Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 814
Jeg skal ta sikkerhetskopi av hele familiens digitale historie. (bilder, hjemmefilmer, scannede vitnemål og lignende) Dette skal legges i en bankboks, og kan risikere å ligge der i 20-30 år uten å bli rørt. Hvem vet når det plutselig brenner...

Er det noen som har gjort noe lignende og hvilke plater brukte du? Jeg er skeptisk til å bruke billige plater fra hvilken som helst elektroforretning. Det er tross alt uvurdelig materiale som skal holde i mange år.

Noen tips?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ville ikkje brukt DVD i heile tatt. Du får neppe lesere til det om 30 år. Berre sjå på kor vanskelig det er å få kopiert en 5.25" floppy i dag - og det er knapt 20 år siden det gikk ut av bruk.

For å bevare digitale data er kopiering og konvertering viktig. Derfor er det bedre å satse på å lage ny kopi kvart år/5. kvart år enn at en kopi skal holde 30 år.

Einaste teknologien som meg bekjent vi veit holder i tredve år er hullkort. Det er et av dei få mediuma du fortsatt får lesere som tar format som var stansa ut på 60-tallet... Men det er fordi det er et marked med penger i

Kort sagt - sats på stadig kopiering.

Om du virkelig skal ha media som skal holde i 30 år og vere mulig å få leser til ville eg muligens satsa på tape. Grunnen? Det blir brukt til arkivering i bedrifter, og det er et marked med mykje cash i, og dermed stor sjans for at det vil vere firma som har tilgang på tapeteknologi langt inn i framtida.
Edit: though, tape tømmer lommeboka di og litt til om du ikkje har utstyret allerede...
Sist endret av vidarlo; 2. september 2008 kl. 10:52.
Double up, gå for cd + minnepenn. Minnepenn har ubegrenset holdbarhet i forhold til cd plate.
Samt ser ikke for meg at usb går av moten med det første.

Ubegrenset holdbarhet menes da når den ikke er i bruk.
For å være på den sikre siden kjøp 3minnepenner, koster deg 20-50kroner for de billigste
Sist endret av Unsub; 2. september 2008 kl. 10:56.
Jeg ville ikke stolt på noe som helst lagringsmedia over så lang tid uten tilsyn og vedlikehold.

kjøp normale kvalitetsplater og brenn ut kopier med jevne mellomrom inntil det popper opp firmaer som spesialiserer seg på sikker datalagring for private. Jeg regner med at det ikke vil ta mange årene før dette vil være helt vanlig.
Sant det dere sier. Jeg burde nok gå for en intervall på 2-4 år og så vurdere mediet jeg lagrer på for hver gang. Fant forsåvidt noen plater til oppimot 100 dollar pr. stk. Var livstidsgaranti, men det hjelper nok fint lite hvis alt er borte på dem etter 10 år.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nubeland
Double up, gå for cd + minnepenn. Minnepenn har ubegrenset holdbarhet i forhold til cd plate.
Samt ser ikke for meg at usb går av moten med det første.

Ubegrenset holdbarhet menes da når den ikke er i bruk.
For å være på den sikre siden kjøp 3minnepenner, koster deg 20-50kroner for de billigste
Vis hele sitatet...
DVD er jo alt på veg ut. Blu-ray tar over. 10 år tipper eg, så er ikkje DVD-lesere i vanlig handel lenger.

