Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5789
Lurer på om det finnes noen relativt rimelige verktøy egnet til å blåse av støv i stasjonær PC på en skånsom måte? Tenker noe à la trykkluft på boks, men i verktøyform.
Hva mener du? Er det en kompressor du er på utkikk etter? Det blir jo fort litt overkill, hvorfor kan du ikke bruke trykkluft på boks?
Du får kjøpt små og hendige kompressorer (med tank) for så lite som tre til fire hundre Kroner. På Jula, foreksempel.
Har tenkt på det selv. De kan bråke litt, da. Mens den elektriske motoren går, og tanken fylles opp med trykkluft.

Edit: Vel, fem eller seks hundre Kroner kanskje.
400 var vel litt lite.
Sist endret av Arex_x; 6. april 2021 kl. 16:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kompressor var ordet jeg lette etter, takk! De blir ikke for kraftige for sensitiv elektronikk?

Har en del PCer jeg tenker å rengjøre for å selge/gi bort, tenker det blir litt tungvint med trykkluft på boks.
Jula selger også to forskjellig varianter av trykkluft på boks fra 79-, til 99-,
Hvorfor er ikke dette ett alternativ TS?
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitat av desp1512 Vis innlegg
Kompressor var ordet jeg lette etter, takk! De blir ikke for kraftige for sensitiv elektronikk?

Har en del PCer jeg tenker å rengjøre for å selge/gi bort, tenker det blir litt tungvint med trykkluft på boks.
Vis hele sitatet...
Jeg fraråder å bruke full guffe. Jeg har blåst av en termistor/transistor/motstand(svart boks med to loddepunkter) på et datakort med blåsespiss og stor kompressor (6,3 bar max). Heldigvis var det defekt og skulle byttes uansett.
Sist endret av Mekkern; 6. april 2021 kl. 16:21.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jula selger også to forskjellig varianter av trykkluft på boks fra 79-, til 99-,
Hvorfor er ikke dette ett alternativ TS?
Vis hele sitatet...
Taktikk, mann! Dersom du har lyst på en spikerpistol eller muttertrekker, men både mangler kompressor og slange, så er terskelen fort litt høy for å rettferdiggjøre kjøpet bare for litt listverk eller det halvårlige dekkskiftet. Hvis du derimot har kompressoren allerede, så står plutselig døra på gløtt for å utvide verktøyparken med flere lekkerbiskner! Men da må du først rettferdiggjøre anskaffelse av kompressor innedningsvis. Og hva er vel mer langsiktig enn en engangsinvestering som erstatter en regelmessig utgift av engansmateriell? Det er sånt økopnomiavdelinga i samlivet liker å høre, til tross for at husstanden egentlig er underlagt innkjøpsstopp. Akkurat her vil jeg si at TS har posisjonert seg svært gunstig.

TS: Kompressor funker fint. Jeg har i alle fall aldri klart å blåse i stykker noe. Du kan uansett regulere trykket på lufta, så det er bare å prøve seg frem. Husk at du må ha oljefri kompressor. Jeg har ikke selv forsøkt å blåse rent datautstyr med kompressor som ikke er oljefri, og det er de som hevder det går bra, men det fremstår risikabelt: Får du oljerester i datamaskina blir den enda verre støvmagnet enn den var.
Sist endret av Myoxocephalus; 7. april 2021 kl. 09:28.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Taktikk, mann! Dersom du har lyst på en spikerpistol eller muttertrekker, men både mangler kompressor og slange, så er terskelen fort litt høy for å rettferdiggjøre kjøpet bare for litt listverkm eller det halvårlige dekkskiftet.
Vis hele sitatet...
Skjønner.
Så hvis du har lyst på ny bil så kjøper du hjul først slik at det blir for dumt å ikke kjøpe resten
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Skjønner.
Så hvis du har lyst på ny bil så kjøper du hjul først slik at det blir for dumt å ikke kjøpe resten
Vis hele sitatet...
Nei, for hjulene koster bare en brøkdel av bilen. En kompressor koster derimot mer enn en spikerpistol. Hvis du først har kompressoren, så kan det fort være innafor å skaffe en spikerpistol for å få fortgang i snekkerarbeidet. For å overbevise en skeptisk økonomiansvarlig kan du for eksempel få lånt en spikerpistol ved ett prosjekt, sånn at resultatetene skinner som klareste dag, og så når du ved neste korsvei ikke får lånt en spikerpistol finner du i steden en du kan få kjøpt.
Dette er essensen av all prosjektplanlegging.
Så da kjøper du bilen først, også ser du om behovet for dekk dukker opp? Got it.
Jeg vil bare nevne at dersom du kjøper en kompressor for formålet bør den være oljefri. Jeg vet ikke hvor mye olje en oljesmurt kompressor faktisk sender ut, men det kan være nok til at komponentene dine får et tynt fint lag som tiltrekker og holder på støv. Jeg hadde unngått problemet helt. Personlig kjøpte jeg for mange år siden en eldre utgave av denne for akkurat formålet ditt. Riktignok på tilbud.

