Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1835
Jeg har tenkt å kjøre til skolen, og ha kanskje 4 passasjerer inkludert meg selv. Det er 15 kilometer til skolen. Bilen har en automatmotor på 1,8 og 90HK. 1/4 av veien er køkjøring. Dette er 5 ganger i uken.

Hvor mye bør jeg ta betalt? 50kr uken av alle 3? Det er uten slitasje. Noen som har erfaring med fellestransport?
Du burde ikke ta noen ting, hvis du ikke har taxiløyve >.<

Neia, 10kr per person hver vei er greit det Når det gjelder fellestransport, gjorde en kompis og jeg det litt annerledes.. Han henta meg mandag og tirsdag, jeg henta han ons, tors, fre. Neste uke motsatt ^^
50kr i uken høres greit ut for meg om du evnt. ikke forventer å "tjene" på kjøringen selvsagt.

Det er jo også mulig vis noen av de andre har bil at dere bytter på kjøringen slik at dere kjører avtalte dager hver.
Har mange kompiser med god erfaring fra dette.

Evnt. litt irriterende for passasjerene om den skulle hende at du slutter tidligere en dag og kjører hjem uten dem som har betalt.
Etter min mening bør de som sitter på dekke all bensin, så er det du som betaler for slitasje osv.. Men de skal bare sitte på en vei? 15*2 = 30km om dagen, ganget med 5 så sitter de på 150km iløpet av én uke. 150kr gir vel 8-9 liter bensin, som ikke dekker 150 km kjøring etter hva jeg vet. Spesielt ikke med køkjøring..
Tror fint du kan ta litt mer enn 50 kr også. Det er ikke mer enn 10 kr for turen, hadde ikke blitt rare bussturen for det i hvert fall. Om bilen bruker ca. 1 liter bensin på turen så blir det nesten 20 kr en tur, altså 40 kroner tur/retur. Ganger du dette med 5 så får du 200 kr som du har brukt i bensin.

Altså du taper 50 kroner hver uke, om tallene jeg bruker stemmer omtrent. Ser også at 1/4 er køkjøring så bensinforbruket er vel litt annerledes da. Men tror du fint kan ta litt mer.
Sitat av Fun Vis innlegg
Jeg har tenkt å kjøre til skolen, og ha kanskje 4 passasjerer inkludert meg selv. Det er 15 kilometer til skolen. Bilen har en automatmotor på 1,8 og 90HK. 1/4 av veien er køkjøring. Dette er 5 ganger i uken.

Hvor mye bør jeg ta betalt? 50kr uken av alle 3? Det er uten slitasje. Noen som har erfaring med fellestransport?
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager er en automatmotor?
Må du slippe på den penger for å få den til å gå?
Sist endret av Charger; 16. august 2010 kl. 14:01.
Husk å regne med at en av passasjerene er OP, og at han står med 25% av utgiftene
75 kroner uken pr pers.
2 kroner km

Men er jo litt hva du vil ha dekket også.
Sitat av Fun Vis innlegg
Jeg har tenkt å kjøre til skolen, og ha kanskje 4 passasjerer inkludert meg selv. Det er 15 kilometer til skolen. Bilen har en automatmotor på 1,8 og 90HK. 1/4 av veien er køkjøring. Dette er 5 ganger i uken.

Hvor mye bør jeg ta betalt? 50kr uken av alle 3? Det er uten slitasje. Noen som har erfaring med fellestransport?
Vis hele sitatet...
Alle de faktaene er uvesentlige for oss, vi må vite nøyaktig alle specsa til bilen om vi skal kunne regne ut bensinforbruket for deg. Samt strekningen dere skal kjøre må vi vite i detalj. Bare fyll full tank og se hvor mye det koster, se hvor mye bensin/penger som går på den ene uka og regn ut sånn ca hvor mye du må ta betalt fra hver for ikke å tape penger på kjøringa. Ikke stort værre.
HVis folka må betale 200 kr i uka , eller for den saks skyld 50 kr i uka så blir det vel billigere å ta bussen ? :P
Fun
Trådstarter
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
HVis folka må betale 200 kr i uka , eller for den saks skyld 50 kr i uka så blir det vel billigere å ta bussen ? :P
Vis hele sitatet...
Det er jo selvfølgelig billigere med buss, men mye trangere, tregere og svettere. Man må stå opp tidligere også da.

