Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 7239
Hei,

Kom over denne artikkelen:

http://www.dagbladet.no/2012/04/20/n...ivik/21231622/

Der står det at Breivik mener at elever i barneskolen blir tvunget til å se serien "Roots" fra 70-tallet i skoletiden, mens Utdanningsdirektoratet og Dagbladet mener det motsatte! Husker selv at hele klassen måtte se igjennom hele greia, ellers ble det skulk. Så Breivik har faktisk rett. Kaller det tvang hvis man blir truet med fravær/skulk hvis man nekter å se en slavefilm/serie.

Hva får store medier og Utdanningsdirektoratet til å lyve slik? Breivik er "fuck'd" uansett, så hvorfor bruke så mye energi på småting, som tilogmed er løgn.
Skriv inn ett brev til dem
Alle avisene har skrevet så utrolig mye tull/løgn om denne saken !
Breivik sa: "… og da er det for eksempel en norsk serie, Roots, som vises for alle norske barn på skolen for å vise hvor ondskapsfulle amerikanske slaveeiere var …"

Det som står med uthevet skrift er løgn, eller i det minste galt. Selv om enkelte skoleklasser har måttet se serien på lærers initiativ betyr det langt i fra at dette gjelder alle norske barn. Det er altså ingen som helst form for sentralstyrt indoktrinering, som Breivik påstår dette er en del av.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Breivik sa: "… og da er det for eksempel en norsk serie, Roots, som vises for alle norske barn på skolen for å vise hvor ondskapsfulle amerikanske slaveeiere var …"

Det som står med uthevet skrift er løgn, eller i det minste galt. Selv om enkelte skoleklasser har måttet se serien på lærers initiativ betyr det langt i fra at dette gjelder alle norske barn. Det er altså ingen som helst form for sentralstyrt indoktrinering, som Breivik påstår dette er en del av.
Vis hele sitatet...
Vi ble tvunget på vår skole å se denne serien når jeg var ung. Om serien er engelsk, norsk eller pakistansk har ingenting å si, men handlingen i filmen. Om de ikke viser akkurat samme filmen på alle skolene, så viser de ihvertfall noe lignende. Men ingen skoler er like uansett. Og dessuten har Breivik ett poeng, kanskje ikke ett viktig ett, men som Utdanningsdirektoratet prøver å feie unna, og det er det jeg reagerer på. Jeg driter i hva Breivik sier.
Hvor gammel er du? Da jeg gikk på skolen så vi ikke på Roots, hverken på barneskolen, ungdomsskolen eller videregående... Tviler jævelig sterkt på at det er en del av utdanningsdirektoratets læreplan.
Udødelig Trefisk
fy0phn's Avatar
Jeg merker at denne saken provoserer meg mer og mer. Greit nok, ABB har gjort fryktelige handlinger, det kan man ikke komme bort ifra. Det han gjorde er grusomt, og burde aldri ha skjedd.

Men hva gjør media?
Finner "løgnene" hans under rettsaken? Media driver med bevisst påvirkning av oss, kun for å sette ABB i et så dårlig fokus som mulig. Det er som om media skal bestemme hva vi synes om mannen, og er det slik vi ønsker norsk media skal være? Absolutt ikke.

Kom med gode nyheter og ikke heng dere opp i småting, dagbladet. Hele norge vet han er grusom, ikke lag møkkanyheter bare på grunn av det.
Selvom skolen din og Brevik sin så filmen betyr det ikke at alle andre har sett filmen jeg eller søskene mine har ihvertfall aldri sett den.
Hva i alle dager? Tror du at timene på skolen er så detaljstyrt fra stæten at det samme skjer i hver klasse? Skumer du gjennom læreplanen vil du se at den er svært generell og gir rom for hver enkelt lærer selv å bestemme innholdet i timen. Jeg har aldri truffet kolleger som har fortalt at de har vist denne serien, aldri hørt om den selv og kan ikke tenke meg at den er standard pensum mange plasser.
Er det noe nytt eller gammelt? er 20 år nå og har aldri sett roots i løpet av min skolegang
Er selv 24 og husker vi så denne
Sitat av fy0phn Vis innlegg
Jeg merker at denne saken provoserer meg mer og mer. Greit nok, ABB har gjort fryktelige handlinger, det kan man ikke komme bort ifra. Det han gjorde er grusomt, og burde aldri ha skjedd.

