Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 5010
Jeg har en liten case som jeg trenger hjelp til. Jeg og en kompis hadde planer om å flytte inn i en leilighet med tre soverom, og trengte dermed en ekstra leieboer. Ettersom ingen hadde fått vite hvilket studie de hadde kommet inn på sleit vi med å få inn en tredjemann, og jeg ble sjeleglad da jeg fikk telefon ei uke før fristen til å få inn en siste leieboer. Jeg reiste så ned til Stavanger for å overvære et idrettsarrangement, og i mellomtiden hadde tredjemann ordnet med kontrakt og flyttet inn. Da jeg kom tilbake og skulle hilse på vår samboer viste det seg å være en 37 år gammel mann uten jobb. Han har også innsett at det ikke er en ideel situasjon, men orker ikke/greier ikke å finne noe nytt. Kan noen gi meg noen tips?
hvis han betaler , hva er da problemet?..
Trådstarter
Vi er 21 og studenter, han er 37 og ganske enkel av seg, sliter også psykisk og er manisk depressiv
Si dere vil at leietageren skal være student så dere kan hjelpe hverandre med studier o.l. og takke pent for interessen og ønsk han lykke til videre.
Sitat av pingu22 Vis innlegg
Vi er 21 og studenter, han er 37 og ganske enkel av seg, sliter også psykisk og er manisk depressiv
Vis hele sitatet...

Si fra til huseier. Tror det kan være litt kjipt å lese til eksamen når den tid kommer, og så plutselig får han seg en bye.

"Faen..skal han hoppe ut av vinduet igjen nå..?"
Trådstarter
Ja, har gjort det. Men han sliter med å formulere seg og å lese, noe som gjør det svært vanskelig for han å finne seg ny bopæl. I tillegg er leilighetsmarkedet i byen sprengt akkurat nå som studentene skal finne seg plass å bo.
Sitat av mexico Vis innlegg
Si dere vil at leietageren skal være student så dere kan hjelpe hverandre med studier o.l. og takke pent for interessen og ønsk han lykke til videre.
Vis hele sitatet...
Les OP. Kontrakten er underskrevet.
Sitat av mexico Vis innlegg
Si dere vil at leietageren skal være student så dere kan hjelpe hverandre med studier o.l. og takke pent for interessen og ønsk han lykke til videre.
Vis hele sitatet...
Er vel ikke så lett da han allerede har signert kontrakt, og helst ikke ønsker å flytte på seg?
Sitat av Elge Vis innlegg
Si fra til huseier. Tror det kan være litt kjipt å lese til eksamen når den tid kommer, og så plutselig får han seg en bye.

"Faen..skal han hoppe ut av vinduet igjen nå..?"
Vis hele sitatet...
HAHAHA! genial komentar, men støtter forslaget. er tross alt dere som bestemmer da dere er "eiere"
Trådstarter
Nei, akkurat. Det som er problemet. Pappa måtte til og med være med han ned på NAV for å høre om mulighetene for kommunal bolig, der var det venteliste på over et år. Derimot er det sendt inn en søknad hvor han søker om lån, men saksbehandlingene er estimert til å være ferdige om tidligst to og en halv måned, og det må da gå an å få til noe før den tid. Ingen som har noen tips om hjelpetjenester, hvilke rettigheter man har og lignende som kan være til hjelp?
Å si opp en leietaker uten gyldig grunn er faktisk ganske vanskelig, men det kommer litt an på hvilken avtale som er inngått. Har dere forresten noen skriftelig avtale? Litt uklart for meg hvem som leier ut til ham, er det dere eller er det huseieren. Her står i alle fall noen regler, og det går klart fram at leietakere stiller ganske sterkt. (Hvilket det kan være god grunn til i mange tilfeller, men akkurat dette høres jo litt kjipt ut).

http://forbrukerportalen.no/klageveiledersider/188
http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=131162

Hvis han ikke skulle betale, så har dere en ganske god sak.
Fyren høres jo ut til å være tilbakestående på flere nivåer? Om han plutselig ikke betaler leia en måned er det vel enklere å bli kvitt han(?).
Trådstarter
Avtalen er skriftlig, og hvis noen skulle flytte ut plikter de til å finne nye leietakere hvis kontraktet skal kunne oppheves. Vi har funnet leieboere, men får ikke ut han vi vil bytte ut!

