Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2405
Hei
Så jeg har akkurat blitt truet med å bli hacket.
Kan noen fortelle meg hva jeg bør gjøre.
Personen som trua med det, sa detsverre han fikk snagga ipn min før jeg fikk starta vpn.
No logger og diverse jeg bør kjøre i bakgrunnen. Sånn for å være sikker på å få bevis i det minste..
IKKE godta noen filer ifra han! ikke svar på spørsmål som hva er ditt kjæledyr (for det kan brukes for og hacke passordet ditt til hotmail eller andre tjenester!) Han kan egentlig ikke gjøre noe annet en og DDOSe deg (DDOs= få nettet til og gå tregt/krasje nettet) Du kan se loggen i ruteren! Si til han at du har loggen ifra IP hans og skal anmelde han til polti/kripos, da blir han sikkert litt nervøs
The Nerdrager
Er da ikke så mye skadelig han kan gjøre på din maskin med bare en IP Ip kan du jo bare endre uansett Ringe inn til ISP og forklare situasjonen. De forstår nok godt at det er drittunger som dette her i landet, og hjelper deg kjapt
Kommer an på, er han pro hacker? Eller script kiddie?
Er han serriøs er du fucked, prøv og ikke provoser han mer/flere hackere.
Er det en script kiddie, ikke åpn filer fra han.

Har du skikkelig noia, ta alle sensitive filer på en eksternal hdd. Og installer ubuntu samt alt security shit du får til det.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Tja, ring ISP og hør om du kan få en ny IP, renstallere Windows, ikke godta filer fra duden, bytt alle passord.
Om du er redd for hva kan kan gjøre med maskinen din, skru den av?
Sist endret av Frenor; 11. mai 2012 kl. 12:30.
Vis han trua deg med å hacke deg tror jeg ikke han kan hacke deg. Vis trusselen var at han hadde IP adressa di har du vertfall ingen ting bekymre deg for. Du kan legge ut IP'en din på /b/ og likevell være trygg på at du ikke blir hacka
skeptisk, uansett så en grei måte å beskytte seg mot bruteforce er at begrense antal ganger man kan skrive feil passord,så er det i det minste vanskeligere.

Høres nesten ut som at han har tilgang til routeren din om det han sier stemmer,fortsatt skeptisk men kan være greit å bytte passord der,og om mulig/hvis ikke det er i bruk allerede bytt til wpa/wpa2.

Ellers så er de aller fleste isp hjelpsomme i slike tilfeller,om det faktiskt har skedd,må ju dokumentere det og logger er fine å ha i så tilfelle.
Beste hevnen mot en skriptkiddie må ju være å få hans abbonent kutta
The Nerdrager
Din egen router får du vell kun tilgang til dersom du sitter på lokalnettet. Da de fleste privatpersonsrutere bruker en fastbestemt ip, f.eks 10.0.0.1, og dersom han skriver det, vil han enten få feil, eller sin egen ruter.
Med IP, er det eneste han kan gjøre å sende store pakker med informasjon, som også vil gjøre hans egen nettbruk utover tregt.
Jeg tviler på at du har noe å bekymre deg for, så lenge du ikke godtar noe fra ukjente personer som ønsker at du legger inn en fil på maskinen din.

Han kan nok heller ikke DDoSe deg som nevnt, med mindre du har åpnet noen porter i routeren.

99% sjanse for at det er en skiddie, men dersom fyren faktisk kan sakene sine.. Ville jeg anbefalt deg som andre har nevnt, å ringe ISP for ny ip-adresse.
Som alle andre har sagt; Du har intet å bekymre deg for, hadde han vært smart nok og flink nok til å hacke deg hadde han ikke truet med det, han hadde gjort det. Forøvrig så er IP egentlig ikke særlig sensitivt. Jeg har selv flere websider og de lar meg se IPen til alle som besøker i en logg, samme gjør YouTube, noe de jo ikke hadde gjort hvis IP kunne brukes til så veldig mye.

Prøver han å DDOSe deg, så lar du ham holde på i en dag eller så, så kontakter du ISPen HANS og forteller hva som har skjedd, gir dem din og hans IP. Når de ser hva han driver får han en advarsel fra dem, eller kanskje han til og med blir blacklista av dem(noe som igjen betyr at andre ISPer vil være skeptiske til ham/ikke handle med ham)

Worst case: Han slutter.
Best case: Han mister Internett på ubestemt tid
Incogn1to's Avatar
Trådstarter
Påstod han hadde nettverk.
Men er det å foreslå og overvåke nettverket på noen måte.
Og med hvilke programmer, har ikke direkte tilgang til router.
Det vet jeg han ikke har heller forøvrig.
Takker for alle svar

Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Kommer an på, er han pro hacker? Eller script kiddie?
Er han serriøs er du fucked, prøv og ikke provoser han mer/flere hackere.
Er det en script kiddie, ikke åpn filer fra han.

Har du skikkelig noia, ta alle sensitive filer på en eksternal hdd. Og installer ubuntu samt alt security shit du får til det.
Vis hele sitatet...
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Kommer an på, er han pro hacker? Eller script kiddie?
Er han serriøs er du fucked, prøv og ikke provoser han mer/flere hackere.
Er det en script kiddie, ikke åpn filer fra han.

