Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2000
Hei.

Jeg lurte på hva slags krav man har til pauser i løppet av en 8t arbeidsdag?

For tiden jobber jeg på "Coop Obs", og der har vi to fem minutter, som de kan ta vekk hvis det er mye å gjøre, i løpet av en 8t arbeidsdag. (I tillegg til 30min lusj)

Jeg mener å ha hørt at man har krav på 10 min pr. tredje time, stemmer dette?
Jeg har ikke mye peiling om det, men tror jeg har lest noe om dette:
Du har ikke lov til å arbeide mer enn 7 timer+lunsjpause om du ikke søker om det... Så om du jobber i 7 timer har du ikke krav på mer enn 30 min lunsjpause.

Dette er det jeg trooor jeg har lest, men kan være feil..
Copy/Paste fra arbeidstilsynet.no, du finner lenker med mer info der:

Pauser

Arbeidstaker har rett til minst én pause når den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time.

* Dersom den daglige arbeidstiden er åtte timer eller mer, har arbeids-
taker rett til pause på minst en halv time.
* Dersom arbeidstakeren må oppholde seg på arbeidsplassen i pausen eller det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes
med i arbeidstiden.
* Dersom arbeidet varer mer enn to timer utover alminnelig arbeidstid (merarbeid eller overtid), har arbeidstaker rett til pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden.

* Reglene om pauser finnes i arbeidsmiljølovens § 10-9
Du gjør det bedre hvis du sjekker loven før du spør synserene på nFF

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html#10-9
Du har vel krav på minst 5 minutter per time du jobber. Mener dette var med i AML når vi hadde om dett på skolen. De fleste bedrifter som obs osv. har ve disse hver tredje time eller noe sånt.

Men det beste er vel å avtale slikt internt. Blir bare dårlig stemmning av regelryttere. Ta det opp på neste personalmøte