Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3737
Er det ulovlig og gå inn i et hus drita full og legge seg til og sove, for så og bli vekket av huseier men få tillatelse til og bli der over natten? Dersom det blir anmeldt i etterkant hva kan man si til sitt forsvar, eller er det ikke ulovlig i det hele tatt?
Hvorfor skulle det bli anmeldt, hvis du fikk tillatelse? Kanskje du skal fortelle hele historien?

Men ja, det er ulovlig å nekte å forlate et privat hjem. Blir du bedt om å gå, men blir, så er det en kriminell handling
Trådstarter
2 0
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Hvorfor skulle det bli anmeldt, hvis du fikk tillatelse? Kanskje du skal fortelle hele historien?

Men ja, det er ulovlig å nekte å forlate et privat hjem. Blir du bedt om å gå, men blir, så er det en kriminell handling
Vis hele sitatet...
Ble bedt om og bli, ikke dra. Kunne blitt anmeldt fordi det er en skurlling er ikke noe mer til historien, ikke noe stjelt, ødelagt, bare unngått og møtes igjen ettersom det er pinlig og trueet med anmelding er responsen.
Blir nok ikke kvalifisert som innbrudd da du fikk tillatelse av huseier og campe på soffan. Hadde døren vært låst ville nok saken stilt seg litt annerledes - samt at huseier stiller seg til motverge.

Altså, si man med feil går inn i en tilfeldig dør, blir man ikke anmeldt på stedet. Går som regel greit med normal høflighet.
Sist endret av $pliffeN; 20. februar 2016 kl. 23:21.
Dersom du mener du har ditt på det rene kan du ta i bruk straffeparagrafen 92 avsnitt 12 hvor ditt tilfelle står klart beskrevet.
in1ear-outURmother
24 6
§ 268. Uberettiget adgang eller opphold

Den som uberettiget skaffer seg adgang til en annens hus eller et annet sted som ikke er fritt tilgjengelig, eller som uberettiget forblir på et slikt sted, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år.

Den som uberettiget oppholder seg på fremmed grunn til tross for oppfordring om å forlate stedet, straffes med bot.
Sitat av Engangsgrill Vis innlegg
Hadde du kommet inn i mitt hus å bare forsøkt deg å legge deg på min soffa.. Ja, gammelt norsk -skamjult deg på flekken!
Vis hele sitatet...
I mange tilfeller der vedkommende kommer inn i et hus drita, er fordi den person ikke engang eksistere i øyeblikket! Du blir bare å skade en tullat uskyldig offer som drakk for mye, ring heller politiet enn å banke drita folk "tøffing du".

Eller lås døra
Sitat av Engangsgrill Vis innlegg
Hadde du kommet inn i mitt hus å bare forsøkt deg å legge deg på min soffa.. Ja, gammelt norsk -skamjult deg på flekken!

Orker ikke å gå inn på lovdata.no, det klarer du fint selv.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? En full sliten, kald trøtt stakkar.. Hadde lagt et pledd over han, gitt han en bøtte, satt et glass vann og noe mat ved bordet til han eventuelt skulle våkne før meg. Riktignok ved mindre jeg hadde hatt familie rundt meg. Du derimot ville rundjult en forsvarsløs forvirret fyr, og fått fengsel. Til TS: hvis du fikk tillatelse til å sove der da du møtte han, så vil han nok ikke anmelde deg.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Hvorfor det? En full sliten, kald trøtt stakkar.. Hadde lagt et pledd over han, gitt han en bøtte, satt et glass vann og noe mat ved bordet til han eventuelt skulle våkne før meg. Riktignok ved mindre jeg hadde hatt familie rundt meg. Du derimot ville rundjult en forsvarsløs forvirret fyr, og fått fengsel. Til TS: hvis du fikk tillatelse til å sove der da du møtte han, så vil han nok ikke anmelde deg.
Vis hele sitatet...
En full person du ikke kjenner kommer seg inn i huset ditt og du vil gi han 4 stjerners hotell behandling? Helt uvirkelig. Jeg hadde kastet han ut og truet med anmeldelse dersom han kom tilbake. Ingen tvil.
Gi faen i hele saken og forklar saken som den er hvis politiet skulle bli innblandet. Det er ikke verre.... Ord mot, ord sak henlagt.
En kamerat av meg gjorde noe lignende i fylla i tidlig voksen alder. Drita på fest. Skulle gå hjem, gikk inn i ett hus som ligna hans eget, og la seg og sov i stua der. Det var en hel familie der, faren våknet og gikk for å sjekke. Han skjønte heldigvis at kompisen min var en (drita)forvirret og harmløs fyr, og valgte heldigvis å ikke gjøre mer enn å ringe politiet.
Politiet kom og hentet han, og kjørte han hjem til riktig hus. Ingen påtale. Kompisen min valgte å kjøpe en bukett med blomster og trappe opp edru på dagtid med en unnskyldning. Trur ikke den huseieren angrer på at han ikke skambanka kompisen min.

