Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 9116
Jeg har noen store høyttalere i leiligheten min. Det bor folk under, og jeg tror ikke de er videre imponert da jeg spiller trancemusikk hele dagen
Noen tips til lyddemping under høyttalerene? F.eks. sette høyttalerene oppå en slags dempematte?
BRAND ∞ STRONG
Spikes hjelper litt.
Men bor mann i blokk kan man liksom ikke gjøre helt som man vil dessverre.
Som Vindaloo sier, kan man ikke gjøre helt som man vil. Det eneste du kan gjøre er å skape dialog med de under deg. Eventuelt gi de nummeret ditt, og kanskje til og med finne et passende volum som ikke plager de. Ikke det at du alltid må ligge der, men da vet du hvor du er safe. Jeg hadde satt pris på det, om jeg hadde en musikkglad fyr med et skikkelig anlegg over meg
Sist endret av Door145; 18. juli 2020 kl. 15:29.
Bluetooth hodetelefoner?

Evnt flytte langt ut på landet :-D
Skift til mindre stativhøytalere. Ha spikes under høytalerne og under stativet.
Hvis du vil ha imponerte naboer må du nok nøye deg med at lyden blir bra i nærfeltet og tynnere rundt omkring i leiligheten. Hvor bra dette funker avhenger av høytaler/forsterker-kombinasjonen. Det viktigste for å få nok trøkk er at forsterkerene er overdimensjonert i forhold til høytalerne.
Sist endret av KnutAnkhAton; 18. juli 2020 kl. 15:43.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av maxfit1 Vis innlegg
Jeg har noen store høyttalere i leiligheten min. Det bor folk under, og jeg tror ikke de er videre imponert da jeg spiller trancemusikk hele dagen
Noen tips til lyddemping under høyttalerene? F.eks. sette høyttalerene oppå en slags dempematte?
Vis hele sitatet...
Flytt på landet og spill der.
Sist endret av NodSquad; 18. juli 2020 kl. 16:14.
Trådstarter
Hehe, hodetelefoner er uaktuelt da det er så kjedelig!

Spikes er også uaktuelt da leiligheten har helt ny dyr parkett.. hus i skauen hadde vært drømmen
Prøv med litt halv harde gummiknotter. Er det betong så går lyden veldig langt..

Noe slikt for eks https://www.hifiklubben.no/argon-aud...r/argdfmedium/
Sist endret av rfa; 18. juli 2020 kl. 18:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan jo kjøre spikes og sette noen treklosser under, evt en plate under spiksa
Hvis du ikke bryr det sånn alt for mye om naboen så kan du vell bare gønne på hvor høyt du vil. Men passe på å holde deg innafor tida som er satt i borettslagets regler feks. 07.00-22.00
Sitat av Leary's thing Vis innlegg
Hvis du ikke bryr det sånn alt for mye om naboen så kan du vell bare gønne på hvor høyt du vil. Men passe på å holde deg innafor tida som er satt i borettslagets regler feks. 07.00-22.00
Vis hele sitatet...
Nei, det er faktisk restriksjoner på hvor høyt man kan spille.
Sitat av Leary's thing Vis innlegg
Hvis du ikke bryr det sånn alt for mye om naboen så kan du vell bare gønne på hvor høyt du vil. Men passe på å holde deg innafor tida som er satt i borettslagets regler feks. 07.00-22.00
Vis hele sitatet...
Hva faen feiler det folk som ikke tar hensyn?
Hvis du må spille trance fra tidlig morgen til kveld mener jeg du har et personlig problem
Sist endret av Gloss; 18. juli 2020 kl. 23:38.
Noe som kan være verdt å prøve, er å sette høytalerene oppå 4 ekte vinkorker (en får kjøpt pakker billig på Europris). Disse er litt myke, og vil absorbere en del vibrasjoner.
Sitat av maxfit1 Vis innlegg
Hehe, hodetelefoner er uaktuelt da det er så kjedelig!

Spikes er også uaktuelt da leiligheten har helt ny dyr parkett.. hus i skauen hadde vært drømmen
Vis hele sitatet...
Vel, nå har det seg sånn at du ikke er alene i verden med ny dyr parkett. Its your lucky day, Du får faktisk spikes med underlag som «briketter». Første random treff på Google.

