Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 6974
Liv Signe Navarsete har nå kommet med et forslag som sier at hun ønsker merking av biler som har unge sjåfører mellom 18-24 år med en rød P bak på bilen. Dette fordi ungdom ikke skal føle at de er konge på veien, og at andre sjåfører tar ekstra hensyn til disse.

Ungdom mellom 18-24 år er med i hele 25% av alle trafikkulykker, til tross for at de kun utgjør 10% av befolkningen.

http://www.abcnyheter.no/node/84612

Hva synes du om forslaget?
Har en følelse på at 80% kommer til å fjerne denne merkinga. Men det kommer jo ann på straffen for å fjerne tho.
Det hadde forsåvidt ikke gjort meg noe. Det er jo på ingen måte flaut.
Burde ikke gjelde de fra 18-24, burde gjelde de to første årene en har lappen, enten du er 18 eller 60.
Synes selv jeg har et bedre forslag:
De som bryter fartsgrensa(med ganske mye)/gjør andre ganske alvorlige brudd på loven og blir tatt må ha et merke i bakruta.
Uansett alder! Dette må man ha på i et visst antall år.

Jeg synes det blir feil å umyndiggjøre alle under 25 som faktisk har fått lappen. Mange av oss kjører absolutt ikke farligere enn folk på 25 og oppover. Derfor synes jeg det helelr burde være ydmykende ting etter hva man har gjort og ikke etter hvem man er.
- Alle sjåfører har en blå lapp med en bokstav på de første 2 årene de har lappen (Uansett alder).
- Alle sjåfører som har kjørt 15 km/t over fartsgrensa, kjørt med promille over 0,5, blitt tatt for andre alvorlige handlinger i trafikk med en viss fare involvert, har en rød lapp bak på bilen med en bokstav på. Dette har de på et par år, noe avhengig av hvilket brudd på vegtrafikkloven det er. Tiden bestemmes av dommer og Vegvesenet.

Mine forslag

Edit: Fjerning av lappene resulterer i bot på f.eks ca. 5000.
Skal et slikt system fungere skal det svi litt om man ulovlig fjerner den/dem.
Sist endret av illuSiOn^; 9. mars 2009 kl. 01:17.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Okei, dvs at folk kun har lov og kjøre en spesifikk bil ? Liv Signe Navarsete har spist litt for mange dollarpiller tror jeg.
Kan ikke skjønne annet enn at dette ikke kommer til å gå gjennom, hva med de som låner foreldrenes bil? eller hvis man ja, nei det forslaget her blir bare for dumt, skal liksom ale i trafikken konsentrere seg om en liten lapp i bakruta på bilen foran så sier det seg vel egentlig selv at det ikke akkurat minsker trafikkfaren.
Forsåvidt enig med Illusion, men jeg forstår heller ikke åssen dette skal gjøres i praksis. Som andre har påpekt så gjør dette at man ikke kan låne andres bil, og at dersom noen låner din bil må de kjøre rundt med lappen på. Er det ikke lettere å gjøre lappen vanskeligere å ta, dersom så mange suger å kjøre?
Sitat av egrimerlot Vis innlegg
Kan ikke skjønne annet enn at dette ikke kommer til å gå gjennom, hva med de som låner foreldrenes bil? eller hvis man ja, nei det forslaget her blir bare for dumt, skal liksom ale i trafikken konsentrere seg om en liten lapp i bakruta på bilen foran så sier det seg vel egentlig selv at det ikke akkurat minsker trafikkfaren.
Vis hele sitatet...
Du trenger da ikke å konsentrere deg for å se en liten lapp. Må du ha full fokus for å se på fartskiltet du kjører forbi? Man kommer bare til å se lappen, og uten å rette noe mer oppmerksomhet på den, har man i bakhodet at dette er en ny sjåfør. Enkelt.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Enig med bobbo.
Angående det med lappen vil jo det bli det samme som en øvelseskjøringslapp (rød L på hvitbakgrunn).
Svært få som har problemer med den tror jeg.
Dummeste forslaget jeg har hørt på lenge..
Det jeg tenker er at det vil bli distraherende for andre som kjører.
Faren min på 40 kjører verre i blandt enn andre 18-24 åringer jeg kjenner..
Er forskjell på de som gir på litt ekstra når det er lite trafikk på en lang strekning, enn de som tar av helt og må bytte dekk annahver dag