Men hva gjør media?
Finner "løgnene" hans under rettsaken? Media driver med bevisst påvirkning av oss, kun for å sette ABB i et så dårlig fokus som mulig. Det er som om media skal bestemme hva vi synes om mannen, og er det slik vi ønsker norsk media skal være? Absolutt ikke.

Kom med gode nyheter og ikke heng dere opp i småting, dagbladet. Hele norge vet han er grusom, ikke lag møkkanyheter bare på grunn av det.
Vis hele sitatet...
Synes du ikke denne mannen er syk i hodet? Han har drept 69 personer uten å nøle, han har jobbet i flere år for å utrydde unge arbeiderpartiet politikere? Denne mannen sliter noe ekstremt psykisk og det kan du se på oppførselen hans i retten, han prøver å virke svært smart, men ender opp med å bomme totalt. Han begynner å sprekke nå, så det er like før de får et gjennombrudd.

La denne syke mannen råtne i fengsel.


Til TS: Jeg har aldri sett den serien, så det må være enkelte skoler som driver med dette.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Synes du ikke denne mannen er syk i hodet? Han har drept 69 personer uten å nøle, han har jobbet i flere år for å utrydde unge arbeiderpartiet politikere? Denne mannen sliter noe ekstremt psykisk og det kan du se på oppførselen hans i retten, han prøver å virke svært smart, men ender opp med å bomme totalt. Han begynner å sprekke nå, så det er like før de får et gjennombrudd.

La denne syke mannen råtne i fengsel.


Til TS: Jeg har aldri sett den serien, så det må være enkelte skoler som driver med dette.
Vis hele sitatet...
Synes det er rart hvordan du kan skrive det du skriver. Han prøver å virke svært smart. Han begynner å sprekke nå. Og det er like før de får et gjennombrudd. Du har ikke noe grunnlag for å påstå noe slikt.

Jeg er ingen tilhenger av han og det grusomme han gjorde, men du høres ut som VG, Dagbladet å samtlige sladreblader. Det er ingen som veit hva som foregår i hans hodet enn han selv. La det være, slutt å spre lite gjennomtenkte påstander.
Jeg lærte elevene min om Pytagoras en dag. Hvis de ikke møtte til timen fordi de ikke ville lære om han fikk de skulk. Jeg indoktrinerer!
> implying
sqrt's Avatar
Sitat av fy0phn Vis innlegg
Men hva gjør media?
Finner "løgnene" hans under rettsaken? Media driver med bevisst påvirkning av oss, kun for å sette ABB i et så dårlig fokus som mulig. Det er som om media skal bestemme hva vi synes om mannen, og er det slik vi ønsker norsk media skal være? Absolutt ikke.
Vis hele sitatet...
Dette er da ikke noe uvanlig..? Når det foregår en rettssak av stor interesse, pleier jo Dagbladet o.l. å kjøre artikler hvor de drar frem alt ifra personlighetsavvik til feil i uttalelsene til tiltalte. Dette er ikke unikt for denne saken, bare at de har mer å ta av og det er en større sak.

Sitat av fy0phn Vis innlegg
Kom med gode nyheter og ikke heng dere opp i småting, dagbladet. Hele norge vet han er grusom, ikke lag møkkanyheter bare på grunn av det.
Vis hele sitatet...
Tja, dette er ikke begrenset til dagbladet. Selv om det ikke er overraskende, kan jeg ikke si jeg liker hvordan f.eks. Dagbladet og VG melker saken for alt den er verdt selv, med å kjøre en evig strøm av tulleartikler. Men det er nå så; viser dessverre media på sitt verste.


