Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3663
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er overbevist om at det er genetisk.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg er overbevist om at det er genetisk.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg også.
I tillegg kan man se på mindre utviklede land at menn er mer "macho" og mindre empatiske. Vokser man opp i et hardt miljø blir man tøffere. Og vikingelivet var ingen spøk, de var barske.
Ganske sikker på at det var drømmen om valhall og en ærefull død i kamp som fikk dem til å gå "berserk"
Sitat av Holotropiker Vis innlegg
https://forskning.no/alkohol-og-nark...te-rus/1568019

Noen her som har prøvd bulmeurt og gikk berserk?
Vis hele sitatet...
Nei, det er en kjent sak, at alkaloidene i disse plantene (tropanalkaloider) har en hindrende virkning, når det gjelder nervesignaler til muskler. Det er bl.a. på grunn av dette, at den ene av dem (atropin), er en av de viktigste stoffene i motgiften til nervegass.

Så når muskler får mindre signaler til å trekke seg sammen. Så virker det på meg, som om dette ikke akkurat øker kampevnen. Altså artikkelen er svada.
Disse alkaloidene kan ha negative og ubehagelige virkninger i flere dager i etter en er eksponert.

Berserkgang var nok, som tidligere nevnt betinget med religionen. Altså en kom til Valhall når en døde i kamp. Men det kan også ha noe med, at de klarte å hensette seg i en spesiell transe like foran et slag.
Berserk betyr ganske direkte oversatt bjørnedrakt. Ingen konkrete bevis peker på noe mer enn at berserkerne var en ekstra staut spesialtropp, ikledd nevnte uniform. Etter å ha prøvd diverse doseringer av rød fluesopp tviler jeg på at noe annet enn smådoser kan ha vært en bestanddel i deres ritualer.
Synes det er litt snodig å skulle bruke urter, fluesopp eller mjød til å forklare hvorfor vikingene var voldelige. Som at ikke en klin edru viking kunne funnet på å skade noen liksom.
Sitat av Stardust Vis innlegg
Synes det er litt snodig å skulle bruke urter, fluesopp eller mjød til å forklare hvorfor vikingene var voldelige. Som at ikke en klin edru viking kunne funnet på å skade noen liksom.
Vis hele sitatet...
Det er fordi vi mennesker elsker røverhistorier
Bulmeurt, fluesopp, fleinsopp har alle til felles at man blir elendig dårlig til å sloss av å være påvirket av dem. Hvis vikingene sine berserkere var beryktet for å være farlige og fryktløse så var det nok et resultat av å psyke seg opp før kamp. Hadde de vært ruset sanseløse på det ovennevnte så hadde de vært et lett bytte for en hver trent nykter kriger på den tiden.

Det er med forbehold at berserkene ikke mikrodoserte flein for å bli mer fokuserte da, men det har vel ingen tro på.
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Bulmeurt, fluesopp, fleinsopp har alle til felles at man blir elendig dårlig til å sloss av å være påvirket av dem. Hvis vikingene sine berserkere var beryktet for å være farlige og fryktløse så var det nok et resultat av å psyke seg opp før kamp. Hadde de vært ruset sanseløse på det ovennevnte så hadde de vært et lett bytte for en hver trent nykter kriger på den tiden.

Det er med forbehold at berserkene ikke mikrodoserte flein for å bli mer fokuserte da, men det har vel ingen tro på.
Vis hele sitatet...
Tja, det spørs vel kanskje litt? Jeg har alltid også hatt tro på at teknikk slår rå kroppsstyrke, men når man har med 1000 velutrustede og for all del ekstremt sterke menn som kommer løpende mot en, så vil det kanskje ha litt å si om man klarer å matche dem med styrke også?

Jeg har jo vært full en del i livet, og det har vært hendelser hvor jeg har vært full og lurt på hvordan jeg har tålt det etterpå. Det blir som sterk bedøvelse. Og også lurt på hvordan jeg har klart å komme meg fra hit til dit uten å skade meg selv fordervet på veien. Og andre hendelser.

