Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 4957
BRAND ∞ STRONG
Hvor ofte må noe unormalt inntreffe før det blir det normale?
Jeg skjønner at de antagelig variere ifra sak til sak, men la oss si ordet Krisemøte kontra Møte.

Hvor mange "Krisemøter" kan FrP holde før "Møter" ikke lengre er normalen?

Finnes det en vitenskapelig definisjon som markerer skiftet?
Tror det skal hardt gjøres å finne noen allmengyldig definisjon.

Det er jo masse fin og svevende samfunnsfaglig litteratur om normalisering og habituering, men få objektive skiller.

Og så er det litt som de som blir utsatt for kriser over tid: det at krisa normaliseres betyr ikke at det ikke er krise. Eksempel: Afghanistan etter 1979.

I det nevnte spørsmålet er det kanskje mer et spørsmål hvor mange kriser de kan lage før Solberg blir lei. Krysser fingra for at den tida er nå.
Krisemøte, sier du? Jeg ville ikke brukt akkurat de ordene... *pen Bergensdialekt*
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
...nesten litt synd også, for det å ha hatt disse klovnene i søppel partiet FrP
i regjering har jo på mange måter kledd fullstendig av de og nesten ført
kameler inn på lista til WWF over truede arter.
Neste ut, Erna!
Sist endret av vindaloo; 20. januar 2020 kl. 14:42.
Det er tydelig at vi har feilvurdert IS. Glem sinte unge menn med voldelig legning og granatkaster - her kommer det en tobarnsmor med briller og velter hele jævla regjeringa på under et døgn!
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er tydelig at vi har feilvurdert IS. Glem sinte unge menn med voldelig legning og granatkaster - her kommer det en tobarnsmor med briller og velter hele jævla regjeringa på under et døgn!
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen hippi, Myoxocephalus, og syns IS bør slepes rundt til det ikke mer igjen av de. Og det spiller ingen rolle hvor Norske de eventuelt er.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er tydelig at vi har feilvurdert IS. Glem sinte unge menn med voldelig legning og granatkaster - her kommer det en tobarnsmor med briller og velter hele jævla regjeringa på under et døgn!
Vis hele sitatet...
Nesten så hun burde fått strafferabatt.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg er ingen hippi, Myoxocephalus, og syns IS bør slepes rundt til det ikke mer igjen av de. Og det spiller ingen rolle hvor Norske de eventuelt er.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke akkurat hippie jeg heller. Ellers så har jeg nå vært her på forumet i 7-8 år. Myoxo er en av de, som jeg har fulgt mest med på. Altså dette kommer av, at vi har noen felles (nerde)interesser.
Etter alle disse årene, så tør jeg nesten å påstå at myoxo heller ikke er noen hippie akkurat. Selv om en bør være veldig forsiktig med, og svare for andre.

Men jeg er også enig i, at IS bør knuses. Men dette gjelder da i hovedsak barn. Om vi nå får disse på rett kjøl igjen. Så har vi nå faktisk fjernet minst 2 fremtidige IS soldater, og det uten vold! Supert, spør du meg!
Også i det hele, så har vi også klart å bli kvitt FrP (særlig Sylvie) på kjøpet også! Rett ut røverdeal mener jeg!
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
..i så fall sier jeg; Hei, hyggelig å hilse på dere
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Er det første gang du kommer over at journalister i tabloid-aviser overdriver språket? Det er meg bekjent ikke noe nytt fenomen og man bør ta alt journalister skriver med en klype salt.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Er det første gang du kommer over at journalister i tabloid-aviser overdriver språket? Det er meg bekjent ikke noe nytt fenomen og man bør ta alt journalister skriver med en klype salt.
Vis hele sitatet...
..nope, og mange av de kan knapt kalles journalister.
Fuckings Clickbait bloggere er mer dekkende.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg er ingen hippi, Myoxocephalus, og syns IS bør slepes rundt til det ikke mer igjen av de. Og det spiller ingen rolle hvor Norske de eventuelt er.
Vis hele sitatet...
Jeg synes at Norge bør ta ansvar for norske barn, med utgangspunkt i barnets beste. Hvis det innebærer at en kriminell forelder følger med på kjøpet, så har vi siviliserte måter å ta oss av slike på som ikke innebærer tortur og drap, som du antyder. Nå, hvis du vil unnskylde meg, så må jeg hente Sol og Måne i barnehagen og sette på en klesvask med batikksaronger. Fred.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
..jeg tror vel egentlig ikke at dere tenker at jeg mente at kidza hennes skulle lide på grunn av dette. Men bare så det er klart så gjør jeg ikke det.
I mine øyne har de ikke noe med IS å gjøre heller.
Jeg kunne vært mer tilbøyelig til å tvangsseparere de (hente barnet, ikke mor) men det er vanskelig å uttalelse om dette når man ikke kjenner alt og heller ikke er noen fagperson.
Hadde dette f.eks. skjedd på Norsk jord kunne hun (mor) ikke ha nektet barnet livsviktig helsehjelp uten at noen hadde grepet inn.
Jeg syns på mange måter det er det hun har gjort når hun krevde å få bli med til Norge.
Sist endret av vindaloo; 20. januar 2020 kl. 16:17.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg kunne vært mer tilbøyelig til å tvangsseparere de (hente barnet, ikke mor) men det er vanskelig å uttalelse om dette når man ikke kjenner alt og heller ikke er noen fagperson.
Vis hele sitatet...
Fagpersoner har vært ganske tydelige på hva de mener om den løsningen.

