Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  114 14052
Heisann.

Jeg har vært en klassisk liberal i årevis og ved sist presidentvalg i USA oppdaget jeg Ron Paul.

Dette forandret egentlig hele verdens synet mitt, slik jeg tror det gjorde for flere andre.

Siden den gang har jeg fordypet meg i østerisk økonomi, liberalisme og frihetsbevegelsen generelt.

De fleste kompisene mine er også fullblods Ron Paul tilhengere og sammen tenkte vi på muligheten til å dra igang et klassisk liberalt parti i Norge som står for de samme verdiene Ron Paul forfekter.

Det ville altså vært et parti som kjempet for :
- maksimal individuell frihet, både økonomisk og personlig.
- en ikke-intervensjonistisk utenrikspolitikk
- ende monopolet til sentralbanken over valutaen i landet

Vi ville kjempet for å redusere statens rolle til å bare beskytte individers rettigheter. I praksis vil det si at staten skulle drifte et nasjonalt forsvar, politi og rettsvesen.

Spørsmålet mitt til dere er hvor mange av dere ville vært villige til å støtte et slikt parti?

Man trenger visstnok tusenvis av underskrifter bare for å starte et parti i Norge, så før vi går videre i prosessen må vi kjenne litt på temperaturen.
Hvorfor blir du ikke bare med i http://stemdlf.no/ ?
Jeg personlig ville ikke gått med på den utenrikspolitikken der.
Jeg er av den oppfatning at noen land trenger en viss inngripen for å få orden på ting.
To kjappe eksempler er hvordan man kvittet seg med Saddam og Gadaffi slik at massemord på sivile ble unngått.
Jeg tror ikke man hadde klart å velte de regimene uten ekstern inngripen.
Ron Paul for president! Uten tvil, men amerikanerne er nok så dumme at han aldri blir valgt. De vil kommentere programmet hans med kommentarer som "sosialistisk, kommunistisk, hippie, atheists will burn in hell" etc.

Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Jeg personlig ville ikke gått med på den utenrikspolitikken der.
Jeg er av den oppfatning at noen land trenger en viss inngripen for å få orden på ting.
To kjappe eksempler er hvordan man kvittet seg med Saddam og Gadaffi slik at massemord på sivile ble unngått.
Jeg tror ikke man hadde klart å velte de regimene uten ekstern inngripen.
Vis hele sitatet...
Vi har FN. USA skal ikke stå alene om å gripe inn i pregede land, resultatet av den slags oppførsel har vi sett nok av syns jeg...med massive økonomiske interesser b.l.a. (tror ærlig talt ikke det å liberere folket i landende de invaderte var noe annet enn et skalkeskjul) Og.. blir litt for dumt å gå til krig mot Afghanistan på grunn av "osama bin laden" som de fant 10 år senere i Pakistan.
Sist endret av Doc. Lester; 15. november 2011 kl. 16:52.
Liker Ron Paul, men har mine tvil om at den ville fungert i Norge. Han er en meget reflektert mann, og har stort potensiale til å få USA på rett vei, men det blir en alt for ekstrem politikk for Norge.

Ron Paul er for privatisering av både utdannelse og helsesystemet. Dette er systemer som fungerer forferdelig dårlig i USA, men som vi har "gode" løsninger på i Norge. Jeg kan til dels være for et delvis privatisert marked innfor disse sektorene, men for å opprettholde den høye levestandarden vår, samt tryggheten vi har her til lands så er vi avhengig av at staten tar vare på dem som trenger det uansett hvor mye penger de måtte ha på konto.

Hans ståsted på personlig frihet støtter jeg derimot fullt ut. Jeg trenger ikke staten til å passe på meg og i verste fall straffe meg for hva jeg eventuelt velger å putte i min egen kropp.

Alt i alt tror jeg det vil være lurt å velge ut visse elementer fra hans politikk å tilpasse det vårt lands politiske bilde før du/dere velger å starte et nytt parti.

Uansett lykke til.
Vil du virkelig stå for de samme verdiene som Ron Paul?
Ved å nekte personer skadet i ulykker hjelp fordi de ikke har helseforsikring.
Om en naturkatastrofe skjer er det personenes egen skyld. (Slik som under orkanen Katrina der Ron Paul uttalte at det var folkenes egen skyld siden de valgte å bosette seg nær kysten)

En person som er i mot enhver form for statlig inngripen, men likevel er hans distrikt et av områdene som mottar mest støtte fra staten årlig?

Sitat av Doc. Lester Vis innlegg
Ron Paul for president! Uten tvil, men amerikanerne er nok så dumme at han aldri blir valgt. De vil kommentere programmet hans med kommentarer som "sosialistisk, kommunistisk, hippie, atheists will burn in hell" etc.



Vi har FN. USA skal ikke stå alene om å gripe inn i pregede land, resultatet av den slags oppførsel har vi sett nok av syns jeg...med massive økonomiske interesser b.l.a.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at Ron Paul tror jorden er 6000år gammel og til tross for at han er utdannet lege så tror han ikke på evolusjonsteorien?
Sist endret av Unsub; 15. november 2011 kl. 16:52.
Jeg har vært Ron Paul tilhenger i nesten ett år, han er den perfekte president kandidat, det ENESTE som er negativt med han er at han vil gjøre abort ulovlig.
Wow, der mistet jeg mye respekt for mannen. At det i 2011 er mulig å være kreasjonist er i mine øyne helt ufattelig.
Sist endret av skytouch; 15. november 2011 kl. 16:55.
Sitat av skytouch Vis innlegg
Hans ståsted på personlig frihet støtter jeg derimot fullt ut. Jeg trenger ikke staten til å passe på meg og i verste fall straffe meg for hva jeg eventuelt velger å putte i min egen kropp.

Alt i alt tror jeg det vil være lurt å velge ut visse elementer fra hans politikk å tilpasse det vårt lands politiske bilde før du/dere velger å starte et nytt parti.

Uansett lykke til.
Vis hele sitatet...
Ron Paul er ikke for legalisering, hans hovedfokus er at minimal føderal inngripen. Hans tolkning av grunnloven er at statene selv skal få bestemme hvordan lovene skal være i de enkelte statene uten at den føderale regjeringen skal kunne overstyre dette.
Det er jeg helt enig i doc. Det er viktig at det er en allianse som FN som griper inn og ikke US alene.
At det fortsatt må gripes inn noen steder står jeg fortsatt for. Det er fortsatt en god grunn for at FN sitt sikkerhetsråd deler ut mandater slik at man kan gripe inn.
Så du vil ha oss ut av FN ts?
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Jeg har vært Ron Paul tilhenger i nesten ett år, han er den perfekte president kandidat, det ENESTE som er negativt med han er at han vil gjøre abort ulovlig.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke korrekt, Ron Paul har selv uttalt at selv om han er prinsippielt i mot abort ville han la det være opp til de enkelte statene å bestemme.