Og hvis man hadde vært en trent soldat, med instinktivt innøvde bevegelser, ekstrem fysisk styrke og sterk rustning. Ja da tror jeg det har litt å si uansett hvor teknisk flink motstanderen er. Og særlig hvis det er 1000 sånne soldater. Man klarer å gjøre instinktivt innøvde aktiviteter like godt når man er stup full (eller ruset på visse andre ting) som når man er edru, men ikke over lang tid. Men bonusen er at man tåler smerte bedre og det er jo unektelig en ekstremt stor fordel i nærkamp, å være uredd, og å sikre seg at man ikke blir redd.

Skjold var laget av treverk, og når motstanderen slår så hardt med sverdet at det kløyver skjoldet, så hjelper det ikke lenger.

Men hvem vet. Jeg er ingen kriger, bare en tastaturkriger. Og ser på livet som en overlevelseskamp, da, selv om jeg ikke er slem mot folk.

Så en video på youtube av noen dansker som hadde kurs i sverdkamp med skjold, og det var småinteressant. Men jeg tror nok det var litt urealistisk. I en ekte krig er det vel litt mer intensitet og instinkter ute og går.

Men en beskjed jeg husker fra den videoen, var at sverd er oftest ikke brukt til å hugge med, men til å skjære med, altså frem og tilbake. Og mye handlet om å låse motstanderens skjold fast og kutte mot halsen. Ett lite snitt (høres litt makabert ut men) kan være nok til å vinne kampen, ikke nødvendig å kutte av en hel arm. Men hvor lett er det å fokusere på teknikk når det kommer en skare på 1000 stein fulle og veltrente menn med rustninger?

Skjoldet ble også brukt til å slå med.

Fant denne, men det er ikke den jeg så, og den er litt urealistisk. Bare for å vise enkle bevegelser: https://www.youtube.com/watch?v=4WQF5KkOJpA

Denne viser litt mer intensitet, og har faktisk noen interessante øyeblikk: https://www.youtube.com/watch?v=FSm5axXU0cM

Søren at jeg ikke finner igjen den andre videoen.
Sist endret av Nature Spirit; 28. september 2019 kl. 02:36.
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Bulmeurt, fluesopp, fleinsopp har alle til felles at man blir elendig dårlig til å sloss av å være påvirket av dem. Hvis vikingene sine berserkere var beryktet for å være farlige og fryktløse så var det nok et resultat av å psyke seg opp før kamp. Hadde de vært ruset sanseløse på det ovennevnte så hadde de vært et lett bytte for en hver trent nykter kriger på den tiden.

Det er med forbehold at berserkene ikke mikrodoserte flein for å bli mer fokuserte da, men det har vel ingen tro på.
Vis hele sitatet...
Passelig nick du har siden det du skriver er svada.
Kan du komme med noen kilder på påstandene dine?

Flein kan nok brukes i kamp med gode resultater, det kan jeg si fordi jeg har testet det på snowboard og longboard, det gir økt kroppsbeherskelse og raskere reflekser enn vanlig, det sagt så må du nesten kunne slike ting fra før av for at det skal hjelpe noe særlig, tviler på at du vil bli noe bedre i noe du ikke kan gjøre i nykter tilstand om du spiser flein.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Passelig nick du har siden det du skriver er svada.
Kan du komme med noen kilder på påstandene dine?

Flein kan nok brukes i kamp med gode resultater, det kan jeg si fordi jeg har testet det på snowboard og longboard, det gir økt kroppsbeherskelse og raskere reflekser enn vanlig, det sagt så må du nesten kunne slike ting fra før av for at det skal hjelpe noe særlig, tviler på at du vil bli noe bedre i noe du ikke kan gjøre i nykter tilstand om du spiser flein.
Vis hele sitatet...
Er det målt, eller er det mulig selvinnbilling? Jeg nekter ikke på denne effekten, men slike anekdotiske tilfeller er egentlig verdiløse.
En kan litt sammenligne det med, en som mener en kjører bedre bil, med noen pils i systemet. All forskning tilsier det er tull, av det alkohol og kjøring angår.

Iallfall på doser så en hallusinerer, så synes jeg det er opplagt at det ikke bedrer kampevne. Så egentlig er det du som bør komme med kilder.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Er det målt, eller er det mulig selvinnbilling? Jeg nekter ikke på denne effekten, men slike anekdotiske tilfeller er egentlig verdiløse.
Vis hele sitatet...
Nei, per nå kan man ikke vise til studier som beviser det: Microdosing psychedelics: Does the evidence live up to the hype?