Jeg syns på mange måter det er det hun har gjort når hun krevde å få bli med til Norge.
Vis hele sitatet...
Det er vel heller ikke hensynet til henne som ligger til grunn for å hjelpe henne hjem sammen med barna.
Fremskrittspartiets linje i denne saken har jo vært helt tussete. Jeg fatter ikke hvordan det er mulig å ta så feil på så mange ulike måter samtidig. Hvor *DUMME* går det an bli?

Se på sakens fakta:
Denne kvinnen dro og vervet seg for IS. Det vitner opplagt om at noe er galt en plass, og en mulig forklaring er selvsagt at hun er en stein hakke rabiat lystmorder som ønsker å drukne verden i blod. For all del, jeg utelukker ikke den muligheten, for det var definitivt plass til slike djevler i IS sine rekker. Men så var det også idioter som lot seg lure. Samt ensomme og sårbare mennesker på søken etter fellesskap som lot seg manipulere. Også var det de som rett og slett ble fraktet dit under tvang. Tilsvarende var det mange ulike ting folk gjorde for IS. Noen skjøt på soldater under skuddveksdlinger. Noen voldtok barn og kokte folk levende i olje. Noen satt hovedsaklig foran en datamaskin og lagde propaganda. Og noen var bare hushjelper, kokker eller sexslaver. Før man skal klandre noen for en handling må man vite hva de har gjort og hvorfor. Å kategorisk ville straffe alle IS-medlemmer på samme måte er opplagt urettferdig, spesielt siden ganske mange av de var der mot sin vilje og ikke bidro på annet vis enn å bli misbrukt.
Vindaloo: Vil du virkelig trekke alle forhenværende IS-medlemmer gjennom gatene, før du vet hva de faktisk har gjort og hvorfor?

Denne IS-dama kan altså ha vært en ideologisk medløper som aldri gjorde noe veldig spennende. Eller hun kan ha vært en rabiat terrorist. Eller noe annet. La oss ta utgangspunkt i worst case. Hva vil man helst? Ha en gal lystmorder internert i en flyktningeleir med tvilsomt sikkerhetsopplegg og under kaotiske forhold i et gjennomkorrupt land uten fungerende etterretning, politi eller statsadministrasjon? Eller i trygg forvaring i et norsk høysikkerhetsfengsel? Hvor er det lettest å rømme fra? Hvor er det lettest å planlegge nye sprell? Hvis Breivik ble landsforvist til en flyktningeleir i midtøsten, ville da folk følt seg mer eller mindre trygge?
Frp vil altså beskytte oss alle ved å sørge for at de menneskene de anser som de største truslene mot landet vårt eksplisitt IKKE befinner seg på en plass hvor de har full kontroll over de. Mener da kanskje Frp også at Trygg Trafikk bør begynne å dele ut svarte ullgensere og mørke camobukser til skolebarna slik at de skal synes godt i mørket? Eller pålegge fergene å ha blyvester tilgjengelig i tilfelle havari? Fase ut glava og annen brannhemmende isolasjon med trespon og avispapir?

Likevel, la oss ignorere kvinnen selv. Hun har altså to barn. Jeg er litt ustø på jussen og sakens detaljer, men enten har barna norsk statsborgerskap, eller så har de rett på det. Uavhengig av hva barnas foreldre har gjort, så er opplagt barna uskyldige i uføret de har havnet i. Dersom de dør, og norske myndigheter kunne gjort noe med det, så har Norge forsømt sine plikter mot sine borgere. Hvis barna *ikke* dør, men vokser opp i en fangeleir for en forbrytelse deres foreldre har begått... Ja, de kommer helt sikkert ikke til å bære nag mot Norge da. Så var det dette med barnekonvensjonen, som Norge er bundet av. Å jo, også har vi alt dette med "til barnets beste" som gjennomsyrer norsk rettstradisjon. La oss kaste det på sjøen og gi religiøse tullinger som vil denge ungene sine fred vann på mølla når de går til krig mot barnevernet. Akkurat hva vi trenger, mindre rettssikkerhet for barn.
Det er ganske opplagt at man rent juridisk ikke hadde noe annet valg enn å hente de barna hjem, og da ble moren med på lasset. Om hun er en terrorist eller ikke er i så måte av underordnet betydning.

Etter veldig mye om og men valgte norske myndigheter å gjøre akkurat det som et bredt sprekter av juridiske forhold og internasjonale traktater og statstradisjoner krever at vi gjør. Det er en rasjonell og fornuftig handling som tillegg til å redde livet til en døende mindreårig norsk borger kan medføre at en farlig kriminell bringes for retten - hvorved hun kan motta sin rettmessige dom. Eller bli frikjent, hvis hun faktisk var uskyldig, selvsagt. Frp hadde tidenes mulighet til å vise handlekraft, men de valgte i steden å forspille muligheten ved å protestere mot noe som opplagt ikke kunne føre frem. De visste de ville tape, men de gjorde det likevel. Og nå ydmyker de seg selv enda mer ved å gå ut av regjering? Good riddance!

