Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 6083
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Hei

Er det noen her som har kunnskap om utekatter og skade på naturen som følge av å ha en utekatt? Kom over en som nevnte det, og jeg har fundert på det siden. Noen innspill? Jeg er kun ute etter etos, ikke patos. Følelsesmessig sett kan den rettferdiggjøres da den får oss mennesker til å føle oss bra, samt at katten kan få et godt liv. Men er det verdt det, med tanke på byttedyrene, som også er nødvendige for naturen?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ante ikke at det var en problemstilling en gang, hvilken skade er det snakk om? At katter tar noen smådyr og fugler nå og da? Tviler på at de har noen som helst innvirkning på bestandene.

Man er jo ikke på en liten øy der katten kan gå løs på dyr som ikke har hatt naturlige fiender
sånn som "tibbles" gjorde.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Skader på naturen som helhet skulle man jo tro var ganske beskjedne, er det noe som tyder på at det faktisk er stor skade som blir gjort? Jeg sier dette i full viten om at katter er nær perfekte drapsmaskiner og har en hel haug "liv" på samvittigheten, men det er et stykke derfra til å volde betydelig skade på et helt økosystem. Katter har vært utbredte i ganske lang tid, og det er vel grunn til å tro at økosystemer har "utviklet seg" til å ta høyde for dem?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ante ikke at det var en problemstilling en gang, hvilken skade er det snakk om? At katter tar noen smådyr og fugler nå og da? Tviler på at de har noen som helst innvirkning på bestandene.
Vis hele sitatet...
https://abcbirds.org/program/cats-in...ats-and-birds/

Det ser ut til at fagmiljø er ueinige med deg i at det ikkje har innvirkning på bestander.
Det er i alle fall (nok en) god grunn til å kastrere katter, og avlive sånne halvville gårdskatter som formerer seg på selvstyr.
I Australia jakter de på katter for å beskytte lokale dyrearter pga. disse små drapsmaskinene tar livet av millioner av lokale dyr daglig. På verdensbasis har de forårsaket utryddelsen av flere titalls dyrearter.

https://www.bbc.com/news/science-environment-21236690
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://abcbirds.org/program/cats-in...ats-and-birds/

Det ser ut til at fagmiljø er ueinige med deg i at det ikkje har innvirkning på bestander.
Vis hele sitatet...
Såpass, da lærte jeg noe nytt i dag og!
Har hatt katt selv før i tida, og her jeg bor, ute i bygde-norge, så er det jo massevis av utekatter. Har aldrig noen gang sett eller hørt noe om at de gjør skade på naturen.
Ja, de er jo lystmordere, men det går stort sett i mus og småfugler. Men nå har jeg ikke noen vitenskaplige tall da. Men når jeg tenker over alt av rovdyr som lusker i skogen, kan jeg umulig forstå at katter skal vere et stort problem. I min oppvekst så har dette vert noe som "alle" vet. Jeg aner ikke noe om hvordan det ligger an i resten av verden, eller storbyen Oslo da.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Har hatt katt selv før i tida, og her jeg bor, ute i bygde-norge, så er det jo massevis av utekatter. Har aldrig noen gang sett eller hørt noe om at de gjør skade på naturen.
Vis hele sitatet...
Ein enkelt katt er uproblematisk. Mange katter er i sum problematisk.
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Men nå har jeg ikke noen vitenskaplige tall da. Men når jeg tenker over alt av rovdyr som lusker i skogen, kan jeg umulig forstå at katter skal vere et stort problem.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje så mange rovdyr i norsk fauna. I tillegg vil rovdyrbestanden auke og minke i takt med tilgangen på byttedyr. Katter derimot vert stortsett mata av menneske, og populasjonen er difor ikkje avhengig av tilgangen på byttedyr.
Sju millioner fugler blir tatt av katt i Norge årlig... Fest i det minste en bjelle på utekatta di dersom du absolutt må ha en... https://www.birdlife.no/prosjekter/nyheter/?id=2288
Det var da fælt så mye dere har i mot katter da. Ikke at jeg har noen spesiell interesse av å forsvare de annet enn at "jeg vil ha rett". Det var bare noe jeg aldrig har hørt om at skal være et problem, etter å nesten ha vokst opp blant katter. Men det er vel sikkert slik da, når flesteparten av dere sier det. Vet at de kan formere seg og komme litt ut av kontroll om eieren ikke passer på de.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Det var da fælt så mye dere har i mot katter da.
Vis hele sitatet...
Du bommer. Fundamentalt. Ingen argumenterer mot katter her. Folk argumenterer mot skadevirkninga av utekatter. Innekatt, eller bjelle på katten, er tiltak som kan motverke dei skadane.
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Det var bare noe jeg aldrig har hørt om at skal være et problem, etter å nesten ha vokst opp blant katter.
Vis hele sitatet...
Underleg målestokk. Er ting kun problem om du personleg har høyrt om det? Er du ikkje åpen for ny kunnskap?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ein enkelt katt er uproblematisk. Mange katter er i sum problematisk.