Artikkelen er fra juli i år og jeg anser kilden som troverdig.
Sist endret av Knask; 28. september 2019 kl. 13:37.
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Bulmeurt, fluesopp, fleinsopp har alle til felles at man blir elendig dårlig til å sloss av å være påvirket av dem.
Vis hele sitatet...
Og dette har du erfaring med, eller? Små doser fluesopp har en ganske markert stimulerende effekt (pga. ibotensyren) som minner litt om en slags "rundere" amfetamin, noe som selvfølgelig kunne vært nyttig i en kampsituasjon.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Flein kan nok brukes i kamp med gode resultater, det kan jeg si fordi jeg har testet det på snowboard og longboard, det gir økt kroppsbeherskelse og raskere reflekser enn vanlig, det sagt så må du nesten kunne slike ting fra før av for at det skal hjelpe noe særlig, tviler på at du vil bli noe bedre i noe du ikke kan gjøre i nykter tilstand om du spiser flein.
Vis hele sitatet...
Så longboarding og snowboarding er det samme som å være med i en kamp på liv og død med økser, sverd, spyd, buer og mer til?
Du kan ikke si at det kan brukes i kamp med gode resultater når du aldri har brukt det i kamp....
Har hørt at dem inntok fluesopp men om jeg skulle ut å sloss tror jeg personlig at mjød hadde vært tingen, jeg blir sterkere og mer aggressiv av alkoholen
Jeg jobba på en lokal pub på bygda da jeg var yngre, og har sett noen fylleslagsmål. Jeg tviler på at vikingene drakk alkohol før de dro ut for å si det sånn. Alle blir helt ubrukelige til å sloss. Slår i løse lufta, snubler osv.
Og så er alkohol vanskelig å «time» i forhold til et slag. Du må begynne å drikke noen timer i forveien, og hvis slaget varer noen timer risikerer man å sloss på nedadstigende rus. Og så kommer kanskje fyllesjuken snikende etterhvert.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Så longboarding og snowboarding er det samme som å være med i en kamp på liv og død med økser, sverd, spyd, buer og mer til?
Du kan ikke si at det kan brukes i kamp med gode resultater når du aldri har brukt det i kamp....
Vis hele sitatet...
Leste i et intervju med Arne Næss (faktisk) at mikrodosering av psykedelika var ganske vanlig i amerikanske ekstremsportmiljøer så tidlig som på sekstitallet. Har selv opplevd å skyte en ball gjentatte ganger i krysset på syre, uten å ha spilt fotball før. Har også spilt speedminton med større suksess enn i edru tilstand. At denne økte kroppskontrollen er overførbar og nyttig i en kampsituasjon virker for meg relativt fornuftig. Såfremt man ikke snakker om store nok doser til at man mister helt kontakt med virkeligheten da.
Historien om vikingene er ikke at de rusa seg og sloss.
Det anektdoten vil ha det til er at når de var på røvertokt til f.eks England, så sendte de et par rusa vilbasser inn i byen først. Når folk så de herje, skjønte de hvor landet lå og stakk av. Så kunne resten av hæren spasere stille og rolig inn å ta for seg.
De som hadde hatt det farlige og ærefulle oppdraget, kunne da trekke seg tilbake og knulle løs på de damene som ikke hadde rømt, fordi de elsket skjeggete bad boys i bjørneskinn.

Ok det siste var en alternativ sannhet.
Sist endret av neonero; 29. september 2019 kl. 02:15.
R.i.p 23.04.2021
Vel ingen vet 100% hva vikingene egentlig gjorde. Det eneste vi vet sikkert var at de herja og lagde ragnarok over alle steder dem var.vikingene var frykter overalt. Man kan lese at når vikingene dukket opp så ville folk bare gi dem alt dem eide fordi dem var såpass frykter at og gå til kamp var en no go.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Passelig nick du har siden det du skriver er svada.
Kan du komme med noen kilder på påstandene dine?

