Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3726
Vær så snill og flytt denne til diskusjon vis jeg har lagt denne feil!

Over til saken
Jeg bor i en bygård, hvor alle leiligheter blir leid ut av et firma. Noen av leilighetene i bygården blir leid ut til narkomane gjennom ett eller annet prosjekt i Oslo. Så med andre ord, veldig mange tungt narkomane her.
Folk som bråker til stadighet i gangene, noen av de narkomane her som har sluppet inn andre narkomane som har sovet i gangene her. Noe det ble veldig bråk av ettersom en annen beboer reagerte kraftig på dette.

Men over til en sak jeg lurer på.
Under meg (99% sikker) er det noen som bor som spiller musikk fra kl 10 på morgenen, og utover hele dagen med få pauseres mellomrom. Dette pågår også etter kl 23:00, da det skal være rolig i bygården. Ikke det at der er så irriterende når det skjer en gang i ny å ne. Folk må få lov til å kose seg. Men når dette pågår 6 ganger i uken, til alle døgnets tider, så begynner jeg å bli ganske så forbanna.
Det verste er at h*n ikke spiller så sykt høyt, men har en bass fra helvete. Dette er ganske slitsomt når vannet i glasset på stuebordet følger bassen til h*n under.
Har lest meg litt opp om rettighetene mine, og er fult klar over at jeg kan kontakte utleier, tilogmed politiet.

Jeg har tenkt lenge på å gå ned for å konfrontere vedkommene med støynivået, og høre om h*n kan dempe seg litt da dette foregår til alle døgnets tider. Er veldig slitsomt når jeg har vært på skole+jobb (12 timer) for så å komme hjem å høre på møkka dance\trance\techno`en hans/hennes. Men det som er, er at jeg er veldig usikker på hvem som bor der å mtp alle narkomane som bor i bygården her, så skal jeg være ærlig å si jeg ikke tør å gå ned for å konfrontere vedkommende med dette.

Så det jeg egentlig lurer på er hva jeg burde gjøre?
Burde jeg ringe husvert og klage? (Tror ikke jeg oppnår veldig mye med dette mtp at noen av disse leilighetene blir leid ut til tungt narkomane).
Burde jeg kontakte politiet og høre om de vil ta en tur siden dette har pågått så lenge?

Beklager vis dette ble en litt rotete og unødvendig tråd, men kjenner jeg er litt rådvill ang saken.

Mvh Doffi
Sorry for skriveleifer!
Det å sende en klage evt en mutelig klage til husvert hadde nok vært det beste
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Spill musikk tilbake, funker ofte :-)
[quote=toffer125;1929501]Spill musikk tilbake, funker ofte :-)[/QUOT

jaa kjempebra plan Spille og plage di andre naboene og da ?
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Jaa, blir vell en fin kjedereaksjon hvis det bor narkomane der :-)
Anmeld, var en nå som nettopp fikk bot på 15k-18k for å spille for høy musikk.
Trådstarter
Sitat av omba Vis innlegg
Det å sende en klage evt en mutelig klage til husvert hadde nok vært det beste
Vis hele sitatet...
Lekt litt med tanken. Men De narkomane som bor her, bor her via ett prosjekt med Oslo kommune. Så tviler sterkt på at de evt blir kastet ut.
Eller bryr seg for den saks skyld ( Nå setter jeg folk i bås, sorry for det men)
Ring politiet. Det er sikkert narkomane som bor under deg.
du kan ringe dem gang på gang. tilsutt så finner "de" ut hvem som "snitcher" og tar deg. jeg hadde flytta.

går ikke ann å gi en bot til en som ikke har inntekt.
Sitat av psilonaut Vis innlegg
du kan ringe dem gang på gang. tilsutt så finner "de" ut hvem som "snitcher" og tar deg. jeg hadde flytta.

går ikke ann å gi en bot til en som ikke har inntekt.
Vis hele sitatet...
Har man penger til nark, så har man penger til bøter.

Ikke gi etter for hva folk sier, ikke flytt, da taper du nemlig.
Hobby-lingvist.
Er det ikke bare å prate med personen under deg? I en vennlig tone, trenger ikke nødvendigvis å hoppe rett på tema.

Småprat med han, analyser personen. For så å spørre?
narkiser bruker penga på fiksen sin. de hakke sparekonto. hvis han ønsker å ha vrimmel av dem rundt seg hele tida så får han lov til det. du "taper" ikke.. det er ikke en konkurranse eller krig akkurat.
Det er fortsatt mennesker det er snakk om.... Hvis du går ned og spør om de kunne dempe volumet hadde det mest sannsyneligvis fungert.... Det er ikke sikkert han engang er klar over at musikken høres så godt til andre leiligheter? Narkomane trenger ikke være psykopatiske jævler som knivstikker deg fordi du synes de spiller musikk litt høyt! Alternativt kunne du gjort det anonymt og hengt en lapp på døren hvor det stod at musikken hørtes veldig godt i andre leiligheter og at han burde dempe seg litt...

