Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5761 1372359
Kan det være at fengslingsmøtet foregår en annen plass uten at vi får vite noe før det er ferdig og ABB er i sikkerhet?
"Skjokkert" <-- det heter vel sjokkert...

Ser ut som en spøk spør du meg...
Sist endret av Blue-water; 25. juli 2011 kl. 13:29.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Kan det være at fengslingsmøtet foregår en annen plass uten at vi får vite noe før det er ferdig og ABB er i sikkerhet?
Vis hele sitatet...
Tror vi ikke kan utelukke noe. Men av stor betydning har det jo egentlig ikke.
Domeneshop, og da ligger det jo rimelig sikkert i alle fall:


nmap -sS 194.63.248.50

Starting Nmap 5.21 ( http://nmap.org ) at 2011-07-25 13:27 CEST
Nmap scan report for carlton.domeneshop.no (194.63.248.50)
Host is up (0.025s latency).
Not shown: 998 filtered ports
PORT STATE SERVICE
80/tcp open http
443/tcp closed https

Nmap done: 1 IP address (1 host up) scanned in 13.51 seconds
Fra bildesøk på google: http://www.google.com/imgres?imgurl=...DNHBtAakiMj3Dw

Fra eieren av nettstedene og Nonijuice.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
TV2 uttalte seg nettopp at man ikke kan kalle Ted Kaczynskis(Una-bomberen) terrorist!
Han spredte frykt i USA i 20 år jo! Noe jeg har missforstått?
Sist endret av Up; 25. juli 2011 kl. 13:33.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle4183274.ece

Så ja, keten er innblandet i innkjøpet til Breivik når det gjelder kjemikaliene.
Sist endret av Vegardino; 25. juli 2011 kl. 13:33.
Sitat av Up Vis innlegg
TV2 uttalte seg nettopp at man ikke kan kalle Ted Kaczynskis(Una-bomberen) terrorist!
Han spredte frykt i USA i 20 år jo! Noe jeg har missforstått?
Vis hele sitatet...
Jeg reagerte også det, men det ser dessverre ut som om media tror terrorisme må inneha store eksplosjoner, og helst utført av religiøse grunner... I USA ble ABB flere steder beskrevet som bomber/shooter istedenfor terrorist da de fant ut at det ikke var en muslim.
Sist endret av Voreah; 25. juli 2011 kl. 13:37.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Voreah Vis innlegg
Jeg reagerte også det, men det ser dessverre ut som om media tror terrorisme må inneha store eksplosjoner, og helst utført av religiøse grunner... I USA ble han plutselig beskrevet som bomber/shooter da de fant ut at det ikke var en muslim.
Vis hele sitatet...
Vel, Anders er siktet for 2 terrorhandlinger, hvor den ene var skytingen, så jeg vet ikke helt hva han fra TV2 tenker med.

Sitat av GreenRay Vis innlegg
Likurg er ifra Kolejowa, inærheten av Warszawa. men Keten ja... hmm
Vis hele sitatet...
Den byen jeg skrev var det det sto som adresse i en gammel mail jeg har fra han.

Sitat av h_anti Vis innlegg
Det er mengden som gjør disse leverandørene skyldige, for jeg regner med at 150kg sier litt om hensikten???

Gjelder sannsynligvis de andre stoffene og...
Vis hele sitatet...
Han kjøpte flere tonn Ammonium Nitrat fra FK.
Bra han ikke viste at man kan kjøpe 25 kg sekker med atomisert Al innenlands, for laaaangt billigere enn Keten.
Sitat av Up Vis innlegg
Han kjøpte flere tonn Ammonium Nitrat fra FK.
Vis hele sitatet...
Og hvor mye kunstgjødsel bruker en bonde i løpet av en sesong? Er 6 tonn ufattelig mye?
Sist endret av Voreah; 25. juli 2011 kl. 13:39.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Da det gjelder http://www.zy.no/justis/

Så fant jeg denne epost adressen koblet opp mot siden:
Sitat av Voreah Vis innlegg
Og hvor mye kundsgjødsel bruker en bonde i løpet av en sesong? Er 6 tonn ufattelig mye?
Vis hele sitatet...
Nei, de kan bruke opptill det dobbelte i løpet av ett år.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Sitat av Voreah Vis innlegg
Og hvor mye kunstgjødsel bruker en bonde i løpet av en sesong? Er 6 tonn ufattelig mye?
Vis hele sitatet...
Vi regnet ut at en gjennomsnits bonde bruker rundt 12 tonn i året hvis han gjødsler 1 gang.
Sitat av Harabo Vis innlegg
Da det gjelder http://www.zy.no/justis/

