Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  82 3722
Nå nærmer uheldigvis seg OD, noe jeg ikke liker.

Hvorfor må skolen ha dette idiotiske opplegget? På skolen vår så må man betale 3oo kr eller være på skolen å høre på noe nstå å babble om disse folkene som skal ha så god nytte av dette.

Persolig så HATER jeg OD. Ett idiotisk påfunn. Nå har det atpåtil akkurat vært TV-Aksjonen.

Gir vi ikke nok penger til slike organisasjoner og slik? Det synes jeg.

Jeg synes at det burde være slik at de som vil betale 300 kr (eller hva nå enn prisen er) skal få lov til det, men vi andre som ikke har interesse av dette, burde få lov til å være på skolen å ha vanlig undervisning.
Jeg elsker OD. Hva er så galt med en fridag da?

Og hva er så galt med å betale 300 kr til de som faktisk trenger det? Tviler på at det er noen som helst i Norge som ikke har råd til det, men desverre er folk - som deg noen grådige jævler.
Hmm har dere tenkt på at der man jobber på OD-dagen, har man en sjangs å få seg deltidsarbeid? Det er veldig greit her hvor jeg bor, for det er ca 1000 ungdommer/halvvokse som skal dele på noen få småjobber.

Har dere ike et lite snev av solidaritet i dere? Ikke bra.

Huff nå har jeg hørt på for mye propaganda
Hoohoo...Stakkars små jævler som må streve med OD!Slepper det vi Er OVERLYKLIG for det...Hadde det på ungdomskolen, og det var mer en nokk!Læreren sa at han ikke brydde seg noe om det, og hadde dårlige erfaringer med slikt...Han sa at ville vi gjøre noe med det så fikk vi bare gjøre det...Ingen som har gjort noe enda Dama har det på skolen nå og sier det er noe helvettes dritt...De har sittet i flere timer og hørt på en dame fra Somalia eller Sri Lanka i flere timer som står der og snakker på det hurdu språket sitt med en tolk ved siden av seg...Frister ikke akkuratt...Og i morgen skal de ha prosjekt...Kan ikke si jeg misunner dem akkuratt... Bare sjeleglad jeg slepper

*Ålesund Maritime rh0xz*
På skolen vår skal OD-nekterne skrive stil tror jeg Uansett, OD er et bra tiltak. Vi hadde en fra Sri Lanka på skolen vår. Han fortalte om å bli skutt, sitte i fengsel osv. Du fikk et litt annet syn på det hele, ikke bare standard OD guilt trip. Og sånn btw, OD samler inn 30 mill hvert år, det kan bety mye for mange mennesker. Og nei, jeg sitter ikke i OD komiteen
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Jeg har en deltids jobb fra før, dessuten skal jeg ut i lære etter dette året her, så jeg trenger ikke flere slike jobber.

Grunne min til at jeg ikke liker å være med på OD er at jeg ikke støtter det pengene går til, dessuten så er det vel bare en liten brøkdel av pengene som sikkert går til det det skal gå til.

Dessuten så har jeg ikke penger nok til å betale 300 kr for en fridag. Har andre ting å bruke pengene på. Hva har jeg igjen for de pengene jeg bruker på det da?
Ikke for det at jeg må ha igjen noe, men det å bruke 300 kr på noe jeg ikke støtter er idiotisk synes jeg.

Å jobbe ett helt ukjent sted en dag synes jeg er litt dumt. Måte mange ukjente folk man ikke kommer til å se mere uansett. Nei takk!
Od-pengene går faktisk til de rette folka og plassene tro det eller ei.
Hva er det du ikke støtter? Utdanning til ungdom? Det er det OD bruker pengene til.. OD har visst også det laveste forbrukte innen administrasjon osv. OD lederen får lønnstrinn 1.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Vel, jeg støtter bare ikke å sende penger ned til afrike. Synes vi gjør det ofte nok.

