Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 7484
Ja som overskriften sier, det er et helvette. Har hold på med hasj siden 13-14 års alderen, og det har så og si hvert jevnlig siden da. Men i 17års alderen kom de jævla pillene inne i bildet, og da ble ALT ødelagt.

Kasta ut av hjemmet, 0 utdanning, 0 jobb, å familien gir totalt faen i meg, å det sårer virkelig. Bor per dags dato via nav/Barnevernet i en liten stygg hybel på 10kvm2.

Jeg har prøvd å fått hjelp til forskjellige behandlinger, men blir avist gang etter gang. til og med min psykolog greier ikke å få til noe. Jeg føler egentlig jeg ikke har noe spesielt og leve for lenger, men er for feig til og ta livet mitt desverre. Noen i samme situasjon der ute ???
Sutrekopp! Befant og befinner meg delvis i samme driten, du har fortsatt et sted å bo, uten å spekulere har du også internett, finnes sikkert dusinvis av milliarder verre skjebner som har trasket rundt på planeten vår, få på deg sokkene og kom deg ut å jogg.
Du må ikke ta livet ditt, skaff deg et nytt i stedet.
Det tar nok noen år å få kontroll, men er du sta nok får du et liv som du selv nyter å leve.

Du må først igjennom en abstinensperiode(tortur), deretter må du stå i mot "hyppen" og all motgang i årene etter.
Ligg gjerne unna alkohol også, det senker dømmekraften.
Når du har det som verst skal du vite at i andre enden av tunnellen kommer du ut sterk som faen, det som kreves er at du holder ut.

Gå deg gjerne en times tur hver dag, da svetter du raskere ut og kommer i bedre form. Hjernen får også noen positive inntrykk.

Lykke til!
Det virker som om du står ved et veiskille, hvis du virkelig vil ha et "normalt liv" med egen lellighet, jobb og kanskje en kjæreste, må du legge deg inn på rehab og fullføre. Veien til gata er ikke lang for deg nå. Vil du egentlig, dypt inni deg slutte med rus?
http://www.legion-recrute.com/en/

Verv deg til Fremmedlegionen.

"Whatever your origins, nationality or religion might be, whatever qualifications you may or may not have, whatever your social or professional status might be, whether you are married or single, the French Foreign Legion offers you a chance to start a new life..."
Sist endret av BaJa; 26. august 2012 kl. 13:28.
Du skriver at du allerede går til psykolog, be henne om å søke deg inn på avrusning. Nå vet ikke jeg hvordan det er der du bor, men her nord er det ikke lang ventetid. Jeg tror du kunne ha godt av noen måneder på avrusning, der får du hjelp til å starte på nytt. (Etter endt behandling skjønner kanskje familien din at du virkelig har gjort en innsats.)
Hvis du ikke vil/får plass på avrusning så kan du prøve og skaffe deg jobb mens du leter etter ny leilighet.
(Be psykologen din henvise deg til ruskonsulent.)