Problemet er at han har god månedsutbetaling fra NAV, og har derfor ingen betalingsproblemer.
Og da er jeg dessverre redd dere har en dårlig sak, så fremt han ikke misligholder kontrakten på noen måte, slik at dere kan si ham opp. Trist, men sant.

Dessverre er det også slik at ingen kan kreve at NAV eller kommunen eller andre skal skaffe dem bolig. Jeg tror det er lite annet å gjøre enn å få ham til å innse at dette ikke funker, og flytte frivillig. Men ettersom du allerede har skrevet at han ikke ikke klarer å skaffe seg en annen bolig selv, så da går vel ikke det.
Det er også litt kjedelig å måtte hjelpe ham å finne et annet sted å bo, men kanskje det er den beste løsningen likevel?
Trådstarter
Ja, det ser nesten ut til å være eneste utvei for å få det til å fungere. Kjipern å bruke fadderuka på å leite etter bolig til noen som ikke kan lese!
Hvordan har han fått underskrevet og forstått en kontrakt om han ikke kan lese?
Hvorfor ikke vente til etter fadderuka? Det kan da ikke være _så_ jævlig å bo med han?
Sist endret av Halalgeir; 13. august 2011 kl. 01:14.
kan dere ikke bare gjøre ett helvete for han, gjøte ting dere vet han ikke liker osv
Trådstarter
Han fikk en kontrakt, og fikk vite at han måtte skrive under. På samme måte som vi har "godtatt" "terms of use" på alle programmene vi har installert.
Sitat av kaixlaiv Vis innlegg
kan dere ikke bare gjøre ett helvete for han, gjøte ting dere vet han ikke liker osv
Vis hele sitatet...
Kult å gjøre det med en person som sliter på flere plan... Hvis han er så hjelpesløs som det virker som, tror jeg den beste og raskete løsningen er å hjelpe han til å finne seg en ny plass å bo...
Sitat av kaixlaiv Vis innlegg
kan dere ikke bare gjøre ett helvete for han, gjøte ting dere vet han ikke liker osv
Vis hele sitatet...
Vanligvis hadde jo dette hvert en idè. Men siden han er syk så kan det plutselig klikke og gyve løs på disse karene.

Håper det ordner seg da gutter . Googlet litt om dette, og folk flest sier at manisk depressive kan bli veldig slitsom å ha med å gjøre.
Trådstarter
Jo, han er veldig ustabil. Jeg søkte psykologi som studie, men ønsket ikke å ha praksis 24/7 i leiligheten jeg bor i.

Uansett om man er enkel eller oppegående er det vel ingen som fortjener et helvete?
Men hva er problemet med at han bor der? Hvis han forstyrrer eller gjør andre ting som bryter reglene kan dere jo klage. Hvis han bare er kjip å bo med kan dere jo prøve å true huseier med at det er han eller dere.
Eller finne dere en ny plass å bo.

På den mørke siden (og dette er selvfølgelig ikke å anbefale, men dette er freakforum)
Dere kan gå hardt inn for å virkelig knekke han psykisk til han får et sammenbrudd og så få han innlagt

På den lysere siden
Dere kan gjøre det beste ut av situasjonen, prøve å være kul med fyren, hjelpe han og kanskje gjøre resten av livet hans mye bedre enn det ellers ville blitt.
Om han her er helt ute og kjører mentalt og har en historikk, har han egentlig myndighet til å signere kontrakter på egne vegne? Sikker på at han ikke har en verge som burde skrevet under for han, og at kontrakten således ikke er gyldig?
Syns jævla synd på fyren, må være kjipt for han.