Kjenner stort sett mer folk over 24 som er verre på det enn folk under.
Ganske idiotisk spørr du meg, og distraherende som jeg sa.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Forsåvidt enig med Illusion, men jeg forstår heller ikke åssen dette skal gjøres i praksis. Som andre har påpekt så gjør dette at man ikke kan låne andres bil, og at dersom noen låner din bil må de kjøre rundt med lappen på. Er det ikke lettere å gjøre lappen vanskeligere å ta, dersom så mange suger å kjøre?
Vis hele sitatet...
Lappen er passe vanskelig å ta. Problemet er at de som absolutt vil kjøre for fort (megselv inkludert) bare tar det nice and slow på oppkjøring, men etter å ha fått lappen gir full gass inn i første sving. Mennesker er forskjellige. At lappen blir vanskeligere å ta tror jeg ikke vil endre dine holdninger til reglene i trafikken.
Sitat av illuSiOn^ Vis innlegg
Du trenger da ikke å konsentrere deg for å se en liten lapp. Må du ha full fokus for å se på fartskiltet du kjører forbi? Man kommer bare til å se lappen, og uten å rette noe mer oppmerksomhet på den, har man i bakhodet at dette er en ny sjåfør. Enkelt.
Vis hele sitatet...

Ikke sånn jeg tenkte på saken, var kanskje satt på spissen fra min side, men det jeg egentlig mente var at ved dette forslaget kommer det enda ett "forstyrrende" element inn i trafikken, og jeg lurer fælt på hva det neste forslaget blir.

- At du skal få en større å større lapp ettersom hvor mange prikker du har
- Alle som er født ett sted i landet men flytter ett annet sted må kjøre med en annen farge og annen bokstav enn de som er innfødte der fra før av?



Nei, dette er synes jeg at Navarseter burde holdt seg for god for.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
ChrisMafak hvordan blir det mer distraherende enn øvelseskjørings L'en? (Som ikke er distraherende i det hele tatt)
Sitat av ChrisMafak Vis innlegg
Dummeste forslaget jeg har hørt på lenge..
Det jeg tenker er at det vil bli distraherende for andre som kjører.
Faren min på 40 kjører verre i blandt enn andre 18-24 åringer jeg kjenner..
Er forskjell på de som gir på litt ekstra når det er lite trafikk på en lang strekning, enn de som tar av helt og må bytte dekk annahver dag

Kjenner stort sett mer folk over 24 som er verre på det enn folk under.
Ganske idiotisk spørr du meg, og distraherende som jeg sa.
Vis hele sitatet...
Hvem du kjenner og hvordan faren din kjører har svært lite å si i denne sammenheng. Statistikken taler for seg:

Ungdom mellom 18-24 år er med i hele 25% av alle trafikkulykker, til tross for at de kun utgjør 10% av befolkningen.
Vis hele sitatet...
Godt poeng.. Tenkte ikke stort på det, men tror ikke den har så stor mening om det står en P bakpå, en hvis det ikke gjør det.
Skjønner ikke helt poenget med den lappen klistra bakpå.
Ja statistikken sier det, men hva hjelper det? Man kjører ikke noe roligere om man har en P i bakruta?

Evt. hva hjelper det for andre trafikanter å se den lappen?
Sist endret av ChrisMafak; 9. mars 2009 kl. 01:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ChrisMafak Vis innlegg
Godt poeng.. Tenkte ikke stort på det, men tror ikke den har så stor mening om det står en P bakpå, en hvis det ikke gjør det.
Skjønner ikke helt poenget med den lappen klistra bakpå.
Ja statistikken sier det, men hva hjelper det? Man kjører ikke noe roligere om man har en P i bakruta?

