Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 5678
Leste i dag en artikkel på NRK.no (link)

I følge artikkelen har Oslo bystyre lagt frem forslag om at annenhver bil må stå ved forurensende vinterdager i hovedstaden, fra og med 2012. Dette er for å minske forurensningen som damper over byen.

Sitat av NRK.no
Det vil si: biler med registreringsnummer som slutter på oddetall får kjøre på oddetallsdager, og biler med nummer som slutter på partall for kjøre på partallsdager.
Vis hele sitatet...
Jeg lurer da på hvordan dette skal gjennomføres? Vil de bli gjort unntak for transport og logistikk -bransjen? UP har da vel ikke nok mannskap til å kontrollere enhver bil i hele Oslo... Statens Vegvesen? Uansett, dette blir nesten litt for dumt spør du meg. Og personer i Oslo betaler da like mye veiavgift som alle andre, men skal de få bruke bilen mindre?

Det nevnes også at astmatikere og andre med luftveisproblemer sliter ekstra på disse vinterdagene. Kan ikke de holde seg inne?

orsk institutt for luftforskning (NILU) spår lagtidsvarsel frem til 2015, med dårligere luftkvalitet. Dette er jo selvfølgelig noe til ettertanke, men hvor ofte er disse spådommene rette? Skal hele samfunnet rette seg etter spådom?

Hva mener dere om dette forslaget?

Til slutt legger jeg til vedtakspunktene vedr. datokjøring i Oslo:

5.a) Byrådet bes med hjemmel i vegtrafikklovens § 7, 2. ledd, raskt utrede innføring av en ordning med datokjøring/par- og oddetallskjøring i hele eller deler av Oslo og fremme forslag til retningslinjer for praktisering av en slik ordning. Det forutsettes at datokjøring/par- og oddetalskjøring kan innføres fra og med vintersesongen 2011/2012, og tiltaket forutsettes benyttet i perioder der luftforurensningsverdiene overskrider tillatte grenseverdier.

5.b) Det gjøres unntak for følgende kjøretøygrupper: Elbiler, biler som benytter klimanøytralt biodrivstoff, hybridbiler, biler som benyttes til TT-transport, kjøretøy benyttet til næringsvirksomhet, kjøretøy som benyttes i offentlig tjeneste, utrykningskjøretøy, pasienttransportkjøretøy og kjøring knyttet til liv og helse. Det gjøres videre unntak for alle kjøretøy på lørdager og helligdager samt mellom klokken 20.00 og klokken 06.00 på hverdager.

5.c) Det forutsettes at politiet gis fullmakt til å håndheve tiltaket.
Vis hele sitatet...
Har en mistanke om at det blir umulig å kontrollere dette. Vedder på at kun et fåtall vil godta dette, om det vedtas, og et enda lavere tall vil praktisere det.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Tror nok ikke de satser på å greie å få beboerne til å holde dette 100% og vil annta at transport og logistikkbransjen har unntak. Men med noen jevne kontroller på enkelte traffikerte områd er det ikke vanskelig å finne bilnummeret på biler som ikke kan kjøre.

Sitat av Clr Vis innlegg
Det nevnes også at astmatikere og andre med luftveisproblemer sliter ekstra på disse vinterdagene. Kan ikke de holde seg inne?
Vis hele sitatet...
Mener du virkelig at din rett til å kjøre bil står over retten til å kunne ferdes fritt ute uten å bli skadet av det?
Sitat av Clr Vis innlegg
Leste i dag en artikkel på NRK.no (link)


Det nevnes også at astmatikere og andre med luftveisproblemer sliter ekstra på disse vinterdagene. Kan ikke de holde seg inne?



Til slutt legger jeg til vedtakspunktene vedr. datokjøring i Oslo:
Vis hele sitatet...
Enig i at det virker vanskelig å gjennomføre i praksis..men...Mener du virkelig at folk med luftveisproblemer kan holde seg inne, slik at du kan bidra til forurensing den dagen? fo' real?