For øvrig kan jeg legge til at jeg aldri har så mye som hørt om Roots før i dag, for hva det er verdt.
Tåpelig argument av Breivik, som så mye annet han sier. Har heller aldri sett denne serien i grunnskolen. Vil heller kalle ny-norsk for indoktrinering da.
20 år og hørte om "Roots" for første gang på dagbladet.no igår....men er enig i en del punkter allikevel. Man trenger ikke si mye før rasistkortet dras opp
Kan sitere kompetansemåla i historie for 10.trinn i kunnskapsløftet, desse måla er retningslinjene for lærarane. Korleis undervisninga skal leggast opp for å nå måla er heilt opp til læraren. Det er ingen detaljstyring frå staten sin side.

Relevante mål:
- skape forteljingar om menneske i fortida, og slik vise korleis rammer og verdiar i samfunnet påverkar tankar og handlingar
- drøfte menneskeverd, rasisme og diskriminering i eit historisk og notidig perspektiv med elevar frå andre skular ved å bruke digitale kommunikasjonsverktøy
- drøfte idear og krefter som førte til den amerikanske fridomskampen og den franske revolusjonen, og følgjer som dette fekk for den demokratiske utviklinga i Noreg

http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/M...gmi=158524&v=5
Sitat av Muradi Vis innlegg
Vi ble tvunget på vår skole å se denne serien når jeg var ung. Om serien er engelsk, norsk eller pakistansk har ingenting å si, men handlingen i filmen. Om de ikke viser akkurat samme filmen på alle skolene, så viser de ihvertfall noe lignende. Men ingen skoler er like uansett.
Vis hele sitatet...
Nettopp, og derfor er det Breivik påsto galt. Det er ikke tilfelle at alle norske skolebarn må se Roots. Påstanden til Breivik var dessuten som sagt i en kontekst hvor han mente at norske skolebarn blir systematisk indoktrinert gjennom sentral styring, og at denne serien var et eksempel på dette, noe det ikke finnes hold i for fem flate øre.

Sitat av Muradi Vis innlegg
Og dessuten har Breivik ett poeng, kanskje ikke ett viktig ett, men som Utdanningsdirektoratet prøver å feie unna, og det er det jeg reagerer på. Jeg driter i hva Breivik sier.
Vis hele sitatet...
Utdanningsdirektoratet prøver ikke å feie unna noe som helst. Det de sier er 100% korrekt. Det du åpenbart reagerte på var at Dagbladet og Utdanningsdirektoratet løy, noe som ikke stemmer. Du har derfor ikke noe grunnlag for å fortsette denne reaksjonen. Samtidig kan det ikke være slik at elevene enkeltvis skal kunne bestemme selv hva de ønsker å lære. Det må nødvendigvis være et nedfelt pensum, og dette pensumet må nødvendigvis være obligatorisk. Så akkurat hvilket poeng er det du mener Breivik har?

Sitat av Dumpventil Vis innlegg
Vil heller kalle ny-norsk for indoktrinering da.
Vis hele sitatet...
Da tror jeg du skal undersøke hva indoktrinering egentlig betyr.
Sist endret av Provo; 21. april 2012 kl. 11:45.
Jeg er 20, og har aldri sett en episode av Roots, verken på eller utenfor skolen.
Husker ikke at jeg måtte se noe slik serie. Jeg gikk på skole i Bergen.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hei,

Kom over denne artikkelen:

http://www.dagbladet.no/2012/04/20/n...ivik/21231622/

Der står det at Breivik mener at elever i barneskolen blir tvunget til å se serien "Roots" fra 70-tallet i skoletiden, mens Utdanningsdirektoratet og Dagbladet mener det motsatte! Husker selv at hele klassen måtte se igjennom hele greia, ellers ble det skulk. Så Breivik har faktisk rett. Kaller det tvang hvis man blir truet med fravær/skulk hvis man nekter å se en slavefilm/serie.

Hva får store medier og Utdanningsdirektoratet til å lyve slik? Breivik er "fuck'd" uansett, så hvorfor bruke så mye energi på småting, som tilogmed er løgn.
Vis hele sitatet...
Hvor korttenkt går det an å være? Bare fordi læreren i DIN klasse viste dere denne filmen så betyr det da vitterlig ikke at ALLE elever i barneskolen blir tvunget til å se den filmen.

Jeg har ihvertfall aldri hørt om denne filmen, ei noen av mine yngre brødre.