Det er ikkje så mange rovdyr i norsk fauna. I tillegg vil rovdyrbestanden auke og minke i takt med tilgangen på byttedyr. Katter derimot vert stortsett mata av menneske, og populasjonen er difor ikkje avhengig av tilgangen på byttedyr.
Vis hele sitatet...
Her jeg bor, så er det mer rev/ugle/ørn enn katter. Men når jeg tenker meg om, så tar vel ikke de fugler, slik som katten.
Ayayay for noen tider vi lever i, har selv 2 utekatter av typen svære maine cooner, og ja de tar unna dugelig med gnagere og tittinger, men dæven døtte bestanden av dem er ikke under noe press for det blir ikke akkurat færre av disse. I mitt lokalområde forøvrig.

Og de er langt ifra de eneste kattene. mistenker at katter blir ett problem når det blir for mange av dem, ett hvert øksystem trenger predatorer
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du bommer. Fundamentalt. Ingen argumenterer mot katter her. Folk argumenterer mot skadevirkninga av utekatter. Innekatt, eller bjelle på katten, er tiltak som kan motverke dei skadane.

Underleg målestokk. Er ting kun problem om du personleg har høyrt om det? Er du ikkje åpen for ny kunnskap?
Vis hele sitatet...
Jo, det er jo det jeg prøver å være! Jeg har aldrig hørt om det før. Men jeg vet at folk inne her har kunnskap om mye rart, så når så mange her sier at slik er det, så kan jeg lett tru på det. Nå har jeg lært noe nytt i dag. Og det var små bemerkninger som "hvis du absolut må ha katt" som gjorde at jeg oppfatta det som at folk misliker katter.

Men den kommentaren var ikke fra deg da.. Men fikk det generelle inntrykket ei lita stund her.
Sist endret av Sarv_2; 29. mars 2020 kl. 15:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Det var da fælt så mye dere har i mot katter da.
Vis hele sitatet...
Jeg elsker katter. Eller, elsker er et sterkt ord, Spire Elias elsker katter. Jeg liker katter veldig godt. Det gjør meg likevel ikke resistent mot kattekritiske fakta.

Jeg har en stk kastrert katt, som holder tunet ganske musefritt. Det går dessverre noen fugleunger med på våren. Men han holder seg bare rundt i hagen stort sett. Det bjelletrikset fungerte ikke så godt her.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Det bjelletrikset fungerte ikke så godt her.
Vis hele sitatet...
Vurdert kubjelle?
Sitat av luni Vis innlegg
Vurdert kubjelle?
Vis hele sitatet...
Nei, det kan jeg prøve! Det viktigste bjelletiltaket er uansett å kappe bjellene på katten.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Spørsmålet er vel heller totalt motsatt, om det kan rettferdigjøres å ha en innekatt. "Et naturlig liv for en katt" gikk tapt for lenge siden.
Fuglekikkere vil roe seg betraktelig ned dersom folk holder kattene sine inne på dagtid i hekketiden. Fugler som skal ta sine første flaks med vingene er fish in a barrel for katter, og selv tjukkasen min kom kry hjem med bytte i hekketiden.