Uansett, dere er studenter og trenger mye tid og konsentrasjon til studier, og det å bo med en middelaldrene mann med psykiske problemer er da ganske slitsomt og distraherende? Ikke vet jeg, kjipt situasjon for begge hvertfall.
Jeg ser ingen annen løsning enn at dere fortsetter å lete etter plass for han å bo.. Han kan jo ikke bo på gata han akkurat.
jamen yolo da.
luni's Avatar
"Manisk depressive," som nå heter bipolare, kommer ikke til å gyve noe mer løs på folk enn psykisk friske personer. De fleste bipolare får hjelp og fungerer helt fint i samfunnet.
Det er kanskje ikke relevant for trådstarter som ikke gadd å møte den nye leieboeren før han fikk kontrakt, men det er relevant for de bipolare som sliter med idiotiske fordommer i hverdagen. Stfu.
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Men hva er problemet med at han bor der?
Vis hele sitatet...
Ikke noe svar? Hadde vært greit å vite...
Sitat av luni Vis innlegg
"Manisk depressive," som nå heter bipolare, kommer ikke til å gyve noe mer løs på folk enn psykisk friske personer. De fleste bipolare får hjelp og fungerer helt fint i samfunnet.
Det er kanskje ikke relevant for trådstarter som ikke gadd å møte den nye leieboeren før han fikk kontrakt, men det er relevant for de bipolare som sliter med idiotiske fordommer i hverdagen. Stfu.
Vis hele sitatet...
Helt enig, og TS: Hvis du plages så jævlig, la han hoppe ut av vinduet, da.
Synst synd i fyren, dumt at det mest sannsynelig må skitne taktikker til.
Hva med og være litt treige med oppvasken etter middagen f.eks, ha en del folk på besøk osv, bodde med en fyr i en uke før han flytta ut fordi vi hadde så mye besøk, og han kom altid hjem litt etter oss og da hadde han ikke muligheten til og lage seg middag med det første, for da skulle vi andre til og spise og panner var skittent
Men for all del, ikke la det gå for langt, plutelig ender dere opp på gata og ikke han.
klassisk norsk fiffen ungdom dette her ja. hvor er det du studerer egentlig? jeg blir ikke sjokka om du sier bi. hva med å ha litt hjerte, eller i det minste ikke kast ut fyren om han ikke er direkte plagsom mot dere og hva har det å si om han sliter psykisk? tviler på at det påvirker dere i noen spesiell grad, bortsett fra at han ikke klarer og flytte ut.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg syntes heller dere burde flytte, og la den stakkars mannen få boligen!

Evt tilbyr dere å finne en bolig til han om han selv vil det.
Sitat av pingu22 Vis innlegg
Han fikk en kontrakt, og fikk vite at han måtte skrive under. På samme måte som vi har "godtatt" "terms of use" på alle programmene vi har installert.
Vis hele sitatet...
Og da luktet dere ikke lunta?
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Og da luktet dere ikke lunta?
Vis hele sitatet...
Vet ikke om du forsto det, men han mener at leieboeren ikke leste kontrakten fordi han ikke forstår noe. Han sammenligner det med det at vi må godta terms når vi installerer programmer, vi leser aldri det, vi bare godtar..
Sitat av Elge Vis innlegg
Si fra til huseier. Tror det kan være litt kjipt å lese til eksamen når den tid kommer, og så plutselig får han seg en bye.

"Faen..skal han hoppe ut av vinduet igjen nå..?"
Vis hele sitatet...
Dæven steike kan love deg at jeg har opplevd sjøl lignende.

I kollektivet der jeg bor er det fire, men inntil for et halvt år siden bodde det en (viste seg senere) narkoman 32åring. Utleieren (som er en stygg trønderjævel), tenkte det var helt O K å få inn en ny leieboer i mai 2010.
i desember fikk vedkommende boer en full akutt amftaminpsykose....