AlF3: Jeg har akutt frisørskrekk, jeg liker å krabbe rundt på bakken og se på blomster og biller, jeg er generelt opptatt av miljøvern, og jeg synes voksne mennesker bør få leve sitt liv som de selv vil - også når det innebærer sex utenfor ekteskapet og konsum av droger. Ikke går jeg i kirken, heller. Dessuten mener jeg veldig bestemt at atomkrig er en forferdelig dårlig idé og noe vi som art bør unngå. Antakelig er jeg bare en kassegitar og en blomsterskjorte unna å være "var høy på LSD under hele woodstockfestivalen"-hippie.
Sist endret av Myoxocephalus; 20. januar 2020 kl. 17:05.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Myoxocephalus & *pi Takk for info.
Ingen spydighet eller fordekt mening av noe slag. Bare et godt gammeldags takk.
Det er verre når folk ikke bryr seg i det hele tatt, eller kun om seg selv.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er vel heller ikke hensynet til henne som ligger til grunn for å hjelpe henne hjem sammen med barna.
Vis hele sitatet...
Pluss at man vet jo faktisk ikke akkurat hva hun har gjort. Noe klandreverdig? Antakelig, ja. Men det er et ganske bredt spekter av muligheter, og typisk et slikt saksforhold som krever en runde eller tre gjennom retten for å nøste opp i. Jeg klarer ikke for mitt bare liv å forstå hvorfor noen ikke vil at hun skal komme til Norge og stilles for retten. Kanskje viser det seg at man reddet et uskyldig offer for omstendighetene ut av ei lei knipe - i såfall, yay! Kanskje får man arrestert, dømt og fengslet en farlig terrorist - i så fall, også yay!
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
La oss kaste det på sjøen og gi religiøse tullinger som vil denge ungene sine fred vann på mølla når de går til krig mot barnevernet. Akkurat hva vi trenger, mindre rettssikkerhet for barn.
Vis hele sitatet...
Som artig ekstra twist, så er Frp de mest ihuga forkjemperne for det biologiske prinsipp i alle andre sammenhenger. Kan da ikke skille mor og barn, kan skjønne!

Og nå ydmyker de seg selv enda mer ved å gå ut av regjering?
Vis hele sitatet...
Dessverre fremstår nok ikke dette som en ydmykelse på deres planet, men en tøff og handlekraftig beslutning.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Fremskrittspartiets linje i denne saken har jo vært helt tussete. Jeg fatter ikke hvordan det er mulig å ta så feil på så mange ulike måter samtidig. Hvor *DUMME* går det an bli?


Frp hadde tidenes mulighet til å vise handlekraft, men de valgte i steden å forspille muligheten ved å protestere mot noe som opplagt ikke kunne føre frem. De visste de ville tape, men de gjorde det likevel. Og nå ydmyker de seg selv enda mer ved å gå ut av regjering? Good riddance!
Vis hele sitatet...

Dessverre så tenker jeg at FRP brukte denne saken til å virkelig sette seg i posisjon. Der de satt godt plantet i regjering tapte FRP ansikt i sak etter sak og fikk gjennomslag for veldig lite, til tross for Siv's tafatte forsøk på "bevise" det motsatte i dag.

De viste hvilken vei dette ville gå når de stilte ultimatumet og isolert sett tror jeg dessverre det ikke var en DUM avgjørelse, det var nok uheldigvis for det norske folk et klokt strategisk og svært bevist valg av FRP ledelsen og grasrota i frp.

Nå har frp ekskludert seg selv fra regjeringen og dermed vil de faktisk kunne få mer makt i opposisjon enn de hadde i regjering. For nå kan de stemme som de vil fra sak til sak og kan kjøre hestehandler mot alle andre partier enhver sak. Og trenger ikke vektlegge regjeringssamarbeid. Smart valg for frp dårlig for alle oss andre. Dessverre.
For å svare på det originale spørsmålet ditt: det unormale blir normalt når antall ganger det unormale overgår det normale. Så har du 51 krisemøter og 50 vanlige møter er krisemøter den nye normalen.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Jeg vil absolutt at hun skal stilles for retten. Og mener selvsagt at det også bør foregå i et land som Norge og ikke ved "steining"
Man kan mene hva man vil og en del norske lover å forbud, men om man først skal stilles for retten (eller sone) så er vell Norge ett ganske ryddig land å oppholde seg i.
Et veldig godt eksempel på det syns jeg er rettsprosessen mot barnemorderen ABB. At folk holdt hodet kaldt da å at han ble dømt under ordentlige forhold og også har blitt gitt mulighet til å klage å uttale seg om sonings forhold i etter kant.
Ikke alle land som hadde klart det.
Sist endret av vindaloo; 20. januar 2020 kl. 18:24.
Sitat av meitemark Vis innlegg
For å svare på det originale spørsmålet ditt: det unormale blir normalt når antall ganger det unormale overgår det normale.
Vis hele sitatet...
Mja. Man kan vel se for seg at noe kan falle innenfor normalområdet selv om det ikke er like vanlig som det vanligste utfallet. Det er normalt å ha rødt hår selv om det er flere som har blondt og brunt hår. For å vurdere hva som faktisk skal være unormalt i en gitt situasjon må kan kanskje regne på varians og standardavvik eller noe sånt kjedelig.
Redpilled alfahann
Sitat av *pi Vis innlegg
Som artig ekstra twist, så er Frp de mest ihuga forkjemperne for det biologiske prinsipp i alle andre sammenhenger. Kan da ikke skille mor og barn, kan skjønne!
Vis hele sitatet...
Akkurat det argumentet kan vel greit snus andre veien. Andre partier gir tilsynelatende blanke i det biologiske prinsipp ellers. Enten det er en mor som mister tilknytting til barnet sitt når begrunnelsen er en høyst subjektiv forventning om fremtidig mangel på omsorgsevne fra en nyskolert barnevernsansatt med lite annet enn noen få bachelor fag å støtte seg på. Eller når 20 år gamle journaler fra en psykolog som ikke har møtt personen som blir nektet samvær med datteren sin blir brukt for å rettferdiggjøre samværsnekt 361 dager i året:https://www.tv2.no/a/3935568/

