Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  265 46080
Synes også plakaten til Anotland er fin. A4 eller A3 kan vel være opp til hver enkelt, men plakaten bør vel først tilpasses A3/A4 proposjoner? Har selv kommet over trykkerier som printer A1 til 12kr så her er det bare å kline til og tenke stort! Men tror nok at denne plakaten først og fremst vil appelere til fok på venstresia ettersom ikke alle kicker på ord som "stat" og "regulering". Da kanskje noen andre kan appelere til mer liberale folk?

Vi forbereder også en ny plakat, selve designet får være en overraskelse..

Håper virkelig folk er motiverte til å henge opp plakater frem mot 2.november. Med en innsats fra vår side kombinert med en legalisering i California vil kanskje noen avisledere her hjemme tørre å ta stilling til en eventuell legalisering her til lands. Det er forresten "lov" å lime opp plakater i nabolag rundt avisredaksjoner..

Var faktisk ikke klar over at det allerede fantes et cannabisparti. Men ser ut som disse folka holder til i Rogaland. Personlig har jeg i første omgang mest tro på å stille med liste i Oslo: her VET jeg at det går an å mobilisere i stor skala.

DnC kan nok likevel være interessante allierte og jeg benytter likegodt muligheten til å oppfordre folk til å hjelpe dem slik at de kan få de 5 000 underskriftene de trenger for å stille til valg, last ned pdf fra nettsiden deres og send pr post: www.cannabispartiet.com

Når det gjelder å starte et eget parti kan man mobilisere frem mot MarihuanaMarsjen i mai. Der kan man nok få en del av signaturene man trenger for å komme igang. Som mange på forumet allerede har påpekt så kjenner de fleste til arguementene for legalisering allerede, så folkeopplysning trenger ikke være førsteprioritet. Velgerne er der ute, man trenger bare å gjøre dem oppmerksom på at det at det vil finnes et parti som representerer saken deres.
Prøv å få frem at:
Hemppapir er billigere å fremstille og mer solid en trepapir, og at det tar vare på miljøet.
Klær av hemp får finere kvalitet en bomull og kan spinnes tynnere enn silke.
At tre, olje og diverse annen industri ikke ville lønnet seg hvis det hadde vært lov er poenget mitt. Alt det står på er penger, noe politikerne er 100% klar over.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Prøv å få frem at:
Hemppapir er billigere å fremstille og mer solid en trepapir, og at det tar vare på miljøet.
Klær av hemp får finere kvalitet en bomull og kan spinnes tynnere enn silke.
At tre, olje og diverse annen industri ikke ville lønnet seg hvis det hadde vært lov er poenget mitt. Alt det står på er penger, noe politikerne er 100% klar over.
Vis hele sitatet...
Det er jo en annen kamp..
Sitat av Vargas Vis innlegg
Ettersom 50 % av befolkningen i Oslo (rett meg hvis jeg tar feil, Aftenposten tidligere i år/i fjor...) har prøvd cannabis, er dette rundt 250.000 personer!! Hvis så lite som 5-10 % av disse brenner for cannabis-saken, har jo et potensielt parti 12-25.000 stemmer i Oslo!
Vis hele sitatet...
For det første drar du jo bare tall ut av rastaflettene dine, og det er jo heller ingen automatikk i at alle som har prøvd/bruker er enige i resten av politikken et slikt parti måtte stå for. Det er ikke slik at man kan skape et parti med kun et standpunkt. Folk er heldigvis litt mer komplekse enn det, du må minst ha billigere sprit og avgiftsfri tobakk!
Sitat av Deezire Vis innlegg
For det første drar du jo bare tall ut av rastaflettene dine, og det er jo heller ingen automatikk i at alle som har prøvd/bruker er enige i resten av politikken et slikt parti måtte stå for. Det er ikke slik at man kan skape et parti med kun et standpunkt. Folk er heldigvis litt mer komplekse enn det, du må minst ha billigere sprit og avgiftsfri tobakk!
Vis hele sitatet...
Haha, ro're ned litt a! Undersøkelsen i Aftenposten viste faktisk at 49 % hadde prøvd. Når det bor 590 000 i Oslo kommune, betyr det at over 250 000 har prøvd cannabis. En må jo selvfølgelig trekke fra alle mindreårige, men tallet er fortsatt høyt. Og dersom så lite som 5-10% som har prøvd er for legalisering, skal jeg faen meg ta å shave rævskjegget mitt! 65 % i dagbladets siste avstemning var for legalisering, så tror ikke det er mangel på folk som er mot dagens lovgivning. Det gjelder bare å omvende resten av de hardbarka "narkotikaforkjemperene" som tror at kriminalisering er veien å gå, og fjerne fordommer hos folk som Krister Falck, som omtaler alle som bruker narkotika som søppel...


