det var ulovlig før kjøp. Så den ene kommer med et skarpt blad på siden som jeg kan sette på om jeg ønsker å utfordre meg selv med litt adrenalin på slengen. Uansett takker dere alle for hjelpen, tviler sterkt at politiet ikke har viktigere ting å gjør en å gå etter en 16 åring som ikke leste seg riktig opp på reglene før han trykket bestill.
Sist endret av Spyroz; 15. mars 2021 kl. 21:27.
Sitat av freakypedro Vis innlegg
Er all slags ballisongkniver forbudt i Norge? Vi har en hel dunge av de på jobb da kniv er vårt viktigste verktøy. De er ganske skarpe og spisse på tuppen. Vet ikke hvor det blir bestilt og kjøpt inn ifra, men det er forbruksmateriell og vi kaster og tar en ny "butterflykniv" 2-4 ganger i uka ettersom hvor mye de blir oppbrukt.
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hva faen du jobber med om butterflykniver er forbruksvare?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Har du en god forklaring på HVORFOR du bestilte disse? Jeg tviler.
Vis hele sitatet...
Jeg kan gi deg minst to:
  1. De er morsomme som bare faen å leke med
  2. Det er ingen saklig grunn til å forby de, derfor bør forbudet motarbeides.
Sitat av Spyroz Vis innlegg
De kan trikses med, og brukes som et leketøy. Svært få som bruker det som et våpen, finnes langt bedre enn akkurat en batang kniv.
Vis hele sitatet...
Helt enig. De er komplett ubrukelige som våpen. "Menemen, de kan åpnes med én hånd!!!" sier snuten. So effing what? Kan noen vise et relevant eksempel fra den virkelige verden hvor det har vært utslagsgivende? Og gjerne i sånt monn at det har noen praktisk betydning? Nei, nemlig. Gi en femti år gammel snut en øl og de kan helt sikkert koke opp en masse actionsekvenser med Chuck Norris-inspirert koreografi rundt balisongknivkamp. Men sånn på ekte? Farlige folk går etter hva som virker, ikke etter hva som er gøy å leke med i pausen.

Dra på maxbo og kjøp en morkniv til femti kroner. Grasat skarp, god å holde i, stort sett lettere å lyve seg unna med, kan skjules hvor som helst og er ikke et tap om du blir busta. Det er sånt man gjør hvis man har skumlere intensjoner. Eller velger blant de tusen andre mulighetene. "Åsså liker gangsterkidz de!!" - jupp, fordi de er morsomme som bare faen. Og det faktum at gangsterkidz foretrekker våpen med underholdningsverdi fremfor stridskapasitet betyr bare at nevnte gjeng er langt tøffere i kjeften enn i virkeligheten. Det er noe purken burde vite å verdsette. En kan jo ta en kjapp sjekk på antallet balisongkniver man finner blant spesialsoldater i felt eller politiets egne utstyrsfetisjister!
Forbudet mot disse knivene er bare fjottete moralisme.

Sitat av freakypedro Vis innlegg
Er all slags ballisongkniver forbudt i Norge? Vi har en hel dunge av de på jobb da kniv er vårt viktigste verktøy. De er ganske skarpe og spisse på tuppen. Vet ikke hvor det blir bestilt og kjøpt inn ifra, men det er forbruksmateriell og vi kaster og tar en ny "butterflykniv" 2-4 ganger i uka ettersom hvor mye de blir oppbrukt.
Vis hele sitatet...
Wtf. Hva i alle dager bruker dere balisongkniver til på jobb? Dette må du nesten forklare nærmere. For vi er på samme side i boka, sant? Du snakker om sånne her?


Sitat av Arex_x Vis innlegg
Interesant.
Mitt inntrykk var også at slike batangakniver, som vi kalte dem, var forbudt i Norge. Uten at jeg vet sikkert, eller nøyaktig hvilken paragraf de bryter.
Vis hele sitatet...
Det er virkelig ingenting å diskutere. Juss er et tolkningsfag, men noen ting er mer svart på hvitt enn andre. Dette er et slikt tilfelle. Som jeg skrev innledningsvis er det våpenforskriften §9 som er aktuell her (min utheving):
§ 9.Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1
Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret.

Denne bestemmelsen gjelder ikke for pepperspray som er bestemt for eller tilhører Tolletaten.

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve, eie og inneha armbrøst når vedkommende oppfyller kravene nevnt i § 10. Dette ledd gjelder ikke armbrøst ervervet før 1. januar 1993.

Politimesteren kan dispensere fra forbudet i første ledd dersom særlige grunner foreligger.
Vis hele sitatet...
Med mindre politimesteren har gitt deg unntak på grunn av ekstremt sære årsaker, så er det ulovlig. Det er ikke sånn at vi må tolke og vurdere og analysere om den og den knivmodellen er et "særlig farlig våpen uten aktverdig formål" slik vi måtte ha gjort om vi diskuterte karambits eller lignende - for her står det faktisk lista opp sammen med stilletter og springkniver.