Evt. hva hjelper det for andre trafikanter å se den lappen?
Vis hele sitatet...
Jeg vil tror det hjelper i den grad at andre trafikanter/sjåfører er hakke mer forsiktige i "pressene situasjoner". Med "pressene situasjoner" tenker jeg på alt fra en rundkjøring med mye trafikk og biler som sniker seg inn, selv om det egentlig ikke er lov å kjøre i henhold til vegtrafikkloven (Noe som skjer ofte). Tror også andre sjåfører kanskje hadde holdt litt mer avstand enn i andre situasjoner. Blir på mange måter samme effekt som øvelseskjørings-L.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Okei kanskje jeg er en dårlig sjåfør, men hvær gang jeg ser en bil med L bakpå er jeg bare NØDT til og gasse på og komme forbi den. Mc.
Sitat av illuSiOn^ Vis innlegg
Jeg vil tror det hjelper i den grad at andre trafikanter/sjåfører er hakke mer forsiktige i "pressene situasjoner". Med "pressene situasjoner" tenker jeg på alt fra en rundkjøring med mye trafikk og biler som sniker seg inn, selv om det egentlig ikke er lov å kjøre i henhold til vegtrafikkloven (Noe som skjer ofte). Tror også andre sjåfører kanskje hadde holdt litt mer avstand enn i andre situasjoner. Blir på mange måter samme effekt som øvelseskjørings-L.
Vis hele sitatet...
Jeg som nettopp har avsluttet øvelseskjøring (noen måneder siden) har en annen mening.
Det er veldig mange ute på veiene som har tvangstanker virker det som: Det er UMULIG for en del å ligge bak noen med L på bilen. Jeg tror det samme kommer til å skje hvis man får et "under 24"-skilt. Mange bestemmer seg for at de er bedre og skaper farlige situasjoner fordi de ikke vil ligge bak en "dårlig" sjåfør.

EDIT: takk
Sitat av bavarai
Okei kanskje jeg er en dårlig sjåfør, men hvær gang jeg ser en bil med L bakpå er jeg bare NØDT til og gasse på og komme forbi den. Mc.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Wilibald; 9. mars 2009 kl. 01:38.
En slik p er bare latterlig, ikke svarte om jeg hadde satt det på bilen min, og det tror jeg ingen andre her i bygda hadde brydd seg om å gjøre heller. Ikke for å være VM her, men hva svarte er det som gjør en 25 åring bedre enn meg til å kjøre? Erfaring? Vel, noen er født som dårlige sjåfører, andre ikke. Jeg tror det ligger i genene, og at det kan trenes til en viss grad, men noen er flink etter et halvår bak rattet, andre blir aldri noe særlig. Det handler egentlig bare om å være våken og oppmerksom, samt bruke huet litt.

For litt siden var det forøvrig ei kjerring på ca 50 år som kjørte rett inn i sida på bilen min (og jeg sto parkert!), skal ikke hun få en p også?

Burde i så fall ved innføring av en slik p gjelde alle som har hatt lappen mindre enn to år, uansett alder. Samt gamlinger, DE er livsfarlige. Har også sett utallige farlige situasjoner skapt av menn i midtlivskrisa i fine direktørbiler, bare flaks og litt hjelp fra en uerfaren og årvåken fersking som har redda et par av de det siste året.
for å svare deg så er det jo mange som er 20 og "best i verden". Det er en grunn til at statistikkene er høyere blant ungdom som nettop har fått sertifikat, selv om jeg ikke støtter forslaget om å skille ut ungdommer overhodet.

Hva er det neste?
-Skal homofile få en rosa H på bakruta, fordi det er en større fare for at de vil ha deg til å kræsje i dem bakfra?
-Skal blonde jenter ha en rosa B på bakruta fordi det er større sjanse for at de skal kræsje i DEG bakfra fordi de er opptatt av mobiltelefon eller sminke?
-Skal kortvokste få en bitteliten grønn K på bakruta for å signalisere at denne personen KANSKJE ikke kan se over rattet?

Nei et sted går grensen..
HAHAHA så vanvittig teit forslag, Navarsæte er jo klin gæren!

Problemet ligger i hvordan kjøreopplæringen er lagt opp! Den fokuserer for lite på en hel del viktige elementer i trafikken som ikke går på å lese et skilt eller vite at man skal stoppe på rødt lys for det burde være basic. Kjøreopplæringen burde hatt en mer "filosofisk" del hvor man innøvde respekt i trafikken og for kjøring generelt, empati hos trafikanten og det å lese trafikkbildet bedre.