Selvsagt er det ingen automatikk i at alle som prøver cannabis er enige i resten av et potensielt parti sitt partiprogram. Men som Viktor Torvik sier, så strekker alle partiene seg så langt mot midten de kan for å vinne, så løsningen er vel å stifte et parti som... ja, heller mot midten? De fleste partiene i Norge er faktisk jævlig enige om mange saker (FRP-SV er jo dog litt unna hverandre:P), så er nok ikke vanskelig å få sympati blant velgerene med et tjah-til-alt-parti med blant annet cannabisregulering som hjertesak. Jeg vet ikke hvor Torvik har tenkt seg politisk med partiet.....

Hehe, ja godt at majoriteten av det norske samfunn er så dype og komplekse og innsiktsfulle at de innser at statlig nedregulering av helseskadelige substanser er veien å gå! xD
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Helt uavhengig av hva som skal legaliseres/forbys/endres kommer jeg aldri til å stemme på et parti som går til valg på en enkeltsak. Selvsagt, om dette partiet skulle finne på å være grønn/blått med sorte prikker og i tillegg blodseriøst også utenom enkeltsaken skulle jeg såklart vurdert det, men sålenge hovedformålet er å få til en legalisering/et forbud/en annen enkeltendring vil det være uaktuelt.Jeg regner med at de fleste som er over middels politisk engasjerte forholder seg forholdsvis likt i forhold til denne partitypen.
Sist endret av Nygaard; 27. september 2010 kl. 00:05.
sorry for å ha bidratt til å ha vri denne tråden vekk fra plakatprosjektet deres folkens.

Nå virker det som om alle som IKKE har tenkt til å stemme på et parti med legalisering som hovedmål har behov for å uttrykke seg her.. kan ikke dere bare starte deres egen tråd da?

Vi forstår at dere er mange, men det er ikke DERE vi ser etter!!!
Nå skal jeg være den første til å innrømme at jeg ikke har peiling på hvordan partiene/stortinget/valg faktisk fungerer. Uansett tror jeg tror at istedenfor å starte et eget lite parti/støtte DnC med et par ekstra stemmer, så er det bedre å prøve å få til en debatt om legalisering blant de eksisterende/store partiene, som AP, FrP, SV, Høyre osv. Men siden dette er et såpass omstridt tema, er det ingen av de som tør ta i debatten med en ildtang engang, i frykt for å miste velgere.

Dette plakatprosjektet kan være en måte å få oppmerksomhet i media på. Man så jo hvordan NordmarksGrønt-plakaten ble avbildet i bl.a Dagbladet, tenk med en plakat som har enkel og god informasjon om legalisering. Avbildet i Dagbladet ville denne plakaten fått en million lesere, og kanskje ville noen av disse endret mening om russituasjonen i dag kontra en legalisering.

Jeg kan tenke meg det ville fått åpnet opp for en diskusjon innad i partiene i det minste, og det er jo en begynnelse. Det går kanskje også an å følge opp med noe ala det som Jonta m.fl gjorde tidligere i år, i denne tråden: http://freak.no/forum/showthread.php?t=150938.
Sitat av gilde Vis innlegg
Gutten vil bare ta nattingsen lovlig
Vis hele sitatet...
Det er oss som trenger nattingsen som ødelegger for nettopp legaliseringa da.
Sitat av Viktor Torvik Vis innlegg
Når det gjelder å starte et eget parti kan man mobilisere frem mot MarihuanaMarsjen i mai. Der kan man nok få en del av signaturene man trenger for å komme igang. Som mange på forumet allerede har påpekt så kjenner de fleste til arguementene for legalisering allerede, så folkeopplysning trenger ikke være førsteprioritet. Velgerne er der ute, man trenger bare å gjøre dem oppmerksom på at det at det vil finnes et parti som representerer saken deres.
Vis hele sitatet...
Folk må ikke si at "de fleste" kjenner til argumentene for legalisering!