Det som alle norske barn "tvinges" til å lære seg er det som står i læreplanen, den kan du helt sikket finne på internett, og jeg ønsker deg lykke til om å finne noe som helst om at alle norske barn skal se den filmen der.

Selvfølgelig får man fravær/skulk om man nekter å følge undervisningen, hvorfor i alle dager skulle man nekte å se den filmen forresten? Jeg har ihvertfall store planer om å se den nå... enhver film som Brevik ikke liker sannsynligvis en BRA film.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Tror vi så 3 filmer når jeg gikk på ungdomskolen.
Henrik Ibsen, et dukkehjem
Mice of men
Pirates of sillicon valley.

Dette var rundt år 2000, og har aldri hørt om roots før nå.
Denne serien ble ihvertfall vist på min skole samt nærliggende skoler i samme fylke. Husker denne serien godt.
26 år og kan ikke huske denne serien.
____________________
Vi så aldri Roots på skolen. Eneste gangen jeg kan huske at denne filmen ble nevnt, var en gang i historietimen da læreren nevnte hva han så på av serier da han var ung. Ikke er filmen i noen utdanningsplan heller, men det kan selvfølgelig forekomme at lærere velger å vise denne filmen.

På samme måte som at jeg tror en del lærere velger å vise filmen The Wave til sine elever enten på ungdomsskolen eller videregående. Den er mer nærliggende til Breiviks ideologi.
http://www.imdb.com/title/tt0083316/
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hvor korttenkt går det an å være? Bare fordi læreren i DIN klasse viste dere denne filmen så betyr det da vitterlig ikke at ALLE elever i barneskolen blir tvunget til å se den filmen.

Jeg har ihvertfall aldri hørt om denne filmen, ei noen av mine yngre brødre.

Det som alle norske barn "tvinges" til å lære seg er det som står i læreplanen, den kan du helt sikket finne på internett, og jeg ønsker deg lykke til om å finne noe som helst om at alle norske barn skal se den filmen der.

Selvfølgelig får man fravær/skulk om man nekter å følge undervisningen, hvorfor i alle dager skulle man nekte å se den filmen forresten? Jeg har ihvertfall store planer om å se den nå... enhver film som Brevik ikke liker sannsynligvis en BRA film.
Vis hele sitatet...
1. Filmen var bare ett eksempel fra Breivik.
2. Jeg ble tvunget til å se denne serien.
3. Har ingenting mot filmen. Ville bare poengtere hvor latterlig Dagbladet og Utdanningsdirektoratet er.

Er ganske lei hele Breivik saken. De tar opp småfeil, og så viser det seg at de tar feil selv, ihvertfall delvis. Idiotoppførselen slår tilbake og de synker lengre og lengre ned til Breivik's nivå.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Muradi Vis innlegg
Er ganske lei hele Breivik saken. De tar opp småfeil, og så viser det seg at de tar feil selv, ihvertfall delvis. Idiotoppførselen slår tilbake og de synker lengre og lengre ned til Breivik's nivå.
Vis hele sitatet...
Nei, det viser eit bilete der det er ein person som tolker alt inn i mønster. Om nokon må sjå ein film er det brått sentralstyrt inndoktrinering. Det er etter mi meining ikkje heilt irrelevant å påpeike slike feil i denne saka, for det er med på å danne eit bilete av korleis Breivik former meiningane sine, og kor grundig han har gått inn i materien som han hevder å ha studert i tusenvis av timer.
True phreak.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det viser eit bilete der det er ein person som tolker alt inn i mønster. Om nokon må sjå ein film er det brått sentralstyrt inndoktrinering. Det er etter mi meining ikkje heilt irrelevant å påpeike slike feil i denne saka, for det er med på å danne eit bilete av korleis Breivik former meiningane sine, og kor grundig han har gått inn i materien som han hevder å ha studert i tusenvis av timer.
Vis hele sitatet...
Jeg er fullstendig enig. Det er jo ikke noe stort, i og for seg, at Breivik ikke helt klarer å holde styr på fakta, men det er derimot meget interessant å se han forsøke å tilpasse samfunnsmessige forhold til sin ideologi, og på den måten rettferdiggjøre det han har gjort.
Så artiklene selv. Var ikke noe sjokk at det var dagbladet som kom med dem, sluttet forlengst å ta vg/dagbladet seriøst.
Det ironiske her er at enhver person som mener breivik har et poeng og at dagbladet må skjerpe seg er levende bevis på at dagbladet gjør rett i å drive med basal opplæring av allmennheten.