Det som derimot kan gjøre folk forbanna er å bli anmeldt til politiet, eller få klager fra utleier uten en gang å få en advarsel først....

*edit* Reacztion kom visst i forkjøpet :P
Sist endret av ReOB; 14. desember 2010 kl. 23:38.
skal nevnes at jeg egentlig ikke har store fordommer mot narkomane. mange av dem som er greie folk. men sånn han forklarte situasjonen virka det håpløst.
Trådstarter
Kan jo hende jeg er litt fordomsfull, men føler meg mer "utrygg" ovenfor en narkoman en enn straight person.
Men tror jeg tar meg en liten tur ned i underetasjen i morra å slår av en prat. Jeg er jo selvfølgelig ikke ute etter å lage noe bråk for vedkommende ved å klage til husvert eller politi. Gidder jo ikke lage livet surt for noen.

Det jeg tenkte å oppnå med tråden var jo noen gode tips å erfaringer fra dere freak`ere
Tviler på at det vil hjelpe deg å klage på dette. Utrolig vanskelig å få noen kastet ut dersom de ikke retter seg etter pålegg fra huseier. Med tanke på dine andre naboer synes jeg du burde flytte.
I krig (og kjærleik) er alt lov. og dette er krig.
ta heller å snitch til langeren dems og fortell hvor de bor, så kommer vel noen iløpet av uken og krever gjelda, da ser du dem aldri mer.
Sitat av psilonaut Vis innlegg
du kan ringe dem gang på gang. tilsutt så finner "de" ut hvem som "snitcher" og tar deg. jeg hadde flytta.

går ikke ann å gi en bot til en som ikke har inntekt.
Vis hele sitatet...
Har personen råd til noe som skaper så mye lyd at han kan høre det, da har han råd til en bot.
Ufattelig mye dumt som foreslås..

Bare gå ned og snakk med vedkommende. Jeg har enda til gode å høre "Ung gutt stukket og drept av narkomane grunnet støyklager". Selv om man er avhengig av et stoff betyr ikke det at man automagisk forvandles til en drapsmaskin.

Hvordan vet du forresten at personen det er snakk om i det heileteke er narkoman?
Bare ring på og spør om de kan dempe bassen. Er ikke værre enn det.. Er da ingen som vinkelklikker for noe slikt. Det som derimot ikke får bare narkomane til å flippe, men også "anstendige" folk er det å få en anmeldelse på nakken for noe slik tull.
Sist endret av Lille Nikotin; 15. desember 2010 kl. 00:22.
Trådstarter
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Ufattelig mye dumt som foreslås..

Bare gå ned og snakk med vedkommende. Jeg har enda til gode å høre "Ung gutt stukket og drept av narkomane grunnet støyklager". Selv om man er avhengig av et stoff betyr ikke det at man automagisk forvandles til en drapsmaskin.

Hvordan vet du forresten at personen det er snakk om i det heileteke er narkoman?
Bare ring på og spør om de kan dempe bassen. Er ikke værre enn det.. Er da ingen som vinkelklikker for noe slikt. Det som derimot ikke får bare narkomane til å flippe, men også "anstendige" folk er det å få en anmeldelse på nakken for noe slik tull.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset, og skal gjøre det i morgen.
Kan hende jeg skyter meg selv i foten nå, men jeg har vel aldri sakt at vedkommende er narkoman? jeg skrev vel at det var en del narkomane i bygården, og at jeg ikke viste om vedkommende var narkoman eller ei. kan hende jeg har ordlagt meg slik at det fremkommer at vedkommende er narkoman. Jeg er fullt klar over at "anstendige" folk også klikker, men har litt dårlig erfaring med folk på stoff (Har selvsagt negative erfaringer med "anstendige" folk også). Og dette hjelper litt til på nervene ved en evt konfrontasjon. Men skal jo selvfølgelig være høflig å ydmyk. tviler på at jeg oppnår stort ved å være ett hissig rasshøl.

Flott enkelte som klarer å lire av seg usaklige festligheter når jeg spør om råd/tips. Men uansett takk til dere også
Du kan jo ta turen ned en gang det spilles høy musikk, og spørre om å få låne en kopp sukker eller noe. Da får du bekreftet om det er rett leilighet. I tillegg vil du ikke være en totalt ukjent NESTE gang, når du høflig går å ber om vedkommene kan dempe bassen.
Freak Trooper
Joey's Avatar
For om lag eit år sidan var eg nabo til nokon partysvenskar som spelte rimelig høg musikk til klokka 8-9 om morgon. Det vart noko hamring i veggen eit par gangar, men musikken kom alltid tilbake. Til slutt så vart eg så forbanna at eg ringte politiet og da fekk eg beskjed om å prate med dei på ein ikkje truande måte (ho påpeikte faktisk det) og sei at dei må skru ned lyden og viss det fortsetta ville eg kontakte politiet.