(Til tross for dette stemte han for en føderal lov mot abort)
Sist endret av Unsub; 15. november 2011 kl. 16:56.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Du er klar over at Ron Paul tror jorden er 6000år gammel og til tross for at han er utdannet lege så tror han ikke på evolusjonsteorien?
Vis hele sitatet...
Taktisk for valgkampanjen (håper jeg). En person som er såpass logisk på alle andre områder kan ikke faktisk tro på det. Men hva han sier for å sanke stemmer..er en annen sak
Sitat av Doc. Lester Vis innlegg
Taktisk for valgkampanjen (håper jeg). En person som er såpass logisk på alle andre områder kan ikke faktisk tro på det. Men hva han sier for å sanke stemmer..er en annen sak
Vis hele sitatet...
Dette er noe han har stått ved i utallige år.

Og håper du virkelig at din foretrukne presidentkandidat er så kynisk at han lyver for å sanke stemmer?
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Ron Paul er et tveegget sverd.
På den ene siden er jeg enig i mye av det han sier, spesielt mtp personlig frihet og den amerikanske utenrikspolitikken hans (den må jo tilogmed venstre siden i norge være enig i)
På den andre siden er han jo en ravende gal kristen ekstremist.
Trådstarter
Sykt mye respons. gøy =)

Debater så mye dere vil (jeg melder meg ut da jeg har debatert alle punkter opp og ned i mente en million ganger før)

At Ron Paul mener jorden er noen tusen år gammelt er irrelevant fordi han ikke vil presse hans tro på andre mennesker. Det er det viktige her.

Det vi trenger for å dra et slikt prosjekt av bakken er en headcount på hvor mange som ville sakt seg villige til å signere en charter.

For å klargjøre. Partiet ville aldri tatt noe religiøst standpunkt da dette er et område for individet.

Jeg er selv Ateist, men frihet innebærer friheten til å tro på røverhistorier =)
Når du nevner de punktene du gjør i førstepost og vi gir respons kan du vel bli med å debattere litt?: )
Sitat av Unsub Vis innlegg
Dette er noe han har stått ved i utallige år.

Og håper du virkelig at din foretrukne presidentkandidat er så kynisk at han lyver for å sanke stemmer?
Vis hele sitatet...
Vel, ja.
Som Schwarzenegger sa; du er enten barracudaen eller den lille fisken som blir spist.
I valgperioden drives det svertekampanjer i fleng (som i grunn er en styggere måte å slå ut motstanderen på) så om han lurer på seg stemmer fra fanatisk kristne er bare helt magisk spør du meg
Sist endret av Doc. Lester; 15. november 2011 kl. 17:06.
Trådstarter
Grunnen til at ingen av oss vil ha noe med objektivlistene i DLF å gjøre er at de har et utenrikspolitisk syn ingen av oss kan stå inne for.

På mange omårder er de værre en selv de værste neocons fra Bush tiden. Hele partiledelsen hater Ron Paul with a passion fordi han er for fred og handel fremfor krig og ødeleggelse.

Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Når du nevner de punktene du gjør i førstepost og vi gir respons kan du vel bli med å debattere litt?: )
Vis hele sitatet...
Ok kanskje imorgen.

Har hatt en relativt heftig kveld på et annet forum og føler meg litt utladet:P

Skal lade batteriene nå. Studerer i Australia, så det er langt på natten her.

forøvrig alle interesserte sjekk ut Nordmenn for Ron Paul på facebook.

http://www.facebook.com/pages/Nordme...49946115094854
Trådstarter
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Jeg har vært Ron Paul tilhenger i nesten ett år, han er den perfekte president kandidat, det ENESTE som er negativt med han er at han vil gjøre abort ulovlig.
Vis hele sitatet...
Når fyren har vært en OBGYN i 30 år og levert mer enn 4000 babier forstår du at han har et litt annet syn på abort enn de fleste.

Har sett intervjuer med han der han forteller fryktelige historier om babier som ble abortert i sene deler av graviditeten og lagt i bøtter for å dø når han var en ung lege.

Slike opplevelser vil selvfølgelig gi deg et litt annet syn på abort.

Målet hans er ikke å gjøre abort ulovlig per ce, men å fjerne den føderale staten fra abortspørsmålet og gi makten tilbake til delstatene.

Fan klarer ikke holde meg vettu :P

God natt.
Sist endret av erikv; 15. november 2011 kl. 17:13.
Sitat av Doc. Lester Vis innlegg
Vel, ja.
Som Schwarzenegger sa; du er enten barracudaen eller den lille fisken som blir spist.
I valgperioden drives det svertekampanjer i fleng (som i grunn er en styggere måte å slå ut motstanderen på) så om han lurer på seg stemmer fra fanatisk kristne er bare helt magisk spør du meg
Vis hele sitatet...
Ron Paul er da ikke noe bedre enn sine motstandere til å lage svertekampanjer? http://www.youtube.com/watch?v=CtDBp1OrCwI En svertekampanje laget av Ron Paul sin kampanje.
Måten du fremmer Ron Paul på får det til å se ut som om han er hevet over de andre, noe som ikke er tilfelle.

Når det kommer til ditt ønske om å villede velgere er det så absurd at jeg ikke ser noe poeng med å svare.


Sitat av erikv Vis innlegg
Målet hans er ikke å gjøre abort ulovlig per ce, men å fjerne den føderale staten fra abortspørsmålet og gi makten tilbake til delstatene.
God natt.
Vis hele sitatet...
Likevel stemte han for en føderal lov mot abort.
Endel aspekter av hva Ron Paul står for, representeres til en god grad i Norgespartiet/Norges Grunnlovsparti. Sjekk dem ut på fb. http://norgespartiet.no/
Sitat av erikv Vis innlegg
Grunnen til at ingen av oss vil ha noe med objektivlistene i DLF å gjøre er at de har et utenrikspolitisk syn ingen av oss kan stå inne for.
Vis hele sitatet...
At partiet er basert på objektivismen er jo en annen grunn til å holde seg unna.
Trådstarter
god morgen.

Poenget med å starte noe nytt må være at man slipper kompromiss på noen områder.

Selvfølgelig kunne vi bare tatt over en bys unge-"whatever parti", men å kjempe mot en ledelse/medlemmer som ikke har de samme grunnverdiene som oss virker kjedelig.

Men er det mange folk her som er interessert i frihet?

Sitat av Ingens gate Vis innlegg
At partiet er basert på objektivismen er jo en annen grunn til å holde seg unna.
Vis hele sitatet...
objektivisme er jo bare klassisk liberalisme på de fleste områder.

ingenting galt med det, men objektivisters kritikk av Irak o.l har vært at vi ikke har drept nok muslimer - imotsetning til Ron Paul som er at vi aldri burde dratt til å begynne med.

frihet & fred = win.

war is the health of the state.

DLF har ikke noe forrakt for staten. Det gjør meg skeptisk. Som liberalist har jeg en ekstrem skepsis til all stat. Det er alltid et onde. Nødvendig eller ikke.

Krig er det værste overgrepet stater kan drive med, og stater vokser alltid ekstremt under krig / krise situasjoner. Det ser ikke ut som DLF er redd for dette.
Sist endret av erikv; 16. november 2011 kl. 06:50.
Sitat av erikv Vis innlegg
Når fyren har vært en OBGYN i 30 år og levert mer enn 4000 babier forstår du at han har et litt annet syn på abort enn de fleste.