Jeg skjønner at du har det tungt, men det blir faktisk bedre. Send PM om du lurer på noe. Har akkurat gått igjennom dette selv.
Skrap sammen et par tusen til tur-retur billett Slovenia. Deretter hiver du deg på gratis ibogain-behandling. Voilla. Slutter med all avhengighet nærmest på dagen, uten abstinenser - samt lykke-pille effekt i 3 måneder etterpå. Potensiellt livsforandrende reise - som kan sende deg i retning mere oppbyggelig livsstil
Sist endret av Bearass; 26. august 2012 kl. 15:51.
Sitat av Trheimstone Vis innlegg
Kasta ut av hjemmet, 0 utdanning, 0 jobb, å familien gir totalt faen i meg, å det sårer virkelig. Bor per dags dato via nav/Barnevernet i en liten stygg hybel på 10kvm2.
Vis hele sitatet...
Tør jeg spørre hvorfor du er kasta ut hjemme? Er det bare pga. rus? Er det noe annet enn rus som fortsatt motiverer eller føles lystbetont?
Takker for støtten folkens ! har vært mye nedturer i det siste,pga ting som har skjedd i ruset tilstand. Får bare mase mere på psykologen, så jeg muligens kan få komme meg på en behandling langt borte i nord, hadde vært deilig. Et par flaske trekk hjelper på abstinenstene, men gjør jeg vel bare en bjørne tjeneste. og judaz, ble kastet ut av hjemmet fordi jeg var helt på trynet. Har også hadd problemer i familien hele livet, pga fars alkohol problemer.
Kanskje prøve å få enda en sjangse hos familien?
Og derfor kaster de ut deg når det har vært problemer med alkohol der lenge? Hvor Faen er logikken i det da? Er det noe fælt du har gjort? Hvis ikke får du ta ett oppgjør med dem, er jo nå du trenger at de er der.
Det viker desverre som om de ikke vil ha kontakt. de sier de vil ha det, men jeg har skuffet så mange ganger med rusen. å når jeg først har greid og holdt med nykter i en periode, er de fortsatt like avvisende.
om du virkelig vill dette klarer du det men hva som er den rette måten for deg må du finne ut selv her er noen forslag som har funket på venner å bekjente 1 avrusning\rehab 2 få deg en hund 3 skaff deg en jobb 4 flytte til en fremed by\land 5 å finne en sunn interesse\hobby her er det mange tråder med forslag på freak allrede (hard trening er en go vei ut av abstinensene) du svetter fortere ut gift stoffene å sover lettere om natta også 6 få et ordentlig kosthold hjelper godt her trenger du ikke bare velge et alternativ du kan blande å vrake som du vill

http://www.youtube.com/watch?v=-DiZy...eature=related


http://www.youtube.com/watch?v=A0erf9EqPLA
men hvor gammel er du? om barnevernet er kobla inn er du vel under 18?

jeg ble også kastet ut en periode når jeg var 18 år pga. rus. trodde det var mye enklere å få plass på avrusning når man er så ung. burde være det i alle fall. hvis ikke finnes det noen private klinikker tror jeg. ser dem har reklame på tv'en i alle fall.
kanskje du kan få en time hos en ruskurator hos nav eller dra til ruspoliklinikken i mens? se hva dem har å tilby..

det finnes også NA (anonyme narkomane), som er en støttegruppe for eks narkomane. men der er dem nok eldre og litt "hardere", men om du tror de har noe å tilby kan du jo sjekke det ut.

det med familien din må du bare se på som tough love. det her er ingenting å gå helt av skaften for, spesielt når du er så ung. det kommer til å ordne seg. bare hold fokus på å gjøre deg rusfri.
Jeg er 19 år.
Jeg har kun et tips til deg, Trening hjelper mot ALT.
Er veldig glad i styrketrening, men kan jo ikke holde på med det hele dagen heller :P
Du må finne noe som tar opp tiden din. Høres ikke ut som du har abstinenser akkurat, men den psykiske avhengigheten er tøff. Har du gått ferdig ungdomsskolen? Stikk å få deg en videregående plass i morgen! Trenger ikke være for sent, mange skoler man kan møte opp å høre om det er noen ledige plasser.
Sitat av Trheimstone Vis innlegg
Er veldig glad i styrketrening, men kan jo ikke holde på med det hele dagen heller :P
Vis hele sitatet...
Nei, men du kan bygge livet ditt rundt det
Du trenger motivasjon for å kunne se for deg et mer eller mindre rusfritt ekstistens, resten av livet.

Det som redda meg var at jeg fikk hjelp til å se alle de tingene jeg hadde å tape på å fortsette misbruket:
I nåtiden: Familie, venner, musikk, gitar, trening, deilige turer i skogen etc.
I framtiden: Utdanning, jobb, kjæreste/kone, barn, barnebarn, samt alle andre opplevelser man går glipp av på grunn av rusproblemene.