Flein kan nok brukes i kamp med gode resultater, det kan jeg si fordi jeg har testet det på snowboard og longboard, det gir økt kroppsbeherskelse og raskere reflekser enn vanlig, det sagt så må du nesten kunne slike ting fra før av for at det skal hjelpe noe særlig, tviler på at du vil bli noe bedre i noe du ikke kan gjøre i nykter tilstand om du spiser flein.
Vis hele sitatet...
At du vet så lite at du trenger kilder på at bulmeurt ikke er prestasjonsfremmende viser hvor kunnskapsløs du er. Du har ikke klart å oppgi kilder på at flein gir økt kroppsbeherskelse og raskere reflekser med unntak av de tomme påstandene dine da som alle med fordel kan se bort i fra.

Sitat av funksjon Vis innlegg
Og dette har du erfaring med, eller? Små doser fluesopp har en ganske markert stimulerende effekt (pga. ibotensyren) som minner litt om en slags "rundere" amfetamin, noe som selvfølgelig kunne vært nyttig i en kampsituasjon.
Vis hele sitatet...
Ibotensyre brukes til å gi rotter hjerneskade på forskningsbasis og har ingen amfetaminliknende virkning. Dette kan du ingenting om.

Sitat av Nature Spirit Vis innlegg
Tja, det spørs vel kanskje litt? Jeg har alltid også hatt tro på at teknikk slår rå kroppsstyrke, men når man har med 1000 velutrustede og for all del ekstremt sterke menn som kommer løpende mot en, så vil det kanskje ha litt å si om man klarer å matche dem med styrke også?

Jeg har jo vært full en del i livet, og det har vært hendelser hvor jeg har vært full og lurt på hvordan jeg har tålt det etterpå. Det blir som sterk bedøvelse. Og også lurt på hvordan jeg har klart å komme meg fra hit til dit uten å skade meg selv fordervet på veien. Og andre hendelser.

Og hvis man hadde vært en trent soldat, med instinktivt innøvde bevegelser, ekstrem fysisk styrke og sterk rustning. Ja da tror jeg det har litt å si uansett hvor teknisk flink motstanderen er. Og særlig hvis det er 1000 sånne soldater. Man klarer å gjøre instinktivt innøvde aktiviteter like godt når man er stup full (eller ruset på visse andre ting) som når man er edru, men ikke over lang tid. Men bonusen er at man tåler smerte bedre og det er jo unektelig en ekstremt stor fordel i nærkamp, å være uredd, og å sikre seg at man ikke blir redd.

Skjold var laget av treverk, og når motstanderen slår så hardt med sverdet at det kløyver skjoldet, så hjelper det ikke lenger.

Men hvem vet. Jeg er ingen kriger, bare en tastaturkriger. Og ser på livet som en overlevelseskamp, da, selv om jeg ikke er slem mot folk.

Så en video på youtube av noen dansker som hadde kurs i sverdkamp med skjold, og det var småinteressant. Men jeg tror nok det var litt urealistisk. I en ekte krig er det vel litt mer intensitet og instinkter ute og går.

Men en beskjed jeg husker fra den videoen, var at sverd er oftest ikke brukt til å hugge med, men til å skjære med, altså frem og tilbake. Og mye handlet om å låse motstanderens skjold fast og kutte mot halsen. Ett lite snitt (høres litt makabert ut men) kan være nok til å vinne kampen, ikke nødvendig å kutte av en hel arm. Men hvor lett er det å fokusere på teknikk når det kommer en skare på 1000 stein fulle og veltrente menn med rustninger?

Skjoldet ble også brukt til å slå med.

Fant denne, men det er ikke den jeg så, og den er litt urealistisk. Bare for å vise enkle bevegelser: https://www.youtube.com/watch?v=4WQF5KkOJpA

Denne viser litt mer intensitet, og har faktisk noen interessante øyeblikk: https://www.youtube.com/watch?v=FSm5axXU0cM

Søren at jeg ikke finner igjen den andre videoen.
Vis hele sitatet...
Den tullete tenkte hendelsen du har kommet med blir for dum. Var du ruset når du skrev det? 1000 godt trente menn gjør det mye bedre når de ikke er nedsløvet av alkohol, fluesopp eller bulmeurt.
Sist endret av PsuedoVitenskap; 29. september 2019 kl. 23:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Svar saklig og ikke vær så frekk.