Mye fete trådløse hodetelefoner for tida både med og uten støykansellering.
Sist endret av Dough; 19. juli 2020 kl. 09:45.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av Gloss Vis innlegg
Hva faen feiler det folk som ikke tar hensyn?
Hvis du må spille trance fra tidlig morgen til kveld mener jeg du har et personlig problem
Vis hele sitatet...
Enig. Jeg drar den litt lenger ettersom jeg behersket meg for mye i mitt forrige innlegg. Hadde en ny nabo som prøvde seg litt på den måten. Jeg prøvde først med rolig tilsnakk, men gang på gang hørte jeg den forbanna duringen av bass sent på kvelden.

Du er en hensynsløs drittsekk hvis du ikke fatter at du ikke kan holde på sånn. Hadde jeg vært naboen din hadde du hatt meg på døra hele tiden og hvis nødvendig sparka den inn og knust anlegget ditt. Og når du sitter i hjørnet PG skjelver og ringer politiet, så går jeg smilende inn i arresten. Men jeg kommer snart tilbake, og du bor der fortsatt. Skjerp deg
Ja også er det jo et godt gammalt triks å bruke mynter under spikes. Koster deg helt ned i 2 kr per høyttaler eller om du har fått en bra lønn så gå all inn og brenn av 20 kr mynt. Så har du litt om det blir knipe

Kanskje vil det hjelpe litt om du legger kork-matte under myntene? I byggevarehus så finnes det noen schvære gummiklosser som brukes til å isolere mot lyd - det er kanskje ment som grunn for bjelkelag? Uansett om du finner tak noen slike klosser så kan du kanskje plassere de under høyttalerne, evt. brukes spikes, og ha en plate under spiks'a og la plate hvile på gummiføtter?
Trådstarter
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Enig. Jeg drar den litt lenger ettersom jeg behersket meg for mye i mitt forrige innlegg. Hadde en ny nabo som prøvde seg litt på den måten. Jeg prøvde først med rolig tilsnakk, men gang på gang hørte jeg den forbanna duringen av bass sent på kvelden.

Du er en hensynsløs drittsekk hvis du ikke fatter at du ikke kan holde på sånn. Hadde jeg vært naboen din hadde du hatt meg på døra hele tiden og hvis nødvendig sparka den inn og knust anlegget ditt. Og når du sitter i hjørnet PG skjelver og ringer politiet, så går jeg smilende inn i arresten. Men jeg kommer snart tilbake, og du bor der fortsatt. Skjerp deg
Vis hele sitatet...
Meg du snakker om? Jeg tar hensyn Er bare interessert i å kunne spille lengre/høyere når jeg skal ha fest osv, uten at naboene blir plaget. Skjønner veldig godt at det kan være plagsomt med bass.

Men tror kanskje jeg skal gå for spikes med mynter under! Takk for tips
Bor du i blokk med store høytalere slipper du ikke unna klager fra naboer. Uansett tiltak. Er du glad skru på volumknotten.

Spikes kan gi en viss effekt, men spiller du høyt sier det seg selv at det vil merkes hos naboen, bor man I blokk.

Ikke uvanlig at man gir et nabovarsel de kveldene man skulle ha fest.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 19. juli 2020 kl. 14:26.
Spikes hjelper lite. De brukes hovedsaklig for å unngå at høyttaleren kobler for mye med rommet og treffer resonanser enn å dempe lyd. Bassfrekvenser har mye energi, så naboen kommer til å høre det.
For å ta det fra et naboperspektiv: Kjøpte i oppgitt desperasjon doble korkmatter til naboen min, som også var litt i overkant glad i bass i lite adekvate tidspunkt på døgnet. Hjalp faktisk en god del.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av maxfit1 Vis innlegg
Meg du snakker om? Jeg tar hensyn Er bare interessert i å kunne spille lengre/høyere når jeg skal ha fest osv, uten at naboene blir plaget. Skjønner veldig godt at det kan være plagsomt med bass.

Men tror kanskje jeg skal gå for spikes med mynter under! Takk for tips
Vis hele sitatet...
Det jeg snakker om ja. Du skrev du spiller trancemusikk hele dagen. Det er å være rasshøl og hensynsløs.