Edit; ser noen rakk å påpeke det utsagnet før meg.
Sist endret av CharlieSabotage; 17. februar 2011 kl. 21:33.
Hvis de klarer det og er fornøyd i Bergen så ser jeg ikke noe problem med å innføre det i Oslo også.
Hva med de som trenger bil for å komme seg til / fra jobb? Pappa trenger det, hvis ikke så blir det noen timer fram og tilbake..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dette er jo relativt umulig for oss som kjører i arbeidets tjeneste og ikke har fast arbeidssted hver dag, og oss er det _relativt_ mange av i oslo.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis de klarer det og er fornøyd i Bergen så ser jeg ikke noe problem med å innføre det i Oslo også.
Vis hele sitatet...
varte det ikke bare i en uke eller noe i Bergen før de avsluttet det prosjektet, eller er det jeg som har gått glipp av noe?
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Hva med de som trenger bil for å komme seg til / fra jobb? Pappa trenger det, hvis ikke så blir det noen timer fram og tilbake..
Vis hele sitatet...
Han kan feks. kjøre bil ett stykke og ta buss eller bane inn til byen. Som sagt, det funker i andre byer så jeg ser ikke problemet.
Det kommer også til å bli en helt annen hverdag ute på veien. Tenk så jævla godt å slippe køa hver bidige morgen og kveld. Både busser og privatbiler kommer fortere frem, så jeg gleder meg til neste vinter. Win-win.
Det blir umulig å kontrollere. Hva med de som kjører gjennom Oslo? Det går europaveier gjennom Oslo
Clr
Clr's Avatar
Trådstarter
Sitat av tep0sen Vis innlegg
Mener du virkelig at din rett til å kjøre bil står over retten til å kunne ferdes fritt ute uten å bli skadet av det?
Vis hele sitatet...
Sitat av CharlieSabotage Vis innlegg
Enig i at det virker vanskelig å gjennomføre i praksis..men...Mener du virkelig at folk med luftveisproblemer kan holde seg inne, slik at du kan bidra til forurensing den dagen? fo' real?
Vis hele sitatet...
Ja, hvorfor ikke... Skal flertallet innrette seg etter mindretallet slik? Kan de med luftveisproblemer få en slags form for "mini-gassmaske" til bruk ved slike vinterdager, hvor dem sliter allerede? Elller... holde seg inne..
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Sitat av super Vis innlegg
varte det ikke bare i en uke eller noe i Bergen før de avsluttet det prosjektet, eller er det jeg som har gått glipp av noe?
Vis hele sitatet...
Det ble avsluttet når lufforrurensningen i området hadde sunket til under et helsefarlig nivå
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Dette er jo relativt umulig for oss som kjører i arbeidets tjeneste og ikke har fast arbeidssted hver dag, og oss er det _relativt_ mange av i oslo.
Vis hele sitatet...
Kjøretøy benyttet til næringsvirksomhet får disp.

Sitat av super Vis innlegg
varte det ikke bare i en uke eller noe i Bergen før de avsluttet det prosjektet, eller er det jeg som har gått glipp av noe?
Vis hele sitatet...
Det er snakk om krisetiltak de dagene lufta er som aller verst. Det var aldri snakk om noe permanent løsning.
er det egentlig busser og trikker nokk til at alle kan bruke det samtidig eller må alle stå opp en time tidligere for og komme til jobb, i så fall så kommer jo aldri dette til og funke.

Det er snakk om krisetiltak de dagene lufta er som aller verst. Det var aldri snakk om noe permanent løsning.
Vis hele sitatet...
ah jeg trudde at dette skulle bli permanent, ja det endrer jo saken litt, men hvordan får folk vite at i dag er det for mye forurensing og kan ikke bruke bilen sin?
Sist endret av super; 17. februar 2011 kl. 21:47.
Om dette skal gjenomføres må prisene på kollektiv transport reduseres kraftig. Fos oss i Akershus koster det 50,- bare for å krysse bygrensa med buss.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Kjøretøy benyttet til næringsvirksomhet får disp.
Vis hele sitatet...
Hvordan skulle jeg da eventuelt bevise dette i en "kontroll" ?
Dra fram lønnslippen med kjøregodtgjørelse og vise de adgangskortene mine ? ;-)
De finner nok en løsning skal man se, blir vel vg overskrift den dagen de bøtelegger en som kjører på disp, men fortsatt får bot! Det er vel egentlig bare å melde inn bilen på nettet eller noe som arbeidsbil, trenger ikke være så vanskelig.

ang å redusere prisen på kollektiv kraftig for dette tiltaket, det handler altså om en uke kanskje.. altså 50x5 om det er en uke det er slik..
Sist endret av seven_up; 17. februar 2011 kl. 21:51.
Jeg er for en slik plan all den tid den ikke straffer enkeltpersoner.

