Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3586
Hei. Jeg har veldig lyst til å kjøpe meg en ATV, men da trenger jeg et sertifikat først. Men er det sånn at hvis jeg tar traktor sertifikatet, så kan jeg kjøre ATV?

Hvis det går, hva bør jeg ta? Traktorsertifikatet eller ATV sertifikatet?
Jeg er 16 år, så jeg lurte på hva som var maks innen HK osv? Kan jeg kjøre med tilhenger, osv?

Har letet litt på finn.no, og der er det sånn med 6 HK. Hvor raskt kan egentlig en ATV med 6 HK kjøre, med rundt 100 KG oppå seg. (Veier nokk ikke så mye enda )


Har søkt litt rundt på google, men nå spør jeg dere om anbefalinger osv.

Mvh. Stigi
Når du er 16 år, kan du ta mopedlappen. Da får du kjøre moped/scooter/ATV opp til 45kubikk. Det pleier å gi omtrent 2-3 Hk. Når jeg tok mopedlappen, fikk jeg ikke mopedlappen sammen med traktorlappen. Men jeg har hørt at det er mulig nå.
Du kan kjøre ATV med traktorlappen, hvis ATV-en er registrert som landbruksmaskin. Du kan også kjøre ATV med moped, og Lett-mc lappen, men da er det begrensninger på hhv 50ccm og 125ccm.
Sitat av marfo Vis innlegg
Når du er 16 år, kan du ta mopedlappen. Da får du kjøre moped/scooter/ATV opp til 45kubikk. Det pleier å gi omtrent 2-3 Hk. Når jeg tok mopedlappen, fikk jeg ikke mopedlappen sammen med traktorlappen. Men jeg har hørt at det er mulig nå.
Vis hele sitatet...

Kansje du mente 49.9cc
Test
Trådstarter
Takk for alle tilbakemeldingene . Men... Hvor raskt kan den gå hvis den har 2 - 3 HK? Og kan vi kjøre på vanlig vei da?

Tror kanskje jeg heller skal ta Lett MC lappen :P
Sist endret av stigi; 5. mai 2009 kl. 15:20.
Lett MC lappen koster jo mye mere enn mopedlappen da.

Bare sånn, vet ikke hvor mye penger du har tenkt å bruke på det.
Om du vil kjøre over 125 ccm, men under, er det 500 ccm, så kan du ta det på traktorlappen. Men da må selvfølgelig ATV-en være registrert på __HVITE__ traktorskilter! Svarte og gule får du ikke gjort en dritt med. Hvilken ATV er dette snakk om? Om den ikke er registrert alt er det _MYE_ du må igjennom. Holder på med dette selv, så vet om en god del av det.
Har du f.eks godkjente lys? Godkjente bremser? Blinklys med nødblink? Speil? bak- og forbrems på styret + ved beinet? Er den tatt inn i landet? Er alle avgifter betalt?

Det er mye som må gjøres, og mye av det kommer til å ta laaaang tid!

Hvor mange ccm er den på? Prisen det koster å få den registrert på avhenger av hvor mange ccm du har på ATV. Jeg har funnet ut at min, en Honda trx 250 ES vil koste mellom 7 - 10 000 kr. Mens en 800 ccm kan komme på opptil 25 000, muligens mer, ikke helt sikker... Det er mye som må gjøres, og det må legges en del penger i dette.

Det er maks 21 HK på ATV uansett ccm. Tullete? Ja.

Noe annet du må gjøre er å plombere den. Den skal gå i 40. Hadde jeg vært deg hadde jeg egentlig ikke gjort dette hos et verksted. Prøv å gjøre en del av det selv, du sparer mye penger på det..

Angående henger så kommer det helt ann på vekten på ATV osv, men om det er godkjent hengerfeste så skal det være lov Men bør være ATV henger, eller en liten tysse-hengeren. Den skal ikke veie over rundt 90(?) kg om vekt på ATV er 190 kg ca.. Ikke helt sikker på det...

Dette er en tidkrevende prosess, men jeg tror du vil få mye glede av det.. Det vet jeg at ihvertfall jeg vil! ^^

Alt i alt:

Traktorlappen - ca 7 000
Registrering - ca 8 000 (På 250 ccm)
Skilt - ca 400
Forsikring - 3 - 9 000
Veiavgifter - ca 3 000(?)
ATV - 10 - 100 000
Utstyr - 1-2 000

Som du ser er det en del du må legge i dette.