Det er bare folk her på rusforumet som gjør det. Når jeg snakker med venner, venner av venner osv. som ikke røyker blir jeg rett og slett provosert over hvor lite de kan om emnet.

Det er faktisk VELDIG mange der ute (ja, i år 2010) som enda tror at man havner på plata hvis man røyker cannabis i ny-og-ne.
Jeg får høre argumenter som; Du blir syk i hue. Det får deg til å begynne på sterkere stoffer. Du får kreft. Og alle mulig syke ting jeg bare trodde folk trodde på på 60-tallet.
Husk at propagandaen som var på 60-70-tallet henger igjen i foreldra våres, som lærer bort til sine barn.
Hmmm.. cannabispartiet? Bare navnet ville fått de fleste, som ikke kan så mye om saken, til å le.. kunne like gjerne kalt det ruspartiet eller knarkerpartiet.. et bedre navn er nødvendig. En navn som ikke kan forbindes med cannabis. Partiet kan jo ha legalisering som hjertesak fordet...
Sitat av pet Vis innlegg
Folk må ikke si at "de fleste" kjenner til argumentene for legalisering!

Det er bare folk her på rusforumet som gjør det. Når jeg snakker med venner, venner av venner osv. som ikke røyker blir jeg rett og slett provosert over hvor lite de kan om emnet.

Det er faktisk VELDIG mange der ute (ja, i år 2010) som enda tror at man havner på plata hvis man røyker cannabis i ny-og-ne.
Jeg får høre argumenter som; Du blir syk i hue. Det får deg til å begynne på sterkere stoffer. Du får kreft. Og alle mulig syke ting jeg bare trodde folk trodde på på 60-tallet.
Husk at propagandaen som var på 60-70-tallet henger igjen i foreldra våres, som lærer bort til sine barn.
Vis hele sitatet...
Nei du har selvfølgelig rett i at Ola Normann ikke er opplyst nok. Man kan fremdeles gjør mye her og plakatprosjektet kan i så måte bidra.

Jeg uttalte meg nok mest med tanke på å starte et parti: med begrensede ressurser tror jeg man istedenfor å forsøke og overtale alle skeptikerene heller burde prøve å nå alle de som allerede har skjønt at de er for en legalisering. Gjøre dem oppmerksomme på at de har en enestående mulighet til å vise at vi faktisk utgjør en større neglisjert minoritet enn det folk generelt har inntrykk av.

Her er forresten den nyeste meningsmålingen fra California:
http://elections.firedoglake.com/201...ent-field-poll
Starte ett nytt parti og fremme en hjertesak rundt cannabis? Klar over hvor dumt det høres ut? Nordmenn generellt sett er ikke idioter. Vi trenger å få informasjon ut, på den riktige måten, i ett stort nok omfang. Som fungerer!
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Starte ett nytt parti og fremme en hjertesak rundt cannabis? Klar over hvor dumt det høres ut? Nordmenn generellt sett er ikke idioter. Vi trenger å få informasjon ut, på den riktige måten, i ett stort nok omfang. Som fungerer!
Vis hele sitatet...
Vet ikke om innlegget ditt egentlig fortjener å kommenteres, men siden jeg kjeder meg litt så forsøker jeg å oppsummere ditt "syn":

Du har ikke trua på idéen om et politisk parti, og i likhet med nordmenn flest inngår du ei heller i målgruppen til et slikt parti.
Du mener at det finnes én riktig måte å få ut informasjon på, samtidig som du er tilhenger av stort omfang. Pluss at det skal fungerere da selvfølgelig.