Den lager utrolig mye lyd til å være så liten. Den har også mer enn tjent inn prisen sin dersom jeg skulle ha basert meg på trykkluft på boks. Den er ikke brukandes til så mye annet, men det var heller ikke tanken.

Jeg har aldri klart å blåse i stykker noe, men jeg holder vifter fast når jeg blåser på dem. Bare sånn i tilfelle jeg skulle klare å brenne en viftemotor eller noe lignende.

// Jeg må bli flinkere til å lese alle innlegg nøyere. Alt er nevnt tidligere ><
Sist endret av Kaleidoskop; 6. april 2021 kl. 16:58.
Takk for svar! Glad for at dere påpekte at den bør være oljefri, holdt på å kjøpe noe potensielt katastrofalt

Og blir litt som Myoxocephalus sa, får bruk for kompressoren i fremtidige prosjekter
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av desp1512 Vis innlegg
Kompressor var ordet jeg lette etter, takk! De blir ikke for kraftige for sensitiv elektronikk?
Vis hele sitatet...
Det er bare å justere ned trykket ut fra kompressoren til du finner ut hva som funker.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jula selger også to forskjellig varianter av trykkluft på boks fra 79-, til 99-,
Hvorfor er ikke dette ett alternativ TS?
Vis hele sitatet...
Fordi det 1) koster heroin. Du skal ikke ha veldig mange støvete PC-er før du har brukt mer penger på de boksene enn hva en billig kompressor koster, og 2) det er ikke luft, men klorfluorkarboner på de boksene. Og så er det som myoxo sier, en kompressor kan brukes til mye rart.

Sitat av Kaleidoskop Vis innlegg
Jeg vil bare nevne at dersom du kjøper en kompressor for formålet bør den være oljefri.
Vis hele sitatet...
De minste uten tank beregna til airbrush-bruk er oljefrie såvidt jeg vet. Alternativt får du oljefilter til vanlige kompressorer for 2-300 kr.
Sitat av desp1512 Vis innlegg
Takk for svar! Glad for at dere påpekte at den bør være oljefri, holdt på å kjøpe noe potensielt katastrofalt
Vis hele sitatet...

biltema selger oljefrikompressor til airbrush https://www.biltema.no/bygg/maling/l...xoCHhsQAvD_BwE

dog ikke så mye annet du kan gjøre med den enn å blåse støv og male, skal du bruke noe verktøy må du går for "vanlig" kompressor, med mindre du har veldig mye penger å bruke
Tenk også på at en kompressor behøver ikke fylles opp. Du stopper den når du har fått det trykket du trenger. Da sparer du strøm også.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
2) det er ikke luft, men klorfluorkarboner på de boksene.
Vis hele sitatet...
WHAT.
Jeg trodde de greiene der ble bannlyst med montréalprotokollen og faset ut på nittitallet en gang i siviliserte land. Så vidt jeg kan se er dette tilfelle. Dersom du har dokumentasjon som tilsier at du får kjøpt aeorsoler og lignende med CFC som drivgass er jeg meget interessert i å lese det.

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Så da kjøper du bilen først, også ser du om behovet for dekk dukker opp? Got it.
Vis hele sitatet...
Nei, for bilen er ubrukelig uten hjul. Kompressoren er ikke ubrukelig uten spikerpistol.