Jeg er også litt usikker på hvordan dette skal håndheves. Å ta personer som kjører på tider de ikke har lov til, er forsåvidt enkelt nok, det er ikke værre enn å sette opp live fotobokser som scanner registreringsnummeret. Problematikken blir vel hvor enkelt det faktisk er å snike seg unna. Det må eksempelvis være lov å kjøre ut eller inn av byen. Enkelte er også avhengige av å kjøre bil til jobb.

Jeg er helt for et slikt forbud, ettersom kollektivtrafikken i store deler av Oslo er rimelig god, samtidig som man drar flere helse- og klimamessige fordeler av en slik ordning. Men, det krever som sagt mye tilrettelegging slik jeg ser det - for at det ikke skal komme skjevt ut. Dessuten bør personer som er registrert i disse byene få en halvert veiavgift, samtidig som det egentlig er på sin plass at de får reduserte avgifter (eller billigere kollektiv som kompenasjon) for utgifter dette medfører.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvordan skulle jeg da eventuelt bevise dette i en "kontroll" ?
Dra fram lønnslippen med kjøregodtgjørelse og vise de adgangskortene mine ? ;-)
Vis hele sitatet...
Det får kommunen tenke på. Som sagt, hvis de klarer det i Bergen så er det sikkert alt løsninger på problemet.
Angående "bla-bla-bla det blir umulig å kontrollere osv": Det er jo sånn samfunnet fungerer. Det er umulig å kontrollere hver at hver enkelt person følger alle gjeldende lover og regler, men de aller aller fleste gjør så godt man kan. De fleste av oss stjeler ikke på butikken selv om man med 99% sikkerhet vet at man ikke blir tatt. Hvorfor? Fordi man vet at man ikke skal gjøre det, og med samme grunn vil de aller fleste bilførere følge et bilforbud selv om man vet at sannsynligheten for å bli stoppa er minimal hvis man bryter forbudet.
Synd at galskapen som privatbilismen er har fått utvikle seg så langt at man ser seg nødt til å innføre slike tiltak for at byen ikke skal bli helt ulevelig.
Latterlig vedtak. Bare idioter som finner opp noe sånt. Tror de gjør verden en stor tjeneste men egentlig så har det ekstremt lite å si da vi har industriland som forurenser 10 ganger mer enn oslo på en uke.
Pessimist, les saken... det handler ikke om verden, men om de med luftveisproblemer som allerede bor i oslo.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Pessimist, les saken... det handler ikke om verden, men om de med luftveisproblemer som allerede bor i oslo.
Vis hele sitatet...
Så tusener av andre skal lide for at enkelttilfeller skal få ha det fint i et liten periode? Hvorfor? Om de har de så fælt kan de flytte ut på landet hvor lufta er fin.
Buhu, jeg kan ikke kjøre bil og forpeste for alle andre så mye jeg vil. Faen, vi nordmenn er så jævlig latterlige mennesker. På tide å få hodet ut av ræven kanskje?
Pessimist, det er vel flertallet som har bestemmt dette. Om vi er så uenige i dette vedtaket, så regner jeg vel med at flertallet ville stemt anderledes ved valg i oslo kommune. Du får stemme på de som aldri vil innføre kjøreforbud ved neste kommunevalg!
Syke folk som ikke tåler eksos, burde ikke på i Oslo. Det betales vegavgift for å kunne kjøre på norske veier, samt bompenger osv. Er helt i mot dette. Når dette var i Bergen, brukte jeg bare firmabilen om jeg skulle innenfor bygrensen, og låste og gikk fra bilen på tomgang i protest...
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Syke folk som ikke tåler eksos, burde ikke på i Oslo. Det betales vegavgift for å kunne kjøre på norske veier, samt bompenger osv. Er helt i mot dette. Når dette var i Bergen, brukte jeg bare firmabilen om jeg skulle innenfor bygrensen, og låste og gikk fra bilen på tomgang i protest...
Vis hele sitatet...
Enkelte bilister er så hinsides egoistiske. Det er fordi dere bare tenker på dere selv at tvang er eneste løsning på problemene som privatbilismen skaper.
Jeg er asmatikrr
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Jeg er asmatikrr
Vis hele sitatet...
Om du bor i Oslo bør du rømme byen før neste vinter, før sinte bileiere løper etter deg med høygaffler
Jeg er asmatiker, og jeg blir kvalm av visse mennesker. Å kjøre bil, og forurense til du stuper er ikke en menneskerett, men det er derimot en menneskerett å kunne gå ute uten å være redd for å stupe. Jeg skal uansett ikke si meg enig i dette forbudet, for jo flere byer som innfører dette, jo større sjans er det for at hele Norge tar etter, og gjør dette til en lov som gjelder hele landet. Da kommer vi som bor nord for trondheim til å få store problemer mtp at kollektivtransporten suger. Beklager eft skrivefeil, skriver fra tlf