Flotte ord i innlegget ditt, men har du egentlig noe positivt og konkret å bidra med her?
Jeg tenker litt sånn at hvis det blir lagd et eget politisk parti, for oss som er for legalisering, så er vi liksom like langt.
Da er vi èn del, og de andre er en annen del. Jeg føler at vi da ikke på en riktig måte integrerer oss med Ola nordmann (som faktisk er flertallet).
Hvis vi da heller har fokus på å opplyse Ola til "fornuft", ved å spre god og nyttig fakta som fremmer vår sak, tror jeg vi kommer godt på veg.
Sitat av Pope Vis innlegg
Hmmm.. cannabispartiet? Bare navnet ville fått de fleste, som ikke kan så mye om saken, til å le.. kunne like gjerne kalt det ruspartiet eller knarkerpartiet.. et bedre navn er nødvendig. En navn som ikke kan forbindes med cannabis. Partiet kan jo ha legalisering som hjertesak fordet...
Vis hele sitatet...
Kulturpartiet

- Med hjertesak rundt bedre rusmiddelpolitikk og kultur.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Kramer Vis innlegg
Prøv å få frem at:
Hemppapir er billigere å fremstille og mer solid en trepapir, og at det tar vare på miljøet.
Klær av hemp får finere kvalitet en bomull og kan spinnes tynnere enn silke.
At tre, olje og diverse annen industri ikke ville lønnet seg hvis det hadde vært lov er poenget mitt. Alt det står på er penger, noe politikerne er 100% klar over.
Vis hele sitatet...
NEI! Det at du kan lage PAPIR og KLÆR av hamp (på norsk) er IKKE et argument for at du skal få røyke deg stein!

Nå vil jeg ha slutt på dette før jeg blir sprø!
Sitat av BomberMan Vis innlegg
NEI! Det at du kan lage PAPIR og KLÆR av hamp (på norsk) er IKKE et argument for at du skal få røyke deg stein!

Nå vil jeg ha slutt på dette før jeg blir sprø!
Vis hele sitatet...
Kan jo hende at noen er for legalisering for helt andre årsaker enn å røyke seg stein?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av pet Vis innlegg
Kan jo hende at noen er for legalisering for helt andre årsaker enn å røyke seg stein?
Vis hele sitatet...
Det er snakk om legalisering av cannabis som RUSMIDDEL, ikke papirråstoff. Det er to helt forskjellige ting. Er det så vanskelig å skjønne?
Sist endret av BomberMan; 29. september 2010 kl. 23:32.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Det er snakk om legalisering av cannabis som RUSMIDDEL, ikke papirråstoff. Det er to helt forskjellige ting. Er det så vanskelig å skjønne?
Vis hele sitatet...
joa, ok. er forsåvidt enig
Hva skjedde med: Det Norske Cannabispartiet http://www.cannabispartiet.com/ ?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Stopp alt urenset utslipp i sjøen. Utvidet forskning på livet i vann og hav. Mer forskning generelt, men spesielt innen alternativ medisin. Nei til dyreforsøk og forskning som ikke innebærer forsikring om at forsøkspersoner er frivillige.
Vis hele sitatet...
Spesialavfall kan gis dispensasjon til å dumpes i Amerika.
Vis hele sitatet...
Samtlige statlige nybygg og installasjoner skal være i hvitt, som et miljørettet tiltak mot issmeltingen og den globale oppvarmingen.
Vis hele sitatet...
Det blir litt vanskelig å ta de seriøst...
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Det blir litt vanskelig å ta de seriøst...
Vis hele sitatet...
Haha, første gang jeg leste partiprogrammet var jeg faktisk enig i mange av punktene deres. Ser nå at det er en god del hippie-faktor ute å går.
F.eks:
DnC sier nei til krig. Vi anbefaler videreutvikling av militæret til å bli miljøforsvar.
Vis hele sitatet...
Tanken er god, men veldig naiv og kanskje ikke noe som kan/bør gjennomføres.

DnC kunne fungert som f.eks som et substitutt for SP/Sv i en rød regjering, men ville ikke ha hatt dem som eneste styrende parti (ikke at ett parti er sannsynlig til å få mye over 50% av stemmene i Norge i det hele tatt!)

Tror det er bedre som Torvik vil, starte et nytt parti, uten stoner-elementer. Kanskje et humant parti med human og bevisbasert rusmiddelpolitikk som en av flere hjertesaker...
Sitat av BomberMan Vis innlegg
NEI! Det at du kan lage PAPIR og KLÆR av hamp (på norsk) er IKKE et argument for at du skal få røyke deg stein!