Nå har vi en jentekatt med gps på halsbåndet. Denne gps'en er såpass stor og keitete at jeg tviler på storfangst. Vil drøye litt med bjella, da jeg mistenker at denne vil gjøre pusen sjanseløs mot de kåte hannkattene i strøket. Det vanker noen ordentlig lurvete jævler her. Vi ser an, og setter evt på bjelle.

Jeg elsker virkelig katta mi(og de andre jeg har hatt), men det koster meg lite å innrømme at det er en dyreart bestående av morderiske psykopater som dreper kun for morro skyld. Om visse truede fuglearter kan bestå av en bjelle på halsbåndet, så tenker jeg at det er et veldig bra tiltak.
Sist endret av subscribe; 29. mars 2020 kl. 19:50.
Stemmer det jeg har hørt at hun-katter er de flittigste jegerne og de som dreper mest? Ble fortalt at han-katter blir late og slakke om de blir kastrert, mens hun-kattene forblir like morderiske uansett hva. Hvilket kjønn på kattene foretrekker de som har gårdsbruk? De som bruker kraftfor har ofte katter for å holde muse-bestanden nede. Kanskje de vet om det er hunnene eller hannene som er de værste morderne?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Stemmer det jeg har hørt at hun-katter er de flittigste jegerne og de som dreper mest? Ble fortalt at han-katter blir late og slakke om de blir kastrert, mens hun-kattene forblir like morderiske uansett hva. Hvilket kjønn på kattene foretrekker de som har gårdsbruk? De som bruker kraftfor har ofte katter for å holde muse-bestanden nede. Kanskje de vet om det er hunnene eller hannene som er de værste morderne?
Vis hele sitatet...
Jeg har god erfaring med kastrert hannkatt som musejeger. Hunner drar mye hannkatter til gards.
Katter er vel en av verstingene iforhold til dette med å ta for seg av fauna. Ukritisk på bytte er dem også og 9 av 10 ganger gjør dem det kun for å leke ikke for å spise...
Jeg har i mange år fundert på hvorfor det i det heletatt er lov å ha utegående katt....
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av NATRIX.N Vis innlegg
Katter er vel en av verstingene iforhold til dette med å ta for seg av fauna. Ukritisk på bytte er dem også og 9 av 10 ganger gjør dem det kun for å leke ikke for å spise...
Jeg har i mange år fundert på hvorfor det i det heletatt er lov å ha utegående katt....
Vis hele sitatet...
Hallo! Det er en tjukk haug med argumenter mot å holde dyr som kjæledyr til å begynne med, og en egen liste særargumenter mot "innekatter". Ofte blir de kastrert for å være innekatter, og det er faen ikke noe særlig imponerende dyreetikk å holde et dyr innestengt store deler av livet sitt, når det er biologisk vesen laget for langt mer variert aktivitet enn å bli dulla med i en sofa..

En utekatt lever i det minste delvis naturlig og etter egen autonomi deler av livet sitt, det kan man i liten grad si om "faste" innekatter
Har forresten ute katt selv, om må si at det er rene drapsmaskinen, ikke bare små fugler å mus den kommer drassende på, stokkender og naboens høns har på “mystisk” vis dukket opp på verandaen her død...
Er forøvrig motstander sv å holde katter innendørs, da det ikke kan være bra for katten...
Ett forbud må nok til her...
Sist endret av NATRIX.N; 30. mars 2020 kl. 00:56.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Stemmer det jeg har hørt at hun-katter er de flittigste jegerne og de som dreper mest? Ble fortalt at han-katter blir late og slakke om de blir kastrert, mens hun-kattene forblir like morderiske uansett hva. Hvilket kjønn på kattene foretrekker de som har gårdsbruk? De som bruker kraftfor har ofte katter for å holde muse-bestanden nede. Kanskje de vet om det er hunnene eller hannene som er de værste morderne?
Vis hele sitatet...
Både og, hannkatter kan bli stuegris etter kastrering, men langt ifra alle gjør det. Mine 2 er slanke sunne individer som gjerne er ute i dager/uker om gangen og såvidt jeg har observert patruljerer de over ganske store områder. Men det er nok veldig individuelt vil jeg tro

