Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3068
Hei syns jeg selv bruker litt for mye tid foran pcen, og fattern da seff .

Så tenkte jeg skulle begynne noe nytt, siden fattern ikke orker å kjøre meg så jeg får kjørt modellfly. Så da tenkte jeg på arduino, det virker veldig kult. Men jeg syns det er for vanskelig å finne veiledere på YT, så jeg har ikke sett så mye på hva man kan lage og liknende.

Ønsker å drive med lys i starten så kan jeg utvide litt etterhvert. Hvor kan jeg kjøpe dette billigst? Dealextreme har endel, elfa har endel, ebay har alt, det er de jeg vet om. Om det er noen utenlandske går det greit, gjerne billige.
Flott at du vil begynne med Arduino. Det er skikkelig gøy når du kommer inn i det, og veldig praktisk i enkelte tilfeller Jeg husker når jeg begynte så så jeg Jeremy Blum sine Arduino tutorials. De er veldig gode og en fin plass å begynne vil jeg tro. Når det gjelder generell programmering så har du jo Arduino sin reference side. Ellers så finner du en hel del rundt omkring på Internett. Det enkleste tror jeg er å søke etter spesifikke ting som "Arduino LED" eller "Arduino temperature sensor" så finner du nok tutorials på både google og youtube. Så kan du jo spør her også, er mange her på freak som kan en del om emnet
Sist endret av RubiksRune; 14. mai 2012 kl. 16:48.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Bruker du for mye tid forran fatteren din?? Spesielt!
Jeg har ett veldig lite brukt arduino sett, mye deler, servo, motor, display og div.. Veldig lite brukt.
Det er utrolig morro, og lærerikt, men for meg ble det for mye programering..
Men når man tar seg tid og lærer det, så er det veldig morsomt såklart.
Ebay er nok det beste stedet for ting til Arudino.. kjøp deg f.eks en Arudino nano til $12 på ebay. LED's får du nesten gratis.
Denne bruker vi på UiO når vi lærer om Arduino. Det er også foilere der du går igjennom basic Arduino. Emnet er INF1510.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Ebay er nok det beste stedet for ting til Arudino.. kjøp deg f.eks en Arudino nano til $12 på ebay. LED's får du nesten gratis.
Vis hele sitatet...
Vil egentlig anbefale Uno til nybegynnere, nano er mer hvor plassen er veldig begrenset og må være minst mulig. Selv har jeg begge og Arduino Uno er uten tvil mest brukt.
Rabbern's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Bruker du for mye tid forran fatteren din?? Spesielt!
Jeg har ett veldig lite brukt arduino sett, mye deler, servo, motor, display og div.. Veldig lite brukt.
Det er utrolig morro, og lærerikt, men for meg ble det for mye programering..
Men når man tar seg tid og lærer det, så er det veldig morsomt såklart.
Vis hele sitatet...
Er jo fint at du tror jeg bruker mye tid foran far min .. så fikk jeg meg en latter i dag også. Men jeg gjør ikke det, han synes også at jeg bruker mye tid foran pcen.
dugelig misforståelse ignifer...


Kjøp deg et starterkit, det får du på sparkfun (www.sparkfun.com) eller på electrokit (www.elektrokit.se)
Clas ohlson har også noen motstandssett,lysdioder, brytere og kretskort med kobberbaner eller 3-hulls "tab"-er

da har du litt av hvert for å begynne.

for programmeringens del er det mye å hente på det store vide internettet, google er din venn =)
en plass det kan være lurt å se innpå er arduino sine hjemmesider - www.arduino.cc

ellers vet jeg at laydyada (.com) har mange fine guider.

velkommen til arduinoverdenen =D
Sist endret av haavardgj; 15. mai 2012 kl. 00:01.
Overskuddsmateriell
Selv har jeg holdt på alt for lite med arduino, men det er veldig morsomt
Ser mange linker til de Europeiske butikkene her som tar mye mer for akkurat samme varene. Jeg ville vurdert denne:
http://www.ebay.com/itm/New-Vesion-2...item4162f444ac
Eller http://www.goodluckbuy.com/robotbase...beginners.html

og eventuelt komplettert med utstyr herfra:
http://www.goodluckbuy.com/electronics/arduino-1.html
GoodLuckbuy sender alt som gift og slipper derfor mva på det, har selv bestillt mye herfra.

Jeg hadde aldri i verden betalt 900Kr for det settet som blir linket til over her hos Robonor :P
Men til deres fordel har de mye raskere levering enn Goodluckbuy som sender fra Kina.


Edit: Programmerings messig ville jeg kansje annbefalt å forstått grunnprinsippene bak programmering fra et annet språk, eks PHP/JS/Perl
Sist endret av Bullhill; 15. mai 2012 kl. 14:00.
Rabbern's Avatar
Trådstarter
Hvis jeg kjøper meg en uno fra ebay til rundt 100 lappen hva ellers trenger jeg?

Det jeg vet er LEDs, potentiometer, resistors, jumpers og breadboard.

Men hva skal jeg ha av hva? Er det en butikk som har godt utvalg billig?
ville også kjøpt med en slik: http://arduino.cc/en/Tutorial/LiquidCrystal

og i tillegg en temperaturføler, diverse knapper, en liten motor, noen servoer og transistorer.

Lykke til er på nybegynnerstadiet ennå jeg også, startet nettopp med en ledkube... noe av det dummeste jeg har gjort siden jeg bare kan å få en led til å blinke + lese av temperatur på en lcd bynn med noe lett, og øk gradvis, ikke hopp på noe avanser med en gang.
Vil varmt anbefale bitsbox.co.uk hvis du skal handle motstander, breadboard, kabler og annet div. Frakt koster 25kr og varene kommer som regel etter ett par dager.