Det siste vi trenger er fler idioter som krediterer breivik for å "ha noen poeng".
Måten Dagbladet følger saken så syns jeg det blir noe så useriøst av et sirkus det går an å bli.
"Breiviks LØGN at FRP hadde en oppsummering på 30% i 2009" Så snakker de med en ekspert som mener at det var 25% oppsummering... Blir så tragikomisk at jeg nesten må le..
Vi måtte også se Roots serien på skolen, men vi måtte også masse andre "propaganda"-filmer..

Men personlig synes jeg det er bedre enn alternativet så hvorfor ikke :-)
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Vi måtte også se Roots serien på skolen, men vi måtte også masse andre "propaganda"-filmer..

Men personlig synes jeg det er bedre enn alternativet så hvorfor ikke :-)
Vis hele sitatet...
Hva legger du i ordet propaganda? Nå har ikke jeg sett TV-serien, men det er ingenting som indikerer at det ikke var korrekt fremstilling av en historisk viktig tid. Eneste grunnen til at Breivik tar opp TV-serien er fordi den ikke passer inne med hans bilde av verden, og da trenger han en grunn til å forklare hvorfor den blir vist.
Sitat av Muradi Vis innlegg
1. Filmen var bare ett eksempel fra Breivik.
Vis hele sitatet...
Et eksempel som baserer seg på, og er, en faktafeil.

Sitat av Muradi Vis innlegg
2. Jeg ble tvunget til å se denne serien.
Vis hele sitatet...
Totalt irrelevant for påstanden til både Breivik, Dagbladet og Utdanningsdirektoratet.

Sitat av Muradi Vis innlegg
3. Har ingenting mot filmen. Ville bare poengtere hvor latterlig Dagbladet og Utdanningsdirektoratet er.
Vis hele sitatet...
Latterlige fordi de påpeker at noe er galt, og har helt rett i det de sier?

Sitat av Muradi Vis innlegg
De tar opp småfeil, og så viser det seg at de tar feil selv, ihvertfall delvis.
Vis hele sitatet...
Nei, det er nettopp det som ikke viser seg. De tar ikke feil, hverken helt eller delvis. Si meg, hva er det som er vanskelig å forstå her?

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Måten Dagbladet følger saken så syns jeg det blir noe så useriøst av et sirkus det går an å bli.
"Breiviks LØGN at FRP hadde en oppsummering på 30% i 2009" Så snakker de med en ekspert som mener at det var 25% oppsummering... Blir så tragikomisk at jeg nesten må le..
Vis hele sitatet...
Det står heller ikke at påstanden er en løgn, det står at påstanden er omstridt. I flere andre påstander Dagbladet har tatt opp konkluderer de til og med at påstanden er korrekt. Poenget er at de tar for seg en rekke sentrale påstander fra Breivik som han bruker som premisser for sin konklusjon om at drap av sivile mennesker er en akseptabel reaksjon, og påpeker at i svært mange tilfeller er disse premissene feilaktige.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Måten Dagbladet følger saken så syns jeg det blir noe så useriøst av et sirkus det går an å bli.
"Breiviks LØGN at FRP hadde en oppsummering på 30% i 2009" Så snakker de med en ekspert som mener at det var 25% oppsummering... Blir så tragikomisk at jeg nesten må le..
Vis hele sitatet...
Tydelig at mediene skal trøkke han så langt ned i dritten som mulig.
Tenk hvor mye nyttig og interessante fakta han har kommet med, som ikke kommer ut i media.