Men om du har en godkjent EU-traktor (ATV) så er det mye enklere.

Håper dette hjalp litt, er det noe du er usikker på angående teksten min er det bare å sende en PM
Det er ihvertfall mulig å registrere en ATV på traktor og kjøre med traktorlappen.

Edit: Dette ble en litt lang tekst, men men
Sist endret av Caracalla; 5. mai 2009 kl. 15:27.
Test
Trådstarter
Sitat av junkpal Vis innlegg
Lett MC lappen koster jo mye mere enn mopedlappen da.

Bare sånn, vet ikke hvor mye penger du har tenkt å bruke på det.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg tar traktorlappen eller ATV lappen har den bare opp til 124 ccm. Vet ikke om det er mye eller lite, men 5 HK høres i alle fall lite ut.

Har rundt 35k
Test
Trådstarter
Sitat av Caracalla Vis innlegg
Om du vil kjøre over 125 ccm, men under, er det 500 ccm, så kan du ta det på traktorlappen. Men da må selvfølgelig ATV-en være registrert på __HVITE__ traktorskilter! Svarte og gule får du ikke gjort en dritt med. Hvilken ATV er dette snakk om? Om den ikke er registrert alt er det _MYE_ du må igjennom. Holder på med dette selv, så vet om en god del av det.
Har du f.eks godkjente lys? Godkjente bremser? Blinklys med nødblink? Speil? bak- og forbrems på styret + ved beinet? Er den tatt inn i landet? Er alle avgifter betalt?

Det er mye som må gjøres, og mye av det kommer til å ta laaaang tid!

Hvor mange ccm er den på? Prisen det koster å få den registrert på avhenger av hvor mange ccm du har på ATV. Jeg har funnet ut at min, en Honda trx 250 ES vil koste mellom 7 - 10 000 kr. Mens en 800 ccm kan komme på opptil 25 000, muligens mer, ikke helt sikker... Det er mye som må gjøres, og det må legges en del penger i dette.

Det er maks 21 HK på ATV uansett ccm. Tullete? Ja.

Noe annet du må gjøre er å plombere den. Den skal gå i 40. Hadde jeg vært deg hadde jeg egentlig ikke gjort dette hos et verksted. Prøv å gjøre en del av det selv, du sparer mye penger på det..

Angående henger så kommer det helt ann på vekten på ATV osv, men om det er godkjent hengerfeste så skal det være lov Men bør være ATV henger, eller en liten tysse-hengeren. Den skal ikke veie over rundt 90(?) kg om vekt på ATV er 190 kg ca.. Ikke helt sikker på det...

Dette er en tidkrevende prosess, men jeg tror du vil få mye glede av det.. Det vet jeg at ihvertfall jeg vil! ^^

Alt i alt:

Traktorlappen - ca 7 000
Registrering - ca 8 000 (På 250 ccm)
Skilt - ca 400
Forsikring - 3 - 9 000
Veiavgifter - ca 3 000(?)
ATV - 10 - 100 000
Utstyr - 1-2 000

Som du ser er det en del du må legge i dette.

Men om du har en godkjent EU-traktor (ATV) så er det mye enklere.

Håper dette hjalp litt, er det noe du er usikker på angående teksten min er det bare å sende en PM
Det er ihvertfall mulig å registrere en ATV på traktor og kjøre med traktorlappen.

Edit: Dette ble en litt lang tekst, men men
Vis hele sitatet...

Tusen, tusen takk for informasjonen

Har ikke ATV enda, men har tenkt litt på en av disse:

http://www.finn.no/finn/mc/object?fi...=null&tot=null

http://www.finn.no/finn/mc/object?fi...=null&tot=null

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=17284426


Så du sier at ATV går maks i 40 km/t?
En ATV går ikke i maks 40km/t, det kommer helt an på ATV'en.
Jeg sier at ATV registrert på traktor kan maks gå i 40 km/t lovligMed plombering altså. Men det tar rundt 10 min og ta ut plomberinga igjen, bare ikke bli tatt da...

Er ikke sikker på registreringsmulighetene for de ATV-ene, men de der kan du joo isåfall bruke som lett mc?
Sist endret av Caracalla; 5. mai 2009 kl. 15:33.
Test
Trådstarter
Sitat av Caracalla Vis innlegg
Jeg sier at ATV registrert på traktor kan maks gå i 40 km/t lovligMed plombering altså. Men det tar rundt 10 min og ta ut plomberinga igjen, bare ikke bli tatt da...

