Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 904
Hei,

Skolesekk med bl.a. mobiltelefon min har tatt turen, og vil gjerne ha igjen pengene på forsikringen. Den ble stjålet på buss.

Er redd for at forsikringen ikke vil godta forklaringen, eventuelt mene at jeg er uaktsom ved å ikke tviholde på den eller lignende.

Hvordan bør jeg gå frem?
Sist endret av Freak; 19. januar 2011 kl. 16:14.
Sitat av Freak Vis innlegg
Hei,

Skolesekk med bl.a. mobiltelefon min har tatt turen, og vil gjerne ha igjen pengene på forsikringen. Den ble stjålet på buss.

Er redd for at forsikringen ikke vil godta forklaringen, eventuelt mene at jeg er uaktsom ved å ikke tviholde på den eller lignende.

Hvordan bør jeg gå frem?
Vis hele sitatet...
Hva slags forsikring er det du har da?
Reiseforikring skal vel dekke dette.
reiseforsikring dekker som regel kun når du har vært ute av huset i minimum 24 timer.
Dessuten krever ALLE forsikringer at du politianmelder det.

så er lurt å si at du har sovet hos en venn
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Sitat av bjakolle Vis innlegg
reiseforsikring dekker som regel kun når du har vært ute av huset i minimum 24 timer.
Dessuten krever ALLE forsikringer at du politianmelder det.

så er lurt å si at du har sovet hos en venn
Vis hele sitatet...
Jeg har opplevd det motsatte, den gjelder som oftest med en gang man går ut av huset

1. Gjelder forsikringen på alle reiser ?
Ja, både på ferie og på tjenestereiser. Den gjelder også på alle fritidsreiser; på vennebesøk, på turer i skog og mark, på kino m.m. Forsikring gjelder straks du har forlatt bostedsadressen din !
Vis hele sitatet...


Samt er det noen som ikke gjelder på veg til jobb/skole

Reiseforsikringen gjelder IKKE:
I hjemmet, på arbeidsstedet eller på skolen.
På reiser mellom bosted og arbeid/skole.
På dagsreiser i kommunen der sikrede bor, arbeider eller går på skole.
Turer utover 90 dager
Vis hele sitatet...
Tja...

1. Skaff deg forsikringsvilkårene og sjekk om hendelsen gir grunnlag for erstatning. Hvis den erstattes kan det være lurt å lese "sikkerhetsforskriftene" (også kalt det med liten skrift av mange...) nøye. Det er nemlig slik, at selv om man har vært utsatt for hendelse som i utgangspunktet erstattes, kan forsikringsselskapet avkorte erstatningen med inntil 100%Avkortningens størrelse blir vurdert av forsikringsselskapet og som regel fra 20 til 100%. Har man selv ikke noe erfaring med slike vurderinger, kan Avkortningsnemda sine uttalser være til hjelp. Bare google deg frem

Forhold som:
- hva slags busstur var du på? var det med vanlig rutebuss eller var det en buss som klassen din hadde leid? du ser forskjellen, ikke sant?
- Hvor god kontroll hadde du egentlig på sekken din da den ble stjålet? Hadde du den under setet, i bagasjehylle eller f. eks i de store felles bagasjerommene på sidene av turbusser?
- Hvis du ikke hadde kontroll på sekken, hadde du f.eks bedt noen kamaerater passe på sekken din mens du var fremme i bussen og sjekket ut de kvinnlige reisende?
- Hvilke handlingsalternativer hadde du egentlig ift til å ta vare på gjenstandene dine? Kunne du ha spurt noen, kunne du hatt sekken med deg hele tiden, osv osv. Små barn på vei til skolen satt ofte med sekken på ryggen når jeg gikk på skolen.... Neida, men du skjønner poenget antar jeg

Du må sannsynligvis melde tyveriet til Politiet og opplyse forsikringsselskapet om anmeldesnummer og muligens kopi av anmeldelsen. Kravet ditt bør være relativt likt det du skriver i anmeldelsen fo å si det sånn. For mange er det en høyere terskel for å lyve ovenfor Politiet enn det er å "legge på litt" i en telefonsamtale med en eller annen saksbehandler, har det vist seg

I tillegg er det dette med aldersfradrag på gjenstander som kreves erstattet. Er telefonen din ikke siste nytt, må du nok forvente en lavere erstatning enn du ga for den da du kjøpte den. Selskapet vil natuligvis ikke gi deg mer enn det koster å kjøpe tilsvarende gjenstand i dag og i tillegg kan det reduseres ytterligere hvis gjenstanden er eldre enn ett år. Det vanlige da er 20% årlig etter første år, men ikke mer enn 80% i fradrag. Husker ikke helt, noen år siden jeg holdt på med skadeoppgjør.

Anyway... det er uansett fornuftig å sette seg inn i vilkårene til de forsikringene man har, det optimale er før de kjøpes, men faktum er at nesten ingen gidder å lese dem. Men det er jo opp til hver og en..... ikke akkurat festelig lesning heller

Sikkert masse annet som kunne vært nevnt her, men det for holde for nå.

Lykke til og meld i fra her om hvordan dette går.

Så er det egenandelen da..... det er jo ikke gøy når den er med i bildet. Overstiger ikke kravet ditt egenandelen er jo som kjent lite vits å kreve tyveriet erstattet.


- SKRIVELEIFER er LOV om man VIL= Snt