Nå vil jeg ha slutt på dette før jeg blir sprø!
Vis hele sitatet...
Prøvde bare å trekke frem noen positive sider, herr besserwisser..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kramer Vis innlegg
Prøvde bare å trekke frem noen positive sider, herr besserwisser..
Vis hele sitatet...
Men dei er irrelevante. Det er fint mogeleg å få hampepapir og hampetekstiler uten at du skal få røyke deg skakk lovleg.
Sitat av pet Vis innlegg
Kan jo hende at noen er for legalisering for helt andre årsaker enn å røyke seg stein?
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg ønsker legalisering:
Lenge vært en drøm å kunne ha en gård et eller annet sted hvis hovedoppgave er å produsere drivstoff fra hemp. Tenk så chill det hadde vært
Litt usikker på om jeg ønsker cannabis legalisert som rusmiddel. Men synes at hele greia med å ikke kunne dyrke hemp er idioti. Du kan få lov til å dyrke, men du må søke. Og det er vel bare landbrukshøgskolen som har fått lov tror jeg(3m x 3m eller noe). WTF liksom, hvorfor kan ikke jeg også få lov?
Vil anbefale alle å se denne lille animasjonen, sums it all up,
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T...layer_embedded
Er keen på å henge opp plakater jeg.
Er sluttproduktet på veg?
Sitat av moret Vis innlegg
Grunnen til at jeg ønsker legalisering:
Lenge vært en drøm å kunne ha en gård et eller annet sted hvis hovedoppgave er å produsere drivstoff fra hemp. Tenk så chill det hadde vært
Litt usikker på om jeg ønsker cannabis legalisert som rusmiddel. Men synes at hele greia med å ikke kunne dyrke hemp er idioti. Du kan få lov til å dyrke, men du må søke. Og det er vel bare landbrukshøgskolen som har fått lov tror jeg(3m x 3m eller noe). WTF liksom, hvorfor kan ikke jeg også få lov?
Vis hele sitatet...
Har hørt noe om at det ble lovlig å dyrke hemp i år.
Sist endret av Awareness; 4. oktober 2010 kl. 18:19.
Med god hjelp fra spesielt en bruker, har jeg laget denne plakaten, den er ikke et ferdig produkt, men noe som kan utvikles videre av andre. Jeg/vi har så langt hatt fokus på teksten, som jeg/vi nå synes fungerer, så om noen vil ta på seg oppgaven og freshe opp plakaten, ville det være veldig fint.


Full størrelse:http://bildr.no/thumb/733568.jpeg

Halv størrelse:http://bildr.no/thumb/733569.jpeg
Sitat av Jonta Vis innlegg
Stratops og UncleAndy: "Propaganda is a form of communication that is aimed at influencing the attitude of a community toward some cause or position." (Copypaste fra Wikipedia).

Vargas og RandomNatural: Sleng sammen noe. Ikke bruk for lang tid på finpuss og slikt. Så slenger dere det opp her, og får feedback. Repeat. Blir nok bra skal dere se. Men noen må begynne. Nå.
Vis hele sitatet...
Synes definisjonen din var litt feilledende.
http://dictionary.reference.com/browse/propaganda

Dessuten er det vanlig (etter min personlige viten) at propaganda har en konnotasjon; en intens kampanje med feilinformasjon rettet mot et spesifikt formål

EDIT: Bra plakat!
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:14.
Okei, lurer på om det er noen som jobber med designet på plakaten? Isåfallllll, kunne dere si ifra her, slik at vi vet at noen faktisk holder på, og slik at vi ikke tror at alt er dødt :P
Har vært begravd i skolearbeid og har ikke vært så veldig aktiv! Men den lever, bare satt på vent til jeg har tid til å begynne 100% igjen!
Flott!

Men lurte også på om noen andre har sett på den siste plakaten MeTheWall og jeg lagde?
Den trenger noen som kan litt design som kan freshe den opp litt
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
MeTheWall: Veldig fin plakat, men jeg syntes ikke noe om fonten. Blir rotete å lese, finn en som i vert fall har små bokstaver i "beskrivelsen" så det ikke ser ut som "all-caps" skrift.
MeTheWall: Veldig godt formulert, og en god begynelse på en plakat som kan henges opp. Men som du sier trenger den å freshes litt opp, aller helst med et godt bakgrunnsbilde, men som ikke tar for mye oppmerksomhet fra teksten. Og som lex123 sier, en "all caps" skrift blir kanskje litt for "masete"...
En liten justering av teksten, men forsatt helt plain, nå i sort på hvitt og med helt enkel font.
Det er kun tekstens innhold jeg har fokusert på, så kom gjerne med innspill på dette, utseende tar andre seg av, blandt annet her.