Er ikke sikker på registreringsmulighetene for de ATV-ene, men de der kan du joo isåfall bruke som lett mc?
Vis hele sitatet...
Så hvis tar jeg lett MC lappen, så kan jeg kjøre raskere en 40 km/t? Vil helst kjøre rundt 60 km/t, lovlig :P
Sist endret av stigi; 5. mai 2009 kl. 15:36.
ATV registrert som moped kan kjøres av alle med førerkort klasse M-146 og M-147 og de som har det gamle mopedførerbeviset. ATV registrert som tung motorsykkel kan kjøres med førerkort klasse B, C eller D. Disse kan selvfølgelig også kjøre moped. Vi gjør oppmerksom på at førerkort klasse A, motorsykkel ikke gir førerrett for ATV registrert som motorsykkel.

Klasse M 145 Gir ingen førerett for ATV

Klasse M 146 Gir førerett for ATV registrert som moped

Klasse M 147 Samme som M 146

Klasse A Samme som M 146

Klasse A1 Samme som M 146

Klasse B Alle registrerte ATV

Klasse T Gir førerett for ATV registrert som traktor

Kilde: http://www.motorscoop.no/atv_regler_vei/cms/10
Med mopedlappen, har du lov til å kjøre maks 45 km/t. De ATVene du har linket til hos finn kommer du til å ha problemer med å få registrert, og alle har mer en 49.9 ccm. Da må du ha traktor-/lett MC lappen.
Som nevnt tidligere i tråden stigi. Velger du å ta lettmotorsykkel lappen kan du kjøre motorisert kjøretøy opp til 125ccm. Lovlig fart på en 125 ccm er vel 100 km/t (?) iom. at det er lov å kjøre på motorvei med dem.
MEN!
Selv om du har lettmotorsykkel lappen har du ikke lov til å trimme, ta ut plombering mm. på et 50 ccm motorisert kjøretøy.
Lettmotorsykkel lappen koster også en del mer og krever også mer av eleven.
Hvis du har 35k så hadde jeg gått for
mopedlappen : 5-6 tusen
50ccm atv: 5-15 tusen
forsikring ( full kasko) : jeg betaler 1000kr pr. år, for 2 hjuling.
trim: 500-10000

Såvidt jeg vet tar ikke vegvesenet ATVer på "tralla" så derfor kan du bare bli tatt i eventuell fartskontroll.

Egentlig ville jeg tenkt meg om to ganger før du kjøper atv til veibruk, med mindre du bare skal bruke den om vinteren
Sist endret av otimate; 5. mai 2009 kl. 15:52.
Sitat av otimate Vis innlegg
Hvis du har 35k så hadde jeg gått for
mopedlappen : 5-6 tusen
50ccm atv: 5-15 tusen
forsikring ( full kasko) : jeg betaler 1000kr pr. år, for 2 hjuling.
trim: 500-10000

Såvidt jeg vet tar ikke vegvesenet ATVer på "tralla" så derfor kan du bare bli tatt i eventuell fartskontroll.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle ikke en ATV bli kontrollert kontra en 2 hjulsmoped? (eller 3 hjulsmoped for den sags skyld).
mener at disse mopedtrallene ikke er brede nok til å ta begge bakhjula på en atv, derfor blir det problematisk.
ikke bombesikker.
Med lett MC kan du kjøre opp mot 100 ja.

Men om du vurderer å ta traktorlappen hadde jeg heller gått for litt mere ccm enn 50 - 100.

http://www.mst-pis.co.uk/images/Honda%20250%20SES%20Small.jpg Den har jeg nå. Lovlig kan jeg kjøre den i 40 km/T når den registreres på hvite traktorskilt. Hadde denne blitt registrert som MC, hadde jeg kunnet kjøre på motorvei osv med den. Men det kan ikke en traktor.

Selvfølgelig, jeg kan fint kjøre 60 med den, men da ikke lovlig. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for noe rundt 200 - 500 ccm. Bare og følge med på finn.