Du har sikkert ditt å stri med du også. Skader, psykiske plager osv. er faktorer som gjør at man tenker: "Vettuhva, jeg har det tross alt mye bedre i denne tåkete, uverdige situasjonen. Jeg mister kanskje familie, venner og sjanse til god inntekt, men jeg slipper ihvertfall å gå rundt med sterke fysiske smerter/depresjon/angst etc." Dersom du har noen slike plager, er dette noe du kanskje bør jobbe med hos psykolog eller liknende. Mestringskurs kan hjelpe. Det gjelder å klare å innse at alt det livet har å by på, gjør det til en mye bedre eksistens enn det rusen kan gi deg.

Dette gjelder i størst grad tiden etter seponering av rusmidler/legemidler; altså resten av livet. Etter min mening er dette den hardeste delen. Eventuelle abstinenssymptomer ved nedtrapping er langt fra like ille.
Ofte er de negative forventningene til abstinensene værre enn realiteten.
Du klarer nok fint selve seponeringsfasen, dersom du får hjelp av profesjonelle (kanskje vallergan mot søvnproblemer) helsearbeidere.

Dersom psykologen din ikke klarer/vil søke om plass for deg, så bytter du psykolog, snakker med fastlegen din, snakker med NAV.. Hva som helst. Vis at du virkelig er motivert til å få et bedre liv. I værste fall lenker du deg fast i skrivebordet til din NAV-rådgiver, og sier at du ikke drar før de gir deg hjelp!

Lykke til mann,
Vargas
Sitat av Trheimstone Vis innlegg
Får bare mase mere på psykologen
Vis hele sitatet...
Har hun ikke søkt deg inn? Hvorfor ikke? Bytt psykolog.
Be (den nye?) psykologen din om å søke deg på Finnmarkskollektivet, Tromsø-Færingen, Narvik-Nordlandsklinikken eller kanskje den på Mo. Kanskje du trives så godt der at du velger å starte på nytt i den byen.
Sitat av Trheimstone Vis innlegg
Takker for støtten folkens ! har vært mye nedturer i det siste,pga ting som har skjedd i ruset tilstand. Får bare mase mere på psykologen, så jeg muligens kan få komme meg på en behandling langt borte i nord, hadde vært deilig. Et par flaske trekk hjelper på abstinenstene, men gjør jeg vel bare en bjørne tjeneste. og judaz, ble kastet ut av hjemmet fordi jeg var helt på trynet. Har også hadd problemer i familien hele livet, pga fars alkohol problemer.
Vis hele sitatet...
Du har krav på behandling. psykolog med legen og ruskonsulenten i kommunen og Du bør ha et møte og ta det derfra. Jeg begynte selv med rus da jeg var 15. behandling da jeg var 23, fler fengselsopphold, på kjøret i Oslo, og nå har jeg vært 12 år på metadon. en humpete vei har det vært, men livet ble godt igjen etter jeg sluttet med dop og piller.
Du må ikke gi opp, det er Deg selv det kommer an på. det er DITT liv.
jeg har 3 hunder og 2 katter, gift i 17 år, bor på landet, 2 mil utenfor Lillehammer. turer og frisk luft og avhold fra rus er tingen for meg og mange andre. lykke til
Weedster star
Trist og høre dette bror. Men har hørt at evangelie senteret er et bra sted. Og du kommer inn på dagen tror jeg. Di hjelper deg. Du kan oxo ta utdanning der. Anbefalles
Sitat av Vargas Vis innlegg
Du trenger motivasjon for å kunne se for deg et mer eller mindre rusfritt ekstistens, resten av livet.

Det som redda meg var at jeg fikk hjelp til å se alle de tingene jeg hadde å tape på å fortsette misbruket:
I nåtiden: Familie, venner, musikk, gitar, trening, deilige turer i skogen etc.
I framtiden: Utdanning, jobb, kjæreste/kone, barn, barnebarn, samt alle andre opplevelser man går glipp av på grunn av rusproblemene.