Har sett intervjuer med han der han forteller fryktelige historier om babier som ble abortert i sene deler av graviditeten og lagt i bøtter for å dø når han var en ung lege.

Slike opplevelser vil selvfølgelig gi deg et litt annet syn på abort.

Målet hans er ikke å gjøre abort ulovlig per ce, men å fjerne den føderale staten fra abortspørsmålet og gi makten tilbake til delstatene.

Fan klarer ikke holde meg vettu :P

God natt.
Vis hele sitatet...
Ah ok, viste ikke det, takk for infoen! Ga meg mer respekt for Ron Paul.

Sitat av psilonaut Vis innlegg
Endel aspekter av hva Ron Paul står for, representeres til en god grad i Norgespartiet/Norges Grunnlovsparti. Sjekk dem ut på fb. http://norgespartiet.no/
Vis hele sitatet...
Det som er, er at et slikt parti vil aldri få nok stemmer til å ha noe å si for noen.. Det er bare masse jobb for de som driver partier, men det viser jo at noen vil ta et magedrag for å brøle litt fornuft inn i drittpolitikken vi har nå.
Arrester meg om jeg nå roter, men om jeg minnes rett er ikke Ron Paul nødvendigvis for legalisering av noe som helst, hans begreper med tanke på personlig frihet handler først og fremst om statlig regulering.
Det er stor prinsipiell forskjell på å legalisere narkotika og å avvikle "tvungen" pensjonssparing. Ron Pauls definisjon av personlig frihet handler i stor grad om at statens oppgaver kun skal være de oppgaver som ikke kan utføres av private. Som det nevnes over gjelder dette da forsvaret, politi og til dels infrastruktur. Sammen med, og inspirert av, den østeriske skolen ville dette i sin mest ekstreme form ha følgende konsekvenser i Norge:
- Skattene vil bli betydelig lavere. Forsvar, politi og infrastruktur utgjør i 2012 (hvis jeg klarer å lese dokumentene for statsbudsjettet nogenlunde riktig) omlag 150 milliarder kroner - som er omtrent en tiendel av det totale budsjettet.
- Du må betale for/forsikre deg mot alt. Legebesøk vil bli dyrere, medisiner vil bli dyrere, du må betale for at barna dine går på skolen, du må spare opp din egen pensjon.
- Oljefondet vil avvikles, så alle vil få en hyggelig engangsutbetaling.
- De fleste lover vil fjernes, med unntak av bl.a. straffeloven. De gjenstående vil revideres med stor vekt på tilpassning til grunnloven.
- Arbeidsmiljøloven vil fjernes sammen med dine rettigheter som arbeidstager. Arbeidsforhold vil reguleres av avtaler mellom deg og arbeidsgiver.
- Statlig styring av sentralbanken vil avvikles. Valutaen vil knyttes opp mot gullstandard.
- Reklamasjonsretten ved kjøp av varer vil forsvinne.

Jevnt over vil man ende i en situasjon der man er sin egen herre, men også sin egen lykkes smed. Ron Pauls samfunn inneholder få sikkerhetsnett, du har selv ansvar for å sørge for de forsikringer du mener du trenger og det er opp til private aktører å tilby disse.
Sitat av erikv Vis innlegg
frihet & fred = win.
Vis hele sitatet...
Sålenge du er en av de heldige er dette et ideelt samfunn, klasseskillene vil derimot øke og gjøre forholdene for de uheldige enda verre.

Hva med personer født med handikapp? En del av vårt system er der for å beskytte de svakeste i samfunnet som ikke er i stand til å gjøre dette selv. Basisen i Ron Paul sin politikk er å fjerne alle sikkerhetsnett for vanskeligstilte.
Syntes han virker (virker!) skremmende fornuftig til tider, selv om det nok bare er i sammenligning med motstanderne.
De samme gælne republikaner-verdiene ligger i bunnen hos Ron Paul akkurat som hos de andre.
Han driter seg ikke ut ved å påstå at vaksiner gjør deg autistisk, foreslår ikke latterlige ting som strømgjerder til å zappe ulovlige invandrere. Det er lett å virke smart og fornuftig når alle motkandidatene driter seg ut en etter en, glemmer ting eller er generelt en gjeng uinformerte hyklere. Shit, selv Mitt Romney begynner å se bra ut.
Sist endret av Bothrops; 16. november 2011 kl. 09:27.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Syntes han virker (virker!) skremmende fornuftig til tider, selv om det nok bare er i sammenligning med motstanderne.
De samme gælne republikaner-verdiene ligger i bunnen hos Ron Paul akkurat som hos de andre.
Han driter seg ikke ut ved å påstå at vaksiner gjør deg autistisk, foreslår ikke latterlige ting som strømgjerder til å zappe ulovlige invandrere. Det er lett å virke smart og fornuftig når alle motkandidatene driter seg ut en etter en, glemmer ting eller er generelt en gjeng uinformerte hyklere. Shit, selv Mitt Romney begynner å se bra ut.
Vis hele sitatet...
Alle er da litt vel grovt, det finnes flere kandidater utover de som blir fremmet i norsk sensasjonsmedia for idiotiske uttalelser.

http://2012.republican-candidates.org/
Sitat av Unsub Vis innlegg
Sålenge du er en av de heldige er dette et ideelt samfunn, klasseskillene vil derimot øke og gjøre forholdene for de uheldige enda verre.

Hva med personer født med handikapp? En del av vårt system er der for å beskytte de svakeste i samfunnet som ikke er i stand til å gjøre dette selv. Basisen i Ron Paul sin politikk er å fjerne alle sikkerhetsnett for vanskeligstilte.
Vis hele sitatet...
Tull.

Selv de uten forsikring i USA i dag får hjelp av helsevesenet ved nød. Det er ikke slik at de bare lar de ligge ved inngangen for å dø (som det gjerne kan fremstilles som i medier som VG, Dagbla´ osv). De har legevakten på lik linje som vi har i Norge.

Ron Paul har flere ganger sagt at han IKKE vil fjerne det nåværende helsevesenet i USA men han vil gi unge (og personer som ikke nærmer seg pensjonsalder enda) en mulighet til å "opt out" av det nåværende systemet og heller ha mulighet til å selv bestemme hvor de vil plassere pengene sine. På sikt så håper han at samfunnet kan bevege seg mot et samfunn der vi ikke trenger staten til å passe på oss og at heller familie, venner, lokalsamfunn o.l er tryggheten. Men han forstår at den nåværende løsningen er så inngrodd i folk at det trengs tid og endringer må gjøres på sikt.

Han vil heller starte i den andre enden og trekke alle soldater hjem og legge ned de 500tusen (overdrivelse) basene USA har rundt i verden. Gjør man dette så trengs det ikke å gjøre noe med den nåværende helsetjenesten.

Det er en sannhet at USA ikke kan subsidiere tyskland (og mange andre) slik at de kan betale sine pensjoner OG være i 2-3 kriger samtidig.