http://bildr.no/thumb/735987.jpeg

Edit: Hvorfor tumbnailen ble svart vet jeg ikke, men linken fungerer.
Sist endret av Veggen; 10. oktober 2010 kl. 03:31.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
En liten justering av teksten, men forsatt helt plain, nå i sort på hvitt og med helt enkel font.
Det er kun tekstens innhold jeg har fokusert på, så kom gjerne med innspill på dette, utseende tar andre seg av, blandt annet her.

http://bildr.no/thumb/735987.jpeg

Edit: Hvorfor tumbnailen ble svart vet jeg ikke, men linken fungerer.
Vis hele sitatet...
Innholdet er flott, men ser en feil: I en av CAPS LOCK OVERSKRIFTENE, står det cannabis med "k", mens andre steder i teksten er det skrevet med "c". konsistens er nøkkel, hvis ikke tar ikek folk det seriøst xD
Bra jobb!
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Innholdet er flott, men ser en feil: I en av CAPS LOCK OVERSKRIFTENE, står det cannabis med "k", mens andre steder i teksten er det skrevet med "c". konsistens er nøkkel, hvis ikke tar ikek folk det seriøst xD
Bra jobb!
Vis hele sitatet...
Ja, har sett det jeg også, jeg sliter med å se egne skrivefeil når jeg skriver, men om jeg venter en god stund og leser med "friske øyne", da klarer jeg å se dem (eller om jeg blir gjort oppmerksom). Så prøver å få noen til å se over før jeg poster, men droppet det denne gangen, noe jeg ikke burde ha gjort.

Og alle feil må rettes, så om noen ser fler, vær snill å si fra.
Rettet opp noen kommafeil, og et lite forslag til å gjøre teksten mer lettfattelig:

Å frigjøre ressurser for politiet
Dersom staten hadde hatt ansvaret for regulering av cannabis ville politiet og rettssystemet ha kunnet bruke nye ressurser på alvorligere forbrytelser, som for eksempel volds- og vinningskriminalitet. Rettsvesen og fengsler ville følgelig også fått frigjort ressurser.

Å redusere omsetning av sorte penger
All omsetning av cannabis i Norge foregår idag illegalt, ofte av organisert kriminelle. En legalisering og restriksjon ville eliminert denne inntektskilden til det organiserte miljøet. Istedenfor ville disse inntektene gått til staten iform av avgifter, og på den måten være til gode for fellesskapet på lik linje med avgifter på alkohol og tobakk.

Aldersgrense ved kjøp av cannabis
Ved å legalisere og regulere cannabis distribusjonen kan vi samtidig sette en aldersgrense på rusmiddelet. På denne måten får man kontroll på hvem som kjøper stoffet, i motsetning til idag da det ikke eksisterer noen slik restriksjon.

Å skille mellom harde og milde stoffer
Det meste av omsetningen av cannabis foregår idag på gateplan. De som distribuere stoffet selger ikke bare cannabis, men også hardere stoffer. Mange får her sitt første møte med stoffer som for eksempel kokain. Et slikt møte hadde vært enkelt unngått med statlig regulering av cannabis.

Skape nye arbeidsplasser
En legalisering og regulering ville åpnet for mange nye arbeidsplasser, da primært innenfor landbruk, handel og servicenæringene. Dette ville igjen ført til inntekter for staten iform av skatter og avgifter, og kunne så vært fellesskapet til gode.

Trygge byer
Mange byer i Norge er idag plaget av pågående selgere som operer på åpen gate. Disse ville fått et sterkt redusert marked dersom cannabis ble legalisert og ville følgelig være med på å skape et bedre og hyggeligere bymiljø.

Aller underdanigst
Scipio
Sist endret av Scipio; 11. oktober 2010 kl. 13:47.
Ser veldig bra ut, må holde det enkelt og på den formen. Ikke noe: "Alkohol er så syykt mye verre" eller "hasj er et helt ufarlig stoff". En slik plakat som dere har skissert her er en saklig og seriøs henvendelse til folk, stå på!