Sitat av Arex_x Vis innlegg
Det Freakypedro sier indikerer kanskje at det avhenger av bruken?
Vis hele sitatet...
Njæææ, forskriften åpner i svært liten grad for dette. Det utelukkes ikke, men det skal være bra sært for å fly.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Jeg kjente en som brukte batanga-kniv. Han gikk alltid med den på seg. Han var en lege jeg gikk i behandling hos. Han sa politiet hadde flere ganger vist interesse og spurt han ut da de hadde sett han hadde en slik kniv. Han sa at kniven var absolutt viktig i hans arbeid som lege.
Vis hele sitatet...
Dette blir anektdoter og det er komplett umulig å føre en saklig diskusjon på vegne av tredjeparter. Forskriften er krystallklar. Dersom denne legen hadde klart å overbevise den lokale sheriffen om at han trengte en slik kniv, så er det innafor. Ellers ikke. Jeg forstår ikke hvorfor legen ikke bare kunne ha skaffet seg en foldekniv av typen som kan åpnes med én hånd - ja, de er lovlige! - da dette er bedre kniver som er enklere å bruke, men det blir jo veldig på sidelinja.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
De er ikke ulovlig om den er uskarp og hull i bladet som gjør den ikke kan slipes/skarpes. Om man bestiller en uskarp uten hull som man kan slepe/skarpe blir den bare konfiskert om den er skarp får man bot og man får det på rullebladet.


Jeg bestiller ofte uskarpe som kan slepes de kommer nesten alltid gjennom noen ganger ikke, grunnen til jeg vet dette er pga jeg har både fått bot for det, og fått uskarpe (som kan slepes) konfiskert, men da var det ingen konsekvenser. Grunnen til jeg vet at de som er uskarp med hull i og som ikke kan slepes er lovlig er pga jeg fikk en fra eBay, men på pakken sto det på en lapp (kjekket i tollen).

Har fått gjennom mye b.la knokejern, batong, kastekniver, og modafinil. Har kun blitt stoppet 2-3/50 ganger.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dersom denne legen hadde klart å overbevise den lokale sheriffen om at han trengte en slik kniv, så er det innafor. Ellers ikke. Jeg forstår ikke hvorfor legen ikke bare kunne ha skaffet seg en foldekniv av typen som kan åpnes med én hånd - ja, de er lovlige! - da dette er bedre kniver som er enklere å bruke, men det blir jo veldig på sidelinja.
Vis hele sitatet...
Kan godt hende politiet så gjennom fingrene. Dr Schroll hadde på denne tiden gitt dolcontin til alle heroinister i byen. Alle som ville ha det.
Innbrudd og div kriminalitet hadde vist en nedgang. Langerene hadde store problemer med å kvitte seg med varene sine.

Jeg har faktisk en Gerber kniv ikke ulik den du linker til.

Først nå forstår jeg at de hullene på bladet er for å åpne med en hånd. Akkurat som den knotten som stikker ut på den i linken.
Det er mulig han brukte batanga-kniv for å være sær. Litt senere så jeg Dr Schroll i ... Norsk ukeblad eller et av de bladene. Han hadde noen hundevalper. De het Rohypnol, Paragin Forte og slike ting.
Så, sær ja.
Trådstarter
Sitat av hasjkake Vis innlegg
De er ikke ulovlig om den er uskarp og hull i bladet som gjør den ikke kan slipes/skarpes. Om man bestiller en uskarp uten hull som man kan slepe/skarpe blir den bare konfiskert om den er skarp får man bot og man får det på rullebladet.
Vis hele sitatet...
Da er spørsmålet, om jeg har en pakke, som kommer med en med hull i montert på, MEN jeg er ganske sikker på at den også kommer med et skarpt blad på siden. Gjelder de samme reglene? Kan du definere et kniv blad som en batang kniv? Forstår godt om det blir konfiskert, men å gi bot eller ta det på rullebladet er litt drøyt for et kniv blad.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Sitat av Spyroz Vis innlegg
Da er spørsmålet, om jeg har en pakke, som kommer med en med hull i montert på, MEN jeg er ganske sikker på at den også kommer med et skarpt blad på siden. Gjelder de samme reglene? Kan du definere et kniv blad som en batang kniv? Forstår godt om det blir konfiskert, men å gi bot eller ta det på rullebladet er litt drøyt for et kniv blad.
Vis hele sitatet...
Er ikke sikker. Men kom på et annet smutt hull i loven når du nevnte dette, kanskje bestille en uskarp med hull og så bestille et blad til den i en annen pakke for å så skru det på? De ser vell ikke forskjell på vanlig blad og til butterfly, men om det er i samme pakke tror jeg at de gjør det.