Posta for tidlig, lite telefontastatur. For et lengre innlegg, les ^
Sitat av commie Vis innlegg
Enkelte bilister er så hinsides egoistiske. Det er fordi dere bare tenker på dere selv at tvang er eneste løsning på problemene som privatbilismen skaper.
Vis hele sitatet...
Vi betaler for å få være egoistiske. Hvis staten senker satser på årsavgifter osv så kan jeg gå med på par og oddetalskjøring men ikke slik det er i dag. Jeg har bevisst bil for å unngå å sitte på buss i lag med narkiser med headset på full guff og svette ekle folk.

Beklager, men sånn er virkeligheten. Jeg vil ha det jeg betaler for
Vel, de prøvde jo dette i Bergen for ikke så alt for lenge siden (08/09?). Det varte vel bare i 2 dager, før politikerne mistet motet, og bestemte seg for at det var bedre å la sinte bilister gjøre som de vil. Synes det var ganske latterlig, er kjipt hvis du faktisk har en legitim grunn for å bruke bil, men kollektivtilbudet i Bergen og i hvertfall Oslo burde være bra nok til at ingen faktisk trenger å kjøre for å komme seg til sentrum. PS. luftveissykdommer er faktisk ganske utbredt, nettopp pga av forurensning ifm veitrafikk, så det minste man kan gjøre er å hjelpe til med å redusere forurensningen når det er nødvendig.

Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Vi betaler for å få være egoistiske. Hvis staten senker satser på årsavgifter osv så kan jeg gå med på par og oddetalskjøring men ikke slik det er i dag. Jeg har bevisst bil for å unngå å sitte på buss i lag med narkiser med headset på full guff og svette ekle folk.

Beklager, men sånn er virkeligheten. Jeg vil ha det jeg betaler for
Vis hele sitatet...
Dette er det dummeste jeg har hørt, i hvertfall i dag. Årsavgiften er ikke til for å rettferdiggjøre at folk er for snobbete til å ta bussen.
Sitat av Clr Vis innlegg
Ja, hvorfor ikke... Skal flertallet innrette seg etter mindretallet slik? Kan de med luftveisproblemer få en slags form for "mini-gassmaske" til bruk ved slike vinterdager, hvor dem sliter allerede? Elller... holde seg inne..
Vis hele sitatet...
Makan til intoleranse, idioti og dårlig menneskesyn har jeg sjeldent sett make til. Skal vel ikke bare gasse dem i hjelp i samme slengen? Tror du astmatikere og andre med lufsveisproblemer faktisk ønsker å ha disse plagene? Jeg håper du også er klar over at dette er ikke kun for å minske plagene til folk med slike problemer, grunnen til at slike prøveprosjekter blir nevnt er for å minske den totale forurensing, som etter myndighetenes egne tall og regler er for høyt - og derfor skadelig for andre mennesker, hvilket igjen fører til astma og andre luftveisplager. Det er faktisk til ditt (Ja, tro det eller ei) beste.

Pytt san, rullestolbrukere her i landet er i mindretall, vi driter i å tilrettelegge for dem så de kommer seg inn i butikker og.l. De kan jo bare holde seg innendørs, eventuelt vente utenfor.

Jeg har et bedre forslag til deg.. Eller... så kan du reise kollektivt/kjøre mer miljøvennlig. Samt slutte å komme med dumme og usaklige forslag.