Midt i eksamenstida, var med ambulanse og hele pakka. Tok meg et par måneder å klare å komme over "opplevelsen".
Synes dere burde være litt kule mot han =)
At han har psykiske problemer, er jo et godt tegn på at han ikke har hatt det så veldig grett i gjennom oppveksten og livet sitt. Så det å da få bo ilag med 2 personer som er greie med han og generelt litt mer kompis, vil nok kunne bidra til noe meget positivt i livet hannes.
Sitat av El Capitan Vis innlegg
På den mørke siden (og dette er selvfølgelig ikke å anbefale, men dette er freakforum)
Dere kan gå hardt inn for å virkelig knekke han psykisk til han får et sammenbrudd og så få han innlagt

På den lysere siden
Dere kan gjøre det beste ut av situasjonen, prøve å være kul med fyren, hjelpe han og kanskje gjøre resten av livet hans mye bedre enn det ellers ville blitt.
Vis hele sitatet...
Jeg ville vel valgt den lysere siden jeg da, kan ikke være noe kult å vite at du har fått en fyr innlagt fordi du ikke likte han... Dessuten, før du har terrorisert han nok til at han bryter sammen, har nok vedkommende hvis ustabil, blitt ganske sur. For å sitere et klokt ord jeg har lest et eller annet sted: "Du må passe på med junkies/psykisk ustabile mennesker som er presset opp i et hjørene. De kan bite, og du vet ikke hva de har av sykdommer"

Nei, det er vel greiere å forklare han at: "Jeg har brukt mye tid, krefter og penger på å komme inn på dette studiet. Jeg har ikke noe imot deg, men det er litt dumt om hele studiet mitt blir ødelagt av en bråkete nabo"...

Det er vel ikke så mye mer å gjøre enn å hjelpe han med å finne ny leilighet og forklare han hvorfor du ikke kan ha han som nabo?

Lykke til!
Trådstarter
Takk for mange gode svar! Tror en del har misforstått meg litt og jeg har vært litt tynn i forklaringene, for jeg ønsker ikke tips til hvordan jeg kan plage han ut eller gjøre livet til en som allerede har hatt det vanskelig værre.

Problemet med å ha han boende der er for det første aldersforskjellen, vi lever på forskjellige plan og har forskjellige syn på ryddighet, fester og så videre. Videre har han en veldig stor trang til å prate, og jeg merker allerede at det fort kan gå på bekostning av studiene når jeg må sitte å forklare og roe han ned om for eksempel det som skjedde på Utøya. Han er også veldig paranoid og forteller mye rart som men føler man må høre på for ikke å virke frekk.

Det jeg ønsker svar på er om det finnes noen plasser hvor vanskeligstilte kan få leiligheter eller lignende. Kan sies at vi holder til i Trondhem. Og du som mener at jeg er en klassisk norsk fiffen ungdom og etter alt å dømme går på BI, jeg har vært i arbeidslivet siden jeg var 15 jobbet knallhardt og skal studere språklig kommunikasjon :-)
Kjør "familieråd" i leiligheten, og på forhånd snakk med kompisene om hva dere skal snakke om før siste fyren dukker opp..si at det ikke kan fortsette slik forholdene er nå da flesteparten ikke er komfortable med siste person.

Et kollektiv må jo fungere, og det fungerer ikke om noen ødelegger for andre. Støtter gutta som anbefaler å lete etter en leil til fyren først også.
Sitat av Seasick Pete Vis innlegg
Dessverre er det også slik at ingen kan kreve at NAV eller kommunen eller andre skal skaffe dem bolig.
Vis hele sitatet...
Personer som ikke er like oppegående som andre har rett til å få hjelp til å finne seg bolig. De kan ikke kreve at kommunen skal trylle fram en bolig, men de har rett til å få hjelp av kommunen i prosessen.

Hvis vedkommende er såpass dårlig som det blir framstilt her, syns jeg det er merkelig at han ikke har bedre oppfølging. Det er ikke tilfeldige fremmede som skal ofre tid på å hjelpe folk som sliter, men det er kanskje det han har basert seg på hittil. (Sosial-avdelinga i kommunen skal hjelpe folk som sliter med å takle dagliglivets utfordringer, som å skaffe seg bolig). Jeg ville vært veldig avvisende, ikke stygg men heller ikke særlig imøtekommende.