Dere er ikke så gode på dette her? Skal du trekke en paralell til kjøretøy, så kan du si at dersom du skaffer deg en traktor til et prosjekt, og senere finner ut at du trenger ei kvern av anstendig format, så står du nå fritt til å velge mellom selvdrevet kvern og kvern du kobler på kraftuttaket til traktoren. Sistnevnte er afaik mer pang for penga, så traktoren tillater deg å kjøpe bedre utstyr enn du ellers ville. Dette er elementær økonomi.
Sist endret av Myoxocephalus; 6. april 2021 kl. 20:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dere er ikke så gode på dette her?
Vis hele sitatet...
Greit.
Jeg kjøper en haug med spiker som jeg sitter å ser på for å mentalt forberede meg på oppussing.
Å siden jeg er så godt i gang så blir det nok en hammer også i nær fremtid.
Ok?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
WHAT.
Jeg trodde de greiene der ble bannlyst med montréalprotokollen og faset ut på nittitallet en gang i siviliserte land. Så vidt jeg kan se er dette tilfelle. Dersom du har dokumentasjon som tilsier at du får kjøpt aeorsoler og lignende med CFC som drivgass er jeg meget interessert i å lese det.
Vis hele sitatet...
OK, tar det (litt tilbake): fluorkarboner.

https://www.clasohlson.com/medias/sy...0938191902.pdf
https://www.distrelec.biz/Web/Downloads/_s/ds/4-44 Green NFL_nor_sds.pdf
https://green-clean.at/wp-content/up...ECH-PRO-en.pdf

Mener bestemt at en jeg hadde i hus også hadde klor (og husker jeg hadde litt samme, men noe mer avslappa reaksjon som deg) men skal ikke vedde penger på det, altså.
Kjøp en billig løvblåser.
Jeg gikk til anskaffelse av en CompuCleaner fra IT Dusters, fungerer veldig bra og man trenger ikke tenke på olje eller statisk elektrisitet.

Uansett så er det beste å ha filter i pc'n samt å sørge for riktige vifter sånn at det blir overtrykk inne i kabinettet.
Myoxo: Det var ironisk ment. :-D
Heh, snakket om å kjøpe en overdimensjonert kompressor for å blåse ut PCen minner meg litt om en hendelse på en byggeplass for en tid tilbake.

Jeg var rådgivende konsulent på en fasaderehabilitering i Oslo på en gammel bygård fra 40-tallet. Bygården var oppført i slakkarmert betong med pussete fasader. Fasadene skulle få ny puss. Gammel puss var meislet ned og underlaget forberedt for ny puss. Det er ganske vanlig å benytte en betong(tørr)sprøyte (ikke pumpe!) til å påføre puss på store arealer. Anbefalingen gikk derfor til entreprenøren om å skaffe seg en betongsprøyte slik at gutta slapp å stå å trekke på pussen ut i evigheten.

Nevnte fasadeentreprenør kontaktet meg for å informere om at sprøyting ikke var det helt store og at de aldri har hatt så mye mørtelsvinn før. Ned på plassen med meg. På vei til stillasene ser jeg først en diger kompressor som umiddelbart vekket en viss mistanke. Etter litt mer gåing kom betongsprøyten til syne…. Og nevnte betongsprøyte var et monster. Sprøyten var nok egentlig tiltenkt tunneler, fjellsikring og annen tung infrastruktur hvor MOAR POWAH og kilo betong per millisekund er styrende egenskaper. Det var mer mørtel på stillasgulv, stillasvegger, mannskap og utstyr enn på tiltenkt vertikale overflate. Snakk om å gå til brannhydranten for en fingerbøl med vann…

De fikk riktig og utrolig nok etter en del styr nedjustert monsteret ved å bytte til det aller minste av de minste matehjul og til de absolutt aller minste lufttrykk og dyser. En mer sivilisert sprøyte hadde nok allikevel spart dem for mye tid og litt penger :P

Poenget er vel at verktøyet bør være riktig dimensjonert for oppgaven. Jeg skal derimot ikke argumentere mot at muligheten til å lure større leketøy enn det man strengt trenger, overdimensjonert eller ei, forbi tredjeparter med vetorett bør benyttes!