Så fant jeg denne epost adressen koblet opp mot siden:
Vis hele sitatet...
http://regjeringa.mail.everyone.net/...s/loginuser.pl
Sitat av LDAWG Vis innlegg
Nei, de kan bruke opptill det dobbelte i løpet av ett år.
Vis hele sitatet...
Sitat av Harabo Vis innlegg
Vi regnet ut at en gjennomsnits bonde bruker rundt 12 tonn i året hvis han gjødsler 1 gang.
Vis hele sitatet...
Da er det jo ikke direkte suspekt å bestille 6 tonn. Husk at han også lot 3 tonn stå igjen, så i teorien kunne han gått enda lavere under radaren. I tillegg kunne han jo enkelt spart over tid.
Sist endret av Voreah; 25. juli 2011 kl. 13:41.
Sitat av Harabo Vis innlegg
Da det gjelder http://www.zy.no/justis/

Så fant jeg denne epost adressen koblet opp mot siden:
Vis hele sitatet...

"Regjeringa" er vel dialekt, så det er nok ikke en "ekte" regjerings-mail.
Finner heller ingenting på regjeringa.net..

Ops, regjeringa var visst ikke dialekt, men nynorsk..
Sist endret av Mangooz; 25. juli 2011 kl. 13:45.
Sitat av Voreah Vis innlegg
Og hvor mye kunstgjødsel bruker en bonde i løpet av en sesong? Er 6 tonn ufattelig mye?
Vis hele sitatet...
er nevnt tidligere at en bonde bruker rundt 8-12 tonn i året så 6/4 tonn i halv året. han kjøpte nok i så stor mengde for å ikke virke mistenksom.
Har noen sett på bildene hva slags gjødsel han kjøpte? Felleskjøpet har ikke ren ammoniumnitrat, i hvertfall ikke i storsekk, så jeg antar det må ha vært OPTI-KAS™ 27-0-0 eller CAN 27-0-0? (Ammoniumnitrat har NPK 33-0-0.)

http://www.felleskjopet.no/landbruk/...e_2010_web.pdf
<- Not Spirituell
bergice's Avatar
Virker som han ble angrepet da han ankom i bil... Ikke rart i så fall.
Noen stender man kan se ankomsten pånytt? Fikk det ikke med meg.
Sitat av Lonelycrab Vis innlegg
er nevnt tidligere at en bonde bruker rundt 8-12 tonn i året så 6/4 tonn i halv året. han kjøpte nok i så stor mengde for å ikke virke mistenksom.
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt rett, men da snakker vi fullgjødsel, ikke ren nitrogen-gjødsel...
Fra twitter: "eieren av zy.no (hvor justis.no ligger) er medlem i en domeneklubb. Mulig at han har leaset domenet til andre."
Sitat av Falcao Vis innlegg
Noen stender man kan se ankomsten pånytt? Fikk det ikke med meg.
Vis hele sitatet...
Nei, vet ikke hvor du kan se det, men her er stream ifra Oslo...
http://live.vgtv.no/?eventId=44
Sitat av Falcao Vis innlegg
Noen stender man kan se ankomsten pånytt? Fikk det ikke med meg.
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7725980
Sitat av Falcao Vis innlegg
Noen stender man kan se ankomsten pånytt? Fikk det ikke med meg.
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7725980
Fra politihuset...
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
http://www.zy.no/justis/

Funnet:
Epost:
Open ports: 1277 (Så og si alle porter er oppe)

Whois lookup:
Whois result for IP address 194.63.248.50:

% This is the RIPE Database query service.
% The objects are in RPSL format.
%
% The RIPE Database is subject to Terms and Conditions.
% See http://www.ripe.net/db/support/db-terms-conditions.pdf
Vis hele sitatet...
IRC server details:
IRC server details
Description
The IRC server is running on TCP port 6667.
Server responses:
Vis hele sitatet...
Timbuktu server:
A Timbuktu server is running on TCP port 407.
Vis hele sitatet...
Knut Arne Hansen, VG Nett:
Nå har det kommet en melding om at polsk politi avviser at en mann er pågrepet.
Det fremgår av manifestet at han har funnet norske pyroteknikk forum. Det er selvsagt pyroforumet her! Og nå er kjemikalie leverandør i polen tatt. Dette er mest sannsynlig samme leverandør som mange her bruker. Jeg finner det derfor hevet over en hver tvil at freak forums pyro seksjon har vært et stort og viktig bidrag i hans info-samling. Både mtp fremstilling av bomba, anskaffelse av kjemikalier og dekkhistorier for anskaffelsen av disse.