Tviler på at det skjer så mye i din sak om du ikke har gjort mer enn å sovne i sofaen.
Sitat av SilentKick Vis innlegg
Dersom du mener du har ditt på det rene kan du ta i bruk straffeparagrafen 92 avsnitt 12 hvor ditt tilfelle står klart beskrevet.
Vis hele sitatet...
Hvilken lov er dette? Paragraf 92 i straffeloven og straffeprosessloven har ikke 12 avsnitt.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
En full person du ikke kjenner kommer seg inn i huset ditt og du vil gi han 4 stjerners hotell behandling? Helt uvirkelig. Jeg hadde kastet han ut og truet med anmeldelse dersom han kom tilbake. Ingen tvil.
Vis hele sitatet...
Det er nesten garantert en fredelig person som fikk i seg alt for mye alkohol og ble syk. Det er også nesten garantert at vedkommende ikke visste hva h*n gjorde. Hvorfor ikke ta seg av et medmenneske på denne kloden? Jeg hadde såklart ringt 113 dersom jeg antok at liv var i fare, ellers får da stakkar'n kræsje på sofaen min. Bryr meg det grann.

Sett det i perspektiv; du hadde trolig gjort det samme om det var en bekjent som ikke aner hvor du bor og traff ditt hus tilfeldig. Mennesker er mennesker.
Sitat av Relevant Vis innlegg
..
Sett det i perspektiv; du hadde trolig gjort det samme om det var en bekjent som ikke aner hvor du bor og traff ditt hus tilfeldig. Mennesker er mennesker.
Vis hele sitatet...
Sant, jeg hadde gjort noe for en person jeg kjente, men en ukjent person dukker opp i mitt hjem hadde jeg ikke nølt med å kaste ut. En ting er å ta vare på folk som trenger det, en annen er å ta vare på de som bryter seg inn i andres hjem fordi de er "for fulle". Dårlig unnskyldning spør du meg.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Sant, jeg hadde gjort noe for en person jeg kjente, men en ukjent person dukker opp i mitt hjem hadde jeg ikke nølt med å kaste ut. En ting er å ta vare på folk som trenger det, en annen er å ta vare på de som bryter seg inn i andres hjem fordi de er "for fulle". Dårlig unnskyldning spør du meg.
Vis hele sitatet...
Syns dette er veldig kynisk tankegang. Slik som #Relevant sier ville jeg også ha latt personen sove ut på soffaen min om han var alt for full til å finne sitt eget hus og virket harmløs, eventuelt gått med ham/kjørt ham hjem om det ikke var for langt unna. En ting er at de selv har valgt å drikke så mye, en annen ting er at folk oppfører seg dårlig imot personen, noe det ikke er nødvendigheter for. Det er ganske enkelt slik som #Relevant sier, å kunne vise medmenneskelighet for fremmede. Hadde ordnet frokost og kaffe til personen for å så tilby meg å svippe ham hjem neste dag, det hadde jeg satt veldig pris på om noen hadde gjort for meg også i stedet for å kaste meg ut i kulden mitt på natten når jeg ikke vet hvor jeg er.
Jeg hadde nok ringt politiet og fått han kjørt hjem. Hadde ikke anmeldt det om det ikke var dårlige hensikter da. Jeg er en litt privat person, og liker i hvert fall å ha pratet med en person en stund før jeg lar de sove innenfor mine vegger. Har ikke så mye til overs for personer uten selvbeherskelse så vi hadde nok ikke kommet overens uansett.
Da er det ikke annet å si enn at vi har forskjellige meninger. Jeg syntes det er uakseptabelt at folk dukker opp i huset mitt uten tillatelse, full og legger seg til å sove (for alt vi vet) i mitt hjem. Jeg kommer ikke til å la folk gå inn til meg og forvente å bli tatt vare på fordi h*n er 'stakkars full og forvirret'. Hvis man er ute og drikker så burde man klare å være ansvarlig nok til å ta vare på seg selv. Greit nok at "mennesker er mennesker", men det er ikke en god nok unnskyldning i mine øyne til å dukke opp uten invitasjon i andre folks hjem. Hadde personen vært så full at h*n ikke visste forskjell på opp/ned, så hadde det vært optimalt å ringe politiet slik at de kunne kjøre han hjem.
Sist endret av The Riddler; 21. februar 2016 kl. 17:25.
Protip: Låse alle dører og vinduer før man legger seg. Da slipper man fulle folk i sofaen.
Slik jeg leser § 268 er loven brutt i det man tar seg inn i huset uten lov. At huseier der og da lot personen ligge endrer vel ikke det opprinnelige lovbruddet. Om a slår b kan b si at han tilgir a der og da, men fortsatt anmelde det i ettertid. Skyldkravet er forsett, og siden personen er beruset på egenpåført rus (antar jeg) blir han betraktet som edru. I edru tilstand ville han aldri være i tvil om at å gå å legge seg i stua til noen andre er feil, og straffbart.

Det avhenger jo av om personen blir anmeldt av huseier. Juridisk har personen som gjør det TS beskriver brutt § 268, i mine øyne. Og kan straffes.

Jeg kan tenke meg en situasjon der det kan anses å være nødrett, om det er kaldt ute og man gjør det for å unnslippe kulden. Men den er tvilsom. Det finnes andre løsninger enn å gå inn i et tilfeldig hus.

Om man blir straffet er en annen sak.