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=16799579 Litt i dyreste laget, men om du skal ha det enkelt er det greit å kjøpe en ferdig registrert


Edit: På en ATV blir man ofte stoppet av politi Ikke nødvendigvis fordi man har gjort noe ulovlig, men de blir veldig ofte stoppet...
Sist endret av Caracalla; 5. mai 2009 kl. 16:02.
Hvis man skal kjøre en ATV på 49,9ccm så må man ha mopedlappen.
Hvis du skal ha en ATV med mere en 49,9ccm så må du ha billappen.
Sitat av junkpal Vis innlegg
Hvis man skal kjøre en ATV på 49,9ccm så må man ha mopedlappen.
Hvis du skal ha en ATV med mere en 49,9ccm så må du ha billappen.
Vis hele sitatet...

Feil feil feil feil feil!


Det har blitt nevnt flere ganger over her.

Opp til 49,9 ccm - Mopedlappen

Opp til 125 ccm - Lett mc lappen

Opp til 500 ccm - traktorlappen

Opp til 800 +++ ccm billappen.


Offcoarse, man kan registrere en 100 ccm som mc, og deretter kjøre med billappen. Bare les det jeg skrev, opp til, det kan altså være en 50 ccm registrert på traktorskilter.
Sitat av stigi Vis innlegg
Hvis jeg tar traktorlappen eller ATV lappen har den bare opp til 124 ccm. Vet ikke om det er mye eller lite, men 5 HK høres i alle fall lite ut.

Har rundt 35k
Vis hele sitatet...
det høres lite ut med så få hester i forhold til mange andre ting, men du kan jo trimme det litt høyere da, men da må du huske på to ting:
du kan bli tastt å få saftig bot eller at motorene kan gå til helvete hvis du ikke er god på det eller kjører hardt.

men ellers vill jeg valgt moped siden det bare er 2 år til du skal ha billappen (forhåpentligvis) hvis du ikke vil kjøre lett mc resten av livet da
er heller ikke noe vits å trimme hvis du vil ha en moped som går de to årene uten veldig mye problemer eller bøter

lykke till!
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av junkpal Vis innlegg
Hvis man skal kjøre en ATV på 49,9ccm så må man ha mopedlappen.
Hvis du skal ha en ATV med mere en 49,9ccm så må du ha billappen.
Vis hele sitatet...
Riktig som du sier, som 16 år kan man ikke kjøre over 49,9ccm.
Det er bare lett mc som kan kjøres, som er over 49,9 ccm som 16 år, lett mc er 125ccm.
En atv er ikke lett mc, derfor kan du ikke kjøre over 49,9 ccm på lett mc lappen.
En atv på 110 ccm foreksempel krever billappen eller traktorlappen, men da må du være 18år. Tar du traktor lappen som 16 år, kan du fortsatt ikke kjøre mere enn 49,9ccm før du fyller 18.
På traktorlappen som 16 å,r kan man kjøre traktor under en fastsatt vekt.
Er ikke sikker på dette, men tror man kan kjøre større atv som 16 år.
Men ikke på hvite skilter, men sorte skilter skal det vell gå. Men da har du ikke lov å kjøre på vei.
Det siste jeg skrev er jeg ikk 100% sikker på, men resten kan jeg si er rett.
Om du i dag vil kjøre lovelig i 60 km/t med mopedlappen må du ha en moped som orginalt kommer uten plombering.

Eksempel på denne: http://www.google.no/imgres?imgurl=h...:0&tx=80&ty=85


Ellers er fartsgrensen på moped 45 km/t. Alt over er ulovlig.

Med Lett-MC kan du har opp til 125 CC. Hvor fort dem går kommer helt ann på type MC og ikke minst hvilke dekk du har.

Angående det med ATV kan du, med vanlig moped lappen kjøre opp til 49 CC.
Sist endret av Edited; 8. september 2010 kl. 12:59.
Trodde det skal være eget førerkort for ATV? For jeg holde på å ta mopedkurs nå og læreren sier at når jeg får M146 lappen har jeg ikke rett til å kjøre ATV ikke under 50 cc.
Sitat av Tokis Vis innlegg
Trodde det skal være eget førerkort for ATV? For jeg holde på å ta mopedkurs nå og læreren sier at når jeg får M146 lappen har jeg ikke rett til å kjøre ATV ikke under 50 cc.
Vis hele sitatet...
Så lenge den er registrert med normale skilter kan du kjører under 50 CC med vanlig moped lappen.
Oj sann så dum jeg er. Atv e mest nyttig på offroad. Syns rart med atv i byen. Forbinder atv med offroad men jaja.