Forøvrig er jeg uenig i at et slikt prøveprosjekt, selv om det kan virke som det er nødvendig, er veien å gå. En drøss med andre løsninger jeg mener politikerne bør ta, blant annet få ordnet noe med det faktum at vi har en av Europas eldste bilparker. Nuvel, en annen diskusjon
Sist endret av Dibsent; 17. februar 2011 kl. 22:48.
Sitat av Barnehage98 Vis innlegg
Det var dråpen, jeg har nå bestilt meg en flybillett og jeg kommer aldri tilbake, samme faen om forslaget går gjennom eller ikke. Peace.
Vis hele sitatet...
God tur! Du kan ta med deg resten disse empatiløse egoistene som mangler forståelse for de enkleste ting, det være seg luftveisproblemer, solidaritet, fellesskap og evnen til å se lenger enn sin egen navle.

Å kontrollere dette bør jo igrunnen være trivielt da alt er overvåket 24/7 med bomstasjoner og kameraer overalt. Håper de ikke blir brukt slik, men de er nå der enten vi liker det eller ikke. Man vil jo uansett få effekt ettersom flesteparten vil rette seg etter dette, bøter er dyrt her i landet.

Jeg er for at vi har et levelig fellesareal, det er jo ikke sånn at folk med luftveisproblemer ikke betaler skatt, eller kjører bil for den saks skyld. Vi skal ta hensyn til alle og det er et lite inngrep at du må bruke litt kollektivtransport i forhold til at Olga (86) dør av luftveisinfeksjon. Eller magnus (7) er innlagt en uke.
Jeg bare spør, ettersom jeg er uvitende; Gjelder dette også for el-biler?
Om det gjør det, hvorfor det?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Jeg bare spør, ettersom jeg er uvitende; Gjelder dette også for el-biler?
Om det gjør det, hvorfor det?
Vis hele sitatet...
Veistøv er jo det største problemet, så jeg tipper ja.

Noe annet ville jo vært hjerneskadet.
Sist endret av AtXbYeA; 17. februar 2011 kl. 23:00.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Veistøv er jo det største problemet, så jeg tipper ja.

Noe annet ville jo vært hjerneskadet.
Vis hele sitatet...
Ingen av dere har tydeligvis lest førstepost.
Når en forsøker å få ned lokal forurensing handler det ikke bare om å gjøre det lettere for de med luftveisproblemer, men også å forebygge at flere utvikler slike plager. Når denne debatten raste i Bergen, var det en sak i Bergens Tidende om risiko for å utvikle astma, eller andre luftveisproblemer, blant beboere på Danmarksplass, og den risikoen var relativt høy. Jeg finner dessverre ikke saken igjen, så om noen kan hjelpe hadde det vært fint. Poenget er uansett at barn som vokser opp med denne type forurensing har mye høyere sjanse for å utvikle luftveisproblemer, og det er vel ingen som vil ha en bydel full av astmatiske barn?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Ingen av dere har tydeligvis lest førstepost.
Vis hele sitatet...
Nei jeg hadde ikke det, men det er jo fortsatt fakta at svevestøv er generelt sett hovedproblemet, noe kommunen ikke tar hensyn til mtp at "grønne" folk som har gått på BI \ går på BI skal få kjøre.
Sitat av Barnehage98 Vis innlegg
Tror du seriøst det? kompisen min har astma han hadde ingen problemer i mex city, kanskje 100 ganger større og mer forurenset enn oslo.
Vis hele sitatet...
Om jeg tror hva?
Når svevestøv var et stort problem i Bergen, vasket man hele danmarksplass om natten for å forhindre dette. Tror det hjalp endel, men ble ikke utført slik det skulle gjøres.
Sitat av Barnehage98 Vis innlegg
Folk med astma, jaja de klarer seg helt fint i mexico city eller new york.
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg noen kunnskaper om hvordan forholdene angående svevestøv er i New York eller Mexico City, men der har de ivertfall ikke paranoide bilførere som må frem med piggdekk ved det minste snøfnugg.
Sitat av super Vis innlegg
varte det ikke bare i en uke eller noe i Bergen før de avsluttet det prosjektet, eller er det jeg som har gått glipp av noe?
Vis hele sitatet...
Det varte en eneste dag her i Bergen.
Bruker du bil av helsemessige årsaker (aka har handikapparkering) eller grønne skilt / firmabil som brukes i kommersiell øyemed så slipper du unna.

