Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2134
har mistet lommeboken min og nå må jeg betale div regninger, er det mulig å gå i banken og få betalt dette med personnummer? jeg har ikke noe legitimasjon
Sist endret av Tombøtte; 16. mars 2012 kl. 09:29.
Ingen legitimasjon, ingen penger.. Om ikke noen i banken faktisk kjenner deg da.
Logg inn i nettbanken som vanlig?
The Nerdrager
Man trenger ofte en kortleser for å kunne bruke nettbanken

Edit: Du har kanskje ett pass eller noe sånt du kan bruke?
Kortleser for aa bruke nettabanken?

Det er bare aa logge seg inn med kodebrikke og personnummer, om du har det.
Sitat av Rediver Vis innlegg
Man trenger ofte en kortleser for å kunne bruke nettbanken

Edit: Du har kanskje ett pass eller noe sånt du kan bruke?
Vis hele sitatet...
Det trenger ikke jeg..
Jeg er kunde i DNB vel å merke, men jeg trenger ihvertfall ikke det.
The Nerdrager
Hos SR-bank må jeg bruke kortleser sammen med personnummer og personlig passord for å få tilgang.

Edit: Echodius, " Man trenger ofte" ikke "Alle trenger"
Rediver, om du har en smarttelefon så har SR-bank flere apps man kan bruke til bankting uten kortleseren. (Krever kort og kortleser ved førstegangsoppsett.)
https://www2.sparebank1.no/portal/32...=1268413163895
Sist endret av møkk; 16. mars 2012 kl. 11:05.
jeg gjorde som jeg burde gjort å ringte til banken! de sa de skulle hjelpe så jeg dro ned. hyggelige folk som gjor at jeg fikk betale alle mine regninger samt ta ut penger siden jeg er kunde i banken måtte jeg oppgi navn, adresse,fødselsnummer og personnummer! funket fint
kjedelig streiting
Det er helt greit å ha en slik medgjørlig bank, helt til noen får tak i personnummeret ditt og prøver på det samme.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det er helt greit å ha en slik medgjørlig bank, helt til noen får tak i personnummeret ditt og prøver på det samme.
Vis hele sitatet...
joda, beholder personummeret mitt for meg selv i tilleg har de bilde av mitt tidligere bankkort så de kunne gjenkjenne meg via bilde
ArbeidsledigProletar
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det er helt greit å ha en slik medgjørlig bank, helt til noen får tak i personnummeret ditt og prøver på det samme.
Vis hele sitatet...
Det er jo gjerne derfor man ikke får personnumeret stjålet.
Og man taper egentlig ingenting på det, med mindre det er gjort grov uaktsomehet så får du igjen pengene dine.
.. men så er det ikke så altfor vrient å finne personnummer. Dette har vi vel sett eksempler på flere ganger på dette forumet.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Mandokir Vis innlegg
.. men så er det ikke så altfor vrient å finne personnummer. Dette har vi vel sett eksempler på flere ganger på dette forumet.
Vis hele sitatet...
Det er da vanskelig nok om du ikke er uaktsom og kaster det rundt.
Det sikreste er å ta med et offentlig dokument (skattekort, kodebrev etc), eller dra på politikontoret å få et papir med stempel, de stiller noe kontroll spørsmål. Noen godkjenner og et skriv fra skattekontoret som du får der. Det er nettop det jeg må gjøre idag ;( hit og dit, og faens oldemor...
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det er da vanskelig nok om du ikke er uaktsom og kaster det rundt.
Vis hele sitatet...
http://freak.no/forum/showthread.php?t=138257
Har ved to anledninger fått ut penger i DNB uten legitimasjon ved filialen i Bergen sentrum.
Bare forklar problemet og svar 100% korrekt på alt de spør deg om, sjekk saldo på forhånd hvis du har kontofon eller nettbank.
De fleste banker nok bankkort-bildet i kunde-databasen.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Å få fatt i personnummer, det er da vanskelig nok om du ikke er uaktsom og kaster det rundt.
Vis hele sitatet...
Det er da slett ikke vanskelig å miste sitt personnummer. Det holder at noen noterer seg det idet de ber deg vise legg når du skal på nattklubb.
Eller at noen stopper innom postkassestativet og stjeler posten din når det ligger post med personnummer i kassa. Og når tror du folk som driver på med ID-tjueri er mest aktive? Kan det være i tiden rundt skatt/selvangivelse/bankutskrift?

Det er nesten ikke grenser for hvor mange måter folk kan stjele personnummeret ditt på - så ja er ikke særlig trygt å identifiseres kun ved personnummer.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Det er nesten ikke grenser for hvor mange måter folk kan stjele personnummeret ditt på - så ja er ikke særlig trygt å identifiseres kun ved personnummer.
Vis hele sitatet...
Personnummer burde vert avskaffet for lengst. :/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Alphanio Vis innlegg
Personnummer burde vert avskaffet for lengst. :/
Vis hele sitatet...
Nei, men det burde vore nytta til identifisering og ikkje autentisering. Det var det som var føremålet når det vart innført.