Det er et punkt i en rusprosess der man yter bedre enn i edru tilstand og der man tåler smerte bedre. Man blir også mer hensynsløs. Det varer ikke evig, men det gir unektelig en fordel i kamp.
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Ibotensyre brukes til å gi rotter hjerneskade på forskningsbasis og har ingen amfetaminliknende virkning. Dette kan du ingenting om.
Vis hele sitatet...
Skal si du er ignorant til å sitte på såpass bastante meninger. Ja, det brukes som en modell for hjerneskade ved å injisere det direkte i hjernene deres. Ikke direkte sammenlignbart med å kjøre stoffet gjennom fordøyelsessystemet hos mennesker akkurat. Jeg har inntatt greiene ved flere anledninger og kan fint bedømme virkningen mer objektivt enn hva du kan via nett-synsing.

Her står det: "Amanita muscaria (AM) and A. pantherina (AP) contain ibotenic acid and muscimol and may cause both excitatory and sedating symptoms."
R.i.p 23.04.2021
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
At du vet så lite at du trenger kilder på at bulmeurt ikke er prestasjonsfremmende viser hvor kunnskapsløs du er. Du har ikke klart å oppgi kilder på at flein gir økt kroppsbeherskelse og raskere reflekser med unntak av de tomme påstandene dine da som alle med fordel kan se bort i fra.



Ibotensyre brukes til å gi rotter hjerneskade på forskningsbasis og har ingen amfetaminliknende virkning. Dette kan du ingenting om.



Den tullete tenkte hendelsen du har kommet med blir for dum. Var du ruset når du skrev det? 1000 godt trente menn gjør det mye bedre når de ikke er nedsløvet av alkohol, fluesopp eller bulmeurt.
Vis hele sitatet...
I små nok doser aka microdosering kan man oppnå den effekten man er ute etter. Du tenker vel at vikingene spiste inpå massevis for og bli Max balle.men i små nok doser kan disse stoffene virke prestasjons fremhevede. Du blir mer klar og reagerer kjappere på ting.det fjerner angsten bak kamp og gjør deg til en sloss maskin vis du er innstilt på det.alt kommer an på dosering.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Tarm Vis innlegg
I små nok doser aka microdosering kan man oppnå den effekten man er ute etter. Du tenker vel at vikingene spiste inpå massevis for og bli Max balle.men i små nok doser kan disse stoffene virke prestasjons fremhevede. Du blir mer klar og reagerer kjappere på ting.det fjerner angsten bak kamp og gjør deg til en sloss maskin vis du er innstilt på det.alt kommer an på dosering.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra, nå ble jeg nysgjerrig. Er dette noe som er eller har vært utbredt i kampsport som boksing MMA? Høres på beskrivelsen din ut som det passer perfekt der. Kanskje noe som ikke blir testet for på samme måte som mer tradisjonelle midler?
Sitat av Tarm Vis innlegg
I små nok doser aka microdosering kan man oppnå den effekten man er ute etter. Du tenker vel at vikingene spiste inpå massevis for og bli Max balle.men i små nok doser kan disse stoffene virke prestasjons fremhevede. Du blir mer klar og reagerer kjappere på ting.det fjerner angsten bak kamp og gjør deg til en sloss maskin vis du er innstilt på det.alt kommer an på dosering.
Vis hele sitatet...
Har tenkt det samme når jeg har spist fluesopp. Har holdt meg til små doser, altså én tørket sopp, og som regel får jeg en indre klarhet, blir litt svett i hendene og stimulert, men samtidig rolig. Føler meg skjerpet og kondisen blir bedre når jeg går i skogen. Litt som en kombo av valium og god cola, en ganske kjent kombo om man må slippe løs sitt indre rovdyr. Fluesoppen gir heller ikke disassosative effekter før man er oppe i større doser (3-5+ sopp).

Noen andre som har merket krysstoleranse med benzo forresten? Kjenner ingen effekter av soppen når jeg har de i systemet, noe som virker litt logisk siden begge virker på GABA-systemet.
Sitat av Lima Vis innlegg
Hvor har du det fra, nå ble jeg nysgjerrig. Er dette noe som er eller har vært utbredt i kampsport som boksing MMA? Høres på beskrivelsen din ut som det passer perfekt der. Kanskje noe som ikke blir testet for på samme måte som mer tradisjonelle midler?
Vis hele sitatet...
Ja, det er utbredt og trendy i MMA-miljøet i USA ihvertfall, men som sagt foreligger det bare anekdotiske bevis for øyeblikket.