TS det er din plikt å kjekke opp i loven før du bestiller noe. Kan bare trøste deg med at om du er heldig om saken blir henlagt.
Trådstarter
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Er ikke sikker. Men kom på et annet smutt hull i loven når du nevnte dette, kanskje bestille en uskarp med hull og så bestille et blad til den i en annen pakke for å så skru det på? De ser vell ikke forskjell på vanlig blad og til butterfly, men om det er i samme pakke tror jeg at de gjør det.


TS det er din plikt å kjekke opp i loven før du bestiller noe. Kan bare trøste deg med at om du er heldig om saken blir henlagt.
Vis hele sitatet...
Yupp, case closed. Snakket med selskapet som lager disse trenings knivene. De sender bladene og håndtakene seperate. Så er bare dumt om de skal stoppe dem fordi det kan ikke lengre defineres som en kniv. Per definisjon så er en kniv et "skjæreredskap med skaft og metallblad". Så tror det skal gå greit, den andre kommer montert da, men har sløvt blad som vil si at den bare kan bli konfiskert i værste fall. Takker for hjelpen da folkens!
Sitat av Spyroz Vis innlegg
Yupp, case closed. Snakket med selskapet som lager disse trenings knivene. De sender bladene og håndtakene seperate. Så er bare dumt om de skal stoppe dem fordi det kan ikke lengre defineres som en kniv. Per definisjon så er en kniv et "skjæreredskap med skaft og metallblad". Så tror det skal gå greit, den andre kommer montert da, men har sløvt blad som vil si at den bare kan bli konfiskert i værste fall. Takker for hjelpen da folkens!
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig at du i en rettssak kan stå med et knivblad og en kniv uten blad å klare og vri det til at det ikke defineres som en kniv?
Sist endret av random105675; 16. mars 2021 kl. 18:04.
Trådstarter
Sitat av Rosander Vis innlegg
Tror du virkelig at du i en rettssak kan stå med et knivblad og en kniv uten blad å klare og vri det til at det ikke defineres som en kniv?
Vis hele sitatet...
Visste du at det er lett mulig å få tak i lovlige våpen deler, men det er noen ulovlige deler som blir definert som selveste våpenet. Dette gjelder også skytevåpen som er langt mer farlig. En batangkniv er ulovlig fordi du kan åpne den med en hånd. Om du går opp i tråden ser du at uslipte bare blir inndratt, men en ferdig bygget skarp en vil skape problemer. Dette passer ikke i min case, men ja. Takker for bidrag i tråden da!
Sist endret av Spyroz; 17. mars 2021 kl. 08:10.
Sitat av Spyroz Vis innlegg
Visste du at det er lett mulig å få tak i lovlige våpen deler, men det er noen ulovlige deler som blir definert som selveste våpenet. Dette gjelder også skytevåpen som er langt mer farlig.
Vis hele sitatet...
Nei, registreringspliktige deler gjelder utelukkende for skytevåpen. Det er en praktisk greie, og hva som regnes som registreringspliktige deler varierer fra land til land. Det finnes skytevåpendeler som ikke er registreringspliktige, men som likevel er forbudt å sette på våpenet. Satt litt på spissen kan du lage deg en treskjefte hjemme hvis du liker sløyd, men lager du noe til rifla di som minner om skjeftet til en AK-47, så er det en ulovlig modigifsering av våpenet.

Igjen, deres regler, ikke mine.
Sitat av Spyroz Vis innlegg
En batangkniv er ulovlig fordi du kan åpne den med en hånd.
Vis hele sitatet...
I så fall skulle man både forvente at lovteksten sa at alle kniver som kunne åpnes med én hånd er forbudte, og at andre designs som kan åpnes med én hånd ble inndratt på tilsvarende vis. Ingen av delene stemmer: I forskriften står det bare en kort liste over eksplisitt forbudte designs, og en samleformulering om "særlig farlig voldsprodukt uten aktverdig formål". Sistnevnte benyttes til å definere veldig mye rart som ulovlig, og det kan godt hende at politidirektoratet en dag sender ut et rundskriv der alle foldekniver som er enkle å åpne blir omtalt i slike ordelag, men enn så lenge selges de altså fritt over disk.

Loven er, i likhet med alle andre våpenlover, usammenhengende og vilkårlig. Det slike lovtekster nødvendigvis være.
Sist endret av Myoxocephalus; 17. mars 2021 kl. 09:13.
En batangkniv er ulovlig fordi du kan åpne den med en hånd.
Vis hele sitatet...
Hm. Tenk da på hvor farlige kniver er som en ikke trenger å åpne med en hånd? Bare å hugge til direkt i en og samme glidende bevegelse.