Hvis han er så ustabil så er vel det letteste å vente til han gjør noe dere kan klage på som får ham hivd ut. Det går vel an (for utleier) å gi ham en skriftlig advarsel som går ut på at han ikke skal plage folk med masse prating eller annen plagsom oppførsel for eksempel, og så se om han kan rette det opp eller bli hivd ut.

Jeg ville ikke tatt spesielle hensyn, han har selv valgt å bo der og hvis han ikke liker det får han flytte ut.
I steden for å prøve å få han ut, kan dere selv velge å flytte ut. Trur det blir enklere enn å bruke masse energi på å få han ut.
"gudene hjelper de som hjelper seg selv" sitat fra aesops fabler.
i ditt tilfelle vil det være å hjelpe denne psykotiske 37 åringen finne en leilighet.
Sist endret av skeptfisk; 13. august 2011 kl. 14:25.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av pingu22 Vis innlegg
Takk for mange gode svar! Tror en del har misforstått meg litt og jeg har vært litt tynn i forklaringene, for jeg ønsker ikke tips til hvordan jeg kan plage han ut eller gjøre livet til en som allerede har hatt det vanskelig værre.

Problemet med å ha han boende der er for det første aldersforskjellen, vi lever på forskjellige plan og har forskjellige syn på ryddighet, fester og så videre. Videre har han en veldig stor trang til å prate, og jeg merker allerede at det fort kan gå på bekostning av studiene når jeg må sitte å forklare og roe han ned om for eksempel det som skjedde på Utøya. Han er også veldig paranoid og forteller mye rart som men føler man må høre på for ikke å virke frekk.

Det jeg ønsker svar på er om det finnes noen plasser hvor vanskeligstilte kan få leiligheter eller lignende. Kan sies at vi holder til i Trondhem. Og du som mener at jeg er en klassisk norsk fiffen ungdom og etter alt å dømme går på BI, jeg har vært i arbeidslivet siden jeg var 15 jobbet knallhardt og skal studere språklig kommunikasjon :-)
Vis hele sitatet...
Velkommen til voksenverdenen. Å bo med folk du ikke nødvendigvis liker en av farene med å bo med fremmede i et kollektiv, men for alles beste bør dere nesten prøve finne en ordning som funker for alle.

Hvis dere ikke får ro til å lese hjemme så har dere lesesaler og lignende tilgjengelig på studietstedet, men det går jo også ann å bli enige om fellesregler for kollektivet. Eksempelvis er det rimelig å kreve at ingen skal forstyrre deg på ditt eget rom når du jobber med noe, og at musikk bør spilles gjennom eks. hodetelefoner.

Når det gjelder festing er jeg litt usikker på om det er han eller dere som vil ha mye fest, men uansett har dere som oftest alle rett til å disponere fellesarealer, og da er det også rom for et vorspiel eller en fest nå og da. Bare avklar det med hverandre først.

Det finnes naturligvis steder hvor vanskeligstilte kan få seg leiligheter, men det virker jo som om han allerede har funnet seg et sted å bo. Hvis dere absolutt ikke klarer å bo med han så bør dere nesten bare se etter et annet sted å bo, forutsett at dere slipper ut av kontrakten.
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Fyren høres jo ut til å være tilbakestående på flere nivåer? Om han plutselig ikke betaler leia en måned er det vel enklere å bli kvitt han(?).
Vis hele sitatet...
Det å bli kvitt leieboere fra utleiers ståsted er et sant helvette faktisk.
Det skal mer til enn en måneders for sen betaling. Gjerne flere måneder + litt hærverk for å kaste ut noen med loven på sin side.


Men til trådstarter. Hjelp denne mannen. Forklar alt. Hvorfor dere vil ha han ut. Tilbyd dere å hjelpe ham i å finne en ny boplass. Søk rundt på finn.no o.l og når dere finner noe så hvis dette til ham. Hjelp ham masse på vei.