Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2722
Hey
Husker for et par år tilbake, da jeg var på vei hjem fra tyskland (med bil) stoppa vi på grensa tyskland/danmark.
det var en relativt stor taxfree sjappe der, hvor ting var helt syyyykt billig. Da mest med tanke på øl, vin og brennevin. Svensker (som jo allerede har myke alkoholpriser) kom med hengere liksom, for å hamstre.

Er det noen som vet hva/hvor dette kan være? De jeg var med sist husker ikke.

Uansett, fikk litt lyst til å dra til dette magiske stedet når jeg får lappen, og handle noe eksklusiv champagne før nyttårsaften. Noen som vet om man får f.eks Dom Perignon billigere der, eller er prisen gjennomgående overalt?
Sikkert noen her inne som har greie på champagne
Er nok noe lignende det her du leter etter: http://www.calle.dk/Default.aspx?ID=13
Sitat av Lapskaus Vis innlegg
Hey
Husker for et par år tilbake, da jeg var på vei hjem fra tyskland (med bil) stoppa vi på grensa tyskland/danmark.
det var en relativt stor taxfree sjappe der, hvor ting var helt syyyykt billig. Da mest med tanke på øl, vin og brennevin. Svensker (som jo allerede har myke alkoholpriser) kom med hengere liksom, for å hamstre.

Er det noen som vet hva/hvor dette kan være? De jeg var med sist husker ikke.

Uansett, fikk litt lyst til å dra til dette magiske stedet når jeg får lappen, og handle noe eksklusiv champagne før nyttårsaften. Noen som vet om man får f.eks Dom Perignon billigere der, eller er prisen gjennomgående overalt?
Sikkert noen her inne som har greie på champagne
Vis hele sitatet...
Tviler dessverre på at du finner det du kaller "eksklusiv champagne" billig noe sted. Er en grunn til at det heter eksklusiv champagne. skulle denne bli solgt ut billig ville den jo mistet sinn sjarm. Champagne ligger generelt på samme pris UANSETT hvor du er enn i verden
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lapskaus Vis innlegg
Uansett, fikk litt lyst til å dra til dette magiske stedet når jeg får lappen, og handle noe eksklusiv champagne før nyttårsaften. Noen som vet om man får f.eks Dom Perignon billigere der, eller er prisen gjennomgående overalt?
Sikkert noen her inne som har greie på champagne
Vis hele sitatet...
Mi erfaring, som rett nok ikkje er med sjampis, men med brennevin, er at straks en bikker 1500-2000 flaska så er vinmonopolet billegare enn tax-free. Rett og slett fordi avgiftene blir så liten del av totalen, og polet skal ikkje ha eit stort overskot, slik andre næringsdrivande skal ha. Det vil forundre meg stort om det samme ikkje gjeld vin også, ettersom avgiftene er langt lågare der.
Sitat av Lapskaus Vis innlegg
Noen som vet om man får f.eks Dom Perignon billigere der, eller er prisen gjennomgående overalt?
Sikkert noen her inne som har greie på champagne
Vis hele sitatet...
skal du forøvrig ha en god champagne til nyttår kan jeg anbefale Krüg Vintage 98 årgang eller André Clouet 95 årgang. MEN om du er mere keen på og "flashe" Kjøper du enkelt Dompa, Louis Roeder Cristal eller Armand de brignac
Jo dyrere ting du kjøper, jo mindre prisforskjell. Er veldig lite å spare på å kjøpe dyr alkohol i utlandet.

Staten tar inn penger pr liter, uavhengig av pris.. og vinmonopolet er faktisk ganske godt drevet med relativt liten avanse. Resultatet blir at imens det er vannvittig prisforskjell på ok og bedriten vin i utlandet, så blir alt flyttet opp på samme middels nivå i Norge.