Du har sikkert ditt å stri med du også. Skader, psykiske plager osv. er faktorer som gjør at man tenker: "Vettuhva, jeg har det tross alt mye bedre i denne tåkete, uverdige situasjonen. Jeg mister kanskje familie, venner og sjanse til god inntekt, men jeg slipper ihvertfall å gå rundt med sterke fysiske smerter/depresjon/angst etc." Dersom du har noen slike plager, er dette noe du kanskje bør jobbe med hos psykolog eller liknende. Mestringskurs kan hjelpe. Det gjelder å klare å innse at alt det livet har å by på, gjør det til en mye bedre eksistens enn det rusen kan gi deg.

Dette gjelder i størst grad tiden etter seponering av rusmidler/legemidler; altså resten av livet. Etter min mening er dette den hardeste delen. Eventuelle abstinenssymptomer ved nedtrapping er langt fra like ille.
Ofte er de negative forventningene til abstinensene værre enn realiteten.
Du klarer nok fint selve seponeringsfasen, dersom du får hjelp av profesjonelle (kanskje vallergan mot søvnproblemer) helsearbeidere.

Dersom psykologen din ikke klarer/vil søke om plass for deg, så bytter du psykolog, snakker med fastlegen din, snakker med NAV.. Hva som helst. Vis at du virkelig er motivert til å få et bedre liv. I værste fall lenker du deg fast i skrivebordet til din NAV-rådgiver, og sier at du ikke drar før de gir deg hjelp!

Lykke til mann,
Vargas
Vis hele sitatet...
Takk for støtten vargas ! Vet livet har mye å by på uten rus, men akkurat nå gidder jeg bare ikke å prøve engang om du skjønner. Men jeg gir ikke opp, gjør som Oter og Sunny sier : Livet går da vidre det
Det er absolutt ikke vanskelig å bli rusfri, Hvis man virkelig vil

Har selv gått fra nåla og årevis med hasjrøyking, dårlige venner i miljøet og pillespising, til å ha vært rusfri i ett år og still counting. Ser dessverre ingen grunn til å bruke tid og energi på å skrive ned en oppskrift som har fungert for meg og andre jeg kjenner, når du viser gjennom innleggene dine at du ikke gidder en gang. Du har nok ikke gitt opp, og historien din er langt ifra ille, innerst inne vil du nok bare ikke bli rusfri.. Kjenner til det.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Hei, jeg vil minne om denne tråden: Selvmord på livecam i Sverige, alltid ta slike ting seriøst selv om det blir slengt ut på et nettfora. Du vet aldri hvor seriøs han er.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Hei, jeg vil minne om denne tråden: Selvmord på livecam i Sverige, alltid ta slike ting seriøst selv om det blir slengt ut på et nettfora. Du vet aldri hvor seriøs han er.
Vis hele sitatet...
?

Noen som har vørri stor i kjeften? Vil ikke si at det har kommet noen useriøse bidrag her i tråden? Skal man slutte med rus må man ha bein i nasa. Syting fører til ingenting, handling fører til så mye mer. TS må selv innse at han vil slutte med rus, ingen andre enn han selv som kan slutte.

Finnes masse hjelp der ute, men til syvende og sist er det TS selv som må slutte. Forhør deg litt rundt, eventuelt få deg et lengre opphold på en klinikk. Vet Valdres har god erfaring. All driten som fører til at du ruser deg blir tatt tak i. Alle som jobber der har en utrolig erfaring, de er tidligere rusmisbrukere. Søk hjelp nå, slikt tar tid. Mange foran deg i køen.