Det er en sannhet av at alt staten skal regulere eller styre - blir dyrere. Hvis man overlater oppgaver som pensjon, helsevesen, infrastruktur o.l så vil det blir billigere - ikke dyrere og tjenestene blir somregel bedre. Hvordan skal en byrokrat på stortinget automatisk vite mer enn en person som jobber innenfor det aktuelle feltet?

Privatisme skaper konkurranse. Konkurranse skaper lavere priser og bedre løsninger. Statlig regulering ødelegger for konkurranse, skaper høyere priser, lengre behandlig og dårligere løsninger.

Rick Perry: Tortur er helt OK, helt greit å angripe Iran (og gjerne flere), ingen interesse av å undersøke FED og heller ingen reel forståelse for hvorfor USA er i det økonomiske uføre de er i.

Mitt Romney: Hvem vet egentlig hva han mener? Først demokrat - så republikaner. Mener det ene og så det andre, for abort - mot abort. Angriper gjerne Iran og vil bare bli en ny obama/bush

Herman Cain: 9-9-9 som åpner for føderal skatt, tortur er awesome, ingen erfaring innenfor politikk, angriper Iran og gjerne flere, hvor mye vet dere egentlig om denne personen?


Finnes klipp på youtube som er for 30 år side der Ron Paul snakker om det økonomiske uføre europa og verden er i dag, husboblen, dollarboblen osv osv.

Hadde jeg vært amerikaner så hadde Ron Paul fått min stemme uten tvil. Og jeg er ikke noen hjernevasket kiddie. Jeg har lest, diskutert, hørt debatter og undersøkt de andre kandidatene og jeg ser virkelig ikke hvorfor noen ville stemt de inn til det hvite hus.

Om ikke Ron Paul blir valgt til president i 2012 så tror jeg ihvertfall at dette er starten på en revolusjon, spesielt i USA. Det vil ikke bli bedre med noen av de andre kandidatene.
Trådstarter
Sitat av doseren Vis innlegg
Arrester meg om jeg nå roter, men om jeg minnes rett er ikke Ron Paul nødvendigvis for legalisering av noe som helst, hans begreper med tanke på personlig frihet handler først og fremst om statlig regulering.
Det er stor prinsipiell forskjell på å legalisere narkotika og å avvikle "tvungen" pensjonssparing. Ron Pauls definisjon av personlig frihet handler i stor grad om at statens oppgaver kun skal være de oppgaver som ikke kan utføres av private. Som det nevnes over gjelder dette da forsvaret, politi og til dels infrastruktur. Sammen med, og inspirert av, den østeriske skolen ville dette i sin mest ekstreme form ha følgende konsekvenser i Norge:
- Skattene vil bli betydelig lavere. Forsvar, politi og infrastruktur utgjør i 2012 (hvis jeg klarer å lese dokumentene for statsbudsjettet nogenlunde riktig) omlag 150 milliarder kroner - som er omtrent en tiendel av det totale budsjettet.
- Du må betale for/forsikre deg mot alt. Legebesøk vil bli dyrere, medisiner vil bli dyrere, du må betale for at barna dine går på skolen, du må spare opp din egen pensjon.
- Oljefondet vil avvikles, så alle vil få en hyggelig engangsutbetaling.
- De fleste lover vil fjernes, med unntak av bl.a. straffeloven. De gjenstående vil revideres med stor vekt på tilpassning til grunnloven.
- Arbeidsmiljøloven vil fjernes sammen med dine rettigheter som arbeidstager. Arbeidsforhold vil reguleres av avtaler mellom deg og arbeidsgiver.
- Statlig styring av sentralbanken vil avvikles. Valutaen vil knyttes opp mot gullstandard.
- Reklamasjonsretten ved kjøp av varer vil forsvinne.

Jevnt over vil man ende i en situasjon der man er sin egen herre, men også sin egen lykkes smed. Ron Pauls samfunn inneholder få sikkerhetsnett, du har selv ansvar for å sørge for de forsikringer du mener du trenger og det er opp til private aktører å tilby disse.
Vis hele sitatet...
Her var det mye å arrestere deg på.

For det første. Definisjonen av personlig frihet er slik at alle får gjøre som dem vil, sålenge det ikke forstyrrer andre menneskers rett til å gjøre det samme.

statens rolle i et slikt samfunn blir altså å passe på at ingen bryter andres rettigheter.

Måten å fremme personlig frihet på er altså å fjerne statlige lover og reguleringer som hindrer individer å ta egne valg. Derfor vil ha ende "the war on drugs". Ikke fordi har er pro-narkotika, men han annerkjenner at folk har en naturlig rett (er født fri) til å ta egne valg rundt hva de vil gjøre med sin kropp.


Resten av posten din er bare et sammensurium av ulogisk økonomisk tankegang.

Måten markeder fungerer på er at entrepenører, profitt-motivet og konkuranse kontinuerlig senker prisene og øker kvaliteten på varer og tjenester.

Et godt eksempel på dette er data og it-industrien. Dette er en relativt ny industri, og derfor er staten veldig lite involvert med lover, reguleringer, mandater, skatter o.l

I dette relativt frie markedet har utviklingen vært fantastisk. Priser faller nærmest på en daglig basis, samtidig som firmaene tjener sinnsykt mye penger. Dette er det kapitalisme og frihet handler om. Win win for hele samfunnet.

Derimot når man ser på industrier der staten er tungt involvert (helse, utdanning, transport) øker prisene år etter år samtidig som kvaliteten ser ut til å falle.

Se på skolesystemet vårt ( eller USAs for den del). Vi er blant de som bruker mest penger på skole i verden, men resultatene er dårlige. Det ser ikke ut til å være noen korrelasjon mellom mengde penger brukt og resultat oppnådd. Hvorfor utvikler industrier der staten er involvert i en slik negativ retning?

Svaret er selvfølgelig nettop fordi staten er involvert.

Staten er en institusjon utenfor markedet. Staten er et monopol så det er ingen konkuranse og ingen smarte entrepenører med nytenkende ideer får etablere seg. Staten har heller ikke noe mål om profitt, så penger blir ikke styrt inn i sektorer hvor de er mest produktive.


Realiteten er at om staten trakk seg ut av områder som helse, skole og transport ville prisene falle dramatisk.

Hele byråkratiet og papirmøllen ville forsvunnet på dagen. Bare her snakker vi milliarder.

Konkuranse, entrepenører med nyskapende ideer og mål om profitt ville så entret banen og drevet prisene ned og kvaliteten opp.


Hvis det var sant at staten kunne levere oss produkter til en lavere pris og bedre kvalitet enn markedet burde jo staten ta seg av all produksjon. Dette er definisjonen av kommunisme.

Kommunisme vet vi hvorfor ikke fungerer både i teorien (forklart ovenfor) og vi har sett hva resultatet av kommunisme er i praksis (nord korea, soviet, cuba)


Håper dette forklarte litt.

Amen Morgul.

Når man ser på USA fiskale situasjon så er det uhyggelig lesning.