Det er bare min mening.
Pengene har en tendens til å koke vekk i kålen ja... Er jo student og har 7-800 kr. og bruke i måneden, og det SISTE jeg gjør er å gi vekk pengene til et slikt formål som vi garantert ikke kommer til å se noe forbedring på...Disse innsamlingene har holdt på i alle de herrens år, og jeg tviler på at de kommer til å stoppe med det første...Har faktisk bedre ting og bruke pengene på en til slike formål...Tobakk?Alkohol?Mat?Strever jo med å ha nokk til mat til meg selv så hvorfor i helvette skal jeg sponse folk jeg aldri har, og kommer garantert aldri til å få se eller snakke med?
Sri Lanka, ikke "afrike". "Vi" sender penger ofte ja. Men hvor ofte bidrar DU med penger? Greit at en del blir sendt i vårt navn, men dette er den gangen i året mange ungdom i norge kan bidra med noe. Noen gjør det utenom OD til og med, men nå har nesten alle en mulighet. Men alle har sin mening, bare å respektere det
Hofsoe: Kan ikke annet enn å si at du er en egoistisk jævel. "Vi sender ofte nok penger ned til Afrika". Ja helt klart! De lever jo i luksus der nede. Jeg har ikke noe i mot å betale 300kr til et verdig formål.

Viper: Jeg vet ikke hvor mye penger du har. Er du fattig selv ser jeg ikke noe feil i å la være å betale så lenge dere ikke får satt av en dag i uken der du faktisk har muligheten til å tjene penger du kan gi dem. At du aldri kommer til å se dem, hva faen har det med saken å gjøre? Grunnen til at vi ikke ser forbedring (noe som egentlig ikke er sant) er fordi vi har alt for mange egoister rundt om kring på kloden. En ting er å kvie seg for å betale 300kr om man virkelig trenger dem. En annen ting er å nekte å betale fordi man skal kjøpe godteri på narvesen for dem i stedet.

Hvor er nestekjærligheten da folkens?
Herregud da, OD er jo en bra ting, dere klarer vel å sette av noen timer en jævla dag til å hjelpe andre ?, det blir jo også litt "avveksling" fra den vanlige skoledagen, som kan være greit. Desuten hvis du ikke gidder å gjøre noe er det bare å ligge hjemme å slappe av, mot at du gir dem 300, 200, eller hva det er. (hos oss er det 200,- (10klasse)).

Tenk om Norge hadde hvert krigs herjet land, og du gikk hele dagen og var redd. for plustelig kunne noen komme til å skyte deg ned, av en helt idiotisk grunn, kansje ikke en grunn i det heletatt.
Du ville vel blitt glad om du fikk vite at folk i andre land satte av noen timer for å hjelpe dem..

De som sier at det ikke hjelper med å sende dem penger, og at vi allerede sender dem nok med penger, er jo bare tull.

Om alle hadde gitt faen i alle u-land, så hadde jo tilstanden hvert enda verre, selvsagt hjelper vi dem, og pengene går jo til diverse organisjoner som jobber med å få fred i disse landene.
Desvere er det vel sånn at i noen land så blir det til at de med mest makt tar pengene og bruker det på det de selv vil, det er synd, men om man klarer og forhindre det, så kan man ikke gi for mye penger til å hjelpe U-land...
Selfølgelig så må folk ha sine meninger... Men du kan tenke deg da...En student har jo som oftest ikke så god råd at det gjør noe...Si at han/hun er borte boer også da...Han/hun har jo faktisk husleige, strømm, telefon(de fleste har jo enten fast eller mobil), mat må jo man ha, klær, folk sitter som oftest ikke inne hele tiden heller så man må jo ha noen penger til å komme seg ut også av og til... Tror ikke en student sitter i gjenn med så mye penger i kassen etter dette nei... Og foreldrene har heller ikke lov og betale... Skolen har jo ikke lov og samle inn penger fra foreldrene heller nå lenger...Hvist ikke dette bare gjaldt grunnskole/ungdomskole da...


Gi meg en GOD grunn til at jeg skal kaste vekk 300 kr. da?Og da vil jeg ha en GOD grunn...Ikke noe med at vi er så rike og de er så fattige og alt det tulle der... Er faktisk ikke våres problem at de er fattige?Gi meg en GOD grunn til at jeg skal kaste 300 kr. ut av vinduet?Hvorfor starter ikke noen en innsamlingsaksjon for oss studentene også da?Er jo ikke så rike at det gjør noe...
Sist endret av ^V|per^^; 21. oktober 2003 kl. 22:28.
Det som er meningen med OD er å bruke en skoledag til å jobbe og tjene 300 kr, ikke betale selv da.
"foreldrene har ikke lov til å betale"

