Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4279
Hei,

Jeg og madammen tenker å kjøpe hus ila. neste år. Kan være alt ifra våren av til vinter, spørs når vi får nok i egenkapital. Hun er ferdig med studiene sine og jobber fulltid nå fra august av, jeg jobber fulltid med deltidsstudie som er kvalifisert for lån av lånekassen.

Kunne det vært smart å tatt fullt lån fra Lånekassen for å spare opp egenkapital enda kjappere? I stedet for å bruke pengene jeg får i lånet går de rett inn i fond for å spare enda mer. Lånet fra Lånekassen vil jo selvsagt redusere hvor mye vi kan få i huslån, men om vi får f.eks 150 000 ekstra i egenkapital, men 150 000 mindre i lån, vil det være lønnsomt?
Husk at all kredtitt blir tatt med i beregningen ved lånesøknad. Du påfører deg selv gjeld for å flytte gjelden til en evt BSU. Den reelle EK er da differansen på renten på lån vs sparing..

Å hei leste nettopp hele posten din og gjorde mitt eget poeng moot. Skylder på varmen.
Sist endret av Mxzyzptlk; 25. juli 2019 kl. 16:06.
Ja - dette er gunstig for dere.
Penger fra Lånekassen har tilnærmet inflasjon i rente, mens trygge fond ligger rundt 4-10% i avkastning (uten at jeg gidder Google).
Om du velger riktig fond er jo dog en annen sak.

Dette spørsmålet er jo rimelig logisk å plukke fra hverandre:

Så fremst avkastningen av investeringen din i fond/aksjer/bitcoin overstiger omkostningene ved lånet - så er du i pluss.
Sist endret av polaroid; 25. juli 2019 kl. 16:41.
Sitat av Furren Vis innlegg
Kunne det vært smart å tatt fullt lån fra Lånekassen for å spare opp egenkapital enda kjappere?
Vis hele sitatet...
Husk på når du planlegger finansieringen at mengden støtte du får blir kalkulert ut av "studiebelastning".
Tidshorisonten på fond bør være på minst 5 år, og helst 8 år. Du kan risikere mye penger på dette, kanskje så mye som 40-50%. At avkastningen er høy over tid, og særlig i en periode med lave renter, sier ingenting om fremtidig avkastning. Husk også at vi lever i en ustabil verden med handelsblokade, mulig konflikt med Iran, Brexit og en klimakatastrofe. Jeg mener dette er alt for risikabelt.
Sitat av Amflora Vis innlegg
Tidshorisonten på fond bør være på minst 5 år, og helst 8 år. Du kan risikere mye penger på dette, kanskje så mye som 40-50%. At avkastningen er høy over tid, og særlig i en periode med lave renter, sier ingenting om fremtidig avkastning. Husk også at vi lever i en ustabil verden med handelsblokade, mulig konflikt med Iran, Brexit og en klimakatastrofe. Jeg mener dette er alt for risikabelt.
Vis hele sitatet...
Tror du at det er akkurat bare nå i dag at ting føles usikkert? Jeg tror at en samfunnsviter fra hvert eneste år de siste hundre årene kunne argumentert for hvorfor det er dumt og risikabelt å gå inn i aksjemarkedet akkurat det året. En gang må man ta en inngang og den innganen tror jeg aldri kommer til å føles perfekt. Utbetalingen fra lånekassen skjer ikke over natten, så pengene vil mest sannsynlig bli investert over en månedlig basis. Dette vil jevne ut inngangsprisen ved større endringer i markedet.

Men jeg er enig i at den kan medføre en stor risiko. I verste tilfelle kan man sitte med negativ avkastning når boligkjøpet nærmer seg. Og da må det tas et valg om man skal realisere med tap eller om man skal avvente boligkjøpet.

Men det finnes ulike fond med ulike riskoprofiler som man kan velge. Ikke alle fond har like høy risiko.
Sitat av Ardluh Vis innlegg
Tror du at det er akkurat bare nå i dag at ting føles usikkert? Jeg tror at en samfunnsviter fra hvert eneste år de siste hundre årene kunne argumentert for hvorfor det er dumt og risikabelt å gå inn i aksjemarkedet akkurat det året. En gang må man ta en inngang og den innganen tror jeg aldri kommer til å føles perfekt. Utbetalingen fra lånekassen skjer ikke over natten, så pengene vil mest sannsynlig bli investert over en månedlig basis. Dette vil jevne ut inngangsprisen ved større endringer i markedet.

Men jeg er enig i at den kan medføre en stor risiko. I verste tilfelle kan man sitte med negativ avkastning når boligkjøpet nærmer seg. Og da må det tas et valg om man skal realisere med tap eller om man skal avvente boligkjøpet.

Men det finnes ulike fond med ulike riskoprofiler som man kan velge. Ikke alle fond har like høy risiko.
Vis hele sitatet...
Nei, det tror jeg ikke. Men jeg mener bestemt at om en skal sette studielånet sitt inn på fond med en tidshorisont på ett år, er dette et meget dårlig tidspunkt.

Nei, ikke alle fond har samme risikoprofil, men de sier uansett bare noe om historisk avkastning, ikke fremtidig avkastning.

Skal TS ta opp studielån for å bruke de som egenkapital bør han lete etter markedets beste sparerente, på helt ordinær høyrentekonto. Da gambler han ikke.