Har du skikkelig noia, ta alle sensitive filer på en eksternal hdd. Og installer ubuntu samt alt security shit du får til det.
Vis hele sitatet...
Dummeste jeg har hørt.
Verken "pro hacker" eller "script kiddie" kan hacke noe som helst med IPen din.
De kan derimot f.eks DDOS/DOSe deg, men det går ikke under hacking.
Sist endret av Echodius; 12. mai 2012 kl. 01:13.
Veit ikkej kva osm hende med dmeg ein gong, men eg hadde ein torrent som stod og gjekk, (ubuntumaskin) så etter eit par dager så var det ei melding på skjermen, skjermsparer på.
"takk for filene som du seeda, ps ubuntu er ikkje så sikkert".
Eg brydde meg ikkje meir om det (har ikkje hend noko mei i ettertid, så bruka ikkej meir energi på det), så vis du ikkje har noko veldig viktig på pcen. så kva betyr det?
Mykje folk som er frykteleg tastaturtøffe, men problemet er av og til at dei aldrig har blitt set / akseptert i heimen, men det er ei anna historie.
Incogn1to's Avatar
Trådstarter
Tenker helst på passord , nettbank og diverse sider jeg har linket opp mot min bank konto..
Hvis dette virkelig plager deg, kjøp deg en dedikert brannmur.
Ip adresser er stort sett registrert på Leverandøren av internettet du sitter på. Med en IP kan du vel egentlig bare finne ut av hvilket land i verden IPen befinner seg i. Si du har Telenor, så er IPen registrert hos dem.. Ikke på ditt navn. Leverandøren har ikke lov til å oppgi opplysninger over den som "leier" IP-adressen. Dette går under Personværnloven og er kun tilgjengelig som bevis i straffesaker.

Men... OM det skulle skje noe (Ikke sannsynlig) så går du til Onkel blå!
Det eneste han kan gjøre med IP'en din er å DDoS'e deg..

Jeg og noen venner gjorde det på hverandre før, uten at noen hadde porter åpne.
Sist endret av Erlendman; 12. mai 2012 kl. 15:12.
Blir trist av å se at han idetheletatt blir vurdert som "hacker".

Du snakker mest sannsynelig med en script-kiddie som har lastet ned "superhacktool2012.exe" fra skidforums.

Som sagt, det èneste han kan gjøre med IPen din er å DDoSe, eller koble til om han har sendt deg en RAT fra før.

Bare for gudsskyld ikke kall han for en hacker. Tror det er det mest misbrukte ordet som finnes det siste 10 året.
hvis du er redd for at han har ip adressen din så kan du gjøre dette.

finn multimodemet ditt og ta ut strømmen i 30 sekunder. problemet løst du har nå ny ip adresse.

hvis du har mottat noen filer fra han anbefaler jeg så ta virus søk eller lignende. og hvis du installerer comodo firewall f.eks så har du mye bedre kontroll på hva som blir installert i tillegg til hvilke programmer som vil koble seg inn eller ut fra maskinen din.
Whitehat, ikke alle ISP'er tilbyr dynamisk IP. (+ at det ikke alltid holder med 30 sekunder på forskjellige modem, noen burde man ha strømmen av i 5-10 min.)
Sist endret av Bruskork1; 12. mai 2012 kl. 17:19.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Whitehat, ikke alle ISP'er tilbyr dynamisk IP. (+ at det ikke alltid holder med 30 sekunder på forskjellige modem, noen burde man ha strømmen av i 5-10 min.)
Vis hele sitatet...
kanskje litt kjapp på avtrekkeren der.

vet ihvertfall at telenor, nextgentel og altibox bruker dynamisk ip, men skal man ha statisk så må man spørre spesifikt om det. men vet du om noen som gir statisk ip som default på ruteren? hadde vært kjekt å vite ettersom jeg trodde at alle nettleverandører bruker dynamisk ip i dag.
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Det eneste han kan gjøre med IP'en din er å DDoS'e deg..

Jeg og noen venner gjorde det på hverandre før, uten at noen hadde porter åpne.
Vis hele sitatet...
Du kan komme inn i en persons system med bare IP addressen ved å finne sikkerhetshull i Systemet (Metasploit eller hva det het kan du gjøre dette med)
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
kanskje litt kjapp på avtrekkeren der.

vet ihvertfall at telenor, nextgentel og altibox bruker dynamisk ip, men skal man ha statisk så må man spørre spesifikt om det. men vet du om noen som gir statisk ip som default på ruteren? hadde vært kjekt å vite ettersom jeg trodde at alle nettleverandører bruker dynamisk ip i dag.
Vis hele sitatet...
Her (med telenor) har vi statisk ip uten å ha bedt om det, samme IPen de siste 7 åra
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Veit ikkje kva som hende med meg ein gong, men eg hadde ein torrent som stod og gjekk, (ubuntumaskin) så etter eit par dager så var det ei melding på skjermen, skjermsparer på.
"takk for filene som du seeda, ps ubuntu er ikkje så sikkert".
Vis hele sitatet...

Litt offtopic men..
I tidligere versjoner av Ubuntu kunne man legge igjen en melding til brukeren når økta var låst. Er rimelig sikker på at det er det som har skjedd her. Det vil si at det ikke er noe å bekymre seg for.
Loner Deluxe
Det at han truer med å hacke deg er vel nesten bevis nok på at han ikke kan det, det er ikke mye han får gjort med IP adressen din uansett.
Så lenge du verken godtar filer han sender deg, trykker på linker han sender deg eller svarer på spørsmål han spør deg, er du vel ganske trygg.
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
kanskje litt kjapp på avtrekkeren der.

vet ihvertfall at telenor, nextgentel og altibox bruker dynamisk ip, men skal man ha statisk så må man spørre spesifikt om det. men vet du om noen som gir statisk ip som default på ruteren? hadde vært kjekt å vite ettersom jeg trodde at alle nettleverandører bruker dynamisk ip i dag.
Vis hele sitatet...
Dynamisk DHCP har også leasetime osm kan være opp i mot 8 timer. Det vil si at selv om du har dynamisk IP så vil du få samme IP da den er reservert til deg i systemet. Men systemet vil prøve å gi deg samme IP så godt det er mulig.