Å ta med seg to små unger til ett av verdens minst trygge og krigsherjet land for så å nekte ungene sine helsehjelp når de blir tilbudt det, i ett forsøk på å redde redde seg selv fra konsekvensene av egne handlinger, er etter mitt skjønn ett veldig mye mer åpenbart eksempel på omsorgssvikt en så godt som alle barnevernssakene som har fått Norge dømt for brudd på menneskerettighetene nylig. Det er å påføre ungene sine en helt enorm psykisk og fysisk belastning med viten og vilje.

Om det ikke hadde vært diplomatiske hindre(var det det?) burde ungene vært skilt fra moren for lenge siden. Med den samme maktbruken barnevernet hyppig benytter seg av i Norge. Den blinde støtten til barnevernet i Norge, der all kritikk blir møtt med ett trekk på skulderen og påstander om at barnevernet stort sett griper inn for sent, stinker av klasseforakt. IS terrorister har ett behov for å se barna sine. Ikke deplorables.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av bennnern Vis innlegg
Å ta med seg to små unger til ett av verdens minst trygge og krigsherjet land for så å nekte ungene sine helsehjelp når de blir tilbudt det, i ett forsøk på å redde redde seg selv fra konsekvensene av egne handlinger, er etter mitt skjønn ett veldig mye mer åpenbart eksempel på omsorgssvikt en så godt som alle barnevernssakene som har fått Norge dømt for brudd på menneskerettighetene nylig. Det er å påføre ungene sine en helt enorm psykisk og fysisk belastning med viten og vilje.
Vis hele sitatet...
Hun tok dem aldri med seg dit, hun reiste dit og fikk barn med to krigere i IS.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Ser at Siv ruller rundt å klør seg i rompa mens hun gleder seg over en meningsløs fremgang på en eller annen gallup. For det er jo det som er det viktigste. Å jobbe for og få gjennomslag for de sakene man har lovet velgerne sine mens man var i regjering derimot...
og enda verre, ikke bare faile big time, men rett å slett jobbe for å gjøre det motsatte (les bompenger).

Skal nyansere det litt:
At FrP er trash er noe de fleste er enig om.
Men Høyre kunne og burde være en nødvendig "motpol" i et demokrati.
De og kanskje spesielt Erna, har ikke akkurat vokst på meg mens de har regjert.
Sist endret av Myoxocephalus; 22. januar 2020 kl. 13:32. Grunn: Public service
Sitat av bennnern Vis innlegg
Akkurat det argumentet kan vel greit snus andre veien. Andre partier gir tilsynelatende blanke i det biologiske prinsipp ellers.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er ikke biologien som gjør folk skeptisk til å skille dette barnet fra mor, men at hun er barnets eneste omsorgsperson i en ekstremt sårbar situasjon. Hadde barnet vokst opp med noen andre, ville ingen argumentert for at hun skulle bli med fordi hun er biologisk mor. Biologisk slektskap er ingen garanti for trygg tilknytning, og biologisk ikke-slektskap er ikke et hinder for trygg tilknytning. Det er hvem barnet faktisk har trygg tilknytning til som er viktig.

For all del, kan godt hende hun bør fratas omsorgen, men da må jo det vurderes. At hun er tilknyttet IS (på måter vi ikke har helt klarhet i) er ikke det viktige i den vurderingen.

Sitat av bennnern Vis innlegg
Den blinde støtten til barnevernet i Norge, der all kritikk blir møtt med ett trekk på skulderen og påstander om at barnevernet stort sett griper inn for sent, stinker av klasseforakt. IS terrorister har ett behov for å se barna sine. Ikke deplorables.
Vis hele sitatet...
Hvor har noen argumentert for hennes rett til å se barnet? Ingen foreldre har rett på barn. Barn har rett på foreldre, (foreldre som utøver foreldreskap, ikke bare foreldre ifølge en DNA-test).