Dersom du varsler om fest på forhånd for å kunne spille høyt en gang i blant er det noe helt annet.
Synes det smarteste du kan gjøre er å banke på døra til naboen/naboene å forklar det akkurat som du gjør i første post, gi dem tlfnummeret ditt å si at de kan ringe deg når som helst hvis det spilles for høyt, da du er usikker på hvor høyt du kan spille før lyden bærer nevneverdig mellom etasjene.
Da må du være skikkelig streng også hvis du har fest å må skru ned, slik at ikke langfingra fulle folk begynner å stuke på volumet igjen.
Jeg som nabo hadde satt veldig pris på den fremgangen, faktisk hadde jeg kanskje gitt deg litt ekstra rom av og til, siden du var så kul å tenker på andre enn deg selv, pluss at man bygger godt naboskap i bygget uten at man trenger å møtes til kaffe av den grunn. Godt naboskap er et flott terrarium
Flytende gulv, vegger på akustikkprofiler og himling på lydbøyler er det du må ha om du skal spille trancemusikk hele dagen uten å være en dårlig nabo. Har du vurdert hodetelefoner? Var på en servicejobb hvor kunden hadde en klin-gæren nabo som spilte death-metal dagen lang. Han hadde endt opp med å bygge lydvegger mot naboen for ikke å miste fatningen selv.
Sist endret av Fekillix; 19. juli 2020 kl. 16:29.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Flytende gulv, vegger på akustikkprofiler og himling på lydbøyler er det du må ha om du skal spille trancemusikk hele dagen uten å være en dårlig nabo. Har du vurdert hodetelefoner? Var på en servicejobb hvor kunden hadde en klin-gæren nabo som spilte death-metal dagen lang. Han hadde endt opp med å bygge lydvegger mot naboen for ikke å miste fatningen selv.
Vis hele sitatet...
Ja det kan virke, men det koster jo en fot og en arm. Koster fort mange ganger mer en selv et temmelig bra anlegg.

Enebolig er vel den optimale løsningen om en liker musikk på høyt volum og med subwoofer eller noen fete basselementer? Da kan du spille så høyt du bare vil - og er det langt nok til de nærmeste naboene så kan du spille hele natta med.
Dette er det verste med å bo tett på andre mennesker. Heldigvis har jeg et eldre par over meg for tiden. Forrige naboen var en type som alltid spilte høy musikk med mye bass. Kjentes ut som hele bygget vibrerte, veldig slitsomt å leve sånn. Holdt på å KLIKKE! Sendte han flere meldinger, ga beskjed i person, men duden fortsatte som før.

Bor allerede i en støysone med trikk, helikoptertrafikk osv, så det siste man trenger er trykkende bass hele kvelden når man endelig kan slappe av. Det plagde meg så mye at jeg vurderte å ringe på og bare slå fyren rett ned. Man blir skikkelig desperat når man føler at man ikke får ro i sitt egen hjem.

De fleste er greie folk, men det er alltid en skamløs retard som forpester hele nabolaget med bassen sin. Ikke vær den personen. Alle hater sånne folk. Bruk headphones for faen!
Sitat av maxfit1 Vis innlegg
Meg du snakker om? Jeg tar hensyn Er bare interessert i å kunne spille lengre/høyere når jeg skal ha fest osv, uten at naboene blir plaget. Skjønner veldig godt at det kan være plagsomt med bass.

Men tror kanskje jeg skal gå for spikes med mynter under! Takk for tips
Vis hele sitatet...
Her er tingen. Det går ikke an å spille høy musikk i blokk uten at naboene hører det. Ergo er det å spille høy musikk dagen lang ikke forenelig med det å ta hensyn. Her er det altså du som må gå ydmykt frem. Hvis du ønsker å spille musikk når du holder fest må du kanskje holde deg til headset på dagtid. Om du gir varsel på forhånd og forklarer at du skal holde fest vil folk være mer forståelsesfulle.

Hvor ofte du holder på å dundrer på med anlegget ditt vil også ha noe å si på hvor tolerante folk er. Er det snakk om 2-3fester i halvåret bør det være innafor med litt musikk.

