Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3212
Hei.
Forrige lørdag var jeg ute å kjørte å ble tatt i laserkontroll.
Jeg ble målt til 71 km/t i 50 sone. Jeg ble gitt et forenklet forelegg på 6500,- som jeg måtte skrive under på.

Jeg fikk ikke se at det var den farten jeg hadde, så jeg gikk ned på politistasjonen idag for å få bevis, men det kunne de ikke komme med og det var viss bare de som mistet lappen som fikk se farten.

Men jeg har tenkt å klage, veien var våt når dette skjedde, noe som kan ha innvirkning på laseren.

På farten hadde di allerede trekt fra 3km/t sa dama på politistasjonen idag.

Jeg har ingen aning hvilken fart jeg faktisk hadde, og er usikker på om di faktisk har trekt fra 3 km/t og at farten min var så mye som 71 km/t.

Det som gjør meg jævli usikker er det at eg kompis mista lappen på samme plassen rett før meg, han lå bak en gammel mann og begge ble tatt inn, men gamlingen fikk kjøre videre. Korrupt purk ??

Det som er mest drit er at viss jeg hadde hatt 70 hadde bota bare vært på 4200kr , så viss di faktisk ikke har trekt fra 3km/t så kan jeg jo sleppe billigere unna..

Så hvilke rettigheter har jeg egentlig her ?

Skal di kunne komme fram med bevis på farten (utskrift eller noe)?
Det var mørkt ute (har dette noe å si?)
Våt vei, som gjør at kommende biler spruter vann på laseren.
Hvordan skal jeg vite at di har trekt fra 3 km/t ?

hadde vært greit å slippe litt billigere unna da jeg er arbeidsledig.
når det gjelder å se bevis på hvor fort du har kjørt, mener jeg å huske du må spørre om det på stedet.

Når kompisen din ble stoppet ved å kjøre bak en gammel mann, så er ikke dette noe nytt. Jeg kjenner en som gjorde nøyaktig det samme, men ble stoppet og fikk bot, fordi vedkommende hadde en dyrere bil enn den som kjørte foran, og hadde trolig ikke problem å betale for seg.
Off, tenke seg til selv å spørre etter bevis på farten er ikke noe jeg hadde tenkt eller komt på når jeg bare vær jævlig gla for ikke ha mista lappen.. faen at de ikke er plikta til å vise det.

Løye at han gamlingen ikke mista førerkort eller fikk bot, virker som det er forskjellsbehandling mellom gamlinger å ungdommer...
Eventuelt kompisen din ikke forteller forholdene helt slik de var. Kanskje han hadde litt høyere fart og endte opp bak den gamle mannen akkurat mens de ble tatt i kontrollen.
Sitat av Bartman2k Vis innlegg
Løye at han gamlingen ikke mista førerkort eller fikk bot, virker som det er forskjellsbehandling mellom gamlinger å ungdommer...
Vis hele sitatet...
Det er nok opp til hver enkelt politimann, men kommer man i situasjonen kan man ikke akkurat bevise at man hadde en annen foran seg. Man har brutt loven, og må betale.

Det er flott de slår mer ned på de som faktisk har mulighet til å betale, men det er svært lite morsomt for den det gjelder.
For å lage et helvete for de: si at du vil se på papirene som viser at akkurat den laseren var kalibrert!
Kjenner en som egentlig skulle mistet førekortet men politiet kunne ikke vise til at måleren var kalibrert, han slapp unna
Sitat av Bartman2k Vis innlegg
...
Jeg ble gitt et forenklet forelegg på 6500,- som jeg måtte skrive under på.
...
Vis hele sitatet...
Nei, du må ikke skrive under på et forenklet forelegg. Du kan velge å ikke akseptere det forenklede forelegget. Da blir det anmeldelse og en tur til retten. Der kan du føre saken din ved å hevde at laseren ikke var riktig kalibrert og slikt.