Kanskje har det med popkultur å gjøre at springkniver og disse trikseknivene ble ulovlige? At bøker, filmer og serier fremstiller slikt som langt mer farlig enn det kanskje er, også blir den oppfatningen den kollektive sannheten, enten oppfatningen er rett eller feil? Og farlige ting, det forbyr vi jo ofte i ren ryggmargsrefleks.
Sist endret av _abc_; 17. mars 2021 kl. 09:37.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hm. Tenk da på hvor farlige kniver er som en ikke trenger å åpne med en hånd? Bare å hugge til direkt i en og samme glidende bevegelse.
Kanskje har det med popkultur å gjøre at springkniver og disse trikseknivene ble ulovlige? At bøker, filmer og serier fremstiller slikt som langt mer farlig enn det kanskje er, også blir det den endelige sannheten? Og farlige ting, det forbyr vi jo ofte i ren ryggmargsrefleks.
Vis hele sitatet...
Jeg innbiller meg at det kanskje henger litt sammen med hvordan den kan bæres.
Du får ikke så lett plass til en 20cm lang kniv i lomma, men 10 går.
Og da har du plutselig nesten 10cm blad tilgjengelig.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Wtf. Hva i alle dager bruker dere balisongkniver til på jobb? Dette må du nesten forklare nærmere. For vi er på samme side i boka, sant? Du snakker om sånne her?
Vis hele sitatet...

Det stemmer at det er slike kniver vi bruker, jeg kan si så mye som at vi behandler objekter og gjenstander fra industrien. Kniv er noe vi bruker 70% av arbeidstiden og det verktøyet vi bruker mest av alt. Vi har brukt og prøvd alle typ Kniver som morakniver og olfa kniver samt andre typer. Men knivblad knekker eller kniver faller ut av slire når vi har av og på oss dresser. Hatt tilfeller der en morakniv har falt ut av slira til en som lå og krabba i en sånn dress hvor kniven punkterte han i låret når han vridde seg rundt og den lå løs inni dressen.
Så en butterflykniv er det som er mest praktisk for vår del med at den låses av i bunn og de er ganske skarpe. Starta med at en kollega bare tok med seg sin egen kniv på jobb og når kollegaer og høvdingen fikk se den og hvor praktisk den var så ble det så vi skulle prøve det ut en periode. Men det var så praktisk at vi har endt opp med og gå over til butterflykniver permanent.
Sitat av freakypedro Vis innlegg
Starta med at en kollega bare tok med seg sin egen kniv på jobb og når kollegaer og høvdingen fikk se den og hvor praktisk den var så ble det så vi skulle prøve det ut en periode. Men det var så praktisk at vi har endt opp med og gå over til butterflykniver permanent.
Vis hele sitatet...
Interesant.
En farlig gjeng-kultur har bredt seg gjennom en helt vanlig Norsk arbeidsplass.
Hvor mange kniv-stikkinger pr dag?
Hva gjøre?
Sist endret av Arex_x; 19. mars 2021 kl. 08:39.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Interesant.
En farlig gjeng-kultur har bredt seg gjennom en helt vanlig Norsk arbeidsplass.
Hvor mange kniv-stikkinger pr dag?
Hva gjøre?
Vis hele sitatet...
Hehe..får skaffe deg en kniv du å!
Men seriøst.at kniver skal være så farlig om de kan åpnes med en hånd,at da må de annsees som våpen...helt latterlig! Er selv akkurat ferdig med avhør pga bestillte 3 kniver i 2019! De var fjærassistert foldekniver(ingen utløser/knapp),som ble beslaglagt..politiet ser på saken som meget grov overtredelse av våpenlov! (ser på knivene som springkniver)Hørtes ut som det blir rettsak å en bot som svir i lang tid!:/
Litt av ett styr de tar seg tid til..sku tro de hadde alvorlige saker å ta seg av.. De vil sikkert stramme inn regler enda mer..har kniver som er kunn assistert åpning,som er lov, å de kan like lett å veldig kjapt åpnes med en hånd..forskjellen på de er hårfin egentlig..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Spyroz Vis innlegg
Yupp, case closed. Snakket med selskapet som lager disse trenings knivene. De sender bladene og håndtakene seperate. Så er bare dumt om de skal stoppe dem fordi det kan ikke lengre defineres som en kniv. Per definisjon så er en kniv et "skjæreredskap med skaft og metallblad". Så tror det skal gå greit, den andre kommer montert da, men har sløvt blad som vil si at den bare kan bli konfiskert i værste fall. Takker for hjelpen da folkens!
Vis hele sitatet...
Kom kniven gjennom tollen? Og funket det med å sende delene i hver sin pakke?