Syns nå jeg
Sist endret av Fonzey; 9. mars 2009 kl. 04:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fonzy, problemet er bare at de fleste ville vært forhåndsbestemt på å kjøre fort, gitt faan i filosofi leksa og kjørt uforsvarlig..
Vis hele sitatet...
Synes dette var en god ide jeg, tror neppe man får det samme problemet som med en L, at folk vil kjøre forbi. L merket betyr at her er det en sjåfør som kjører veldig forsiktig og regelrett, P merket betyr det stikk motsatte. (ikke alltid forståes)

Kan ikke se problemet med en liten magnet lapp, men kan se for meg alle rånerne, tøffinger og machomannfolk som er altfor flinke til å kjøre bil, så det å bruke 10 sekunder på å feste en liten lapp bakpå bilen er helt unødvendig, for ikke å snakke om at de er altfor kule til å kunne bli sett med noe sånt!

-Skal homofile få en rosa H på bakruta, fordi det er en større fare for at de vil ha deg til å kræsje i dem bakfra?
-Skal blonde jenter ha en rosa B på bakruta fordi det er større sjanse for at de skal kræsje i DEG bakfra fordi de er opptatt av mobiltelefon eller sminke?
-Skal kortvokste få en bitteliten grønn K på bakruta for å signalisere at denne personen KANSKJE ikke kan se over rattet?
Vis hele sitatet...
Kommer det noen med like skarp og seriøs statistikk på disse, så ja. Nå finnes det ikke noen slik statistikk og jeg tviler på at vi vil se noen. Det argumentet der holder bare ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av illuSiOn^ Vis innlegg
Lappen er passe vanskelig å ta. Problemet er at de som absolutt vil kjøre for fort (megselv inkludert) bare tar det nice and slow på oppkjøring, men etter å ha fått lappen gir full gass inn i første sving. Mennesker er forskjellige. At lappen blir vanskeligere å ta tror jeg ikke vil endre dine holdninger til reglene i trafikken.
Vis hele sitatet...
Nei, og difor er eit utmerka tiltak mot slike som deg å gjere det langt lettare å miste lappen dei første par åra. For innsjå det - du er på ingen måte utlært sjåfør før du har lagt tilbake en del tusen kilometer bak rattet.

Difor er dette tiltaket så bra - det gjer deg klar over at andre veit at du ikkje er utlært. Forhåpentlegvis vil det ha ein positiv effekt, og eg antar det vil vere mogeleg å dokumentere effekten av dette rimelig greit.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Kan godt være enig i at det kan være begrensning ifra 18-20.

Men fra fylte 20 er man i følge norske lover i stand til og ta kode 160. Altså utrykningslappen. Men 18-24 blir for teit. Hva med oss som skal kjøre 100fyfaen i en ambulanse? Skal vi ha P bakpå ambulansen ?
Sitat av bavarai Vis innlegg
Kan godt være enig i at det kan være begrensning ifra 18-20.

Men fra fylte 20 er man i følge norske lover i stand til og ta kode 160. Altså utrykningslappen. Men 18-24 blir for teit. Hva med oss som skal kjøre 100fyfaen i en ambulanse? Skal vi ha P bakpå ambulansen ?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle du ikke hatt det?
Selv om du muligens har erfaring på veien siden du var 18 år (B-sertifikat), utgjør du fortsatt en større "trussel" på veien enn utryknings sjåfører som har drevet med dette i 10-15 år.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Fonzey: Mulig det, men det er nok forskjellig fra firma til firma og fra kjørelærer til kjørelærer. Jeg fikk rimelig godt trykt inn i skallen gode filosofier, lærdom og historier fra min kjørelærers personlige erfaringer fra trafikken. Kjørelærere står rimelig fritt til å videreføre sitt eget bilde av trafikken over til sine elever. Det er nok sjåførenes bilde, oppfatning og respekt for trafikken som på et vis må endres og forbedres. Det er en svært vanskelig oppgave, som merkene ikke på langt nær kommer til å løse.

Jeg vil tro merkene kommer til å sette ungdommer i en uønsket posisjon. Å sette ungdommer i en bås for seg selv kommer til å distansere dem fra andre sjåfører, og dermed danne en gruppe som blir sett på som mindre dyktige, en fare for trafikken og i verste fall uønsket. Å bevisst danne slike grupperinger i trafikken ser jeg på som idiotisk.