Men når du har signert et forenklet forelegg har du akseptert straffeskylden, straffeutmålingen, og sparer både deg selv om samfunnet for rettssaken.
joda, men så fikk jeg beskjed om at det ble et forenklet forelegg og bett om underskrift.. var så stressa der og da at jeg ikke tenkte over at jeg hadde andre valg.

men ja har lest alt som har med laser å gjøre nå, lover å regler. Som at laser skal være kalibrert og det skal være daglig kontroll av den og alt skal loggføres.. Jeg så ikke noe til han som brukte laseren men hun jeg snakka med var sånn opplæringsgreie, så kan godt hende ikke alt var som det skulle.
Sitat av Bartman2k Vis innlegg
joda, men så fikk jeg beskjed om at det ble et forenklet forelegg og bett om underskrift.. var så stressa der og da at jeg ikke tenkte over at jeg hadde andre valg.

men ja har lest alt som har med laser å gjøre nå, lover å regler. Som at laser skal være kalibrert og det skal være daglig kontroll av den og alt skal loggføres.. Jeg så ikke noe til han som brukte laseren men hun jeg snakka med var sånn opplæringsgreie, så kan godt hende ikke alt var som det skulle.
Vis hele sitatet...
Du får trekke signaturen på bota og kjøre rettsak.
Ellers kommer du ingen vei.
Men sjeldent noen vinner over trafikkpolitiet på slike ting........

http://dt.no/nyheter/botelagte-kan-angre-1.3402779

Aner ikke om de har endret blankettene, da er du eventuelt låst.
En jeg kjenner fikk ikke sett målingen selv om han mistett lappen. han var ofte på politistasjonen å maste men han måtte bare gå 3 mnd uten lappen.
Hu politidama sa eg kunne skrive en klage.. så har skrevet en som e klar for å sendes nå... så satser på det har skjedd en glipp fra politiets side på reglene ang loggføring, kalibrering å førkontroll osv ..
Vet ikke om jeg ville argumentert med at det var våt veibane og mørkt ute da du var ute og kjørte for fort.
Det burde jo bli gitt høyere straff når det er vått og mørkt ute. Du hadde alt for høy fart for forholdene. Beklager for at jeg sier det, men betal boten din og slutt å kjør som en idiot.
Sist endret av staM; 22. oktober 2010 kl. 20:03.
Sitat av staM Vis innlegg
Det burde jo bli gitt høyere straff når det er vått og mørkt ute. Du hadde alt for høy fart for forholdene. Beklager for at jeg sier det, men betal boten din og slutt å kjør som en idiot.
Vis hele sitatet...
Høy fart vil ikke tilsi at han kjørte som en idiot. Man skal kjøre etter forholdene og vi har på ingen måte noe grunnlag for å bedømme om han faktisk gjorde dette.

Slutt å komme med idiotiske kommentarer
Sitat av Clr Vis innlegg
Høy fart vil ikke tilsi at han kjørte som en idiot. Man skal kjøre etter forholdene og vi har på ingen måte noe grunnlag for å bedømme om han faktisk gjorde dette.

Slutt å komme med idiotiske kommentarer
Vis hele sitatet...
Å kjøre i over 70 km/t i 50-soner er i de aller fleste tilfeller idioti, jo. Det er en grunn til at det er 50-sone. At du synes mine kommentarer er idiotiske har jeg forøvrig ikke noe i mot. God fredagskveld videre
Bryr meg egentlig ikke om deres meninger om min kjøring. kan si at jeg kjørte som en idiot før og var inni et bilmiljø hvor vi ikke tenkte over konsekvenser å fart eller noe.. Lå bredt foran politibiler, burna så mye at biler ikke kunne kjøre pga alt røyk, gjors på å krasje å hoppe med biler. Har roet meg kraftig og begynt å følge fartsgrenser å kjøre fint.