Jeg tar det derfor som en selvfølge at dette forumet fjernes for all tid!! Dere ser selv hva slik info kan brukes til. Jeg ville heller ikke bli overrasket om enkelte profilerte forumbrukere her blir innkalt til avhør.
Sitat av Randompope Vis innlegg
Knut Arne Hansen, VG Nett:
Nå har det kommet en melding om at polsk politi avviser at en mann er pågrepet.
Vis hele sitatet...
Virker som om mye blir skrevet uten at det blir sjekket opp grundig først.
Sitat av upside Vis innlegg
@Harabo





Det har blitt diskutert mini-mc og tidsbruk ut til utøya.
Mini-mc har blitt foreslått å være en mini mobile carrier eller lignende, men dette stemmer ikke med punktet i manifestet der han beskriver at han fyller drivstoff på mini mc. (her burde jeg hatt en link til innlegget, men i likhet med deg osv.)

Tidsbruk ut til Utøya har blitt diskutert til å være avventing til media har gitt beskjed om terror, så politimannens ankomst på øya er plausibel - og også utplassering av mini-mc for flukt fra Utøya

Tror det skal være oppsummeringen.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tror vi droppa "flukt-tesen" av litt - misforstå meg rett - tragikomiske årsaker. I stedet falt vi (i hvertfall jeg) på en konklusjon at - vi ble litt avbrutt i brainstormingen på dette tidspunkt så debatten vår ble lagt død inntil videre - en plausibel forklaring var at mini mc - eller monkey bike (som kan veie et sted mellom var det 65-85 kg elns.) ble brukt til å forlate bombeåstedet under detonering av bomben i regjeringskvartalet, nesten identisk med hvordan Bandidos-bomben i Drammen ble planlagt og gjennomført. Vekten på mini-mc (80 kg) her stemmer overens med vektanslaget han oppgir beregnet mot varebilens totale vektkapasitet med god margin (som han fremhevet i dagboka var fornuftig).

Dette stemmer også godt overens med hans tro på at den første aksjonen kunne koste ham livet og (eventuelt siste aksjon - Utøya - ville vært bonus). Avhengig av plassering og metoden valgt for detonasjon av bomben kunne dette meget mulig vært tilfelle uten monkeybiken - eller mini mc-en - for å kunne forlate åstedet fort som fy - i så fall hadde han vært selvmordsbomber, noe som nok ikke var ønskelig for ABB.

Mest sannsynlig er nok også dette grunnen til at han var så påpasselig med å fylle bensin og teste mini-mc'en like før bruk. Enkelt forklart måtte det være kjipt å få startproblemer like etter "aktivering" av bomben for å si det sånn. Hvis en ser for seg hvor langt trykkbølgene nådde rundt regjeringskvartalet var nok ABBs siste ønske å teste hvor fort han kunne løpe 1500 meter'n om monkeybiken hadde streika. Greit å teste at utstyret som skal føre han på trygg grunn og kanskje lenger, er i orden før en operasjon iverksettes.

Det var vel så langt jeg deltok i brainstormingen i hvertfall [dog jeg ikke fikk begrunnet dette under debatten, jeg forkortet vel hele greia til et ord fordi denne prosedyren minner mistenkelig om (nesten) de samme forberedelser som ble gjort til Bandidos-bomben i Drammen]

EDIT:
Dette blei litt stakkato å lese men jeg orker ikke redigere teksten enda en gang til ...
Sist endret av noy; 25. juli 2011 kl. 13:58.
Sa det bare jeg leste på vg så du ser jo "kilden"
Sitat av Gjest575757575 Vis innlegg
Det fremgår av manifestet at han har funnet norske pyroteknikk forum. Det er selvsagt pyroforumet her! Og nå er kjemikalie leverandør i polen tatt. Dette er mest sannsynlig samme leverandør som mange her bruker. Jeg finner det derfor hevet over en hver tvil at freak forums pyro seksjon har vært et stort og viktig bidrag i hans info-samling. Både mtp fremstilling av bomba, anskaffelse av kjemikalier og dekkhistorier for anskaffelsen av disse.

