Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1128
The world is my enem
Er dette riktig? Jeg gikk igjennom fastlege listen for en liten uke siden da samboer fortalte meg om dette og synes det hørtes helt sprøtt ut til å være sant.. Etter å ha gått igjennom side etter side med fastleger i Bergen ble jeg overbevist, jeg kunne ikke finne en eneste lege med ikke hadde fullt opp med pasienter.

Hva tenker andre om dette? Jeg tenker at dette er bevis på at fastlege ordning ikke virker og heller aldri har vært særlig noe gunstig ordning...
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Velkommen til utkant norge
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av NeverAgain Vis innlegg
Er dette riktig? Jeg gikk igjennom fastlege listen for en liten uke siden da samboer fortalte meg om dette og synes det hørtes helt sprøtt ut til å være sant.. Etter å ha gått igjennom side etter side med fastleger i Bergen ble jeg overbevist, jeg kunne ikke finne en eneste lege med ikke hadde fullt opp med pasienter.

Hva tenker andre om dette? Jeg tenker at dette er bevis på at fastlege ordning ikke virker og heller aldri har vært særlig noe gunstig ordning...
Vis hele sitatet...

Eventuelt at ordningen har blitt så nedlesset med merarbeid at "arbeidsnarkomani" er et absolutt krav etter hvert. Ikke rart folk ikke gidder, når de kan praktisere privat (eller i hvert fall ikke som fastlege) i stedet...
Sist endret av robhol; 16. januar 2020 kl. 22:00.
Sitat av NeverAgain Vis innlegg
Er dette riktig? Jeg gikk igjennom fastlege listen for en liten uke siden da samboer fortalte meg om dette og synes det hørtes helt sprøtt ut til å være sant.. Etter å ha gått igjennom side etter side med fastleger i Bergen ble jeg overbevist, jeg kunne ikke finne en eneste lege med ikke hadde fullt opp med pasienter.

Hva tenker andre om dette? Jeg tenker at dette er bevis på at fastlege ordning ikke virker og heller aldri har vært særlig noe gunstig ordning...
Vis hele sitatet...
Du legger jo ikke noe i grunn for slutningen om at fastlegeordningen aldri har vært en gunstig ordning, slik jeg ser det er det svært hensiktsmessig at vi har spesialister som siler og sender pasienter videre til riktig del av spesialisthelsetjenesten, eller behandler selv.
Av 236 fastleger i Bergen finner jeg en med 3 ledige plasser.

Det jeg har sagt siden jeg mistet nært familiemedlem til alvorlig sykdom for få år siden. Det foregår en snikprivatisering av helsenorge. Dette er å tvinge folk til private klinikker…

Jeg flyttet i fjor til en nesten like stor by og hadde flaks...
Det er jo helt hinsides! Bergen at it's best.

Da vil det vel nesten lønne seg å nesten bruke privat klinikker, med tanke på at du må stå lenge på venteliste uansett. Kan være lurt hvis det er en akutt sårbar periode du føler
Sitat av Dough Vis innlegg
Av 236 fastleger i Bergen finner jeg en med 3 ledige plasser.

Det jeg har sagt siden jeg mistet nært familiemedlem til alvorlig sykdom for få år siden. Det foregår en snikprivatisering av helsenorge. Dette er å tvinge folk til private klinikker…

Jeg flyttet i fjor til en nesten like stor by og hadde flaks...
Vis hele sitatet...
At det er få fastleger har ikke noe med privatisering å gjøre, men arbeidsbetingelsene deres.

Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Det er jo helt hinsides! Bergen at it's best.

Da vil det vel nesten lønne seg å nesten bruke privat klinikker, med tanke på at du må stå lenge på venteliste uansett. Kan være lurt hvis det er en akutt sårbar periode du føler
Vis hele sitatet...
Hvor akutt det er påvirker plassen din i ventelisten.
Sitat av Skepty Vis innlegg
At det er få fastleger har ikke noe med privatisering å gjøre, men arbeidsbetingelsene deres.
.
Vis hele sitatet...