Når jeg fikk fartsbot så kjørte jeg for en pizzaforhandler som på død å liv trengte noen til å kjøre for dem forrige helg (er arbeidsledig), og kjørte fint, hadde jo timebetalt, men så visste jeg ikke hvor jeg skulle og kjikka på kartet på gpsen (fart tenkte jeg ikke over i det hele tatt, og heller ingen fartsfølese i bilen) så jeg glemte meg helt bort.
Og da jeg ble stoppa hadde jeg aldri trodd at jeg brøt fartsgrensen.. og det skal sies at veien er god for 80km/t og jeg mener jeg ikke kjørte uansvarlig , og på denne strekningen er det kun et vann å noe fjell, seffølgelig sto de etter en sving.
^Hvis du ikke vet hvor fort du kjørte så kjørte du vel per definisjon uansvarlig. Det er jo en av de viktigste tingene en bør vite mens man kjører. Du visste heller ikke fartsgrensen i området så der har du dobbelt opp. Da burde du heller si at du driter i hvordan andre mener du kjører, og spare deg for det du synes er unnskyldende omstendigheter - evt. godta kritikken og si jodda kjørte ikke slik en burde...

Jeg skjønner ikke hva du skal klage for egentlig. Politiet hadde jo åpenbart mer peiling enn deg. Du har ingen god sak, og folk kommer vel uhyrlig sjeldent godt ut av å klage heller engang.
Sist endret av Kinseek; 22. oktober 2010 kl. 21:53.
Hvorfor skal jeg ikke klage når jeg ikke fikk se bevis på farten ? Og en begynner jo å lure om purkene er korrupte når di lar gamlingen kjøre videre etter enda høyere fartsbrudd. For alt jeg vet kan jeg ha fulgt fartsgrensen, politiet skal jo kunne bevise det motsatte...

Ja kanskje jeg kjørte uansvarlig, visste at det var 50 sone, kanskje uansvarlig å bryte fartsgrensen i følge loven men det var ingen uansvarlig kjøring, farten hadde jeg jo i forhold til vei og forhold, hadde seffølgelig senket farten om jeg hadde visst jeg lå i over 70 (og tro meg den veien er god for mer). Alle har vell glemt seg ut en gang og vært helt i andre tanker når di kjører å alt går av seg selv. men nok om det, klagingen er jo det at jeg vil fram til at jeg vil se beviser på farten.
Du kan klage, men det vil mest sannsynligvis føre til rettsak og der stiller du nok dårlig da du står oppimot politiets eget vitneutsagn og loggen hvor de førte ned målehastigheten og det at du ikke motstridet målingen. Du kan kreve test av lasermåleren, men den vil sannsynligvis vise korrekt.

Beviset er altså politiets eget vitneutsagn og loggen hvor han skrev ned hastigheten.
Sitat av Bartman2k Vis innlegg
Hvorfor skal jeg ikke klage når jeg ikke fikk se bevis på farten ? Og en begynner jo å lure om purkene er korrupte når di lar gamlingen kjøre videre etter enda høyere fartsbrudd. For alt jeg vet kan jeg ha fulgt fartsgrensen, politiet skal jo kunne bevise det motsatte...
Vis hele sitatet...
De kunne nok bevise det der og da. Farten din står på laseren, om du hadde spurt om å få se den. Det ville jo vært naturlig å gjøre der og da, spesielt om du bestemt nettopp hadde sett på speedometer/gps og mente det var urettmessigheter. Iom at to tjenestemenn har sett det er det nok bevis for de.

At du ikke krevde det er nok sikkert et utslag av at du ikke hadde snøring og ble tatt på sengen. At du i ettertid tviler, MEN fremdeles ikke vet hvor fort du kjørte burde kun ha innvirkning på DEG og din videre ferd i trafikken. Kjenn din fart og fartsgrenser, og om du skal bryte de, vit hvor og når..

edit: Du har ingen sak, men en rimelig dyr lærepenge( ja bøtesatsene er latterlige i noen tilfeller)
Sist endret av pidget; 22. oktober 2010 kl. 22:33. Grunn: latterlige
Sitat av Bartman2k Vis innlegg


Det som gjør meg jævli usikker er det at eg kompis mista lappen på samme plassen rett før meg, han lå bak en gammel mann og begge ble tatt inn, men gamlingen fikk kjøre videre. Korrupt purk ??
Vis hele sitatet...