Jeg tror jeg fyller full tank, kjører til og fra skolen, og fyller full tank igjen, så ser jeg hvor mange liter jeg brukte!
1.8l automat=oppunder litern på denne type kjøring med hyppig igangsetting/akslerasjon i forbindelse med kø,slitasje/tilstand på motor spiller inn å km stand. Grovt tippa på denne strekningen med kø tur/retur så går det fort litt over 2l pr dag å ca 10l+ på 5 dager,nå går det mot kaldere tider å da drar den mere bensin v kaldstart til den blir driftsvarm. 50 lapp på hver i uka må vel være greit,da har du dekkt inn all bensin til skolen å litt til som ligger på tanken. Uansett billig for at kompisa kommer seg til skolen hele uka å bensin blir ikke et problem for dere.
Sist endret av Skade-skutt; 16. august 2010 kl. 17:58.
Sitat av Fun Vis innlegg
Det er jo selvfølgelig billigere med buss, men mye trangere, tregere og svettere. Man må stå opp tidligere også da.

Jeg tror jeg fyller full tank, kjører til og fra skolen, og fyller full tank igjen, så ser jeg hvor mange liter jeg brukte!
Vis hele sitatet...
Men da må du vel også huske at prisen pr. liter endrer seg hele tiden, så da blir jo regnestykket feil igjen...

Nå vet jeg ikke hvor stor "omvei" du må kjøre for å få plukka opp alle kameratene dine, men hvis det er mulighet til å avtale en fast møteplass, som ikke går utenfor den normale kjøreruten du ellers ville tatt, så ser jeg egentlig ikke helt poenget med å regne så mye på det. Hvis du uansett måtte kjørt samme strekning er det jo det samme om du har 0 eller 4 passasjerer? Men med passasjerer vil du jo få selskap til turen(e).

Men selvsagt hvis du ber om litt betaling så kan det sikkert hende at de kan betale en liten slant, men det å være gjerrigknark å regne seg ut av det blå for å spare et par kr ser i hvert fall ikke jeg noe vits i. Du gjør en god gjerning for dem, så hvis det er gode venner av deg får du nok noen tjenester igjen skal du se...

Lykke til med kjøringen! Husk å bruke bilbelte!
Jeg tror de fleste her burde lese denne artikkelen: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=558283

http://www.vg.no/uploaded/image/2009/2/13/kompis_betaling.jpg
Sist endret av tafsern; 16. august 2010 kl. 18:09.
Sitat av Clr Vis innlegg

Men selvsagt hvis du ber om litt betaling så kan det sikkert hende at de kan betale en liten slant, men det å være gjerrigknark å regne seg ut av det blå for å spare et par kr ser i hvert fall ikke jeg noe vits i. Du gjør en god gjerning for dem, så hvis det er gode venner av deg får du nok noen tjenester igjen skal du se...

Lykke til med kjøringen! Husk å bruke bilbelte!
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om å være en gjerrigknark, men å dele på kostnadene. Turen blir også dyrere med flere passasjerer som gjerne har med seg litt baggasje som øker vekten. Noe som faktisk har litt å si, særlig om du har en mindre bil. Jeg støtter Xasma sitt forslag om å la de betale bensinen, så betaler du for bilen, servicer, forsikring osv.

Dette er fair, det handler ikke om å være gjerrigknark, det handler faktisk om at kompisene skal ta en del av den økonomisk "byrden".
når jeg var med på felles kjøring der jeg jobba. så betale vi 200kr mndn, på en distanse som var ca 2,5mil kvar vei. så enn 200kr mndn er etter min mening mer enn nok.
Hvis du uansett skal kjøre den strekkingen så er det jo bare bonus at de sitter på og betaler en slant nå og da.
Du skal være rimelig blå for å ta betalt av kompiser på den måten du skisserer.
EDIT: Se der ja, Clr var før meg.