Først må du gå inn i deg selv. Du må virkelig ville slutte selv. Hjelper ikke at du tenker tanken, men lar det være med det. Du må gå 100% inn for det, ofte 10% til. Familien vil du få kontakt med igjen da du blir rusfri, og handler utfra et annet mønster enn du gjør under rus, på jakt etter rus. Familien vil "godta" deg, og vise deg respekt igjen, men de er ikke dumme. Blir du rusfri vil de merke det på deg, ikke minst, du vil merke det på deg selv. Familien din er der for deg, men de orker ikke følge deg så lenge du er destruktiv med deg selv.
Sist endret av stagg; 27. august 2012 kl. 17:30.
Personlig tenker jeg at dere kan be ham slutte å klage og syte så mye dere vil. Det vil mest sannsynlig ikke hjelpe en døyt, dessverre. Trådstarter er fanget i "den kjemiske virkelighet". Som jeg har sagt før kan være svært vanskelig å sette seg seg inn i hvordan en rusavhengig tenker og føler. De lever i en virkelighet der det som er unormale er blitt normalt, og det normale altså fremstår som unormalt for dem. Denne virkeligheten er ledsaget av en konstant økende trang til mer rus. Det er dette jeg mener når jeg snakker om en tilværelse man kan kaller den ”kjemiske virkeligheten”.

Det kan begynne med manglende tilbud på for eksempel fritidsaktiviteter og et behov for nye opplevelser/spenningsmomenter. I denne kjedsomheten kan man ofte tiltrekkes subkulturer som rus/rusmiljøer. Vi mennesker er "flokkdyr" og trenger gjerne noen å identifisere og sammenligne oss med. Jakten på tilhørighet kan føre til ulike former for rusbruk. Å gjøre noe ulovlig kan også være spennende og gi "status". Dette var bare et eksempel på utløsende årsaker, og som jeg har skrevet i min tråd om psykologi kan altså dette bare forverres ved økt toleranse. Det vil si fysisk avhengighet slik at man stadig må øke mengde for å oppnå den ønskede effekten. Hvis stoffet ikke lenger tilføres kroppen kan man få en rekke ubehagelige kroppslige reaksjoner kalt abstinenssymptomer. Til tross for dette har jeg en overraskelse her. Den fysiske avhengigheten er gjerne mindre enn man tror. Det er derimot den psykiske avhengigheten til det vanemessige behovet til virkningen av stoffet (og gjerne under bestemte omstendigheter). Mange føler gjerne press og har påkjenninger som gjør at de har store vanskeligheter med å greie seg uten medikamentet/stoffet. Jeg har klassifisert de ulike substansene her: http://freak.no/forum/showpost.php?p...72&postcount=6, selv om det dog også er individuelt hvordan vi alle reagerer på ulike ting.

For å ha et kontrollert rusbruk handler det om å finne ulike metoder og strategier for å kunne vektlegge grensesetting. Et godt tips her er å ha målsettinger i livet som er viktigere enn rusbruket. Folk har forskjellige grunner til å ruse seg, hvorfor de begynte og hvorfor de fortsetter bruket. Det er da logisk å tenke at man hvert individ kan ha behov for ulike strategier. Kanskje man er nødt til å bryte kontakten med vennekretsen og bytte miljø? Kanskje man må finne seg sysler og målsettinger i livet? Noen må også strekke seg til for eksempel kognitiv terapi hos psykolog! Du kan selv også gjøre små ting i hverdagen til selvhjelp. Anbefaler blant annet mindfulness, en form for meditasjon som er blitt tatt i bruk for å øke effektiviteten til kognitiv terapi. Jeg kommer til å skrive en god del om ting som dette i tråden min om psykologi.

Her er rustelefonen: http://www.rustelefonen.no/. Her får du altså ingen moralpreken eller pekefinger. Konstruktive svar som kan være til god hjelp. Likevel vil jeg påpeke at det krever en viss viljestyrke og disiplin for å komme seg ut av en ond sirkel. Du kan også bli rusfri ved å ty til selvhjelpsgrupper om du trenger et sosialt fellesskap.