Jeg tar det derfor som en selvfølge at dette forumet fjernes for all tid!! Dere ser selv hva slik info kan brukes til. Jeg ville heller ikke bli overrasket om enkelte profilerte forumbrukere her blir innkalt til avhør.
Vis hele sitatet...
Tror faktisk at den informasjonen ville han ha fått tak i uansett. Men er nok en liten tankevekker for noen. Vil regne med at de fleste som er aktive på pyro forumet har en interesse for det, ikke intensjoner om å lage en guide til å lage en bombe for terrorister!
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Sitat av JackSparrow Vis innlegg
Virker som om mye blir skrevet uten at det blir sjekket opp grundig først.
Vis hele sitatet...
Det er ett media race, og de som kommer med info først blir mest populære.

Er jo konkuranse mellom NRK og TV2 her også. Og da tar de en del sjanser. MYE info som er helt på jordet som har kommet ut trur jeg.
Må le når jeg hører at polsk politi har pågrepet nettbutikk ansvarlig for Keten fordi de tror han var med å planla med ABB.. Hadde de lest boka hadde de sett at abb bare bestilte des ifra.
Sitat av Falcao Vis innlegg
Noen stender man kan se ankomsten pånytt? Fikk det ikke med meg.
Vis hele sitatet...
http://www.vgtv.no/#!id=42464
Sitat av Harabo Vis innlegg
Det er ett media race, og de som kommer med info først blir mest populære.

Er jo konkuranse mellom NRK og TV2 her også. Og da tar de en del sjanser. MYE info som er helt på jordet som har kommet ut trur jeg.
Vis hele sitatet...
Trist det skal være sånn. Men sånn er det blitt desverre. Kamp om lesere!
ifølge nrk er ingen pågrepet i polen
Kommer vi til å få noen form for referat om hva som ble sagt der inne?
Sitat av Jotun Vis innlegg
Tidsplan 4.2, moped justert.
...
Ja, han er jo opptatt av vekt i henhold til bilvalg. Det kan heller ikke være for mange koder i selve oppskriften, er jo meningen at andre korsfarere skal forstå oppskriftene i doku'en... mulig ABB synes det er opplagt at man har hendig egentransport mellom bilene (opptil tre biler ved optimal enmanns-korstog). Isåfall hadde vel en sykkel vært enklere, men da ser det rart ut med helhjelm, så gjenkjennelses-mulighet er langt større med kun sykkelhjelm.
Vis hele sitatet...
Noe som slo meg om (eventuel) moped:
Kan den være brukt for å kjøre til togstasjon dagen før, etter å ha parkert den første store bilen med mini MC, da i vanlige klær uten å vekke oppsikt??
Er dette i såfall for å unngå trafikk/kø eller parkere unna kollektivtransport? Og ikke nødvendigvis vært i bruk fredag.
Sitat av Gjest575757575 Vis innlegg
Det fremgår av manifestet at han har funnet norske pyroteknikk forum. Det er selvsagt pyroforumet her! Og nå er kjemikalie leverandør i polen tatt. Dette er mest sannsynlig samme leverandør som mange her bruker. Jeg finner det derfor hevet over en hver tvil at freak forums pyro seksjon har vært et stort og viktig bidrag i hans info-samling. Både mtp fremstilling av bomba, anskaffelse av kjemikalier og dekkhistorier for anskaffelsen av disse.

Jeg tar det derfor som en selvfølge at dette forumet fjernes for all tid!! Dere ser selv hva slik info kan brukes til. Jeg ville heller ikke bli overrasket om enkelte profilerte forumbrukere her blir innkalt til avhør.
Vis hele sitatet...
Så? Det er ytringsfrihet, så det er ikke ulovlig å skrive og gjenfortelle (nesten) allmen informasjon.

Det er opp til deg selv hva du bruker informasjonen til, og så lenge du ikke er 100% skutt i hodet så skjønner du at du ikke skal knerte store gjødselbomber midt i Oslo.
En slik handling skal ikke føre til at underforumer blir stengt, for hvis det skjer så vil gærninger alltids finne informasjon en annen plass. Som en på VG sa, så fikk han opp over 158 000 resultater når han søkte etter "gjødselbombe" på google
Sist endret av Eplegutten; 25. juli 2011 kl. 14:02.
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
Sitat av Gjest575757575 Vis innlegg
Det fremgår av manifestet at han har funnet norske pyroteknikk forum. Det er selvsagt pyroforumet her! Og nå er kjemikalie leverandør i polen tatt. Dette er mest sannsynlig samme leverandør som mange her bruker. Jeg finner det derfor hevet over en hver tvil at freak forums pyro seksjon har vært et stort og viktig bidrag i hans info-samling. Både mtp fremstilling av bomba, anskaffelse av kjemikalier og dekkhistorier for anskaffelsen av disse.