Dessuten ser jeg ikke den konkrete nytten disse merkene vil ha. Skal vi gå inn på det spesifikke, er jeg svært interessert i å høre KONKRETE tilfeller der disse merkene kan forebygge og redusere antall ulykker i trafikken.

Å kontrollere av dette vedtaket blir overholdt krever dessuten ressurser fra politiet. De kan enten være nazi på området, som vil si at de bruker mye tid på å kontrollere at alle billister som er omfattet av regelen overholder loven, eller de kan se på det som en bagatell, og se litt gjennom fingrene. I førstenevnte tilfelle, vil det som sagt kreve mye ressurser fra et allerede opptatt politi. I sistnevnte tilfelle, har ikke loven noen hensikt.

Min konklusjon er at regelen rett og slett krever ressurser den ikke er verdt. De ressursene politikerne vil bruke på dette, bør heller gå til andre, bedre formål for å redusere ulykkene i trafikken. Hva med bedre veier? Kreve kursing innen etikk og filosofi i trafikken av kjørerlærere? Bare disse forslagene syns jeg er mye mer lansiktige og omfattende enn dette merket.
Sist endret av thomasf; 9. mars 2009 kl. 08:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er lit usikker på hva jeg mener i denne saken. På en side så er jeg for merkingen i trafikksikkerhetens navn, men på den andre siden så er jeg litt usikker på hvordan disse merkene kan missbrukes.
Vil politiet konsekvent stoppe folk med merker? Hvordan kan det ellers brukes mot føreren?
Jeg ser definitivt ikke problemet med en slik merking. Jeg mener også aldersgrensen for å ta lappen bør heves til 20 år.

Det er ikke noe ukjent at spesielt gutter mellom 18 og 20 år mangler impulskontroll. Samtidig som de ofte har behov for å vise seg frem og søke adrenalin. Kombinerer du disse faktorene med dårlig erfaring og kunnskaper om trafikk og hvordan kjøretøyet oppfører seg, har man en vært uheldig situasjon.

For all del. Jeg har vært 18 år med lappen en gang jeg også. Jeg vet hvordan det er å ikke ha kontroll på impulsene. Og ofte klarer man ikke lære før man har hatt en "nær ulykke" situasjon. Det mener jeg er unødvendig.

Dersom statistikken til trådstarter er sann, var sjåfører ansvarlig for 25% av trafikkulykkene. Og for å være helt ærlig. Jeg gir en blanke faen i om en ungdom på 18 år kjører seg i hel. Det jeg bryr meg om, er at i den møtende bilen sitter familien min i. Jeg har mistet både venner og familier av unge testosteronsvin.
Sist endret av reklame; 9. mars 2009 kl. 09:37.
forbanna dårlig forslag
Sitat av Butterfly Vis innlegg
Burde ikke gjelde de fra 18-24, burde gjelde de to første årene en har lappen, enten du er 18 eller 60.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Problemet er ikke sjåfører som ikke er drevne, men holdningen til unge mennesker i trafikken.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Glimrende forslag. Når vi først er i gang med å måtte påtvinge 70-åringer med sertifikat å måtte ha med seg legeattest på at de er friske nok, så hvorfor ikke merke ungdommer i trafikken? Det er ikke rent få ganger jeg har opplevd nestenulykker bare fordi en tanketom attenåring har funnet ut at det er jævlig kult med full hendel i rundkjøringa.
Hva med å fikse veiene først? (Måtte bare si det, beklager)
Navarsete skyter i blinde her, har ingen tro på dette påfunnet.
På den annen side må noe gjøres for å få bukt med farlig idiotkjøring.
Her i området drifter man på traffikert vei, og noen ganger går det galt.
Det har også gått sport i å teste toppfarten på et par lange strekker, begge 60-soner med tett bebyggelse.
De som i hovedsak driver med dette er fra 18-20 år med ferske førerkort.
Tidligere pleide politiet å ha kontroller, men det siste året har ingen sett dem.
Vet ikke hvilke tiltak som må til, holdningsskapende arbeide har vært prøvd uten hell.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, og difor er eit utmerka tiltak mot slike som deg å gjere det langt lettare å miste lappen dei første par åra. For innsjå det - du er på ingen måte utlært sjåfør før du har lagt tilbake en del tusen kilometer bak rattet.
Vis hele sitatet...
Selv om man har kjørt mange tusen kilometer, kan trangen til å trykke litt hardt på gasspedalen, plutselig tvinge seg fram hos unge sjåfører.