Var roleg i litt over ei veke, før det byrja på igjen, men eg kontakta aldri politiet sidan eg og ein kompis fant ut at vi skulle flytte saman like etter juleferien. Så eg ga faen, men ynskje eg ringte politiet igjen berre på pur.
Sist endret av Joey; 15. desember 2010 kl. 01:00.
Kjenner igjen problemstillinga di og kan ikke si annet enn at jeg forstår deg utrolig godt. Bor selv med en nabo fra helvete som ikke eier resepekt og forståelse for andre rundt seg.

Min lange prosess starta med å selv gå ned til vedkommende å klage på støy. Det var alltid mange folk der og narko var innvolvert. For å manne meg opp til dette måtte jeg være forbanna så det er best å gjøre dette når støyet faktisk skjer og du ikke får sove eller lignende. Adrenalinet gir deg et spark i ræva.

Første gangen holder det med å si "Jeg prøver å sover her, kunne du dempa deg litt?" - Da sier dem nesten 100% sikkert "ja, selfølgelig. Takk for at du sa ifra" eller ligendne.

Når da vedkommende er idiot i hue og gjør akuratt det samme dagen etter går du ned å gir klage nummer 2 som er hakket kvassere.

Sånn, da har du gjort ditt for å advare på en koslig måte og det er tid for å gå til styret i borettslaget å få ordna en naboklage. (Dette er selfølgelig kun hvis styret er oppegående og faktisk bryr seg om å hjelpe deg).

Her slutter historien min. Det har vært stille i over en måned, men det har begynt smått igjen nå så vi får se hva neste steg blir.
Sist endret av Source; 15. desember 2010 kl. 01:15.
Merkelig det alltid er naboen til folk som er den som støyer, anyways; Har hatt min andel av både høy musikk og også andre som har spillt musikk og i hvertfall det som virker best er rett og slett og snakke rolig med han naboen, kanskje også be han skru opp anlegget som han pleier og la han høre hvordan det høres ut hos deg, folk er generelt veldig lite klar over hvor lett en bass kan høres gjennom vegger. Just my two cents.
Sitat av Doffi Vis innlegg
Takk for tipset, og skal gjøre det i morgen.
Kan hende jeg skyter meg selv i foten nå, men jeg har vel aldri sakt at vedkommende er narkoman? jeg skrev vel at det var en del narkomane i bygården, og at jeg ikke viste om vedkommende var narkoman eller ei. kan hende jeg har ordlagt meg slik at det fremkommer at vedkommende er narkoman. Jeg er fullt klar over at "anstendige" folk også klikker, men har litt dårlig erfaring med folk på stoff (Har selvsagt negative erfaringer med "anstendige" folk også). Og dette hjelper litt til på nervene ved en evt konfrontasjon. Men skal jo selvfølgelig være høflig å ydmyk. tviler på at jeg oppnår stort ved å være ett hissig rasshøl.

Flott enkelte som klarer å lire av seg usaklige festligheter når jeg spør om råd/tips. Men uansett takk til dere også
Vis hele sitatet...
Bra du velge den beste løsningen. Jeg har vært i lignende situasjon før, og det jeg gjorde var at jeg tok vedkommende med meg inn i min leilighet mens musikken spillte så han selv fikk høre. Han skjønte selvfølgelig at det var slitsomt å høre på hele tiden og beklaget seg. Han visste ikke at det var så gale.

Etterpå eksprimenterte vi med hvor høyt han kunne spille uten at jeg hørte det og kom frem til at han fortsatt kunne på et okej lydnivå. Alle fornøyd, pluss at nå vet jeg også hvor høyt jeg selv kan spille også.
Hvis du er usikker på om du vil konfrontere ham, kan du jo evt. snakke med utleier eller andre naboer, finne ut hvem fyren er. Men jeg ville absolutt gått for å slå av en prat, bør være mulig å finne en fredlig løsning. Dog er det antagelig en eller annen grunn til at han spiller musikk hele døgnet, så ikke sikkert at han er villig til å slutte.
Tror det finnes en guide på dette. Sjekk http://www.youtube.com/watch?v=BmWzxUD7Xe0 for løsningen.
æ tur han narkoman naboen din leser denne tråden nok, siden nFF er drug forum nesten