Livet videre vil gi deg erfaringer på godt og vondt.
Sist endret av Lucy In The Sky; 31. august 2012 kl. 21:08.
Anbefaler boken samtaler med gud av Neale Donald Walsch Det er laget en film av denne. Eller bøker av Eckhart Tolle. Har hjulpet meg massivt i min reise her på planeten.
- og jeg tror det er en biokjemisk grunn til at du ikke greier å slutte.
For det første:
Kutt gluten og melk helt og totalt - alle små spor, ikke hvetestivelse eller noe, spis bare ren mat helst hjemmelaget
Noen får abstinenser av å kutte melk og gluten, men for de fleste går det greit. Jeg kjenner en som klarte å kutte kokain etter bare et par uker uten gluten og melk
For det andre: Bade i magnesiumsulfat! Floating! Det hjelper for alt.
Hvis du kontakter meg på bloggen min kan jeg videreformidle kontakt til han som spiser glutenfritt:
http://taansvarfordegselv.wordpress.com/

Så forhåpentligvis kan du få et mer normalt forhold til rus og ha kontroll over rusen istedenfor at den kontrollerer deg.
Man burde aldri slenge ut spydige kommentarer på slike innlegg uansett hvor teit det høres ut

Det er synd at du ikke ser noe lys vei i fremtiden men du burde ikke gi opp. Psykologen din er der for å hjelpe så spør henne om hva du kan gjøre for å få opp humøret.

Gode råd er å begynne å lese, tegne eller skrive. Det er en start på noe godt som du helt sikkert kommer til å få nytte av. Ha tålmodighet og kanskje du kan prøve å få overbevist familien din at du er på rett spor.

Håper på det aller beste for deg
▼ ... over en uke senere ... ▼
For dere som tror det er umulig og komme seg ut av det: DET ER DET IKKE!! Jeg klarte det, er rusfri 10 mnd nå. FRA ALT :-) Og jeg er ikke ulykkelig å har det jævlig og sliter med "suget".. fuck det. Jeg har det drit bra, bedre enn jeg noen gang har hatt det. Tro det eller ei, det er mulig å bli rusfri og lykkelig. Jeg har 0.0% sug.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg hadde fire-fem mislykkede rusbehandlinger før jeg fant noe som fungerte. Nå er jeg rusfri og har vært det ett par år. Går jevnlig i møter på AA og NA, og trives med det. Har sponsor og jobber med trinnoppgaver. Gjør service innen AA og NA. Det holder meg rusfri og gjør at jeg utvikler meg som person.

Det viste seg at livet var ikke over likevel - glad og takknemlig for det.

De som har fordommer mot AA / NA (tolvtrinnsgrupper) må vel igrunn bare nå bunnen skikkelig først, og satse på å ikke stryke med i den prosessen. Treff bunnen, og treff den rett. Så kan man begynne reisen inn i tilfriskning. I USA er det slik de aller fleste blir rusfrie - rett fra gaten inn på et møte i AA eller NA.

Jeg var så heldig å få komme til en Minesotaklinikk i nord-norge, etter å ha kjempet min egen vei gjennom behandlingsapparatet. Jeg hadde ingen pårørende som gjorde noe for meg. Det var gjennom denne institusjonen at jeg klarte å begynne på min tilfriskning, ta ansvar, og jobbe med meg selv. Av eget initiativ begynte jeg å gå på møter utenfor klinikken, fikk meg sponsor og begynte å jobbe med trinnene.

AA og NA representerer det beste "ettervernet" man kan få.

Til tider er jeg faktisk glad for å være rusavhengig - for jeg hadde aldri fått oppleve det fellesskapet hvis jeg ikke var rusavhengig. Mange leter hele livet etter det vi har i AA og NA. En arena der man kan være fullstendig ærlig om hvordan man har det, og blir møtt med kjærlighet og forståelse, en arena for selvutvikling, hvor jeg føler meg hjemme.

PS. må bare legge til at det er fastlege som må søke folk inn i behandling (alternativt så kan sosialkontoret gjøre det, men jeg anbefaler folk å gjøre det via fastlege)

Hvis trådstarter er interessert i å bli rusfri så kan jeg anbefale en klinikk, ta da kontakt med meg via melding her på forumet.