Vi har da lov til å jobbe hjemme vi, og da blir det jo foreldrene som betaler.
Jaja...Men har egentlig skolene lov og gjøre dette?Men det er jo valgfritt da så...
^V|per^^: du skal lete lenge etter noe som er dårlig med OD. Da snakker jeg ikke om: "ååh det er så kjeeeeedeeeliiiiiii" og sånt. Norsk ungdom er alt for bortskjemt, vi har godt av dette.
v|per: Det er et krigsherjet land med store indre konflikter. Mange får ingen skolegang. Trenger du mer? Tre jævla gode grunner. Er du på en skole som har OD? Er du ikke det så får det vel være opp til deg om du vil gi penger eller ikke. Men har skolen OD så skal du jo ikke ha skole uansett. Da kan du jo bare få deg en jobb for dagen og ikke tape penger!
jeg har vært gjennom det i alle mine år på ungdomsskole og videregående, nå skal dere gjennom det også, lev med det, ingen vits i å syte...og ja, dere må ha nynorsk også
Faktisk så er analbetisme? ikke så utbredt i Sri Lanka, kun 10% av befolkningen er analfabeter. Har hatt gruppearbeid om dette
Ser ingenting i veien for at personer som kan betale 300,- til trengende i Sri Lanka ikke skal betale.
De beste argumente går ut på " Jeg gidder ikke jobbe. Pengene går ikke til en bra sak. Pengene koker vekk i kålen, etc etc etc"

Dette er helt teit. Tror det var 37,- av de 300 som gikk til reklame, administrasjon osv. Det er VELDIG lite i forhold til andre organisasjoner.
Folk i OD, som i Elevorganisasjonen, mener jeg jobber gratis. Søstren min jobber i EO, gratis, i et helt år. Tenk på det du ^V|per^^. Det er sånne som sørger for at rettighetene dine blir ivaretatt som skoleelev.
Du er altfor bortskjemt ^V|per^^.
skal bare jobbe hjemme jeg så, slappe av å sove
Opprinnelig postet av ^V|per^^
Selfølgelig så må folk ha sine meninger... Men du kan tenke deg da...En student har jo som oftest ikke så god råd at det gjør noe...Si at han/hun er borte boer også da...Han/hun har jo faktisk husleige, strømm, telefon(de fleste har jo enten fast eller mobil), mat må jo man ha, klær, folk sitter som oftest ikke inne hele tiden heller så man må jo ha noen penger til å komme seg ut også av og til... Tror ikke en student sitter i gjenn med så mye penger i kassen etter dette nei... Og foreldrene har heller ikke lov og betale... Skolen har jo ikke lov og samle inn penger fra foreldrene heller nå lenger...Hvist ikke dette bare gjaldt grunnskole/ungdomskole da...


Gi meg en GOD grunn til at jeg skal kaste vekk 300 kr. da?Og da vil jeg ha en GOD grunn...Ikke noe med at vi er så rike og de er så fattige og alt det tulle der... Er faktisk ikke våres problem at de er fattige?Gi meg en GOD grunn til at jeg skal kaste 300 kr. ut av vinduet?Hvorfor starter ikke noen en innsamlingsaksjon for oss studentene også da?Er jo ikke så rike at det gjør noe...
Vis hele sitatet...
Fy faen! Jeg blir så irritert av folk som deg. Er du virkelig så egoistisk at du ikke har 300 kr å gi bort til de som virkelig trenger det? Det er lommepenger for deg, men det er gull for dem.