USB? På veg ut. USB-3 har komt, inkludert wireless USB. 10-15 år så er USB i den form vi kjenner det i dag borte. Mulig den blir bakoverkompatibel om 10 år, men om 20 eller 30 år? Eg ville ikkje sjansa på det.
30 år er lang tid i IT-verdenen. For 30 år sidan var en harddisk 10MB og kosta et par tusen dollar. Einaste transportable mediumet var 8" og 5.25" floppy. Finn utstyr for å lese dei to dataformata som funker med en moderne pc. Eller noko som kan koplast til ein AT-disk. Svaret er at det finst omtrent ikkje lenger. Ja, en del har gamle PC-er med 5.25" floppy. 8" floppy derimot skal du slite solid med å finne. Kort sagt - einaste standarden som har holdt seg på PC fra 1980 til i dag er seriellport... *ALLE* andre interfaces har endra seg solid. AT Attachment er borte. ISA er borta. MCA er borte. IDE er på veg bort. Paralellport er så godt som borte. Floppyport er så godt som borte. PCI v2.1 er på veg ut. AGP er på veg ut. Ting som var standard for 3-4 år siden (AGP) er på full fart ut!!

Kort sagt: einaste måten å garantere data i et tredveårig perspektiv er å kopiere data over til nye medium, og bruke åpne format, og lagre standarden for formatet sammen med data, og gjerne konvertere format etter kvart som gamle går ut av bruk. Eg er rimelig sikker på at for arkivering ville eg gått for flash i dag - det er ekstremt sikkert system som tåler alvorlig fysisk mishandling, og som er veldig robust mot lesefeil om du bruker kvalitets CF-kort. Du må regne med å kopiere 5.-kvart år eller oftare, til nye mediaformat.

Dessuten - billige minnepenner når en skal ha backup...? Jaja.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hmm. Viraldo kommer med gode poenger her. Men det burde vel ikke være helt utenkelig å legge ved en datamaskin med DVD rom og hele pakken, slik at man sikrer at man har noe som kan lese dataene om 30 år...? Jeg ville kanskje satset på å ha en backup på en webhost somewhere også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tias
Hmm. Viraldo kommer med gode poenger her. Men det burde vel ikke være helt utenkelig å legge ved en datamaskin med DVD rom og hele pakken, slik at man sikrer at man har noe som kan lese dataene om 30 år...? Jeg ville kanskje satset på å ha en backup på en webhost somewhere også.
Vis hele sitatet...
Har du prøvd å boote tredve år gamle datamaskiner? Og har folk om 30 år kompetanse til å feilsøke dagens datamaskiner? Eg trur eg hadde vore rimeleg lost med 80-tallets minimaskiner, og det er jo bare 20 år tilbake i tid... Og har du garanti for at ting funker i en 30 år gammel pc? Eller at ethernet fortsatt eksisterer slik at det er praktisk gjennomførbart å få data ut fra den PCen?

Å kopiere til nye media kvart 5. år fjerner problemet med gammal teknologi, reduserer sjansen for at aldersslitasje ødelegger mediet, og gir deg ei ekstra sikkerhet ved at du får testa om mediet er lesbart. Dessuten er det stortsett slik at media om fem år får plass til alt du har på dagens medium pluss en god del for en brøkdel av kostnaden. Eksempel er jo disker. For fem år siden var vel 320GB drøy størrelse. I dag er 750GB kurant størrelse... Mao får du plass til alt tidligere materiale pluss (sannsynligvis) alt nytt materiale. Samme gjelder forsåvidt CD vs DVD vs Blu-Ray. Så kostnaden ved å kopiere ofte blir ikkje vesentleg høgare, og det gir vanvittig mykje bedre sikkerhet og intergrenitet, både på fysisk og logisk format.
Insisterer du allikevel på å ha minst én kopi på dvd, så finnes det et par merker du kan se etter.

Verbatim 16x advanced azo, både + og -, er i grei kvalitet med lite feil. Men skal du ha noe virkelig bra, så se etter Taiyo Yuden. http://www.t-yuden.com/
Kan bestilles fra bl.a. www.norwaydisc.no
http://norwaydisc.no/index.php?main_...roducts_id=552
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av slashdot
Har du prøvd å boote tredve år gamle datamaskiner? Og har folk om 30 år kompetanse til å feilsøke dagens datamaskiner? Eg trur eg hadde vore rimeleg lost med 80-tallets minimaskiner, og det er jo bare 20 år tilbake i tid... Og har du garanti for at ting funker i en 30 år gammel pc? Eller at ethernet fortsatt eksisterer slik at det er praktisk gjennomførbart å få data ut fra den PCen?