Sitat av prenix
Når kompisen din ble stoppet ved å kjøre bak en gammel mann, så er ikke dette noe nytt. Jeg kjenner en som gjorde nøyaktig det samme, men ble stoppet og fikk bot, fordi vedkommende hadde en dyrere bil enn den som kjørte foran, og hadde trolig ikke problem å betale for seg.
Vis hele sitatet...
Å skylde på korrupt politi er latterlig, Politiet velger ofte å ha lavere straffer om man blir presset til å kjøre for fort, så om de kompisene deres har lagt oppi ræven på en annen bil og dermed "tvunget" ham til å kjøre fortere for å slippe å ha dem liggende i støtfangeren hele tiden, vil politiet ofte ta dette til etteretning når de gir straffen. (Var også en sak med dette hvor en person ble frikjent for å kjøre for fort, fordi de mente UP hadde lagt så nært ham at de hadde presset ham opp i fart)
Til kjære trådstarter. Fartsbøter er forbanna sure penger, men et hellvette å komme seg unna dersom du først blir tatt. Min mening er at det nesten ikke er vits å poste slike poster på dette forumet ettersom mange av brukerne her er nesevise idioter som mener de selv er idealmennesket, og aldri gjør grusomme og fatale ting som å kjøre noen kilometer for fort. Hvis man har kjørt bil en stund vet man at det skal svært få sekunder med uoppmerksomhet til før bilen sklir opp 10-15 km/.

Betal boten og kom deg over det. Når man blir tatt er det nesten nytteløst å klage i ettertid
Sitat av Bartman2k Vis innlegg
Off, tenke seg til selv å spørre etter bevis på farten er ikke noe jeg hadde tenkt eller komt på når jeg bare vær jævlig gla for ikke ha mista lappen.. faen at de ikke er plikta til å vise det.

Løye at han gamlingen ikke mista førerkort eller fikk bot, virker som det er forskjellsbehandling mellom gamlinger å ungdommer...
Vis hele sitatet...
Det ER forskjellsbehandling mellom gamle og unge. De første 3 årene etter man har fått lappen, er man på såkaldt prøvetid, og straffene er mye strengere. Derfor finner jeg det ikke en smule rart hvis en gammel mann, og en ung sjåfør holder nøyaktig samme fart, og den unge får bot, mens gamlingen bare kan kjøre videre. Helt naturlig faktisk.
Sitat av trauMa Vis innlegg
Det ER forskjellsbehandling mellom gamle og unge. De første 3 årene etter man har fått lappen, er man på såkaldt prøvetid, og straffene er mye strengere. Derfor finner jeg det ikke en smule rart hvis en gammel mann, og en ung sjåfør holder nøyaktig samme fart, og den unge får bot, mens gamlingen bare kan kjøre videre. Helt naturlig faktisk.
Vis hele sitatet...
Likhet for love, ikke noe forskjell.
Men man mister man lappen i prøvetiden må man kjøre opp på nytt.
Dog er vel bare prøvetiden 2 år.
hvor lenge har kompissen din hatt lappen? husk det er en prøveperiode på 2 år etter man har fått lappen, om gamlingen har hatt lappen lengre enn dette vil han får en mindre konsekvent straff! Kan desverre ikke hjelpe deg med hovedproblemet ditt, annet enn å si lykke til, beskriv situasjonen slik du husker den og lsik den gav utrykk for deg!
Game disconnected
pokemon's Avatar
Du mener du ikke kjørte uansvarlig fordi det var våt vei å du ikke hadde farts følelse i bilen, men du kjørte i 70 i ei 50 sone på VÅT vei! 20km for fort + våt vei = uansvarlig. for meg ihvertfall. syntes du bare skal betale boten å være glad du ikke skada noen eller deg selv.
Uansett hvor fin veien var, uansett hvor lite fartsfølelse du hadde, kjørte du for fort. Du ble tatt, betal for deg og slutt å klag.
Eventuelt kan du gå til retten med det, men kan garantere deg at du ikke vil vinne frem på noen måte.
jaja poenget her er jo at jeg ikke vet om jeg kjørte for fort... me tanke på hvordan purken oppførte seg me gamlingen, skulle jo ha mista lappen han o i så høy fart så di hadde.. men samma faen.. denne diskusjonen stopper her :P