Sitat av NATRIX.N Vis innlegg
Katter er vel en av verstingene iforhold til dette med å ta for seg av fauna. Ukritisk på bytte er dem også og 9 av 10 ganger gjør dem det kun for å leke ikke for å spise...
Jeg har i mange år fundert på hvorfor det i det heletatt er lov å ha utegående katt....
Vis hele sitatet...
Oooog så har du de av oss som som funderer på hvorfor det ikke er klassifisert som dyreplageri å ha innekatter
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg skal innrømme hvorfor jeg er biased mot innekatter. Jeg ble satt til å passe en katt engang fordi matmor var borte.
Dette var februar i Oslo, i nærheten av Lakkegata. Fikk vite at katten var "innekatt" og ikke skulle slippes ut, vant til å bo
med vindu i 6 etasje.

Jeg hadde aldri hørt om innekatt før. "Innekatt?" Det betyr vel at den er mesteparten inne.
For jeg kunne ikke tenke meg med min begrensede fantasi, at innekatt betydde av vi låste
dyrene inne i en liten leilighet hele livene deres, og kutter av balla på katta for å gjøre dem mer medgjørlige
og apatiske innendørs

Katta var jo faen ikke noe innekatt. Den var en utekatt som hadde blitt stengt inne hele livet sitt.
Den visste at jeg var en svak og myk person, og begynte å henge nær vinduene mine, krafse på de,
mjaue og sutre over at den ville ut.

Det "ansvarlige" her i dyreplager-innekattverden, var å drite i katta og la den være inne.
Men jeg er en myk mann, åpna vinduet og eksperimenterte litt. Katta stakk hodet ut et par ganger,
sniffet fornøyd i luften og kjente på friheten som finnes på Løkka.

"åja, den vil bare at vinduet skal være åpent sånn som det er hos matmor"

jeg tente meg en joint, satt foraen pc'en, snudde meg mot katta 4-5 ganger
den sitter fornøyd og kikker ut vinduet - tror jeg

og så vips 1t stein foran dataen senere - katta var borte

jeg henger opp plakater, varsler hele borettslaget, organiserer leitelag

finner ut på nettet at innekatter blir "redde" og ikke kan håndtere det å komme ut,
så ofte gjemmer de seg, helt tragisk

og at katter kan stikke av for alltid - skikkelig godt forhold man har da med innekatta?


etter denne episoden har jeg funnet ut at jeg mener:

1 dyrehold er problematisk
2 innekatter er problematisk
3 utekatter er greit og natturlig'skjønneru

edit:

katta kom til rette, men den hadde prestert å skade seg på is, asfalt osv
kosta flere tusen kroner hos vetrinæren
Sist endret av meaculpaUIO; 30. mars 2020 kl. 02:20.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg elsker katter. Eller, elsker er et sterkt ord, Spire Elias elsker katter. Jeg liker katter veldig godt. Det gjør meg likevel ikke resistent mot kattekritiske fakta.
Vis hele sitatet...
Dette er noe av det rareste jeg har sett på lang tid.
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Dette er noe av det rareste jeg har sett på lang tid.
Vis hele sitatet...
Det er veldig spesielt, ja. Han påstår selv at han driver et seriøst forskningsprosjekt der han avler frem den norske urkatten eller noe sånt.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Trådstarter
Takk for mange gode innspill! Jeg konkluderer med at det ikke kan rettferdiggjøres, hverken en inne- eller utekatt. Selv har jeg/familien hatt to katter, begge var/er utekatter som jakter aktivt, og er borte i flere døgn av gangen på sommerstid. Her hos oss er det masse skog han kan leke i, så jeg håper ikke han påvirker faunaen noe særlig. Men som meaculpa sa, er tilfelle med innekatt mye værre, til tross for at de ikke har mulighet til å skade nærliggende dyreliv. Skal man ha katt, så la den leve et fullverdig liv i det minste! Samtidig finnes det jo også katter som har en roligere personlighet, jeg kjenner til en slik en, som kun stikker ut en sjelden gang, og som klarer seg med kun en balkong i en leilighet (den bodde i enebolig før, og var ikke ute mer enn noen minutter av gangen, og kun i hagen.)

