Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1982
Jodel fungerer som en slags anonym twitter for dere som ikke er kjent med det. Kom til å tenke på en spesiell episode for kanskje halvannet år siden.

Satt i en tråd inne på jodel og diskuterte et eller annet med en kanskje 10-12 stykker. Man kan se hvor mange som deltar da man blir tildelt et tall når man poster, altså 1,2,3,4,5 osv.

Plutselig kom det en nr 13 inn i diskusjonen og sa han kunne finne nøyaktig posisjon hvor vi alle var. Trodde ikke på dette først og ba han finne meg. På kanskje 30 sekunder fant han min posisjon, via koordinater. Han bommet med ca 3-4 meter for langt vest. Han ga alle de andre deres koordinater.

Lurte først på om han hadde vært veldig heldig, syklet bort til butikken som ligger ca 500 meter ifra der jeg bor. ba han prøve igjen, og på kanskje 20-30 sekunder ga han meg nye koordianter, og som sist fant han min nøyaktige posisjon, men bommet med en 3-4 meter for langt vest igjen.

Så, hvilket program eller metode brukte denne personen? Hvordan klarte han/hun det såpass raskt, og er det i det hele tatt lovlig?
Det er diskusjon om dette fra tidligere av på forumet du kan søke fram. Jodel viser bare meldinger innenfor en viss radius fra hvor du er, og krever derfor at du har GPSen påskrudd for å kunne hente relevante meldinger. Når du poster en melding, så slenges det på en anonym ID og GPS-koordinater, avrundet litt slik at det ikke er 100% nøyaktig. Disse er synlige om du kontakter APIet til Jodel direkte, eller følger med på kommunikasjonen via en pakkesniffer (og har installert et sertifikat som lar deg se SSL-trafikk).

Før kunne man også, ved å se på IDen, finne ut om en OP hadde svart på sin egen tråd. Men så vidt jeg har skjønt er dette innebygd i appen per i dag. GPS-posisjonen er derimot der fortsatt, men med mindre de har gjennomgått endringer siden sist, så er denne svært avrundet. En nøyaktighet på <10m er det nok ikke, men om du bor litt avsides til så burde det ikke være umulig å konkludere med at du befinner deg i et hus ikke så langt unna posisjonen man ser.
Sist endret av Dyret; 19. september 2017 kl. 14:15.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Det er diskusjon om dette fra tidligere av på forumet du kan søke fram. Jodel viser bare meldinger innenfor en viss radius fra hvor du er, og krever derfor at du har GPSen påskrudd for å kunne hente relevante meldinger. Når du poster en melding, så slenges det på en anonym ID og GPS-koordinater, avrundet litt slik at det ikke er 100% nøyaktig. Disse er synlige om du kontakter APIet til Jodel direkte, eller følger med på kommunikasjonen via en pakkesniffer (og har installert et sertifikat som lar deg se SSL-trafikk).

Før kunne man også, ved å se på IDen, finne ut om en OP hadde svart på sin egen tråd. Men så vidt jeg har skjønt er dette innebygd i appen per i dag. GPS-posisjonen er derimot der fortsatt, men med mindre de har gjennomgått endringer siden sist, så er denne svært avrundet. En nøyaktighet på <10m er det nok ikke, men om du bor litt avsides til så burde det ikke være umulig å konkludere med at du befinner deg i et hus ikke så langt unna posisjonen man ser.
Vis hele sitatet...
Den andre tråden omhandler ikke dette på samme måte. Har Gps systemet jodel bruker endret seg, eller er det likt som da appen ble sluppet? At noen kan se en ca location kan jeg vel tro på. Men i dette tilfellet var det nøyaktighet og tiden denne personen brukte som fikk meg til å stusse. Han eller hun kan ha hatt veldig flaks, men begge gangene bommet han med ca 4 meter, for langt til vest for der jeg sto, det var svært svær nerme.

Derfor kom jeg til å tenke at dette kanskje ikke var en eller annen kid på 17 år som stod bak. De andre i tråden kommenterte også dette, hvor nær koordinatene var. At det var politi kan jeg utelukke. Men ble veldig nysgjerrig på hvordan denne personen fikk dette til så raskt.

Sitat av Smule
Vis hele sitatet...
Muligens, jeg spurte vedkommende hvordan han fikk det til, men hele tråden ble slettet noen minutter senere og fikk aldri svar. Har ikke skjedd siden afaik.
Sist endret av Ellipsis; 19. september 2017 kl. 14:30.
Ikke tenk over at han bommet med 4 meter, det kan være fordi GPS'en din ikke er helt nøyaktig.
Det blir som med pokemon go, du kan stå helt stille men figuren vil alikevel gå litt rundt fordi GPS'en ikke blir målt helt 100% nøyaktig.

Det Smule delte er nok hva vedkommene har brukt.

Adding some new cool features to the social media app Jodel. Here some enhancements:

- Spoof your location
- Track posters in a thread
- Upload images from your gallery
- Removed blur on images
- Unlocked some beta features of Jodel
- Save images (double tap on them)
- Copy posts to clipboard (also double tap)
- Ability to spoof your user identity
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Ikke tenk over at han bommet med 4 meter, det kan være fordi GPS'en din ikke er helt nøyaktig.
Det blir som med pokemon go, du kan stå helt stille men figuren vil alikevel gå litt rundt fordi GPS'en ikke blir målt helt 100% nøyaktig.

Det Smule delte er nok hva vedkommene har brukt.

Adding some new cool features to the social media app Jodel. Here some enhancements:

- Spoof your location
- Track posters in a thread
- Upload images from your gallery
- Removed blur on images
- Unlocked some beta features of Jodel
- Save images (double tap on them)
- Copy posts to clipboard (also double tap)
- Ability to spoof your user identity
Vis hele sitatet...
Det kan absolutt være forklaringen, ja. Siden denne personen satt på en pc, og ikke fra mobilen. Morsomme features, hadde vært gøy å ta i bruk dette selv, kunne vært nytting noen ganger.
Er vel bare å teste det
Sitat av Ellipsis Vis innlegg
Den andre tråden omhandler ikke dette på samme måte. Har Gps systemet jodel bruker endret seg, eller er det likt som da appen ble sluppet?
Vis hele sitatet...
Dette er tråden jeg snakker om.

Som du ser av API-kallene så får man meldinger med lengde-/breddegrad ned til to desimaler. I Norge, som er ganske langt nord for ekvator, så vil dette gi en større nøyaktighet enn ellers i verden. Ca. 450m nøyaktighet.

Så hvis denne personen faktisk sitter på din nærmest nøyaktige posisjon, så har Jodel økt presisjonen. Det kan også tenkes at Jodel lagrer posisjonen nøyaktig, men runder den av i svarene. Da er det mulig å triangulere posisjonen til meldingen ved å bevege seg nøyaktig 7 miles unna den antatte posisjonen og så bevege seg i grensene. Det skal ikke mange API-kallene til når de vet at du er innenfor <500m i så fall.