Ja, han er empatiløs osv.. men han er egentlig ganske utspekulert. Han kan også mye faktaopplysninger, selvom noen er noe feil..

edit; Ja, jeg sier NOE feil. 80% av alt som har kommet ut i media, er om hvor feil han tar. Dog, tenk på hvor mye korrekt han har som ikke kommer ut.
Sist endret av MrCryptical; 21. april 2012 kl. 14:26.
Sitat av Provo Vis innlegg
Et eksempel som baserer seg på, og er, en faktafeil.


Totalt irrelevant for påstanden til både Breivik, Dagbladet og Utdanningsdirektoratet.


Latterlige fordi de påpeker at noe er galt, og har helt rett i det de sier?


Nei, det er nettopp det som ikke viser seg. De tar ikke feil, hverken helt eller delvis. Si meg, hva er det som er vanskelig å forstå her?


Det står heller ikke at påstanden er en løgn, det står at påstanden er omstridt. I flere andre påstander Dagbladet har tatt opp konkluderer de til og med at påstanden er korrekt. Poenget er at de tar for seg en rekke sentrale påstander fra Breivik som han bruker som premisser for sin konklusjon om at drap av sivile mennesker er en akseptabel reaksjon, og påpeker at i svært mange tilfeller er disse premissene feilaktige.
Vis hele sitatet...
Jeg vil høre han si disse påstandene, ikke en kvisete 20 åring som har sommerjobb hos dagbladet som skriver ned det han får beskjed om å skrive ned på den chatten som breivik visstnok sier...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Jeg vil høre han si disse påstandene, ikke en kvisete 20 åring som har sommerjobb hos dagbladet som skriver ned det han får beskjed om å skrive ned på den chatten som breivik visstnok sier...
Vis hele sitatet...
Det er ingen grunn til å vere veldig skeptiske til at media gjengir slike utsagn korrekt. Media kontrollerer kvarandre, og VG ville godta seg over å ta Dagbladet i en direkte feil. Forsvarsadvokaten ville truleg òg ha påpeikt ein slik feil til avisa.

Det er heller ingen grunn til å anta at aviser bruker 'en kvisete 20 åring som har sommerjobb' i ei slik sak. Tvert imot vil eg tru dei bruker dei mest erfarne journalistane dei har fordi det er ei såpass viktig sak.
Synes TS er litt urimelig mot Dagbladet. For meg kan de godt bare kjøre hardt mot Brevik,mannen trenger å bli konfrontert med alt han sier. Spesielt siden det virker som mange av de norske folk deler hans oppfatning om Islam. Hvis folk virkelig har slike tanker bør alt komme opp i lyset og vi får en debatt, slik at de ikke føler at de må ta livet av nesten hundre folk for å bli tatt seriøst og få en talestol i media.

Vi synes kanskje brevik er latterlig, men det som opptok han mest, Islam, og hvordan den er en farlig for vestlig sivilisasjon, og hvordan Norge må håndtere innvandring, er tankegods mange deler.

Og såklart er det Norske skolesystemet indoktrinerende, det er de fleste skolesystem over hele verden. Hvis man skal oppfylle kompetansemålene i samfunnsfag foreksempel, under timene, da må man jo inneha standpunktet til en sosialist foreksempel.