Angående fugleunger; når de har falt ut av redet, har de mulighet for å overleve, eller er de dømt til døden uansett? For katta mi slukte to slike for ikke så lenge sia... noen som har rede på det?
Sist endret av Mekkern; 30. mars 2020 kl. 11:32.
Har de falt ut av redet er sjansen for å overleve minimal.

Bor på gård og har katt. Sterilisert hu katte, kalt pus eller forbannede kattejævel alt etter hva hun finner på.
Om vinteren så er hun musenes skrekk og tar mer mus en ale fellene våres til sammen, i tillegg patruljerer hun låve og fjøs.
Om sommeren så går det i mus og fugler, kom en gang med en flaggermus.
Vil si at det ene året vi var uten katt her så var museplagen stor, det var mus overalt. Etter katta kom i hus så ble det borte.
Hun er og veldig hjemmekjær går i en trekant mellom låve/fjøs, hjemme og kårbolig. Sjeldent mer en 50 meter fra huset.

Jeg vil si at bor du på gård så er dette et nyttedyr på nesten lik linje som en gjeterhund.

Angående innekatter så har jeg alltid vært motstander, men jeg kjenner flere som har det. Men noen katteraser er jo nå såpass avlet til inneliv at de sliter veldig med det å være utendørs, perser katt f.eks. VIl jo være tilnærmet dyreplageri og sette en slik katte ut.
Angående fugleunger; når de har falt ut av redet, har de mulighet for å overleve, eller er de dømt til døden uansett
Vis hele sitatet...
Fuglerunger som har falt ut av redet før tida blir mat. Helst til noe lokal vill fauna som trenger det mer enn pus.

De fleste fugleunger man ser på bakken har ikke falt ut, men er i den sårbare mellomfasen. Hvis de har fjær er det mest sannsynlig det(for de fleste arter, for noen arter er også dunungene ute og går, men kommer ikke på noen arter som gjør det og hekker nær katter i farta).
Sitat av Mekkelek Vis innlegg
Angående fugleunger; når de har falt ut av redet, har de mulighet for å overleve, eller er de dømt til døden uansett? For katta mi slukte to slike for ikke så lenge sia... noen som har rede på det?
Vis hele sitatet...
Hei, har skrevet litt om det tidligere her i følgende tråd.

Med en katt til stede, er en fersk fugleunge ute av reiret så godt som dødsdømt. Noen dager på bakken en naturlig del av utviklingen hos mange fugler.
Ja, noen ganger faller de ut, eller blir skubbet ut av søsken, men på sent reir-stadium er det mer naturlig å anta at de selv har hoppet ut.
Foreldrene vil holde seg i nærheten og fore dem som vanlig til de lærer seg å bli mer selvstendige.

Bjelle og klovnekrage funker muligens på voksene fugler, men fugleunger er veldig sårbare i denne fasen og vil ha lite mulighet til å komme seg unna en katt eller en mink.
De som insisterer på utekatt kan med fordel holde katten inne i en snau uke hvis de har fuglekasser på eiendommen.
Hvis ikke er en nesten garantert 100% killrate på alt som avles frem der.

Og alle her som sier at det er plenty småfugler å ta av, tar feil.
De aller fleste trekkfugler har sett en global nedgang, mye på grunn av fragmentering og ødeleggelse av habitat, kollisjoner med vindusruter, krypskytting, og… utekatt.

Fuglene skal ofte krysse både 10 og 20 landegrenser før de kommer til hekkeplassen i nord.
Bestandene hadde nok tålt både katt og vindu og jakt for seg selv, men mange bekker små, gjør en stor å.

Les mer om det her, her og her.

Et annet argument mot utekatt som sjelden blir nevnt er spredning av zoonotisk sykdom.

Den mest omdiskuterte av disse er kanskje toksoplasmose. Toxoplasma gondii er en parasitt som nå har global utbredelse på grunn av kattehold. Den kan blant annet gi skade på foster eller medføre spontanabort.
Hør og les om sykdommen og globale konsekvenser av dette her.

Og for nte gang, nei, jeg hater ikke katter.
Akkurat som at jeg ikke hater hunder eller noe annet dyr.