Sitat av bennnern Vis innlegg
Om det ikke hadde vært diplomatiske hindre(var det det?) burde ungene vært skilt fra moren for lenge siden.
Vis hele sitatet...
Interessant hvor sikker du er på denne konklusjonen, kun etter å ha lest i avisene om tildels hemmeligstemplede samtaler. Samtidig synes du barnevernsansatte med "kun bachelor" i faget, som foretar faktiske undersøkelser, har et aaaaltfor svakt grunnlag til å dra de samme konklusjonene. Hvilken eksepsjonell barnefaglig kompetanse har du som gjør deg i stand til å avdekke sånt basert på "skjønn" uten engang å snakke med eller observere samspillet mellom mor og barn? Du burde jo jobbe i barnevernet du, du kunne bare sittet hjemme med kaffekoppen og lest om sakene i vg og avgjort hva som er barnets beste.
Sist endret av *pi; 22. januar 2020 kl. 13:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Ingen foreldre har rett på barn. Barn har rett på foreldre..
Vis hele sitatet...
...enig bra sagt!
Og heldgvis har barn i Norge ifra ganske unge alder rett på å bli hørt og også i stor grad bestemme over ting som gjelder eget liv.
Men da snakker vi ca.12-18 ikke 4-5

..ingen kan forvente att en 5.åring kan ta valg som innebærer å forstå eller vurdere hvem som er best skikket til ta vare på det. Ihvertfall ikke hvem som på sikt vil være det beste alternativet.
Legg så til at alle forhold rundt er "unormale"og at kidden er født inn i og vokst opp i krig...
Sist endret av vindaloo; 22. januar 2020 kl. 14:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
...
..ingen kan forvente att en 5.åring kan ta valg som innebærer å forstå eller vurdere hvem som er best skikket til ta vare på det.
Vis hele sitatet...
Barn langt eldre enn det også er fryktelig lojale, og vil stort sett ta på seg ansvaret selv for åpenbar mishandling. Det er rett og slett en mye tryggere tanke for et barn at det selv er defekt men omsorgspersonene gode, enn å tenke at omsorgspersonene er uskikket. Et barn uten pålitelige omsorgspersoner i naturtilstanden er 100% fortapt. Du vil akseptere en hvilken som helst annen forklaring før du aksepterer det.
Sist endret av *pi; 22. januar 2020 kl. 14:23.
Redpilled alfahann
Sitat av *pi Vis innlegg
Ingen foreldre har rett på barn. Barn har rett på foreldre,
Vis hele sitatet...
Her illustrerer du greit akkurat hvordan kritikk av barnevernet blir avfeid. Denne onelineren er vel enda mer populær enn den jeg nevnte tidligere i tråden.

Jeg argumenterer altså ikke for at foreldrenes interesser skal komme foran barnets interesser. For alt jeg vet burde ett langt større antall barn bli puttet i institusjon. Det er allikevel ikke sånn at foreldres ønske om å ikke få fratatt ungen sin er en interesse som man burde drite fullstendig i. Å bli fratatt noe av det kjæreste man har er unektelig noe som medfører en stor belastning. Om det skjer på et sviktende grunnlag er det en liten tragedie. Hele denne tråden er full av oppfordringer om å lytte til IS kvinnen. Barnevernsrettsaker går for lukkede dører og kritikken blir omtrent bare hørt om den kommer fra strigla advokater i en fjern domstol som peker på noe såpass grunnleggende som menneskerettighetene.

Så skal det sies at du har rett i at ingen har tatt til orde for at IS kvinnens biologi har noen voldsom betydning, så jeg bommet litt i kritikken.
Sitat av *pi Vis innlegg
Interresant hvor sikker du er på denne konklusjonen, kun etter å ha lest i avisene om tildels hemmeligstemplede samtaler.
Vis hele sitatet...
Hæ, kan jeg ikke stole 100% på den journalistiske integriteten til en journalist? Hun har jo sikkert bachelor i faget...

Sitat av *pi Vis innlegg
Du burde jo jobbe i barnevernet du, du kunne bare sittet hjemme med kaffekoppen og lest om sakene i vg og avgjort hva som er barnets beste.
Vis hele sitatet...
Om det ikke er åpenbart for barnevernet at det ikke blir utført god omsorg når en person som er bosatt i verden verdens tryggeste land tar en rekke beslutninger med forutsigbare konsekvenser som ender opp med at personen man har omsorgen for holder på å dø i en krigssone, burde de faktisk ikke bare ansette meg. De burde kjøpe ett lite spist fjell i sør-kina der jeg kan sitte i buddhastilling og fungere som spirituell og åndelig leder for organisasjonen.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Jeg håper det ikke er sånn att folk er i tvil om hva jeg syns om det å få barn "midt i en krigssone", eller hva jeg syns om IS eller annen religiøst motivert krig og terror.

Men jeg tror også att det er tilnærmet umulig for folk i den vestlige/kristne delen av verden å skulle skjønne en slik motivasjon.
Det har selvsagt vært og er en glidende overgang, men de siste 300 årene har vært mer preget av tvil en tro for "vår del"
I dragsuget etter det, har vi gått i gjennom 2 verdenskriger samt 2(3) ismer og bekjenner oss vell i dag til $ $ $ mer en noe annet.

Tror mye av det folk føler på i møte med radikal islam også går på sin egen "gudløshet"
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Tror mye av det folk føler på i møte med radikal islam også går på sin egen "gudløshet"
Vis hele sitatet...
Det folk føler på i møte med radikale islamister er det samme jeg føler på når jeg observerer infantile autister utagere på jobb.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Det folk føler på i møte med radikale islamister er det samme jeg føler på når jeg observerer infantile autister utagere på jobb.
Vis hele sitatet...
..og det er?
"Dette er så udugelig og uintelligent at jeg blir nesten imponert"
Sitat av vindaloo Vis innlegg

Tror mye av det folk føler på i møte med radikal islam også går på sin egen "gudløshet"
Vis hele sitatet...
Et stort flertall av de som har stått for terrorhandlinger for Al-qaida og IS er tidligere kriminelle. De går fra et liv uten å være religiøs til å bli hyperreligiøs i løpet av kort tid. Finner vi ut hva som utløser galskapen så kan det hende at problemet kan reduseres.