For meg er det tydelig at Norsk skole er venstrevridd jevnt over og infiltrert med kulturmarxister. Men er det så ille da? Jeg tror det er bedre for Norge enn en skole dominert av FPU-ideologien.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Jeg vil høre han si disse påstandene, ikke en kvisete 20 åring som har sommerjobb hos dagbladet som skriver ned det han får beskjed om å skrive ned på den chatten som breivik visstnok sier...
Vis hele sitatet...
Aha! Så du går ut i fra at Dagbladet sender en kvisete 20-åring med sommerjobb, i april, for å rapportere fra den viktigste rettssaken i norgeshistorien siden andre verdenskrig, som så feilsiterer han synkront med andre mediers journalister slik at andre Dagbladet-journalister kan bruke feilsitatene for å urettmessig sverte Breivik? Enten det, eller så påstår Breivik ting som ikke stemmer. Hva som er mest sannsynlig er nok umulig å si.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det står heller ikke at påstanden er en løgn, det står at påstanden er omstridt. I flere andre påstander Dagbladet har tatt opp konkluderer de til og med at påstanden er korrekt. Poenget er at de tar for seg en rekke sentrale påstander fra Breivik som han bruker som premisser for sin konklusjon om at drap av sivile mennesker er en akseptabel reaksjon, og påpeker at i svært mange tilfeller er disse premissene feilaktige.
Vis hele sitatet...
Dette beviser jo bare hvor riktig det er av Dagbladet å gå etter disse "faktaopplysningene" til Breivik. Sprøyt blandet med et og annet fakta er den farligste formen for sprøyt.
Sitat av Provo Vis innlegg
Aha! Så du går ut i fra at Dagbladet sender en kvisete 20-åring med sommerjobb, i april, for å rapportere fra den viktigste rettssaken i norgeshistorien siden andre verdenskrig, som så feilsiterer han synkront med andre mediers journalister slik at andre Dagbladet-journalister kan bruke feilsitatene for å urettmessig sverte Breivik? Enten det, eller så påstår Breivik ting som ikke stemmer. Hva som er mest sannsynlig er nok umulig å si.
Vis hele sitatet...
Kom gjerne med en quote av meg si at det var kvisete 20åringer som rapporterte det... Finner du det noen steder? Nei.
Jeg sa at en 20åring som skrev ned det han sa ord for ord. Jeg tviler på at de setter sine mest erfarne journalister foran en skjerm for å skrive ned ord for ord hva Breivik sier, det er vel de som rapporterer i rettsaken osv, men ifølge deg så mente jeg jo det.
Snakker om feilsittering så bedriver du det nå med den påstanden din angående mine utalelser.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Kom gjerne med en quote av meg si at det var kvisete 20åringer som rapporterte det... Finner du det noen steder? Nei.
Vis hele sitatet...
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Jeg vil høre han si disse påstandene, ikke en kvisete 20 åring som har sommerjobb hos dagbladet som skriver ned det han får beskjed om å skrive ned på den chatten som breivik visstnok sier...
Vis hele sitatet...
Kanskje du vil utdjupe korleis vi skal tolke det? Eg meiner ikkje det er urimeleg å lese det du skriv over som at du meiner det er kvisete tjueåringer med sommerjobb for dagbladet som skriv det. Om det ikkje var det du meinte bør du jobbe litt med korleis du formulerer deg.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Jeg sa at en 20åring som skrev ned det han sa ord for ord.
Vis hele sitatet...
Vel, her seier du iallefall (minus kvisete), det du hevder du ikkje seier. Å rapportere verbatimt kva han seier vil sei å skrive av ord for ord. Forøvrig er det, som eg påpeikte, litt irrelevant, all den tid det er såpass mange som rapporterer, og det har så langt ikkje dukka opp påstander om sitatfeil av det grove slaget.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Jeg tviler på at de setter sine mest erfarne journalister foran en skjerm for å skrive ned ord for ord hva Breivik sier
Vis hele sitatet...
All den tid det er avgrensa tal plassar for pressa er det jo interessant å ha ein journalist som kan rapportere og gjere vurderinger i sanntid.

Forøvrig så fell det tilbake på forrige poeng: det har ikkje blitt rapportert om grove sitatfeil, og det er mange parter som vil ha interesse av å peike på sitatfeil. Så systemet vil korrigere slike sjølv.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av laxzzi Vis innlegg
edit; Ja, jeg sier NOE feil. 80% av alt som har kommet ut i media, er om hvor feil han tar. Dog, tenk på hvor mye korrekt han har som ikke kommer ut.
Vis hele sitatet...
At Breivik sitter i retten å lyver hele tiden, forteller oss noe om hvordan han lever i en forestilling som ikke har så mye rot i virkeligheten som han selv tror. Om pressen ikke hadde vært flinke å fortelle oss om han lyver eller ei, ville det vært vanskelig for oss å få en ide om hvordan Breivik tenker. Det er ikke sant at Norge blir et muslimsk land om 5 år, det ikke sant at staten indoktrinerer elever, det er en forestilling, inni hodet hans.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kanskje du vil utdjupe korleis vi skal tolke det? Eg meiner ikkje det er urimeleg å lese det du skriv over som at du meiner det er kvisete tjueåringer med sommerjobb for dagbladet som skriv det. Om det ikkje var det du meinte bør du jobbe litt med korleis du formulerer deg.