Håper du aldri får oppleve hverdagen til de stakkars barna der nede, men kan ikke si at du ikke hadde hatt godt av det.
Må hive meg på bølgen og bli like forbanna og irritert på "OD-haterene".... Jeg foreslår dere setter dere inn i hva OD handler om...i tillegg kan dere prøve å ikke spise annet enn søppel og vann i en måned, ikke bruke skrive- og leseferdighetene deres og la dere bli behandlet som dritt....kanskje bli skotten på litt også Disse menneskene trenger det! Og OD-nektere får skole om de bare vil ha det, men om dere ikke kan sette av én dag av den skola dere er så glad i for å skaffe millioner av andre barn den samme muligheten å gå på skole kan dere brenne i helvette..... kjempeprovosert nå ja..
Må si meg sterkt enig med intenzo der mot ^V|per^^. En student her i norge sliter vel ikke like mye som en familie nede i afrika eller asia? En student her i landet har ikke problemer med å skaffe 100kr om han/hun trenger det, men tenk hvor mye de hundre kronene er for de. De har mat for en lang stund fremover, og de har kanskje også med det råd å sette et barn eller to i skole.
Her hjemme sitter du å sutrer over at vi her i landet sliter med økonomien på grunn av at vi velger en utdanning som koster litt for mye enn det vi har. Tenk heller på de der nede som ikke har mulighet for utdanning, og med det ikke har mulighet for jobb engang. De har ikke en god inntekt i vente, mens vi her hjemme sitter på universitet å klager på grunn av at vi har lite penger mens vi venter på at pengene snart skal komme inn i så store summer som de der nede bare kan drømme om[punktom]
OD-tråden ja.. Var sikker på at den skulle komme =)
Jeg personlig synes OD er en utrolig fin ting. Vi jobber kun noen timer _en_ fakkings dag, og hjelper faktisk andre mennesker som ikke har det så bra som vi.
Skjønner hva du mener med at det skulle vært et alternativ til vanlig undervisning, men tror desverre at det hadde blitt en del som ville valgt det..
Mange egoister i I-land, men utrolig mange gavmilde også, som ikke har noe i mot å ta i et skippertak, og jobbe til du får vabler i hendene for en god sak. Det er sånn man skal være på OD-dagen. Da skal du glemme egoisme og den arbeids-skye personen i deg, og jobbe for å hjelpe medmennesker som sliter.
Det er snakk om EN dag.. De jobber sikkert mye mer enn vi aner HVER dag, vi har ikke 1% rett engang til å klage.
Ja jeg er helt enig med de fleste her.. hva er så gale med og jobbe en liten dag for at 1-3unger nedi der skal lære og lese og få mat?? det er jo INGENTING for oss.. det er da det minste vi kan gjøre for å få en bedre og litt mer rettferdig verden og syns det er bra at skolene har det sånn at teite bortskjemte unger som ^^viper^^ må jobbe eller "lese" om det på skolen og jobbe litt der ...
Sist endret av Xario; 21. oktober 2003 kl. 23:30.
Du er min venn
niigu's Avatar
Må si med komplett enig i det Intenzo har å si!

Opprinnelig skrevet av Viper
Selfølgelig så må folk ha sine meninger... Men du kan tenke deg da...En student har jo som oftest ikke så god råd at det gjør noe...Si at han/hun er borte boer også da...Han/hun har jo faktisk husleige, strømm, telefon(de fleste har jo enten fast eller mobil), mat må jo man ha, klær, folk sitter som oftest ikke inne hele tiden heller så man må jo ha noen penger til å komme seg ut også av og til... Tror ikke en student sitter i gjenn med så mye penger i kassen etter dette nei... Og foreldrene har heller ikke lov og betale... Skolen har jo ikke lov og samle inn penger fra foreldrene heller nå lenger...Hvist ikke dette bare gjaldt grunnskole/ungdomskole da...
Vis hele sitatet...
Hvis man følger med på talene som blir holdt på den dagen får man mest sannsynlig få vite det samme som jeg vet om dette.

Det som er saken er at det HAR skjedd forbedringer. Hun (talsdama) fortalte om et land som det hadde HALVERT fattigdommen for ved hjelp av OD-penger! DET er fine greier! Og tenk, vi kan klare å redusere denne fattigdommen sterkt i MANGE andre land bare vi gir 300kr hver.

Jeg fatter ikke hva du griner etter. Tipper du sitter der med colaflasker opptil halsen (1 halvannen liter cola = 16kr = 14 dagers mat til de fattige i de landene som har minst BNP) og en data til mangfoldige tusen kroner. Er du klar over hvor lite 300kr er ?

Tenk nå litt voksent og undersøk litt bedre før du kommer med uttalelser som du ikke vet noe om!

Jeg har omtrent ikke peiling på noe selv, men vet at det hjelper.

Edit: Uff rotete post.
Sist endret av niigu; 21. oktober 2003 kl. 23:29.
Helt enig med intenzo og niiGu her.