Den føderale statens gjeld er nå 100% av GDP. Statens samlede unfunded liabilities er i område 2-3 ganger verdens samlede GDP. Når man legger til gjeld som er gjemt "off the books" (fannie mae og freddy mac ) og regner med delstaters, byers og lokale municipalities gjeld ser vi at landet er på vei utfor den samme fiskale klippen som PIIGS landene.
Sist endret av erikv; 16. november 2011 kl. 10:21.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Ron Paul er ikke for legalisering, hans hovedfokus er at minimal føderal inngripen. Hans tolkning av grunnloven er at statene selv skal få bestemme hvordan lovene skal være i de enkelte statene uten at den føderale regjeringen skal kunne overstyre dette.
Vis hele sitatet...
Jo, Ron Paul vil legalisere marijuana på føderalt nivå, og la statene styre over dette selv. Det vil si at en stat kan velge hvordan de skal behandle marijuana, men føderalt er det legalisert. Marijuana vil da ikke være klassifisert på den føderale narkotikalisten.

http://www.politico.com/news/stories/0611/57616.html
Sitat av erikv Vis innlegg
Her var det mye å arrestere deg på.

For det første. Definisjonen av personlig frihet er slik at alle får gjøre som dem vil, sålenge det ikke forstyrrer andre menneskers rett til å gjøre det samme.

statens rolle i et slikt samfunn blir altså å passe på at ingen bryter andres rettigheter.

Måten å fremme personlig frihet på er altså å fjerne statlige lover og reguleringer som hindrer individer å ta egne valg. Derfor vil ha ende "the war on drugs". Ikke fordi har er pro-narkotika, men han annerkjenner at folk har en naturlig rett (er født fri) til å ta egne valg rundt hva de vil gjøre med sin kropp.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke helt. Som man kan lese her er ikke Ron Paul nødvendigvis for legalisering av narkotika, men det er en beslutning som skal gjøres av den enkelte delstat og ikke føderalt.
Legg også merke til hans uttalelse om legalisering av heroin - dersom det ble legalisert ville han vedde på at ingen ville bruke det.

Sitat av erikv Vis innlegg
Resten av posten din er bare et sammensurium av ulogisk økonomisk tankegang.

Måten markeder fungerer på er at entrepenører, profitt-motivet og konkuranse kontinuerlig senker prisene og øker kvaliteten på varer og tjenester.

Et godt eksempel på dette er data og it-industrien. Dette er en relativt ny industri, og derfor er staten veldig lite involvert med lover, reguleringer, mandater, skatter o.l

I dette relativt frie markedet har utviklingen vært fantastisk. Priser faller nærmest på en daglig basis, samtidig som firmaene tjener sinnsykt mye penger. Dette er det kapitalisme og frihet handler om. Win win for hele samfunnet.
Vis hele sitatet...
IT er en av bransjene som har hatt de tyngste statlige inngripene. Både Microsoft og Intel har betalt bøter i milliardklassen for utnyttelse av markedsposisjon, og de synkende prisene handler i hovedsak om effektivisering av produksjon på hardwaresiden.
Også tidligere har frie markedet blitt regulert på grunn av enkeltselskapers dominans. Uten statlig inngripen er det sannsynlig av Exxon hadde vært den eneste bensinstasjonkjeden i USA, og uten markedsregulering ville neppe Apple eksistert - de ville ganske enkelt vært spist av Microsoft.

Sitat av erikv Vis innlegg
Derimot når man ser på industrier der staten er tungt involvert (helse, utdanning, transport) øker prisene år etter år samtidig som kvaliteten ser ut til å falle.

Se på skolesystemet vårt ( eller USAs for den del). Vi er blant de som bruker mest penger på skole i verden, men resultatene er dårlige. Det ser ikke ut til å være noen korrelasjon mellom mengde penger brukt og resultat oppnådd. Hvorfor utvikler industrier der staten er involvert i en slik negativ retning?

Svaret er selvfølgelig nettop fordi staten er involvert.

Staten er en institusjon utenfor markedet. Staten er et monopol så det er ingen konkuranse og ingen smarte entrepenører med nytenkende ideer får etablere seg. Staten har heller ikke noe mål om profitt, så penger blir ikke styrt inn i sektorer hvor de er mest produktive.


Realiteten er at om staten trakk seg ut av områder som helse, skole og transport ville prisene falle dramatisk.

Hele byråkratiet og papirmøllen ville forsvunnet på dagen. Bare her snakker vi milliarder.

Konkuranse, entrepenører med nyskapende ideer og mål om profitt ville så entret banen og drevet prisene ned og kvaliteten opp.
Vis hele sitatet...
Hvordan vil mål om profitt føre til lavere pris og høyere kvalitet? Så lenge det er en reell konkurranse vil man presse priser og konkurrere på kvalitet, men det forutsetter flere leverandører som ikke samarbeider.
I USA er store deler av skolesystemet privat, det finnes private alternativer på flere nivåer og resultatet er en stadig økende forskjell på de som har råd til private skoler og de som ikke har. Det er åpenbart at en full privatisering av skoleverket vil medføre det samme - de beste skolene har de beste lærerne, best utstyr og fasiliteter, men er bare tilgjengelige for de med mest penger.


Sitat av erikv Vis innlegg
Hvis det var sant at staten kunne levere oss produkter til en lavere pris og bedre kvalitet enn markedet burde jo staten ta seg av all produksjon. Dette er definisjonen av kommunisme.

Kommunisme vet vi hvorfor ikke fungerer både i teorien (forklart ovenfor) og vi har sett hva resultatet av kommunisme er i praksis (nord korea, soviet, cuba)


Håper dette forklarte litt.

Amen Morgul.

Når man ser på USA fiskale situasjon så er det uhyggelig lesning.

Den føderale statens gjeld er nå 100% av GDP. Statens samlede unfunded liabilities er i område 2-3 ganger verdens samlede GDP. Når man legger til gjeld som er gjemt "off the books" (fannie mae og freddy mac ) og regner med delstaters, byers og lokale municipalities gjeld ser vi at landet er på vei utfor den samme fiskale klippen som PIIGS landene.
Vis hele sitatet...
Problemet med USAs fiskale situasjon er ikke hvorvidt de har en statlig eller privatisert økonomi, men at de har satt seg fast i en klemme. Republikanerne nekter å øke skattene, demokratene nekter å kutte. Så lenge skatteinngangen er lavere enn kostadene har man da et problem, som er fullstendig uavhengig av hva man bruker penger på.

Sitat av Morgul Vis innlegg
Tull.

Selv de uten forsikring i USA i dag får hjelp av helsevesenet ved nød. Det er ikke slik at de bare lar de ligge ved inngangen for å dø (som det gjerne kan fremstilles som i medier som VG, Dagbla´ osv). De har legevakten på lik linje som vi har i Norge.