Det er jo ikke kattens feil at den er katt.
Sist endret av Svartbak; 30. mars 2020 kl. 16:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Her jeg bor, så er det mer rev/ugle/ørn enn katter. Men når jeg tenker meg om, så tar vel ikke de fugler, slik som katten.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg anbefale deg å tenke deg om en gang til.
Alle de tre artene du nevner her spiser fugler og/eller fugleegg
i stort omfang.
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Da vil jeg anbefale deg å tenke deg om en gang til.
Alle de tre artene du nevner her spiser fugler og/eller fugleegg
i stort omfang.
Vis hele sitatet...
Ja, og?

I motsetning til tamkatten, er rovfugl, kråkefugler, ekorn, røyskatt, m.m. en etablert del av det vi kaller et økosystem. Et komplekst samspill mellom arter og arter og miljøet de bor i. Veldig få av disse blir matet og beskyttet av mennesker, eller dreper uten at det er nødvendig.

Tamkatt er regnet som en invaderende art de fleste steder, selv steder som engang hadde villkatter (Felis sylvestris) i skogen.
På samme måter som at villhunder og villgris er invaderende arter på steder som en gang hadde ulv og villsvin.

Ville individer av det som engang var husdyr er et kjempeproblem og medfører enorme ødeleggelser og økonomisk tap på global basis hvert år.

Predasjon er kun ett av problemene med invaderende arter.
Konkurranse og sykdomsspredning er andre ting som kan forstyrre denne balansen.
Personlig mener jeg det bør innføres båndtvang på katter slik vi har for hunder. Det er ingen god grunn til at akkurat katter skal ha friheten til å reise rundt og drepe 7 millioner norske fugler i året og dra med seg parasitter inn i hjemmene til eierne sine når alle andre husdyr må holdes under kontroll av mennesker. Vi lar ikke folks kjæledyr, uansett om det er snakk om hunder eller taranteller, løpe rundt i det fri og drepe alt de føler for selv om det er en del av deres natur. Hvorfor er katter så spesielle at deres instinkter skal trumfe sunn fornuft?
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Personlig mener jeg det bør innføres båndtvang på katter slik vi har for hunder. Det er ingen god grunn til at akkurat katter skal ha friheten til å reise rundt og drepe 7 millioner norske fugler i året og dra med seg parasitter inn i hjemmene til eierne sine når alle andre husdyr må holdes under kontroll av mennesker. Vi lar ikke folks kjæledyr, uansett om det er snakk om hunder eller taranteller, løpe rundt i det fri og drepe alt de føler for selv om det er en del av deres natur. Hvorfor er katter så spesielle at deres instinkter skal trumfe sunn fornuft?
Vis hele sitatet...
Du kan godt argumentere for båndtvang på katt, med hensyn til vilt. Men det er noen ting som skiller katter og hunder, så jeg ser ikke helt selvfølgeligheten i den sammenlikningen. For det første skadepotensialet på andres liv, helse og eiendom (som f eks andre husdyr), og for det andre hva som kreves for at dyret skal trives og utøve naturlig adferd.
Sist endret av *pi; 30. mars 2020 kl. 18:20.
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av Svartbak Vis innlegg
Ja, og?

I motsetning til tamkatten, er rovfugl, kråkefugler, ekorn, røyskatt, m.m. en etablert del av det vi kaller et økosystem. Et komplekst samspill mellom arter og arter og miljøet de bor i. Veldig få av disse blir matet og beskyttet av mennesker, eller dreper uten at det er nødvendig.
Vis hele sitatet...
Jeg svarte på en påstand om at rev/ugle/ørn ikke tar fugler, slik som katter gjør.
Vet ikke helt hvor du vil med "Ja, og?" Etter å ha vært aktiv jeger i 25 år
begynner jeg å få en viss forståelse for hva et økosystem er
Sitat av *pi Vis innlegg
Du kan godt argumentere for båndtvang på katt, med hensyn til vilt. Men det er noen ting som skiller katter og hunder, så jeg ser ikke helt selvfølgeligheten i den sammenlikningen. For det første skadepotensialet på andres liv, helse og eiendom (som f eks andre husdyr), og for det andre hva som kreves for at dyret skal trives og utøve naturlig adferd.
Vis hele sitatet...
Uh, prøver du å si at katter ikke kan gjøre betydelig skade på mennesker, hunder og andre husdyr som f. eks. høns? Det er bullshit.