Og jeg vil nå påstå at man aldri vil bli utlært som sjåfør. Det er alltid noe man kan forbedre, selv om man har kjørt utallig mange kilometer.
Sitat av Wilibald Vis innlegg
Synes selv jeg har et bedre forslag:
De som bryter fartsgrensa(med ganske mye)/gjør andre ganske alvorlige brudd på loven og blir tatt må ha et merke i bakruta.
Uansett alder! Dette må man ha på i et visst antall år.

Jeg synes det blir feil å umyndiggjøre alle under 25 som faktisk har fått lappen. Mange av oss kjører absolutt ikke farligere enn folk på 25 og oppover. Derfor synes jeg det helelr burde være ydmykende ting etter hva man har gjort og ikke etter hvem man er.
Vis hele sitatet...
Hva har en lapp i bakruta å gjøre med å umyndiggjøre noen?

Sitat av bavarai Vis innlegg
Kan godt være enig i at det kan være begrensning ifra 18-20.

Men fra fylte 20 er man i følge norske lover i stand til og ta kode 160. Altså utrykningslappen. Men 18-24 blir for teit. Hva med oss som skal kjøre 100fyfaen i en ambulanse? Skal vi ha P bakpå ambulansen ?
Vis hele sitatet...
Tar man utrykningslappen, så er det for det første et kurs i nettopp Å KJØRE UTRYKNING, som blant annet involverer å kjøre fort, samt at utrykning gjerne involverer sirene og/eller blålys, noe som gjør at andre bilister tar ENDA mer hensyn enn en slik P i bakruta ville ha gjort.

Videre, så er det mye ren IDIOTI de yngste/minst erfarne sjåførene gjør, som ikke er aktuelt i det hele tatt i forbindelse med utrykning.
Sist endret av atomet; 9. mars 2009 kl. 11:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det blir mer riktig å merke de som nettopp har fått lappen, uansett alder. Men ellers så synes jeg dette er en god ide. Det tar flere år før man virkelig kan kjøre i trafikken. At man har lappen, betyr ikke nødvendigvis at du har noe bak rattet å gjøre.
Sitat av Fonzey Vis innlegg
HAHAHA så vanvittig teit forslag, Navarsæte er jo klin gæren!

Problemet ligger i hvordan kjøreopplæringen er lagt opp! Den fokuserer for lite på en hel del viktige elementer i trafikken som ikke går på å lese et skilt eller vite at man skal stoppe på rødt lys for det burde være basic. Kjøreopplæringen burde hatt en mer "filosofisk" del hvor man innøvde respekt i trafikken og for kjøring generelt, empati hos trafikanten og det å lese trafikkbildet bedre.

Syns nå jeg
Vis hele sitatet...
Problemet er at det du kaller "filosofisk", er det som vanligvis kalles "erfaring", og dette tar det faktisk ganske lang tid å opparbeide. Samtidig kommer det at gutter på 18-24 absolutt ikke er verdens mest modne gjeng, og gjerne liker å leke, tøffe seg og vise seg fram litt ekstra (spesielt hvis de har en dame eller kompis i passasjersetet).

Syns absolutt ikke det forslaget er så dumt. Litt justeringer kan det sikkert ha godt av, men ikke dumt som et utgangspunkt.

Sitat av Muradi Vis innlegg
Det blir mer riktig å merke de som nettopp har fått lappen, uansett alder. Men ellers så synes jeg dette er en god ide. Det tar flere år før man virkelig kan kjøre i trafikken. At man har lappen, betyr ikke nødvendigvis at du har noe bak rattet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Hadde faktisk en kompis som etter å ha krasja to ganger under øvelseskjøring bestemte seg for at han og bilkjøring ikke var en god kombinasjon Utrolig bra avgjørelse å ta når man er 18-19-20 og alle kompisene har lappen! Det er jo riktignok en god del (10-12) år siden nå, så jeg tror nok han har fått det til etterhvert allikevel, mener jeg hørte noe om det for litt siden, men ... Tøff avgjørelse når man er 19.
Sist endret av atomet; 9. mars 2009 kl. 11:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om utviklingen i utgiftene for lappen øker, så er det ingen som har råd til lappen lengre.