Ron Paul har flere ganger sagt at han IKKE vil fjerne det nåværende helsevesenet i USA men han vil gi unge (og personer som ikke nærmer seg pensjonsalder enda) en mulighet til å "opt out" av det nåværende systemet og heller ha mulighet til å selv bestemme hvor de vil plassere pengene sine. På sikt så håper han at samfunnet kan bevege seg mot et samfunn der vi ikke trenger staten til å passe på oss og at heller familie, venner, lokalsamfunn o.l er tryggheten. Men han forstår at den nåværende løsningen er så inngrodd i folk at det trengs tid og endringer må gjøres på sikt.
(...)
Vis hele sitatet...
Hva USA har er vel strengt tatt ikke poenget her, det er hvor han vil. Uansett, uten forsikring får du kun livreddende akutthjelp, og du vil få den billigste løsningen. Det er en lang vei derfra til fullverdig behandlig.

Familie, venner og lokalsamfunn er til liten hjelp den dagen du tryner på motorsykkel og sykehuset koster $10'000 i døgnet. Ron Pauls langsiktige mål er et helsevesen uavhengig av staten, og hvor du selv har ansvar for å tegne de forsikringer du føler du behøver.
ron paul vil kutte usa's forbindelser til Nato, IAF og en rekke andre internasjonale institusjoner og allianser. Han vil gå 100 år tilbake når det gjelder import og eksport politikk og isolere usa fra verden. vet ikke helt om dette er verdier jeg ville hatt i en Statsleder...
Sitat av doseren Vis innlegg
Problemet med USAs fiskale situasjon er ikke hvorvidt de har en statlig eller privatisert økonomi, men at de har satt seg fast i en klemme. Republikanerne nekter å øke skattene, demokratene nekter å kutte. Så lenge skatteinngangen er lavere enn kostadene har man da et problem, som er fullstendig uavhengig av hva man bruker penger på.
Vis hele sitatet...


Jeg er uenig i ditt utsagn om at USA bare har "satt seg i en klemme". Problemet ligger mye dypere enn dette. De er ved et veiskille der de må bestemme seg om de vil fortsette å utvide "imperiet USA", eller gi slipp på sin interveringspolitikk. Alle store imperier igjennom tidene har kollapset under sin egen vekt og USA er på vei dit.

Enten så må de fortsette å være verdenspoliti og kutte ut sosiale tjeneste og føderale byråer (utdanning, FEMA osv) ELLER slutte å være verdenspoliti og heller bruke de pengene på sine innbyggere.

USA er bankrott og gjøre begge deler fungerer rett og slett ikke lengre.

Sitat av Martinzky Vis innlegg
ron paul vil kutte usa's forbindelser til Nato, IAF og en rekke andre internasjonale institusjoner og allianser. Han vil gå 100 år tilbake når det gjelder import og eksport politikk og isolere usa fra verden. vet ikke helt om dette er verdier jeg ville hatt i en Statsleder...
Vis hele sitatet...
Du har misforstått. Ron Paul står ikke for en isoleringspolitikk men en ikke-interveringspolitikk. . Han mener at land bør klare og gjøre opp mellom hverandre selv. Han har aldri sagt noe om at han vil gå 100 år tilbake når det gjelder import og eksport. Han vil ha fredelige sammarbeid imellom land men han vil vekk fra USA`s politikk om å intervere hver gang det er noe der ute som de ikke liker.
Sist endret av Morgul; 16. november 2011 kl. 11:13.
Trådstarter
Sitat av Martinzky Vis innlegg
ron paul vil kutte usa's forbindelser til Nato, IAF og en rekke andre internasjonale institusjoner og allianser. Han vil gå 100 år tilbake når det gjelder import og eksport politikk og isolere usa fra verden. vet ikke helt om dette er verdier jeg ville hatt i en Statsleder...
Vis hele sitatet...
Dette er bare positive ting.

Han vil gjøre USA sovereign igjen. Fantastisk, og helt i henhold med grunnloven.

Ron Paul er det motsatte av isolasjon. Han vil at amerikanere skal handle med, kommunisere med og reise med alle land i verden.

Han vil bare ikke invadere dem.

Isolasjonist er ikke det samme som ikke-intervensjonist.

Lær deg forskjellen før du prøver deg på nytt =)
Sitat av doseren Vis innlegg
Dette stemmer ikke helt. Som man kan lese her er ikke Ron Paul nødvendigvis for legalisering av narkotika, men det er en beslutning som skal gjøres av den enkelte delstat og ikke føderalt.
Legg også merke til hans uttalelse om legalisering av heroin - dersom det ble legalisert ville han vedde på at ingen ville bruke det.
Vis hele sitatet...
JO, Ron Paul er for legalisering av narkotika! Det han sier om heroin er jo at han ikke har noe i mot at det blir legalisert. Han har jo ved mange anledninger uttalt hvor mislykket "the war on drugs" er, og at han vil avslutte denne.

Dette lovforslaget av blant annet Ron Paul vil legalisere marijuana på føderalt nivå og fjerne det fra klassifiseringen på den føderale narkotikalisten: http://www.politico.com/news/stories/0611/57616.html

Det er forskjell på å kriminalisere det på føderalt nivå slik som nå, men å la statene bestemme selv. Og å legalisere det på føderalt nivå og la statene bestemme selv.
Trådstarter
"Hvordan vil mål om profitt føre til lavere pris og høyere kvalitet? "

Målet om profitt presser priser nedover. Grunnen er enkel å forstå.

For å kapre kunder i et fritt marked må man som selger levere et produkt til enten lavere pris eller høyere kvalitet (begge deler vil gi høyere marginal nytteverdi for kunden) enn sine konkurrenter. For at en produsent skal kunne senke prisene sine, må han senke kostnadene først. Hvis ikke vil ha han selvfølgelig selge med tap.

Dette insentivet gjør at produsenter alltid ser etter måter å innovere alle prosesser i firmaet for å kutte kostnader.

Disse kuttene i kostnader blir ført videre til kunden iform av lavere priser.

Denne prosessen pågår til enhver tid i markedet og derfor faller priser kontinuerlig i markeder som får lov å være frie.

TVer, mobiler, datamaskiner utvikles i kvalitet hver eneste dag. De blir bare bedre og bedre. Samtidig faller prisene. Hvorfor? Jo, nettop pga den situasjonen jeg nettop beskrev.

Markedet for skole, helse og transport fungerer i prinsippet på helt samme fundamentale måte. Markedsmekanismene fungerer der også hvis staten bare kommer seg ut av veien.

Det politiske systemet i USA er laget slik at presidenten ikke kan tvinge statene til å lovligjøre narkotika mot deres ønske.

Det er et system med checks and balances.

Ingen presidenter i moderne historie har fulgt grunnloven selvfølgelig, men det er slik det i teorien skulle fungert.

Ron Paul vil respekterer grunnloven og la stater bestemme sin egen narkotika politikk. 14/50 stater har allerede legalisert marihuana, og om man fjerner den føderale loven vil garantert flere følge.

"og hvor du selv har ansvar for å tegne de forsikringer du føler du behøver."

akkurat! dette er jo utelukkende positivt.

statlig innblanding i helsesektoren har drevet prisene til månen, skapt enorme køer og generelt vært et mareritt for både pasienter og leger.

La folk få beholde pengene sine og selv ta ansvar for livene sine. Folk klarer seg bedre på eget nivå enn med statens døde hånd hengende over seg.