Å kopiere til nye media kvart 5. år fjerner problemet med gammal teknologi, reduserer sjansen for at aldersslitasje ødelegger mediet, og gir deg ei ekstra sikkerhet ved at du får testa om mediet er lesbart. Dessuten er det stortsett slik at media om fem år får plass til alt du har på dagens medium pluss en god del for en brøkdel av kostnaden. Eksempel er jo disker. For fem år siden var vel 320GB drøy størrelse. I dag er 750GB kurant størrelse... Mao får du plass til alt tidligere materiale pluss (sannsynligvis) alt nytt materiale. Samme gjelder forsåvidt CD vs DVD vs Blu-Ray. Så kostnaden ved å kopiere ofte blir ikkje vesentleg høgare, og det gir vanvittig mykje bedre sikkerhet og intergrenitet, både på fysisk og logisk format.
Vis hele sitatet...
Joda, hyppig kopiering er nok det sikreste og beste. Men hvis jeg skulle lagre noe i 30 år ville jeg i alle fall sikret at jeg fikk lest det ut igjen ved å legge ved utstyr som kunne ta formatene om 30 år, DET er i alle fall sikkert og visst.

Og at det fins kompetanse om 30 år... Tja. Det utdannes jo enda cobol programmerere, og mainframene lever enda - så det burde ikke være umulig å finne igjen hverken maskiner eller kompetanse om 30 år. Men du har såklart rett i at det absolutt vil være en problemstilling.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tias
Og at det fins kompetanse om 30 år... Tja. Det utdannes jo enda cobol programmerere, og mainframene lever enda - så det burde ikke være umulig å finne igjen hverken maskiner eller kompetanse om 30 år. Men du har såklart rett i at det absolutt vil være en problemstilling.
Vis hele sitatet...
Det har den fellesnevneren at det er systemer som er designa for å vare i 30-50 år. Dagens S/390 kjører jo fortsatt kode skreven for Mainframes levert på 60-tallet...

Tar du tape er det god sjans for at det vil finnast leseutstyr i handelen om 20-30 år, fordi det er et system som har blitt solgt til bedrifter med lovnad om at dei kan bruke det til arkivering... Vanlig DVD har ikkje blitt pusha på samme måten. En vesentlig faktor her er pris - ei god backupløsning er svindyr, og da vil gjerne kunden slippe å kopiere kvart 5. år, og krever supportavtaler over lange tidsrom.
Tusen takk for tilbakemeldingene. Ser nok ut som at hyppig intervall er løsningen. Mellom 2 og 5 år som du nevner slashdot. Tenker jeg går for noen høykvalitets dvd plater, og om noen år går over til Blue-Ray etterhver som jeg får kjøpt meg brenner. Etter det får man vel bare vente å se hva som dukker opp på markedet.
Høres ut som det kun er 2 løsninger her som er rimlige, enten lag nye kopier av de gamle hvert 5 år eller gå for hullbånd, sistnevnte er svindyrt å krever kompetanse så forslag 1 er i hvertfall den jeg hadde gått for.

Jeg hadde lagd 3-4 kopier hver gang og sjekket at all data blir med hver gang.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Bruke ekstern lageringstjeneste via nettet. Drøssevis av tilbydere.... I tillegg brenner du kopi på vanlig måte og har hjemme. Lite sannsynelig at det brenner på begge/alle stedene til ekstern leverandør og hjemme hos dere samtidig.
Eller vente til neste år da banker tar i mot filer og dokumenter som innskudd.
http://www.digi.no/php/art.php?id=790679
Ta kopi nå på DVD-plater og om 1-3 år er det helt vanlig med "data"-bank-bokser.