Jeg tar det derfor som en selvfølge at dette forumet fjernes for all tid!! Dere ser selv hva slik info kan brukes til. Jeg ville heller ikke bli overrasket om enkelte profilerte forumbrukere her blir innkalt til avhør.
Vis hele sitatet...
Vi må nok regne med at det blir en gjennomgang av alle innlegg her inne på forumet.
Det vil ikke stoppe gale mennesker, men det vil gjøre det vanskeligere å finne (korrekt)informasjon.
Sist endret av Blue-water; 25. juli 2011 kl. 14:01.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Kommer vi til å få noen form for referat om hva som ble sagt der inne?
Vis hele sitatet...
Da rettsaken er over, så trekker dommeren seg tilbake og skriver denne.

Og den blir lest opp i en annen sal, om ca litt over en time.
Sitat av Blue-water Vis innlegg
Det vil ikke stoppe, men det vil gjøre det vanskeligere å finne (korrekt)informasjon.
Vis hele sitatet...
Tror faktisk ikke det blir noe vanskligere, det som kunne ha skjedd hvis han måtte søke på nettet etter informasjon er at en rød lampe hadde lyst hos noen som overvåker sider av det kaliberet.

Edit: Leif lurt seg inn!
Sist endret av JackSparrow; 25. juli 2011 kl. 14:02.
Sitat av Gjest575757575 Vis innlegg
Det fremgår av manifestet at han har funnet norske pyroteknikk forum. Det er selvsagt pyroforumet her! Og nå er kjemikalie leverandør i polen tatt. Dette er mest sannsynlig samme leverandør som mange her bruker. Jeg finner det derfor hevet over en hver tvil at freak forums pyro seksjon har vært et stort og viktig bidrag i hans info-samling. Både mtp fremstilling av bomba, anskaffelse av kjemikalier og dekkhistorier for anskaffelsen av disse.

Jeg tar det derfor som en selvfølge at dette forumet fjernes for all tid!! Dere ser selv hva slik info kan brukes til. Jeg ville heller ikke bli overrasket om enkelte profilerte forumbrukere her blir innkalt til avhør.
Vis hele sitatet...
Oppskrifter til bombene hadde han funnet på ett google søk uansett,så det hadde ikke gjort noen forskjell om forumet ikke hadde eksistert.
Sitat av Harabo Vis innlegg
Da rettsaken er over, så trekker dommeren seg tilbake og skriver denne.

Og den blir lest opp i en annen sal, om ca litt over en time.
Vis hele sitatet...
Skriver hva dommen blir etc, eller får vi et sammendrag av rettsaken?
Sitat av Harabo Vis innlegg
Da rettsaken er over, så trekker dommeren seg tilbake og skriver denne.

Og den blir lest opp i en annen sal, om ca litt over en time.
Vis hele sitatet...
Det er ikke lov til å referere fra fengslingsmøter. Dommeren har sagt at han skal møte pressen etter møtet, men tviler på at vi får vite noen detaljer
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Skriver hva dommen blir etc, eller får vi et sammendrag av rettsaken?
Vis hele sitatet...
Mener det kun er dommen som blir oppsakt, og på hvilke punkter han er dømt.

Rettsaken har vell referat-forbud, noe som vil si at det ikke kommer ut noen raport fra møtet.
Informasjon om denne tråden: Vi har valgt å kjøre en mer passiv modereringsstil når det gjelder denne hendelsen, men nå begynner ting å gå litt over styr. Vi varsler at denne tråden kommer til å bli stengt om en dag eller to ettersom den har syltet ned i "chatting" og et evig sammensurium av ulike emner. Dere som har emner dere fortsatt ønsker å diskutere som er relatert til dette kan lage dere en egen tråd som er litt mer avgrenset til ett emne.

"Internett-detektiver": Vær snill å tenk dere om et par ganger før dere legger ut informasjon om mennesker som dere "tror" kan ha noe med denne saken å gjøre. Tro kan dere gjøre i kirken, som de sier. Dere hadde ikke likt det hvis andre la ut deres navn og på syltynnt grunnlag insinuerte at dere hadde noe med denne saken å gjøre...
Tråden er nå stengt. Dette er på ingen måte for å stoppe diskusjon om emnet eller å bedrive sensur, men for å føre til en ryddigere og mer strukturert debatt. Dere som ønsker å diskutere videre kan lage nye tråder som er mer avgrenset til et konkret emne per tråd.