Sitat av Parkett Vis innlegg
Dette er fair, det handler ikke om å være gjerrigknark, det handler faktisk om at kompisene skal ta en del av den økonomisk "byrden".
Vis hele sitatet...
Litt av poenget er jo at hvis de er kompiser du har planer om å ha en stund så vil så og si alt slik komme å bite deg i ræva. Hvis det blir vanlig praksis at man skal ha betalt/betale vennene sin for hver minste ting så er det som regel ikke lenge man er venner.
Sist endret av Mith; 16. august 2010 kl. 19:07.
Meg og noen kompiser betalte 200kr måneden når vi kjørte sammen. Alle stod bare på en bussholdeplass. Hver fredag ble vi kjørt til døra
Hvorfor ikke bare ta f.eks. 10 kr. mindre enn de ville brukt på buss ? Da får de et billigere alternativ, og bedre komfort.
Jeg synes 50kr i uken virker helt riktig, tatt i betraktning at trådstarter tross alt er med i bilen han og.

Men i praksis? I praksis har jeg kjørt til skolen i et år og kjørt en liten omvei for å hente en venninne på døra hver dag, og også kjørt lange omveier ved enkelte anledninger hvis noen har bedt om å få skyss av en spesiell grunn (for glatte veier til å kjøre skuter, satt igjen bilen på skolen dagen før, har bursdag osv). Og jeg tok/ fikk aldri et øre betalt. Jeg måtte forresten også betale 500 kr i måneden for parkering ved skolen. Faen jeg har brukt mye unødvendige penger på skoletransport, kunne tatt bussen gratis men. Buss suger. Turen min som egentlig tar 6 minutter, tok 30 med buss, pluss gåing til og fra bussholdeplassen. Synes fortsatt det var verdt pengene å kjøre.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis du uansett skal kjøre den strekkingen så er det jo bare bonus at de sitter på og betaler en slant nå og da.
Du skal være rimelig blå for å ta betalt av kompiser på den måten du skisserer.
EDIT: Se der ja, Clr var før meg.


Litt av poenget er jo at hvis de er kompiser du har planer om å ha en stund så vil så og si alt slik komme å bite deg i ræva. Hvis det blir vanlig praksis at man skal ha betalt/betale vennene sin for hver minste ting så er det som regel ikke lenge man er venner.
Vis hele sitatet...
Hver minste ting? Her er det snakk om kjøring til skolen i et helt år. Det har heller aldri vært snakk om å tjene penger på det, men å fordele utgiftene mest mulig likt. Synes du ikke det er fair? At man betaler någelunde det samme for transporten? Linken til Tafsern illustrerer jo at det fortsatt er føreren som sitter igjen med mest mulig utgifter, selv om det eksemplet gjelder sannsynligvis for en nyere bil.
Sist endret av Parkett; 16. august 2010 kl. 21:05.
Sitat av Mith Vis innlegg
Litt av poenget er jo at hvis de er kompiser du har planer om å ha en stund så vil så og si alt slik komme å bite deg i ræva. Hvis det blir vanlig praksis at man skal ha betalt/betale vennene sin for hver minste ting så er det som regel ikke lenge man er venner.
Vis hele sitatet...
Poenget er ikke å være gjerrigknark som nevnt før, men å enkelt å greit spleise på turen. Det er dyrt å ha bil, og jeg synes det er helt urimelig at flere personer, venner eller ikke, kommer seg gratis fram og tilbake fra skolen mye enklere enn andre transportmåter.

Jeg var også sjåfør og kjørte full bil fram og tilbake fra skolen. Jeg fikk 100 kr i mnd fra dem (det var litt kortere strekning) og ingen hadde noe problem med det. Jeg slapp å bruke alle lommepengene mine på bensin, og de som satt på sparte 200kr i måneden på buss. Altså en vinn-vinn situasjon og alle er happy.

Ser ikke problemet.
Akte med en arbeidskamerat i noen måneder.
Strekningen var 22 kilometer, og jeg betalte gladelig 100 kr uka for å få sitte på.
Dette var dog ikke en skikkelig kamerat i vennekretsen, men bare en jeg arbeidet med.

Men om det er kompiser, og det går over lengre tid så synes jeg det er greit at man betaler for seg.
Kanskje du ikke skal nevne noe om betaling først, for så å se hva du får.
Om du eventuelt ikke får noe etter en stund kan du jo hinte inn på emnet.