Uansett, mitt inntrykk er at det nok av alkohol-utsalg beregnet på svensker/dansker ved alle de store grenseovergangene Tyskland/Danmark.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Mi erfaring, som rett nok ikkje er med sjampis, men med brennevin, er at straks en bikker 1500-2000 flaska så er vinmonopolet billegare enn tax-free. Rett og slett fordi avgiftene blir så liten del av totalen, og polet skal ikkje ha eit stort overskot, slik andre næringsdrivande skal ha. Det vil forundre meg stort om det samme ikkje gjeld vin også, ettersom avgiftene er langt lågare der.
Vis hele sitatet...
Jepp, det er slik for både vin og forsåvidt alt annet. Er mange vinsamlere og sånt som drar til Norge for å kjøpe billig, eksklusiv vin.

Og sånn jeg har forstått det skal vel polet gå i 0, altså uten overskudd i det hele tatt.
Polet i Norge er faktisk en veldig billig butikk. Om man ønsker å handle bra vin billig så er det polet som gjelder. Dette ser man veldig godt når polet har slipp på eksklusive viner, folk går av skaftet hver eneste gang. Hvis en flaske koster over 150-200,- så er det like greit å handle den i Norge.
Grunnen er at i Norge så er det alkoholprosenten som er gjeldene pluss at det ikke er slik at polet skal tjene masse penger. Om du vil kjøpe eksklusiv vin i utlandet så må du gjerne kjøpe denne i en privat butikk som faktisk skal tjene penger for eieren.

Dessuten så høres det passe dust ut å kjøre ned til Tyskland for å handle èn flaske vin. Den tiden turen tar, bensin og stress høres ut som noe jeg heller hadde betalt et par hundre spenn ekstra for for å slippe.
Sitat av moret Vis innlegg

Dessuten så høres det passe dust ut å kjøre ned til Tyskland for å handle èn flaske vin. Den tiden turen tar, bensin og stress høres ut som noe jeg heller hadde betalt et par hundre spenn ekstra for for å slippe.
Vis hele sitatet...
Om jeg skulle gjort dette hadde det vært mest for turens skyld. Kanskje tatt en liten road-trip, for så å ligget over et par dager i tyskland.

Tatt med seg noe godsaker på veien hjem liksom.
Er jo helt syykt, er som å handle taxfree. 109,- for en flaske Bacardi Razz vs. 440 på polet.

129,- for tre brett øl. 4.5,- for en 10pk caprisonne.

Vi har hytte på grensa svergie/norge også o: Noen som har noen erfaringer med dette? Dvs. å legge fra seg noe der, og kjøre mange ganger, frem og tilbake. Er dette ulovlig?

Har ingen planer om å sette de siste planene i live, bare leker litt med tanken :P

Er det forresten syke kvoter på grensa danmark/svergie?

Sitat av shonny Vis innlegg
Er nok noe lignende det her du leter etter: http://www.calle.dk/Default.aspx?ID=13
Vis hele sitatet...
EDIT: Den var det! takk
Sitat av Lapskaus Vis innlegg
Er det forresten syke kvoter på grensa danmark/svergie?
Vis hele sitatet...
http://www.novasol.no/reisemal/sverige/innreise.html

Reisende fra EU-Land

Toll og skattefri privatinnførsel er kun tillatt om:

- alkoholvarene er for eget bruk (d.v.s. for egen, familie eller som gave til nært bekjente)

- varene tas med av den som reiser

Tillatt mengde alkohol som man kan innføre til Sverige:

NB: Aldersgrensen for å innføre alkohol til Sverige er 20 år!

- 10 liter sprit (over 22%)

- 20 liter sterkvin (mellom 15% - 22%)

- 90 liter vin (mellom 3,5% - 15%, men ikke øl)

- 110 liter sterkøl
Vis hele sitatet...
Om bare Norge hadde hatt samme kvote
Sitat av Paradigm Vis innlegg
http://www.novasol.no/reisemal/sverige/innreise.html



Om bare Norge hadde hatt samme kvote
Vis hele sitatet...
Herreguud

Nå skjønner jeg hvorfor de kom med hengere..
Det med kvota:
Onkel ble tilkalt sammen med ett lag av andre for å frakte omtrent 70 brett øl fra Danmark til Sverige. Da trengte de det mer pga. Plass enn pga. Kvota ^^