Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1804
Hei, har søkt om stipend og det viser seg at jeg får 910 kr i utstyrsstipend.

Og så hører jeg at andre kamerater får rundt 20K.

Har jeg søkt feil? Hørte også noe om grunnstipend, men fant aldri en søknad.

Så jeg lurer på hva jeg skal gjøre, eller om jeg bare får 910 kr ?
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Grunnstipendet som alle får er på 910,-, mens personer med skilte foreldre, foreldre med lav inntekt, personer med sykt mange søsken o.l. får stipend i tillegg til grunnstipedet.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Grunnstipendet som alle får er på 910,-, mens personer med skilte foreldre, foreldre med lav inntekt, personer med sykt mange søsken o.l. får stipend i tillegg til grunnstipedet.
Vis hele sitatet...
Okei, men hva heter det tilleggs stipendet? Så jeg kan se om jeg får noe der.
Og Hvor søker jeg?
A madman with a box
mabala's Avatar
Alle som søker får utstyrsstipend. Trykk her for å finne ut om du kan få stipend.

edit: her søker du om stipend.
Sist endret av mabala; 20. august 2012 kl. 14:45.
Sitat av Thomasrage Vis innlegg
Hei, har søkt om stipend og det viser seg at jeg får 910 kr i utstyrsstipend.

Og så hører jeg at andre kamerater får rundt 20K.

Har jeg søkt feil? Hørte også noe om grunnstipend, men fant aldri en søknad.

Så jeg lurer på hva jeg skal gjøre, eller om jeg bare får 910 kr ?
Vis hele sitatet...
Jeg antar at siden du bare får utstyrs stipend så har du ikke skilte forreldre og de tjener greit med penger. og du bor hjemme.

de 910 kr du får er utstyrs stipend, som skal gå til det du trenger på skolen, skrivesaker, bøker kalkulator og evt. leie av pc.

hvis forreldrene dine ikke hadde tjent godt hadde du fått mere i stipend, da i form av grundstipend.
hvis du hadde bodd for deg selv på en hybel hadde du også fått bostipend og reisestipend som skal dekke det meste av bo kostnader og mat.

det er helt forskjellig hva folk får i stipend. jeg f.eks som har ei mor som er uføretrygded og mor og far som er skilt får mere i stipend enn de som har forreldre med bedre råd. fordi forreldrene mine har ikke mulighet til og hjelpe meg så mye med husleie osv.
Når du søker om utstyrsstipend (det dere her har kalt grunnstipend) sjekker de automatisk om du har rett til å få mer penger, som grunnstipend (hvis foreldrene dine tjener lite osv), borteboerstipend o.l.
Hvis du kun fikk 910 kr så får du ikke noe mer.
Jeg gikk ut av vgs i år og fikk kun utstysstipend som var på ca 850 i året, men hele stipendet gikk rett tilbake til fylkeskommunen pga skole-PC ordningen. Altså skulle du ha noe mer enn pc måtte man punge ut selv.

Latterlig ordning spør du meg
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Jeg antar at siden du bare får utstyrs stipend så har du ikke skilte forreldre og de tjener greit med penger. og du bor hjemme.

de 910 kr du får er utstyrs stipend, som skal gå til det du trenger på skolen, skrivesaker, bøker kalkulator og evt. leie av pc.

hvis forreldrene dine ikke hadde tjent godt hadde du fått mere i stipend, da i form av grundstipend.
hvis du hadde bodd for deg selv på en hybel hadde du også fått bostipend og reisestipend som skal dekke det meste av bo kostnader og mat.

det er helt forskjellig hva folk får i stipend. jeg f.eks som har ei mor som er uføretrygded og mor og far som er skilt får mere i stipend enn de som har forreldre med bedre råd. fordi forreldrene mine har ikke mulighet til og hjelpe meg så mye med husleie osv.
Vis hele sitatet...
Okei, men sjekker lånekassen automatisk inntekten til foresatte, eller er det noe man må fylle ut selv?
De sjekker det automatisk så her kan man ikke akkurat lure dem xD
Parkettetterligning
De sjekker vel skattelistene. Samt at antall søsken, og om de bor sammen eller ikke har noe med saken å gjøre. Jeg fikk 2k (pr måned) i fjord som var cirka det høyeste. Foreldre bor ikke sammen, 3 søsken, og mamma som har forsørgsretten på oss er trygded.