Når det gjelder kvinnen og ungene så er Norge forpliktet av egen og internasjonal lov. Erna hadde ikke noe valg og FRP er fortsatt et idiotparti som frir til idioter for å få stemmer.

De fleste fortår at både kvinnen og ungene er et potensielt problem men det er vårt problem og ikke noe vi kan overlate til hverken Syria eller Irak.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
vell ingen imponerer mer en du Skurt.
Særlig med å vite hva alle føler på i møte med veldig religiøse mennesker.
Merk også at jeg sa "tror"

.. og umulig for oss å skjønne i dag.
Vestlige korsfarerer derimot. De hadde noe av den driven du finner blant religiøse krigere i dag.

Vi må med andre ord så langt tilbake i vår egen historie for å finne noe sammenlignbart att det ikke er spesielt mulig å forholde seg til.
Sist endret av vindaloo; 22. januar 2020 kl. 22:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av BAN Vis innlegg
Et stort flertall av de som har stått for terrorhandlinger for Al-qaida og IS er tidligere kriminelle. De går fra et liv uten å være religiøs til å bli hyperreligiøs i løpet av kort tid. Finner vi ut hva som utløser galskapen så kan det hende at problemet kan reduseres.
Vis hele sitatet...
Jeg mistenker at det som utløser galskapen blant islamister i Midtøsten er desperasjon pga. en uheldig kombinasjon av blant annet fattigdom, en lang historie med krig, en voldelig religion med dårlige ledere og en følelse av avmakt i møte med vestens avanserte teknologi. De slåss med kalashnikovs og hjemmelagde bomber mot droner, tanks og Navy Seals.

Det jeg ikke forstår er når muslimer som er født og oppvokst i Vesten velger å reise vekk for å kjempe for IS. Det er vanvittig dumt og utakknemlig. De burde sette pris på at vi velger å slippe dem inn i Vesten i det hele tatt, på tross av århundrer med konflikt mellom Vesten og Midtøsten. Å bære nag for at våre forfedre var fiender gagner ingen. Men hey, det er kanskje lettere sagt enn gjort å glemme århundrer med konflikt om bestefar har fortalt deg skrekkhistorier om krig med vestlige kjøtere under oppveksten.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
vell ingen imponerer mer en du Skurt.
Særlig med å vite hva alle føler på i møte med veldig religiøse mennesker.
Merk også at jeg sa "tror"

.. og umulig for oss å skjønne i dag.
Vestlige korsfarerer derimot. De hadde noe av den driven du finner blant religiøse krigere i dag.

Vi må med andre ord så langt tilbake i vår egen historie for å finne noe sammenlignbart att det ikke er spesielt mulig å forholde seg til.
Vis hele sitatet...
Der understreket du egentlig poenget mitt... vi må tilbake til det 13. århundre for å finne tilstander i Vesten som ligner på det som skjer i Midtøsten idag. Det er imponerende uintelligent.
Sist endret av SkurtNilsen; 22. januar 2020 kl. 23:36.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Det er imponerende uintelligent.
Vis hele sitatet...
det syns jeg også
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Det jeg ikke forstår er når muslimer som er født og oppvokst i Vesten velger å reise vekk for å kjempe for IS. Det er vanvittig dumt og utakknemlig. De burde sette pris på at vi velger å slippe dem inn i Vesten i det hele tatt, på tross av århundrer med konflikt mellom Vesten og Midtøsten. Å bære nag for at våre forfedre var fiender gagner ingen. Men hey, det er kanskje lettere sagt enn gjort å glemme århundrer med konflikt om bestefar har fortalt deg skrekkhistorier om krig med vestlige kjøtere under oppveksten.
Vis hele sitatet...
Er vel mye det samme som skaper nynazister og andre radikale grupper. Tilhørighet, en mening med livet, å føle at man blir sett og verdsatt, at man utgjør en forskjell, samt at man av forskjellige grunner ikke føler seg hjemme i de vanlige "rammene" - eller er misfornøyd med dem. En stor andel mennesker kan overtales til å gjøre det meste hvis det forhøyer deres self worth.
Sist endret av Purgatorio; 22. januar 2020 kl. 23:48. Grunn: Faen ass leif
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
så når jeg sa:
""Tror mye av det folk føler på i møte med radikal islam også går på sin egen "gudløshet""
så mente jeg også at vi kanskje letter kunne ha skjønt hvordan Islamister i dag tenker hvis vi hadde klart å se att vi selv en gang i tiden forholdt oss til religion og gud på samme måte.

I stedet gjør vi dette til en kamp. Hvor vi later som om det er på grunn av Islam at vår egen religion står i fare.
Den religiøsiteten forlot vi selv for mange 100 år siden.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Jeg argumenterer altså ikke for at foreldrenes interesser skal komme foran barnets interesser.
Vis hele sitatet...
Du stilte spørsmål ved hvorfor IS-kvinnen har mer rett til å se barna sine enn andre kvinner av "lavere klasse". Da svarer jeg at ingen har rett til å ha omsorg for barna sine hvis det skader barna. Ikke legen, ikke advokaten, ikke førskolepedagogen og ikke rusmisbrukeren. Heller ikke denne kvinnen.