Det spørs jo helt hvordan du selv velger å se på det.

Når vi har en regjering som systematisk bygger ned offentlige helsetjenester inkludert vilkårene/arbeidsbetingelene for fastlegene så foregår det imho en gradvis privatisering.

Det er jo akkurat det samme på sykehusene. Legene flykter derfra også pga arbeidsbetingelser.

De siste ganger jeg har blitt henvist til spesialisthelsetjeneste har det vært til private klinikker.

Er bare å åpne gluggene. Se hvor vanlig det begynner å bli med privat helseforsikring, private klinikker. Vi er på stø kurs mot usa-tilstander.

Sitat av Skepty Vis innlegg
Hvor akutt det er påvirker plassen din i ventelisten.
Vis hele sitatet...
Nei, det kan dog påvirke din mulighet for å komme inn til lovpålagt akutt behandling utenom fastlegeordningen.

Venteliste for fastlege har ingen rangering etter akutte behov.
Sist endret av Dough; 16. januar 2020 kl. 23:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Får ta en tur på volvat eller aleris til du får ordna fastlege. Suger, men sånn er det for tiden.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det spørs jo helt hvordan du selv velger å se på det.

Når vi har en regjering som systematisk bygger ned offentlige helsetjenester inkludert vilkårene/arbeidsbetingelene for fastlegene så foregår det imho en gradvis privatisering.

Det er jo akkurat det samme på sykehusene. Legene flykter derfra også pga arbeidsbetingelser.

De siste ganger jeg har blitt henvist til spesialisthelsetjeneste har det vært til private klinikker.

Er bare å åpne gluggene. Se hvor vanlig det begynner å bli med privat helseforsikring, private klinikker. Vi er på stø kurs mot usa-tilstander.



Nei, det kan dog påvirke din mulighet for å komme inn til lovpålagt akutt behandling utenom fastlegeordningen.

Venteliste for fastlege har ingen rangering etter akutte behov.
Vis hele sitatet...
Hva legger du i at de systematisk bygger ned offentlig helsevesen? Økningen i tilskudd til helse er ikke nevnverdig forskjellig fra tidligere regjeringer, og det er styrene i RHFene som hovedsaklig er ansvarlige for at fastlegene har fått merarbeid, ikke politikerne. Det er forøvrig ingen leger som flykter fra sykehusene, noen få går over til privat sektor, på lik linje med andre bransjer som juss eller IT.

Når du skrev akutt tok jeg som en selvfølge at du snakket om sykehusbehandling, om du kan dra til fastlegen med det er det ikke akutt.
Hvis du ikke bor for langt fra kommunegrensen og/eller har bil, så kan du fint ha fastlege i en annen kommune enn du bor i. Vet ikke om det er bedre i de omkringliggende kommunene, da. Men i Bergen har det vært ganske håpløst en stund.
The world is my enem
Trådstarter
Jeg trenger ikke noe akutt legehjelp. Synes bare det er en dårlig ordning som bare blir verre og verre.

USA lignende tilstander kan jeg godt støtte oppunder, ikke bare når det gjelder helsevesen, Vi ser opp til og følger et land hvor det er mer urettferdighet en mange andre land med mye dårligere økonomi. USA er bygget opp av og for Eliten, det samme skjer sakte men sikkert her i Norge også. Trist med tanke på at vi en gang var et land med medmenneskelighet og respekt for hverandre. Dette er det altså slutt på.....
Nå tok jeg ut av nysgjerrighet å sjekka i Trondheim, der jeg akkurat flytta til. De eneste med ledige plasser her er ganske langt utfor byen, noe som fort blir tungvindt for en student uten bil. Alle de ledige har også dårlige tilbakemeldinger, men hvor mye det har å si vet jeg ikke. Synd at det skal være så lite ledig.