Problem solved!
Sitat av atomet Vis innlegg
Problemet er at det du kaller "filosofisk", er det som vanligvis kalles "erfaring", og dette tar det faktisk ganske lang tid å opparbeide. Samtidig kommer det at gutter på 18-24 absolutt ikke er verdens mest modne gjeng, og gjerne liker å leke, tøffe seg og vise seg fram litt ekstra (spesielt hvis de har en dame eller kompis i passasjersetet).
Vis hele sitatet...
Som sagt syns jeg kjøreopplæringen burde vært lagt opp annerledes... jeg har dessverre ikke tenkt ut en konkret modell for hvordan jeg syns den bør være. Kanskje man skulle lagt mer press på kjøreskoler og/eller vegvesenet og sørge for at de vektlegger mer "riktige" kvaliteter for å bli en bra trafikant. Kanskje kjøreopplæringen kunne lagt mer vekt på at trafikanten evner å tenke selv og løse konflikter i trafikken på egenhånd, istedenfor at sensor sitter ved siden av og sier alt man skal gjøre. Kanskje kjøreopplæringen rett og slett skulle vært lengre? Vet dette varierer veldig fra skole til skole, men da igjen med kvalitetspress fra staten...

Når det er sagt syns jeg godt staten kunne rustet opp veinettverket her i landet betydelig! Den er langt under pari!!
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Nei takk. Jeg har ingen planer om å klistre noen lapp bak på bilen min.

Når det er sagt syns jeg godt staten kunne rustet opp veinettverket her i landet betydelig! Den er langt under pari!!
Vis hele sitatet...
Det er akkurat der pengene burde vært plassert, men i stedet så blir det brukt penger på alt mulig annet unyttig opplegg. Samtidig som veiene forfaller enda mer.

Noen som har ulykkestall for sverige kontra norge? Tipper vi ligger milevis høyere. Og det er ikke fordi det er flere norske ungdommer enn svenske.
Sist endret av dain; 9. mars 2009 kl. 11:47.
Fonzey: Lengre kjøreopplæring kunne nok ha hjulpet en del, problemet er at det skal såpass mye kjøring til for å skaffe seg erfaring, at kjøreopplæringen raskt ville ha blitt håpløst dyr. Da tror jeg det er mye lurere å gi de yngste (og eventuelt også eldre, men ferske) noen begrensinger på bruken, så man holder dem unna de farligste situasjonene til de har fått mer erfaring, og gjerne også bruker en P, så andre trafikanter vet å være litt forsiktige rundt dem...

Ulykkestall for sverige kontra norge hadde vi oppe her i en tråd for et års tid siden, pr kjørte kilometer ligger faktisk norge under både sverige og danmark, såvidt jeg husker. Her er tråden, http://www.freakforum.nu/forum/showt...vei+d%F8dsfall

Her fant jeg tilogmed min post, der jeg har gått litt nøyere gjennom tallene:
http://www.freakforum.nu/forum/showp...0&postcount=78
Sist endret av atomet; 9. mars 2009 kl. 11:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Fant en artikkel om det, og ser at i rene tall så ser det bedre ut for norge sin del, men: "27 prosent større sannsynlighet for å dø på norske veier enn svenske." sier noe annet.

Norge hadde en økning i antall drepte i fjor, i motsetning til svenskene, som er på vei i riktig retning.
I fjor, ja, men hvis du ser litt mer generelt på trenden, så går norge i veldig riktig retning.

Også hvis du dropper de rene tallene, og i stedet ser på antall døde pr kjøretøykilometer (dvs at sverige ikke kommer dårligere ut fordi de er fler enn oss) , så ligger norge bedre an enn sverige.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sitat av atomet Vis innlegg
Også hvis du dropper de rene tallene, og i stedet ser på antall døde pr kjøretøykilometer (dvs at sverige ikke kommer dårligere ut fordi de er fler enn oss) , så ligger norge bedre an enn sverige.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke dra denne tråden noe mer off topic egentlig, men hvor finner man en oversikt over hvor mange kilometer som blir kjørt pr. år i norge f.eks.? Kan ikke tenke meg til at noen sitter med en nøyaktig oversikt på dette uansett.