Det er allikevel ikke sånn at foreldres ønske om å ikke få fratatt ungen sin er en interesse som man burde drite fullstendig i. Å bli fratatt noe av det kjæreste man har er unektelig noe som medfører en stor belastning.
Vis hele sitatet...
Jeg har barn selv, og vet godt at det må være en kjempebelastning. Jeg har også vært barn selv, og vet at å vokse opp med foreldre som ikke evner å gi adekvat omsorg er en mye større belastning, og i tillegg mot et individ som er helt uskyldig i situasjonen. Potensielt med konsekvenser i flere generasjoner. Foreldrenes belastning ved å miste barnet bør være helt underordnet i den avgjørelsen. Mine barn er ikke til for å gjøre meg lykkelig.

Om det skjer på et sviktende grunnlag er det en liten tragedie.
Vis hele sitatet...
Nei, det er en helt enorm tragedie, for alle involverte. Det er mye som tyder på at barnevernet trenger mer kompetanse og bedre retningslinjer, men vi trenger ikke å gå totalt i motsatt grøft og idiotforklare de som jobber der.

Hele denne tråden er full av oppfordringer om å lytte til IS kvinnen.
Vis hele sitatet...
Det er klart man må lytte til de involverte, både før man tar fra dem ungene deres og før kan dømmer dem for forbrytelser. Det synes jeg ikke er så veldig radikalt.

Barnevernsrettsaker går for lukkede dører og kritikken blir omtrent bare hørt om den kommer fra strigla advokater i en fjern domstol som peker på noe såpass grunnleggende som menneskerettighetene.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvem du diskuterer med her, men jeg er i alle fall ikke immun mot kritikk av barnevernet. Jeg er derimot kritisk til veldig lettvinte meninger om enkeltsaker man ikke har innsyn i.

Hæ, kan jeg ikke stole 100% på den journalistiske integriteten til en journalist? Hun har jo sikkert bachelor i faget...
Vis hele sitatet...
Her er jeg litt usikker på hvilket poeng du prøver å drive gjennom.

Om det ikke er åpenbart for barnevernet at det ikke blir utført god omsorg når en person som er bosatt i verden verdens tryggeste land tar en rekke beslutninger med forutsigbare konsekvenser som ender opp med at personen man har omsorgen for holder på å dø i en krigssone (...)
Vis hele sitatet...
Mener du dette om alle andre foreldre som har tatt dårlige valg før barnet er unnfanget, som de etterpå prøver å rette opp i?

Ikke misforstå meg, hvis kvinnen har gjort noe ulovlig så skal hun straffes for det. Det er vel fortjent. Men vi har ikke blandet sammen straff og omsorgsovertakelse siden tyskertøsene, og jeg synes ikke vi skal begynne med det nå. Straffen skal hun få påhrunnlag av hvilke lovbrudd hun har gjort. Omsorgsrett skal hun få på grunnlag av hvilken tilknytning barnet har til henne og hvilken omsorg hun er i stand til å gi fremover. Altså, hva som vil være minst traumatisk og skadelig for barnet. Helt uavhengig av hva hun fortjener.

(Og for the record, jeg har ikke sammenliknet IS-kvinner med tyskertøser, så det er ingen grunn til å kaste seg over den stråmannen).

Sitat av vindaloo Vis innlegg
I stedet gjør vi dette til en kamp. Hvor vi later som om det er på grunn av Islam at vår egen religion står i fare.
Den religiøsiteten forlot vi selv for mange 100 år siden.
Vis hele sitatet...
Med all respekt, IS er forhatt fordi det er en terrororganisasjon, ikke fordi de er muslimer.
Sist endret av *pi; 23. januar 2020 kl. 00:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Er vel mye det samme som skaper nynazister og andre radikale grupper. Tilhørighet, en mening med livet, å føle at man blir sett og verdsatt, at man utgjør en forskjell, samt at man av forskjellige grunner ikke føler seg hjemme i de vanlige "rammene" - eller er misfornøyd med dem. En stor andel mennesker kan overtales til å gjøre det meste hvis det forhøyer deres self worth.
Vis hele sitatet...
Ja du har nok rett i dette. Har du sett I møte med fienden? Der kom det ganske tydelig frem at mange av de nynazistene som lar seg radikalisere har slitt noe enormt med f.eks. jobb, rus, familie eller mobbing. Radikale folk er ofte rett og slett tapere som har havna på siden av samfunnet og søker etter mening med livet også finner de grupper med likesinnede fuckups. Det samme gjelder nok for radikale islamister født og oppvokst i Vesten.
[/i]
Sitat av vindaloo Vis innlegg
så når jeg sa:
""Tror mye av det folk føler på i møte med radikal islam også går på sin egen "gudløshet""
så mente jeg også at vi kanskje letter kunne ha skjønt hvordan Islamister i dag tenker hvis vi hadde klart å se att vi selv en gang i tiden forholdt oss til religion og gud på samme måte.