En katt kan kanskje ikke ta livet av et menneske på samme måte som en stor hund kan, men de kan lett klore istykker øynene dine på sekunder. Hønsene til naboen min ble nylig maltraktert og drept av en utekatt og bikkja til familien min ble angrepet av en annen katt mens jeg gikk tur med den i et helt vanlig nabolag for en del år siden. Det var totalt uprovosert og den ga seg ikke før jeg tuppa til den som en fotball.

Hvorfor skal akkurat katters behov for frihet til å utøve naturlig atferd trumfe andre husdyrs helse og velvære? Når hunder og høns ikke kan være trygge for katters vrede selv når de holdes under menneskelig kontroll, enten i hager eller i bånd, pga. rabiate utekatter, da er det på tide at katteeiere viser litt hensyn og tar ansvar for å passe på hva dyra deres holder på med. At utekatter sprer parasitter og utrydder ville dyrearter er ikke de eneste problemene med at katteeiere lar sine lodne drapsmaskiner gjøre som de vil med null oppsyn.
Sist endret av SkurtNilsen; 30. mars 2020 kl. 21:09.
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Uh, prøver du å si at katter ikke kan gjøre betydelig skade på mennesker, hunder og andre husdyr som f. eks. høns? Det er bullshit.

En katt kan kanskje ikke ta livet av et menneske på samme måte som en stor hund kan, men de kan lett klore istykker øynene dine på sekunder. Hønsene til naboen min ble nylig maltraktert og drept av en utekatt og bikkja til familien min ble angrepet av en annen katt mens jeg gikk tur med den i et helt vanlig nabolag for en del år siden. Det var totalt uprovosert og den ga seg ikke før jeg tuppa til den som en fotball.

Hvorfor skal akkurat katters behov for frihet til å utøve naturlig atferd trumfe andre husdyrs helse og velvære? Når hunder og høns ikke kan være trygge for katters vrede selv når de holdes under menneskelig kontroll, enten i hager eller i bånd, pga. rabiate utekatter, da er det på tide at katteeiere viser litt hensyn og tar ansvar for å passe på hva dyra deres holder på med. At utekatter sprer parasitter og utrydder ville dyrearter er ikke de eneste problemene med at katteeiere lar sine lodne drapsmaskiner gjøre som de vil med null oppsyn.
Vis hele sitatet...
Jøss. Jeg sier ikke at katter ikke kan gjøre skade (selv om jeg tror det er ganske langt mellom tilfellene der katter klorer ut øynene på tilfeldig forbipasserende). Det jeg sa var at skadepotensialet er ulikt og at behovene til dyrene er ulike. Jeg sa også eksplisitt at man kan argumentere for begrensninger, men at katter og hunder ikke er direkte sammenliknbart.
Sist endret av *pi; 30. mars 2020 kl. 21:58.
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Personlig mener jeg det bør innføres båndtvang på katter slik vi har for hunder. Det er ingen god grunn til at akkurat katter skal ha friheten til å reise rundt og drepe 7 millioner norske fugler i året og dra med seg parasitter inn i hjemmene til eierne sine når alle andre husdyr må holdes under kontroll av mennesker. Vi lar ikke folks kjæledyr, uansett om det er snakk om hunder eller taranteller, løpe rundt i det fri og drepe alt de føler for selv om det er en del av deres natur. Hvorfor er katter så spesielle at deres instinkter skal trumfe sunn fornuft?
Vis hele sitatet...
Er ikke for lover mot alt og heller ikke påtvungen båndtvang for katter. Men det kunne kanskje vært en ide å holdt utekatter innomhus akkurat i klekketiden? Om katten får gå ute 10-11 måneder i året så har den jo fortsatt grei frihet - og det vil minske tapet av fugleunger.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Utekatt er ikke noe problem.

Ja, de tar mus. Det er en av grunnene til å ha katt.