Må bare si jeg blir rørt av dugnadsånden her på FreakForum, makan
Flott at du er med på å utforme og endre plakaten Scipio!
Har lest over dine endringer, og de var gode! Det vil alltid være behov for å lese korrektur osv, så har rettet teksten for ev feil, pluss omformulerte et par setninger :P

Føler at det som eventuelt står igjen på selve tekstdelen av denne plakaten bare er pirkearbeid i forhold til selve den grafiske utformingen, og det hadde vært fint dersom flere hadde noen ideer og forslag

Å frigjøre ressurser for politiet
Dersom staten hadde hatt ansvaret for regulering av cannabis ville politiet og rettssystemet ha kunnet bruke de nyanskaffede ressursene på alvorligere forbrytelser, som for eksempel volds- og vinningskriminalitet. Rettsvesen og fengsler ville følgelig også fått frigjort ressurser.

Å redusere omsetning av sorte penger
All omsetning av cannabis i Norge foregår i dag illegalt, ofte av organisert kriminelle. Legalisering med lovfestede restriksjoner ville eliminert denne inntektskilden til det organiserte kriminelle miljøet. Istedenfor ville disse inntektene gått til staten i form av avgifter, og på den måten være til gode for fellesskapet på lik linje med avgifter på alkohol og tobakk. En del av skatteinntektene fra cannabishandel ville kunne bli brukt til bekjempelse og behandling av skadevirkninger relaterte til cannabisbruk.

Aldersgrense ved kjøp av cannabis
Ved å legalisere og regulere distribusjon av cannabis kan vi samtidig sette en aldersgrense på rusmiddelet. På denne måten får vi kontroll over hvem som kjøper stoffet, i motsetning til dagens situasjon, hvor det ikke eksisterer noen slik restriksjon.

Å skille mellom harde og milde stoffer
Det meste av omsetningen av cannabis foregår idag på gateplan. De som distribuerer stoffet selger ikke bare cannabis, men også hardere stoffer. Mange får her sitt første møte med andre narkotiske stoffer, som for eksempel kokain. Et slikt møte hadde vært enkelt unngått med statlig regulering av cannabis.

Skape nye arbeidsplasser

En legalisering og regulering ville åpnet for mange nye arbeidsplasser, da primært innenfor landbruk, handel og servicenæringene. Dette ville igjen ført til inntekter for staten i form av skatter og avgifter, og kunne så kommet fellesskapet til gode.

Trygge byer
Mange byer i Norge er i dag plaget av pågående selgere som operer på åpen gate. Disse ville fått et sterkt redusert marked dersom cannabis ble legalisert. En legalisering ville derfor være med på å skape et tryggere og hyggeligere bymiljø.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Flott at du er med på å utforme og endre plakaten
Trygge byer
Mange byer i Norge er i dag plaget av pågående selgere som operer på åpen gate. Disse ville fått et sterkt redusert marked dersom cannabis ble legalisert. En legalisering ville derfor være med på å skape et tryggere og hyggeligere bymiljø.
Vis hele sitatet...

Liten skrivefeil:

Det skal stå "Mange byer i Norge er i dag plaget av pågående selgere som opererer på åpen gate.
Jeg liker dette.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Liten skrivefeil:

Det skal stå "Mange byer i Norge er i dag plaget av pågående selgere som opererer på åpen gate.
Vis hele sitatet...
Flott, takk! Så ikke den skrivefleinen :P
Trenger litt mer "flyt" i overskriftene.

Frigjorte ressurser for politiet
Redusert omsetning av sorte penger
Aldersgrense ved kjøp av cannabis
Skille mellom harde og milde stoffer
Skapelse av nye arbeidsplasser
Tryggere byer


Eller kanskje:

Å frigjøre ressurser for politiet
Å redusere omsetning av sorte penger
Å sette en aldersgrense for kjøp av cannabis
Å skille mellom harde og milde stoffer
Å skape nye arbeidsplasser
Å få tryggere byer
Sitat av Scipio Vis innlegg

Å frigjøre ressurser for politiet
Å redusere omsetning av sorte penger
Å sette en aldersgrense for kjøp av cannabis
Å skille mellom harde og milde stoffer
Å skape nye arbeidsplasser
Å få tryggere byer
Vis hele sitatet...
likte den.
Steg 1: Toleranse

Steg 2: Legalisering

Ser ærlig talt ikke kluet med å hoppe forbi steg 1...
fornuftig tiltak