I stedet gjør vi dette til en kamp. Hvor vi later som om det er på grunn av Islam at vår egen religion står i fare.
Den religiøsiteten forlot vi selv for mange 100 år siden.
Vis hele sitatet...
Aha... mener du at vi bør forsøke å forstå oss på radikale islamister pga. vi selv oppførte oss like dumt for 700 år siden? Og skal vi også tilgi dem ved å gi dem milde straffer? Jeg er usikker på hva du vil frem til egentlig.
Sist endret av SkurtNilsen; 23. januar 2020 kl. 00:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Psykedelisk bakverk
For all del, fin diskusjon i tråden, men har vell sporet litt av, kanskje? Trådtittel i forhold til innhold plager meg unødvendig mye
Sitat av FlyvendeVaffel Vis innlegg
For all del, fin diskusjon i tråden, men har vell sporet litt av, kanskje? Trådtittel i forhold til innhold plager meg unødvendig mye
Vis hele sitatet...
Burde endte tittelen da isåfall, trådstarter selv har vært med på avsporingen fra starten, og har ikke virket interessert i å diskutere innspillene som kom på trådtittelen.
Sitat av FlyvendeVaffel Vis innlegg
For all del, fin diskusjon i tråden, men har vell sporet litt av, kanskje? Trådtittel i forhold til innhold plager meg unødvendig mye
Vis hele sitatet...
Man kan vel også se på hvor ofte slike tråder skal spore av før det blir normalen.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Aha... mener du at vi bør forsøke å forstå oss på radikale islamister pga. vi selv oppførte oss like dumt for 700 år side
Vis hele sitatet...
Vist man skal klare å forstå hva man er, må man klare å se hva man har vært.
De samme gjelder vist vi skal klare å forstå de rundt hos.

Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Jeg er usikker på hva du vil frem til egentlig.
Vis hele sitatet...
Tror det henger sammen med at du leter etter noe i det jeg sier som ikke er der.
f.eks.:
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Og skal vi også tilgi dem ved å gi dem milde straffer?
Vis hele sitatet...
Det er formet som et spørsmål, så da svarer jeg på det som ett:
Vist vi skal dømme noen, moren i denne saken, (som pressen har gitt den fengende tittelen IS kvinnen) så bør det skje etter Norsk standard på med tanke på krav til etterforskning og straff.
Aight da henger jeg med. Jeg er enig i at IS fruen har krav på en rettferdig rettsak etter norsk standard når det gjelder etterforskningen, men mtp. at norsk standard for straff er å gi kvinner mildere straff enn menn så håper jeg de gjør et unntak for denne kvinnen og burer henne inne på livstid. Med mindre det viser seg at hun ble kidnappet av IS, men såvidt jeg vet så reiste hun ned dit av egen vilje.
Sitat av SkurtNilsen Vis innlegg
Aight da henger jeg med. Jeg er enig i at IS fruen har krav på en rettferdig rettsak etter norsk standard når det gjelder etterforskningen, men mtp. at norsk standard for straff er å gi kvinner mildere straff enn menn så håper jeg de gjør et unntak for denne kvinnen og burer henne inne på livstid. Med mindre det viser seg at hun ble kidnappet av IS, men såvidt jeg vet så reiste hun ned dit av egen vilje.
Vis hele sitatet...
Livstid? Uansett hva hun har gjort? Strafferammen for å slutte seg til terrororganisasjon er vel 6 år tror jeg. Noe som ikke engang var ulovlig da hun gjorde det, så vidt jeg forstår. Men her skal vi gjøre et unntak tenker du, fordi hun er kvinne og kvinner ellers blir straffet for mildt, så da skal hun gjøre opp for det ved å få livstid? Og det kaller du en rettferdig rettsak etter norsk standard? Dette var spesielt.
Sist endret av *pi; 23. januar 2020 kl. 05:52.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Burde endte tittelen da isåfall, trådstarter selv har vært med på avsporingen fra starten, og har ikke virket interessert i å diskutere innspillene som kom på trådtittelen.
Vis hele sitatet...
..tråd tittel var ett forsøk på å gi en ca. pekepinn på retting, men samtidig diffus nok til at det kunne bli spennende.

Var også litt heldig eller uheldig alt etter som man ser det, med timingen, da tråden ble postet ca.2 timer før Siv tok med seg hatten..
Sitat av *pi Vis innlegg
Livstid? Uansett hva hun har gjort? Strafferammen for å slutte seg til terrororganisasjon er vel 6 år tror jeg. Noe som ikke engang var ulovlig da hun gjorde det, så vidt jeg forstår. Men her skal vi gjøre et unntak tenker du, fordi hun er kvinne og kvinner ellers blir straffet for mildt, så da skal hun gjøre opp for det ved å få livstid? Og det kaller du en rettferdig rettsak etter norsk standard? Dette var spesielt.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde ingen anelse om at strafferammen for å slutte seg til terrorgrupper bare var uslige 6 år. Tok det for gitt at 21 år med forvaring var strengeste straff for forræderi av et slikt kaliber. Og ja, jeg ønsker at det blir gjort et eksempel av henne, med mindre det viser seg at kvinnen er blitt kidnappet eller hjernevasket. IS er en gjeng med barbarer som setter hoder på staker, voldtar småbarn og brenner folk levende, bare for å nevne noe. Og mange av kvinnene i IS har også vært svært delaktige i faenskapen i følge de ofrene som har overlevd.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Tror de fleste som bor Norge setter pris på at det finnes en forutsigbarhet i både straff og krav til hvordan og hvorfor noen dømmes.
Det ligger en rettferdighet der som vi ikke bør glemme eller ta for gitt.

Vist skal begynne å vingle på det "for å statuere eksempler" er vi ute å kjøre.