Om leiligheten din er en partybule med fester 2-3 ganger i uka, så bør du vel regne med at samtlige naboer er passe forbanna på deg. Dette med grunn. Mennesker som ikke klarer å respektere andres nattero om kveldene er de værste søppelmenneskene jeg kan tenke meg. Glad jeg ikke er naboen din om det er tilfelle.
Ja det handler jo faktisk litt om å ha respekt for mennesker rundt seg. Noen ganger må man faktisk sette andres behov over sine egne. De tunge tonene fra en bass "reiser langt". Bassen plager ikke bare naboen rett under deg, over deg eller vegg i vegg. Bass-vibrasjoner forplanter seg i alt fast materiale om den er dyp nok. Og bassen kan faktisk forstyrre langt de fleste i gården selv folk som bor et par etasjer under eller over.

Så er det jo slik at vi liker forskjellig musikk. Feks kan jeg ikke høre pakistansk musikk, for jeg forstår den ikke. Tenker ikke på språket alene, men det er noe med måten musikken blir komponert på. For mitt øre så er det aldri som forventet, akkurat som intervallene er feil eller noe. Trenger ikke være skamhøyt heller før det skaper krøll i huet mitt. Kanskje føler andre på samme måte om jeg spiller høyt når jeg hører rock, americana eller visesang? Et par brukbare headset er et greit kompromiss slik jeg ser det.
Har leilighet med cv-dc15. Spiller så høyt jeg vill innenfor rimelighetens grenser.
"Respekten" for naboene avsluttes for mindel når de bestemmer seg for å få 3 unger som skriker og hopper og bråker hele faens dagen ifra kl 06-21. Eller når den andre naboen en søndag kl 08 bestemte seg for å borrefast det nye klesskapet sitt og borra med 10mm borr tvert igjennom betongen inn i leiligheten min. Dette var før jeg flytta anlegget!

Jeg spiller så høyt jeg vil i min leilighet, de rundt får bare respektere det i tidsrommet det gjelder.
Kul fyr du, en helt hærlig nabo som alle burde hatt.
Seriøst, er du 12 år gammel i hodet? Litt barnegråt kan du dempe med ha som helst. Bass fra 15" elementer, not so much. Den blir faktisk fysisk. Hva gjør du om noen ser skjevt på deg på byen? Stikker kniven i magan på dem?
Klimafiendtlig troll
Spiller du høyt med Cerwin Vega 15" høyttalere så blir du nok pælma ut så fort noen har noe som kan likne på en unnskyldning!

CV er kanskje noe av de mest høytspillende, harry, dunkende dritthøyttalerne som finnes, og med den størrelsen ikke noe å ha i blokk.

Hvor lenge har du bodd der om jeg tør spørre? Eier eller leier?
Sist endret av Taert; 20. juli 2020 kl. 15:14.
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Har leilighet med cv-dc15. Spiller så høyt jeg vill innenfor rimelighetens grenser.
"Respekten" for naboene avsluttes for mindel når de bestemmer seg for å få 3 unger som skriker og hopper og bråker hele faens dagen ifra kl 06-21. Eller når den andre naboen en søndag kl 08 bestemte seg for å borrefast det nye klesskapet sitt og borra med 10mm borr tvert igjennom betongen inn i leiligheten min. Dette var før jeg flytta anlegget!

Jeg spiller så høyt jeg vil i min leilighet, de rundt får bare respektere det i tidsrommet det gjelder.
Vis hele sitatet...
Å få barn til å være helt stille hele tiden er umulig. Du er voksen, og kan derfor kontrollere selv.
Trådstarter
Takk for svar alle sammen Morsomt at dette temaet lager mye debatt.

Kan også legge til at jeg nettop har flyttet inn i leilighetsblokka og skriver her for at jeg vil ha tips til hvordan være en god nabo! Selv med musikk en gang i blandt.
Sist endret av maxfit1; 20. juli 2020 kl. 22:58.
Sitat av maxfit1 Vis innlegg
Takk for svar alle sammen Morsomt at dette temaet lager mye debatt.

Kan også legge til at jeg nettop har flyttet inn i leilighetsblokka og skriver her for at jeg vil ha tips til hvordan være en god nabo! Selv med musikk en gang i blandt.
Vis hele sitatet...
En gang i blant går helt greit men når du skriver i åpningsposten at du spiller trance hele dagen er en annen sak
Trådstarter
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
En gang i blant går helt greit men når du skriver i åpningsposten at du spiller trance hele dagen er en annen sak
Vis hele sitatet...
Overdrev litt for å få frem poenget.
Det var vel egentlig unødvendig..