Ja, de tar småfugl. Likevel blir ikke småfuglene borte her, selv om mange har katt. Et småfuglpar hekker i f.eks. 8 år. Hver gang får de frem 4 fugleunger. Hvis alle disse levde opp, ville bestanden tredobles hvert år. Over tid holder bestanden seg nokså jevn, noe som betyr at bare to av disse 32 fugleungene lykkes. Av de som ikke lykkes, er det sikkert noen som blir tatt av katter. Hvis vi ikke hadde katter, hadde de blitt tatt av andre rovdyr, eller av sykdom eller av sult.

Katten gjør ikke slutt på småfuglene. Men den fortrenger muligvis noen andre rovdyr.

Uansett, katten går ikke så mange hundre meter ut fra der den bor. I tettbygde strøk er det nok katter overalt. I mesteparten av landet er det ikke katter i det hele tatt, avstanden til nærmeste hus er for stor. Katter klarer seg som regel ikke om vinteren uten folk, og kan derfor ikke spre seg.

Småfugl er derimot ikke avhengige av oss. De fins der det ikke er katter også. Det kan se jævlig ut når katta tar en fugleunge, så folk får følelsene i sving. Men det kan umulig ha noe særlig effekt på bestanden her i landet!

Kalifornia og andre tett befolkede områder har mange rare problemer vi ikke har. dermed trenger de løsninger som bare er tull å innføre her. Det gjelder både "tvungen innekatt" og "spare på vann". Det vannet du sparer på et lavtspylende toalett, blir dermed ikke tatt fra nærmeste elv, og renner rett i sjøen. Bortkasta sparing, men si det til noen som leser amerikansk miljø-litteratur...
Uten katter ville det vært rotter overalt
Sitat av TylerDurden4 Vis innlegg
Uten katter ville det vært rotter overalt
Vis hele sitatet...
Tull. Rotter veier i gjennomsnitt ti ganger så mye som en mus, som er blant kattens favorittbytter. De færreste huskatter er noe tess som rottefanger og vil i stor grad ignorere rotter som mulig bytte.
Ugler, hauk og rev på den andre siden gjør en utmerket jobb med å holde bestanden nede, noe som er én av grunnene til at disse også har etablert seg i og i nærheten av byer.

Her er et par artikler, for den leselysne:

Cats Are No Match for New York City’s Rats

Cats Are Surprisingly Bad at Killing Rats

Disse er begge basert på intervju med forskerne bak følgende publikasjoner:

Temporal and Space-Use Changes by Rats in Response to Predation by Feral Cats in an Urban Ecosystem

Sitat av Abstract
Feral cats (Felis catus) are predators that cause widespread loss of native wildlife in urban ecosystems. Despite these risks, cats are commonly released as control agents for city rats (Rattus spp.). Cats can influence their prey directly by killing or indirectly through changes to feeding or space-use. However, cats prefer defenseless prey, and there are no data suggesting that cats influence large (>300 g) urban rats.

[...]

Our findings of low levels of predation support why ecologists believe the risks to native wildlife outweighs any benefits of releasing cats. Even though rats were less likely to be seen, they simply shifted their movements and remained present in the system. Our findings that cat presence led to fewer rat sightings may explain the common perception of their value as rat-predators despite the associated risks.
Vis hele sitatet...
Population impacts of free‐ranging domestic cats on mainland vertebrates

Sitat av Abstract
Domestic cats (Felis catus) have contributed to at least 63 vertebrate extinctions, pose a major hazard to threatened vertebrates worldwide, and transmit multiple zoonotic diseases. On continents and large islands (collectively termed “mainlands”), cats are responsible for very high mortality of vertebrates.
Nevertheless, cat population management is traditionally contentious and usually involves proving that cats reduce prey population sizes.

More than a dozen observational studies, as well as experimental research, provide unequivocal evidence that cats are capable of affecting multiple population‐level processes among mainland vertebrates.
In addition to predation, cats affect vertebrate populations through disease and fear‐related effects, and they reduce population sizes, suppress vertebrate population sizes below their respective carrying capacities, and alter demographic processes such as source–sink dynamics.

Policy discussions should shift from requiring “proof of impact” to a precautionary approach that emphasizes evidence‐driven management to reduce further impacts from outdoor cats.
Vis hele sitatet...