Og selfølgelig vil det ikke være politi på hvert gatehjørne?
...
Tror dere virkelig det?
De tar selfølgelig stikkprøver som UP alltid gjør. Det er alltid ulovlig å kjøre for fort, men det betyr ikke at politiet sitter alltid i baksetet og sjekker hastigheten din.
Sist endret av JohnMichael; 17. februar 2011 kl. 23:23.
Det vil jo forkrøple samfunnets effektivitet... skal halvparten av oss komme for seint på jobb, eller ikke komme oss på jobb hver dag da?
en billig dritt bil ekstra med motsatt tall på slutten (odde tall, partall) problem solved)
Politikerne våre får nok betalt taxi-regningen av jobben ja. De som ikke har privatsjåfør, altså..
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Nei jeg hadde ikke det, men det er jo fortsatt fakta at svevestøv er generelt sett hovedproblemet, noe kommunen ikke tar hensyn til mtp at "grønne" folk som har gått på BI \ går på BI skal få kjøre.
Vis hele sitatet...
Sitat av http://no.wikipedia.org/wiki/Svevest%C3%B8v
Svevestøvet er en form av støv og består av partikler som svever i luften en viss tid i motsetning til nedfallsstøv. Svevestøv variere betydelig med hensyn til form, overflateegenskaper, kjemisk sammensetning og metaller og organiske stoffer som er bundet til partiklene. Svevestøvet kan bestå av partikler fra forbrenningsprosesser, mineralpartikler og partikler dannet ved kjemiske reaksjoner i atmosfæren.
Vis hele sitatet...
Svevstøv kommer ikke bare fra gummi og asfalt, det kommer nok mest dritt ut eksosen. Så elbiler er klart å foretrekke på "tunge dager"
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Det er faktisk til ditt (Ja, tro det eller ei) beste.
Vis hele sitatet...
De verste ego-bilistene bor ikke i byen, de bor langt ute i en eller annen gudsforlatt forstad og merker ingenting til lokalforurensingen som vi som bor i by må leve med.

edit: Det er jo typisk, de som ikke har bil og/eller kjører mindre (les: de som bor sentrumsnært) må lide for bilkjøringen til de som bor langt ute i forstadshelvete.
Sist endret av commie; 17. februar 2011 kl. 23:42.
"biler som benytter klimanøytralt biodrivstoff" Bare det viser jo hvor stor peiling de som har kommet opp med dette forslaget har på lokal forurensing. co2 har jo veeeldig lite å si på lokal forurensinga. Ellers så burde kanskje regjeringa tenkt litt på dette før de lurte halve Norge til å kjøpe diesel biler. Skal man være fair her så forbyr man man folk med dieselbiler å kjøre på de værste dagene, mens vi med "rene" bensinmotorer som ikke spyr ut en masse svart røyk får kjøre .

Ellers så er det kanskje påtide at Statens vegvesen gjør noe med miljøfartsgrensene. Slik det er idag så er jo disse statiske gjennom halve året samme hvordan forhold det er. Ikke så rart at folk ikke respekterer dem, og at politiet ikke gidder å håndheve dem. Skaff digitale skilt asap, å sett fartsgrensene etter hvordan forholda er!

Sitat av commie Vis innlegg
De verste ego-bilistene bor ikke i byen, de bor langt ute i en eller annen gudsforlatt forstad og merker ingenting til lokalforurensingen som vi som bor i by må leve med.
Vis hele sitatet...
Hva mener du at folk skal gjøre da? Bruke det trege, upålitlige kollektivtilbudet? Jeg bruker et kvarter inn til byen med tog, men prøver å unngå å måtte ta det da det er komplett ubrukelig om man skal på møter eller så hvor det er litt viktig å være presis. Da skjønner jeg lett at folk som bor lengre unna foretrekker bilen dem å.

Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Når svevestøv var et stort problem i Bergen, vasket man hele danmarksplass om natten for å forhindre dette. Tror det hjalp endel, men ble ikke utført slik det skulle gjøres.
Vis hele sitatet...
For politikerne så er det jo et lett valg å ta når valget enten er bruke penger på å vaske veier eller å tvinge halve byen til å ta bussen.