=)

Alle som er interesserte må følge med på Nordmenn for Ron Paul på face.

http://www.facebook.com/pages/Nordme...49946115094854
Sist endret av erikv; 16. november 2011 kl. 11:23.
Sitat av erikv Vis innlegg
Ron Paul vil respekterer grunnloven og la stater bestemme sin egen narkotika politikk. 14/50 stater har allerede legalisert marihuana, og om man fjerner den føderale loven vil garantert flere følge.
Vis hele sitatet...
Ingen stater har legalisert marijuana i USA. 16 stater har legalisert medisinsk marijuana. Obama-administrasjonen slår nå ned på dette, noe han lovte å ikke gjøre før han ble valgt.

http://healthland.time.com/2011/10/2...cal-marijuana/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Erikv: å samanlikne helsevesen og IT er å samanlikne epler og bananer. IT er som du seier ein ny bransje, der det kontinuerlig har vore ei dramatisk utvikling i ytelse per krone. Helse derimot har gått motsatt veg. Men det du ikkje tar med er at vi lever lenger enn for femti år sidan, medisinen kan behandle langt meir, og har blitt langt meir kompleks. Ei samanlikning av to så ulike industrier, med det mål å bevise at staten har uheldig innflytelse grenser til uredelegheit. Eg seier ikkje at det er feil, men det er ikkje så enkelt som du vil framstille det som.
Jeg tror et slikt system kunne vært VELDIG rettferdig faktisk, og jeg er kommunist. Det er én ting jeg ville lagt til;

Alle naturressurser må deles ut til alle og enhver, slik at en selv kan velge hvordan pengene skal brukes. Da kan man lage sine egne stater og systemer inni landet på en måte. Hvis jeg som er kommunist ønsker en kommunistisk stat, jo da kan jeg opprette en stat og ha mine egne lover og regler der(selvfølgelig må det være lover som gjelder for alle, jeg tenker mer med skatt og slikt) og hvis flere liker ideen min, så kan de bli med på det. Man trenger ikke å ha egne landområder heller, man kan bare ha virtuelle stater på en måte, og hvis du er lut lei av staten din, så kan du bare lage en helt ny eller bli med i en annen.

Tenk deg en hel verden hvor så godt som alle deler alt av naturressurser på alle, alle kan være med i hvilken stat de vil og kanskje man ikke hadde trengt å ha lande grenser engang

Skyt meg
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg seier ikkje at det er feil, men det er ikkje så enkelt som du vil framstille det som.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje ikke en helt riktig sammenligning da det er to helt forskjellige sektorer - men essensen i det han sier er riktig mener jeg. Altså at hvis man lar markedet operere fritt og regulere seg selv vil de forskjellige produktene bli priset riktig - og ikke hva staten mener de skal koste.
Sitat av Morgul Vis innlegg
Det er kanskje ikke en helt riktig sammenligning da det er to helt forskjellige sektorer - men essensen i det han sier er riktig mener jeg. Altså at hvis man lar markedet operere fritt og regulere seg selv vil de forskjellige produktene bli priset riktig - og ikke hva staten mener de skal koste.
Vis hele sitatet...
Dette er feil, i et fritt marked vil varer bli priset etter hvor mye forbrukerne er villige til å betale for dem.

Sammenlign f.eks prisene på legemidler i USA og Norge, vil du ha et helsevesen/legemiddelindustri som er drevetfor å oppnå profitt, eller drevet for å oppfylle folks behov?
Trådstarter
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Jeg tror et slikt system kunne vært VELDIG rettferdig faktisk, og jeg er kommunist. Det er én ting jeg ville lagt til;

Alle naturressurser må deles ut til alle og enhver, slik at en selv kan velge hvordan pengene skal brukes. Da kan man lage sine egne stater og systemer inni landet på en måte. Hvis jeg som er kommunist ønsker en kommunistisk stat, jo da kan jeg opprette en stat og ha mine egne lover og regler der(selvfølgelig må det være lover som gjelder for alle, jeg tenker mer med skatt og slikt) og hvis flere liker ideen min, så kan de bli med på det. Man trenger ikke å ha egne landområder heller, man kan bare ha virtuelle stater på en måte, og hvis du er lut lei av staten din, så kan du bare lage en helt ny eller bli med i en annen.

Tenk deg en hel verden hvor så godt som alle deler alt av naturressurser på alle, alle kan være med i hvilken stat de vil og kanskje man ikke hadde trengt å ha lande grenser engang

Skyt meg
Vis hele sitatet...
Det fantastiske med liberalisme er at ingen ville stoppet deg og kommunist.vennene dine ifra å kjøpe opp eiendom og starte deres eget samfunn der dere oppførte dere akkurat som dere selv ville.

desverre under sosialisme tvinges alle med under det samme pil-råtne systemet.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Dette er feil, i et fritt marked vil varer bli priset etter hvor mye forbrukerne er villige til å betale for dem.

Sammenlign f.eks prisene på legemidler i USA og Norge, vil du ha et helsevesen/legemiddelindustri som er drevetfor å oppnå profitt, eller drevet for å oppfylle folks behov?
Vis hele sitatet...
nei.

Demand er bare én side av hvordan priser settes.

Supply er den andre.

Priser er hvor supply og demand møtes, og når staten involverer seg i markedet er det hovedsakelig supply-siden av ligningen som blir føkket med.

lover, reguleringer, mandater, lisenser, beskyttede spesial-rettigheter, minstelønner og et utallig andre statlige innblandelser skifter supply-grafen til venstre/opp.

Dette gjør at mengden produsert/etterspurt blir mindre samtidig som prisen presses høyere.

Profitt og lave priser høres først ut som en motsetning, men det INSENTIVET profitt innebærer som presser prisene nedover. Når dette insentivet mangler (som ved et offentlig monopol) skyter prisene med ett oppover.

Irionien er at det først var når den amerikanske staten skulle "make healthcare affordable" det ble dyrt.

Det amerikanske helsemarkedet ER IKKE FRITT. ingen vil ha det slik som det er i USA. der er det en bastard-child mellom privat og offentlig som har gjort markedet ufungerende.

50-60% av USAs helsesektor er statlig. Lover, reguleringer og skatter flyter over i hele helsesektoren. det er så langt vekk man kan komme fra et fritt marked som det er mulig å komme.
Sitat av erikv Vis innlegg
"Hvordan vil mål om profitt føre til lavere pris og høyere kvalitet? "

Målet om profitt presser priser nedover. Grunnen er enkel å forstå.

For å kapre kunder i et fritt marked må man som selger levere et produkt til enten lavere pris eller høyere kvalitet (begge deler vil gi høyere marginal nytteverdi for kunden) enn sine konkurrenter. For at en produsent skal kunne senke prisene sine, må han senke kostnadene først. Hvis ikke vil ha han selvfølgelig selge med tap.

Dette insentivet gjør at produsenter alltid ser etter måter å innovere alle prosesser i firmaet for å kutte kostnader.

Disse kuttene i kostnader blir ført videre til kunden iform av lavere priser.