Vel, her seier du iallefall (minus kvisete), det du hevder du ikkje seier. Å rapportere verbatimt kva han seier vil sei å skrive av ord for ord. Forøvrig er det, som eg påpeikte, litt irrelevant, all den tid det er såpass mange som rapporterer, og det har så langt ikkje dukka opp påstander om sitatfeil av det grove slaget.

All den tid det er avgrensa tal plassar for pressa er det jo interessant å ha ein journalist som kan rapportere og gjere vurderinger i sanntid.

Forøvrig så fell det tilbake på forrige poeng: det har ikkje blitt rapportert om grove sitatfeil, og det er mange parter som vil ha interesse av å peike på sitatfeil. Så systemet vil korrigere slike sjølv.
Vis hele sitatet...
Jeg skal være enig i at jeg slet her med å formulere meg, men poenget mitt er at det er mange idioter der ute som mener at Breivik har rett osv. Når man skriver ned forklaringen hans istedenfor å la allmenheten se og høre det han sier så forsterker det myten om at han har rett i visse miljøer. Hadde man sett han og hørt han tror jeg man hadde fått et litt annet bilde enn det mange har av han i dag.

Jeg setter faktisk spørsmål tegn når du påstår at de bruker sine beste jorunalister på en så simpel oppgave som det er å skrive ned ord for ord det Breivik forklarer i retten.

Angående sitatfeil, hvordan skal man overbevise folk med samme tankegang som han at dette ikke foregår når de (høyreekstremistene) prøver og få tilgang til rettsaken blir bortvist.
Jeg skal innrømme at jeg var litt selvmotsigende i min kommentar men det var grunnet så mye idioti dagbladet skriver om han, de skriver om han som det skulle vært en skandale oppslag rundt en avdanka kjendis istedenfor den verste massemorderen i Europa. Derfor var innleggene mine lite gjennomtenkt.
Hadde vi hatt ingen sensur og heller filmet alt som ble sagt hadde vi også slippet en del konspirasjonteorier, idiotiske ytringre fra de høyreekstreme og denne debatten.
Sitat av Sio Vis innlegg
Det er ikke sant at Norge blir et muslimsk land om 5 år
Vis hele sitatet...
Nåvel, med innvandringspolitikken i dette landet så er det søren meg ikkje langt ifra at det der stemmer.
SSB sine statistikker er kjent for å være feil, de har selv innrømmet å feilinformert i innvandringens favør.
Oslo er nok ikke muslimsk om 5 år, men de oppnår nok over 50 % i Oslo lenge før 2040.
Og hva skjer etter 2040? Vil de stoppe med innvandringen eller vil denne utviklingen kun gå raskere..?
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hva legger du i ordet propaganda? Nå har ikke jeg sett TV-serien, men det er ingenting som indikerer at det ikke var korrekt fremstilling av en historisk viktig tid. Eneste grunnen til at Breivik tar opp TV-serien er fordi den ikke passer inne med hans bilde av verden, og da trenger han en grunn til å forklare hvorfor den blir vist.
Vis hele sitatet...
Var ment som en liten fleip egentlig. Dårlig smak av meg kanskje, men det er ikke tvil om at slike serier er satt på spissen og veldig overdrevet for dramatisk effekt.
Det foregår en voldsom aksjon for å hamre inn hvor dum/ond/altfæltenkanvære ABB er.
Jeg mener det ekstremt feil av media å opptre slik; ja-fyren er direkte ond og etter mitt skjønn gal; men at media driver på på denne måten er og blir feil; og har ikke parallell i den vestlige verden.
Pressen skal rapportere og fortelle-thats it.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av stormåsen Vis innlegg
Pressen skal rapportere og fortelle-thats it.
Vis hele sitatet...
Pressa består av mange deler. Dei rapporterer direkte, og dei kjem med meiningsytringer i form av kronikker og leiarar. I ei slik sak er det heller ikkje unaturleg at pressa rapporterer meiningane til fagpersoner, for å opplyse folk.