Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1694
Hvordan kan man slippe toll og avgifter når de nye reglene trer i kraft på ting man bestiller på internet fra alienexpress å slike sider.

Noen som kan lage en step by step guide i hvordan man kan få sendt ting i gave i stedet, eller noe sånt ? :P

åj, het det nu alienexpress haha :P jaja :P
Sist endret av Anonymousesick; 3. desember 2019 kl. 07:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vel det blir neppe enkelt å få inn varer til landet merket med "gave". Det fungerte i netthandelens barndom men så lærte jo tollerne seg triksene og pakker merket gaver blir veldig ofte åpnet for kontroll. Tidligere var det også lett å få avsender til å skrive ned verdien på varer men nå blir det jo moms fra første krone så nå hjelper jo ikke det.

Kjøp fra EU, eller kinabutikker som har EU varelagre kan sendes poste restante til Sverige slik at du unngår moms, og er det feks klær så sparer du også toll. Og når du først er i Sverige kan du jo kjøpe øl, vin, sprit og tobakk og billig svenskemat/kjøtt samtidig som du henter bestillingene. Jo mer du handler jo mer sparer du - om du ikke blir stoppet i tollen når du skal hjem. Grensen er vel 5000 kr/døgnet.
Uvaksinert 👍
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Grensen er vel 5000 kr/døgnet.
Vis hele sitatet...
3000,- hvis man har værti utenlands mindre enn 24 timer og 6000,- over 24 timer.

https://www.toll.no/no/handle-i-utlandet/verdigrensa/
Sitat av daffe Vis innlegg
3000,- hvis man har værti utenlands mindre enn 24 timer og 6000,- over 24 timer.

https://www.toll.no/no/handle-i-utlandet/verdigrensa/
Vis hele sitatet...
Ja juridisk har du helt rett.
Men har den regelen noen gang blitt håndhevet? Aldri hørt om noen som blitt hekta pga dette. Mange som har varer for mer enn 3000 i bilen og tollerne sjekker etter sprit, tobakk og vinker dem videre.
Sist endret av _abc_; 3. desember 2019 kl. 13:11.
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg bestilte for ca 12.000; fra Kina og regnet med at jeg måtte betale toll på dette.
Gleden var derfor stor når pakken sklei rett gjennom fortolling uten avgift.
Avsender hadde, uten at jeg ba om det, merket sendingen med følgende tekst: «Electonic testing equipment for educational purposes only. No retail value”
“Fakturaen” som fulgte med sendingen hadde en varelinje med teksten «Electronic testing equipment» og $17.99 i verdi.
Siden jeg ikke en gang ba om at avsender skule merke sendingen slik så vil jeg tro avsender erfaringsvis har fått mye returer tidligere og derfor merket alle sine sendinger med lignende tekst.
Ellers har jeg kjøpt brukt iPhone 12 og bedt avsender merke sendigen «iPhone with water damage, periodic malfunction.”
Vareverdien satt avsender til $5.
Denne gikk også rett gjennom uten å måtte fortolling
Super smart at du skriver eksakt hva avsender skriver på pakka så du har sluppet toll da...
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Super smart at du skriver eksakt hva avsender skriver på pakka så du har sluppet toll da...
Vis hele sitatet...
Tror nok det meste har med hvilken ansatt som er på jobb når pakken din ankommer.
Tviler på at Tollvesenet leser her inne og får en plutselig åpenbaring
En eller annen gang blir pakken åpnet for kontroll, og svindelen oppdaget. Da blir selgeren flagget, og all post derfra blir åpnet og sjekket i framtiden.