Denne prosessen pågår til enhver tid i markedet og derfor faller priser kontinuerlig i markeder som får lov å være frie.
Vis hele sitatet...
Dette er i beste fall en forenkling, i verste fall naivt. "Drømmen" om et fritt marked hvor prisene stadig faller og kvaliteten stadig øker møter seg selv i døra flere steder. Det sier seg selv at prisen ikke kan falle kontinuerlig, siden den da ville endt i null. Pris er også avhengig av flere bakenforliggende faktorer. Et levende eksempel er prisene på harddisker som de siste ukene har doblet seg på grunn av flommen i Thailand.
Deretter kommer konkurransesituasjonen; utvikling av kvalitet og reduksjon av priser er avhengig av konkurranse. Se for eksempel på Mac, som har en nisje av PC-markedet. Der holder prisene seg stabile, mens prisene på PCer stadig synker. Den billigste bærbare MacBooken har kostet omlag 9000 kroner i flere år, mens de billigste bærbare PCene synker i pris. Apple har skapt sitt eget marked uten konkurranse, det er bare en måte å få seg en Mac med OSX på (Hackintosh er et marginalt marked), og dermed har de ingen incentiver for å senke prisene.

Det er flere eksempler gjennom tidene, jeg har nevnt Exxon og Microsoft, hvor en produsent har klart å skape seg et tilnærmet monopol i markedet, og dermed bryter markedsmekanismene sammen dersom de ikke reguleres. I Norge kan man også se på Telenor og Netcom som eier de to landsdekkende GSM-nettene. I et fritt marked ville disse vært de to eneste leverandørene av mobilabbonement i Norge, da de ville kunne prise ut alle andre ved å sette opp termineringskostnadene. I det gjenstående markedet ville ikke disse lenger ha noe incentiv for å kutte priser, da de rett og slett ville tilpasset seg hverandre og endt opp med å dele markedet seg i mellom og heller søke å maksimere profitten ut fra dette.
Sitat av erikv Vis innlegg
Det fantastiske med liberalisme er at ingen ville stoppet deg og kommunist.vennene dine ifra å kjøpe opp eiendom og starte deres eget samfunn der dere oppførte dere akkurat som dere selv ville.

desverre under sosialisme tvinges alle med under det samme pil-råtne systemet.
Vis hele sitatet...
Du kan også starte din egen stat om du vil, ingenting som stopper deg fra det bare du klarer å overbevise oss andre om at du har rett på et eget land.
Sist endret av Mith; 16. november 2011 kl. 12:30.
Trådstarter
Jeg studerer selv økonomi og å sammenligne Helsesektoren med IT sektoren er ikke epler og bananer prinsipielt sett.

Det er staten som har gjort dem til epler og bananer.

Bananene staten drifter råtner, mens eplene som blir styrt av markedsprinsipper blomstrer! =)

Sitat av Mith Vis innlegg
Du kan også starte din egen stat om du vil, ingenting som stopper deg fra det bare du klarer å overbevise oss andre om at du har rett på et eget land.
Vis hele sitatet...
altså kan jeg ikke starte en egen stat.

jeg må først overbevise dere andre.
Sitat av erikv Vis innlegg
altså kan jeg ikke starte en egen stat.

jeg må først overbevise dere andre.
Vis hele sitatet...
Ja, du tror vel ikke at selv om Ron Paul skulle vinne noe valg så vil folk gi fra seg rettighetene, eiendommene og banksystemet sitt uten at du trenger å overbevise mange mange mange flere enn du trenger for å starte en egen stat i dag?
Jeg vil tro det er mye lettere å samle en million liberalister, kreve et landområde og en egen stat, enn det er å overbevis 300millioner amerikanere om å bli med på deres heisatur til undergangen.
Sist endret av Mith; 16. november 2011 kl. 12:39.
Trådstarter
Sitat av doseren Vis innlegg
Dette er i beste fall en forenkling, i verste fall naivt. "
Vis hele sitatet...
det er faktisk grunnlaget for all økonomisk tankegang.

du får ringe noen og si ifra. dette er litt av en oppdagelse! =)


Priser kan faktisk falle kontinuerlig og aldri gå i null. Det er matematisk uttrykk, men jeg har glemt hva det heter akkurat nå.

Selvfølgelig MÅ ikke priser falle, men selv Macer faller i pris ( i tritt med inflasjonen). 9000 idag er mye mye mindre enn det var for 10 år siden for eks.

At Macer ikke faller i pris er ikke noe krise for noen som helst. Folk er villig til å betale for et produkt de liker.

Poenget er at det generelle prisnivået vil falle. Dette skjer fordi over tid vil mennesker spare opp mer og mer kapital som alltid øker vår evne til å produsere. Det mer vi produserer det lavere blir prisene.

Bare se de første 150 årene av USAs historie. Priser falt jevnt og trutt samtidig som landet opplevde en enorm økonomisk vekst.

Du har rett i at noen varer/tjenester fungerer bedre som monopoler.

Dette er fordi "economies of scale" gjør det vanskelig for konkurrenter å entre markedet. Dette er ikke et problem med kapitalisme, det er bare en realitet verden må leve med.

Selv disse firmaene er underlagt økonomiske lover. Presser de prisene for høyt vil folk før eller senere bytte over til substitutter eller opprette konkurrenter.

Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, du tror vel ikke at selv om Ron Paul skulle vinne noe valg så vil folk gi fra seg rettighetene, eiendommene og banksystemet sitt uten at du trenger å overbevise mange mange mange flere enn du trenger for å starte en egen stat i dag?
Vis hele sitatet...
hvis Ron vinner vil folk nettop få tilbake eiendommen, pengene og rettighetene sine!

det er en ekstremt svær bevegelse imot FED i USA nå, så blir han valgt lovligjør han konkurranse i valuta dag 1. lett =)
Sitat av erikv Vis innlegg
det er en ekstremt svær bevegelse imot FED i USA nå, så blir han valgt lovligjør han konkurranse i valuta dag 1. lett =)
Vis hele sitatet...
Velkommen til oss revolusjonære, det er bra dere er sterke i trua, men synd dere er rablende gale.
Enkelt og greit. Vil man ha et samfunn mere likt det Ron Paul snakker så varmt om kan vi se til USA. Der blander staten seg inn i betydelig færre oppgaver enn hva staten i Norge driver med. Klasseskillene er til gjengjeld enorme. Kriminalitetsstatistikken skyhøy. Skytevåpen uten jakt-potensiale florerer.

Skal jeg sammenligne USA med Norge synes jeg selvsagt at Norge er et MYE mere fornuftig sammenskrudd samfunn.

Jeg er forøvrig selv fan av Ron Paul - og hans politikk fungerer nok utmerket på et land med amerikas tradisjoner og flere hundre millioner innbygere. Spesiellt med tanke på utenrikspolitikk. Norge er ikke akkurat den store krigshisseren - og jeg ser derfor ikke det store behovet for noen Ron Paulsk utenrikspolitikk her i Norge. Norge er også et svært lite land på under 5 millioner innbygere. Her betaler de fleste skatt med glede - grunnet våre fine fellesordninger. Det er klart det blir annerledes i et land på nesten 300 millioner innbygere.
Sist endret av Bearass; 16. november 2011 kl. 13:04.