Men det jeg mener uavhengig av hvordan tallene viser seg å være, er at pengene bør brukes til utbedring av veiene i stedet for slike (tullete, etter min mening) tiltak som dette forslaget her.
Du må gjerne vri og vende på det, men norge ligger faktisk ikke så galt an. Vi er ikke BEST, men vi er ikke langt unna heller.

Linker til slik statistikk lå forresten også i den tråden jeg linka til, for jo, det finnes.

Må muligens korrigere meg selv litt - husker ikke sverige i farta, mulig de lå like over eller like under oss, ser det var danmark jeg brukte som eksempel i den posten.

Men det jeg mener uavhengig av hvordan tallene viser seg å være, er at pengene bør brukes til utbedring av veiene i stedet for slike (tullete, etter min mening) tiltak som dette forslaget her.
Vis hele sitatet...
Å uavhengig av hvordan tallene viser seg å være, mene at pengene bør brukes til utbedring av vei, er jo litt tåpelig... Da mener du jo at man, selv om tallene tyder på at slike tiltak som dette ville kunne ha en bedre effekt på ulykker enn å utbedre veiene, så skal man heller utbedre veiene. Altså er gode veier mer viktig for deg enn færre ulykker og drepte i trafikken?
Sist endret av atomet; 9. mars 2009 kl. 12:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av dain Vis innlegg
Men det jeg mener uavhengig av hvordan tallene viser seg å være, er at pengene bør brukes til utbedring av veiene i stedet for slike (tullete, etter min mening) tiltak som dette forslaget her.
Vis hele sitatet...
En del veier i Norge burde nok bli bedre utrystet, men det å kalle dette forslaget for tullete er ganske arrogant. Dette forslaget er et ganske bra utganspunkt for å endre på holdningen til unge bilister.

Det å legge skylden over på kjørelærere/kjøreskolen blir også litt feil i mine øyne. Det største problemet er da holdningen til unge bilister, men de er da også blitt 18 år.
Jeg spør:
Det nevnes at dette merket vil bidra til at folk tar mer hensyn til de med merket. Hvordan er det fysisk mulig å ta MER hensyn? I utgangspunktet skal ALLE ta hensyn til ALLE. Hva med de som har L bak på bilen? Tar du "mer" hensyn til de? Hvis en bil foran deg kjører for sakte, kjører du langt opp i ræven på den og tutet? Nei, ikke om det er L, P eller ingen merke.

Trafikantene er umulig å endre med merker, kampanjer osv. Det eneste som kan fungere er: KONSEKVENSER. Og da mener jeg straffekonsekvenser ved lovbrudd. Prikkbelastningen fungerer ikke, det vet vi fra statistikken, men det er bøtene som tjener sin hensikt.

Jeg er stor motstander av fartskontroller. Det er på grunn av de ulogiske drittplasseringene politiet har i min kommune. De finner alltid de mest oversiktlige rette strekningene med store veiskuldre og fortau. Der skal de absolutt straffe folk for å ligge 10+. Men når du kommer "ut på landet" i de svingete veiene, så kan du ALDRI frykte at politiet er der. Det er bare noe "alle vet". Alle vet jo at politiet ikke kommer dit, så der er det ofte livsfarlig å kjøre. Folk bak deg tuter og blinker, møtende biler kjører raskt og midt i veien. Grøftelys midt i trynet.

Politiet kunne gjerne for min del ha hatt kontroller på disse områdene:
- Feilkjøring i rundkjøring.
Folk kutter svingene og skjærer andres kjørebane. Folk blinker ikke slik at ventende biler ikke kan gamble på å kjøre heller. Folk venter i evigheter før de kjører, slik at køen bare vokser.
- Kollektivfeltbruk.
Biler som sniker i køen både provoserer alle andre, og krever i tillegg å bli sluppet pent inn igjen fremst i køen.
- Feilbruk av lys.
Ja, vi irriterer oss alle over dette.
- Laserkontroller i mørke tettbebygde strøk, svingete veier, ved av og påkjørsler på motorvei (helst i svinger).

Hvis dette ble kontrollert bedre, hadde jeg følt meg bedre passet på av politiet
Dette er smør på flesk. Det står jo allerede "240".