Det blir feil og si at en student som bor på hybel og stuff ikke har råd. Jeg ville tro at denne studenten har muligheten til å ta et par telefoner (kan også bruke bena og besøke diverse butikker hvis man ikke har råd til ringe) og gjøre en innsats for å få seg en jobb. Det er snakk om å jobbe et par timer EN dag, og bare denne ene dagen kan forandre hele livet til ihvertfall en unge/familie som ble født på feil del av kloden.

Syntes at alle bør være positiv til denne dagen og gjøre det beste utav det.
Det som er poenget, noe som det virker at de fleste har glemt, er at du skal jobbe en dag, tjene 300,-, og gi dem til OD som sørger for videre distribusjon. Det har aldri vært noen som har sagt at dere må betale selv. Og hva er så galt med å jobbe en dag, med ukjente folk, som du aldri kommer til å se igjen? Med den instillingen er det stor fare for at du ikke får noe jobb i det hele tatt.
OD gir oss også en innsikt i arbeidslivet.
Du, ^V|per^^, kommer til å slite skikkelig senere. Hvis du fortsetter med den holdningen vil tilslutt ikke engang sosialkontoret hjelpe deg.
To tomler opp for OD.
Viper, du må tenke deg litt om, alt handler ikke bare om eg og dine penger. Det er ikke dine penger det er snakk om! Men de du KAN tjene til et GODT formål!

Greit nok, det kan være kjedelig, det kan føles bortkastet. Se hvor lett vi tjener 300 kr, se hvor langt folk i u-land kommer med 300 kr.

Det som er suspekt med hele opplegget er at vi, arbeiderene, må sitte på harde gymsal-golv å følge med på en lysbilodeserie med en kasettspiller durenede i bakgrunnen.

Skjønner frustrasjonen, men slik er det. Vi og hade en person som hadde vært i dette landet, personen satt seg et inntrykk i meg. Vi har godt av å lære slikt! Enten vi liker det eller "ei"!
Opprinnelig postet av STX
To tomler opp for OD.
Viper, du må tenke deg litt om, alt handler ikke bare om eg og dine penger. Det er ikke dine penger det er snakk om! Men de du KAN tjene til et GODT formål!

Greit nok, det kan være kjedelig, det kan føles bortkastet. Se hvor lett vi tjener 300 kr, se hvor langt folk i u-land kommer med 300 kr.

Det som er suspekt med hele opplegget er at vi, arbeiderene, må sitte på harde gymsal-golv å følge med på en lysbilodeserie med en kasettspiller durenede i bakgrunnen.

Skjønner frustrasjonen, men slik er det. Vi og hade en person som hadde vært i dette landet, personen satt seg et inntrykk i meg. Vi har godt av å lære slikt! Enten vi liker det eller "ei"!
Vis hele sitatet...
Meningen med det er nok at du skal få et innblikk på hvordan de har det der nede, og at det dermed skal øke lysten til å hjelpe dem. :-)
Det virker som om personer som foreksempel Viper har glemt (evt. aldri fått med seg) hva OD handler om, nemlig solidaritet (hvilket også er grunnen til at man ikke går rundt med bøsser og har innsamlingsaksjon). Jeg blir provosert og gretten når jeg leser "ååh, det er så teit". For det er ikke det, og det er heller ikke sine egne penger man gir til OD, det er penger man har jobbet for og tjent. Teknisk sett har aldri disse pengene vært, og kommer aldri til å bli, ens egne. So stop whining.
Jeg er glad OD eksisterer, jeg. Uten OD hadde vel enkelte land slitt mer enda mer enn de gjør nå idag. Så vær litt uegostiske for en gangs skyld.
Er så absolutt ikke mitt problem at de sliter, sulter og alt det der, dvs. jeg gidder enkelt og greit ikke og kaste vekk tid og penger på det...Høres kansje litt egoistisk ut, men som sagt, ikke mitt problem. Har bedre ting og bruke tiden min og pengene mine på en det greierne der... Er jo faktisk ikke våres problem i det hele tatt...
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
litt egoistisk... du får fri fra skolen en dag, og blir bedt om å bruke den til å tjene 300kr og gi de 300kr til noen som ikke sitter med den feite ræva si trøkka ned foran PC skjermen sin, ja som faktisk ikke har muligheten for å få en slik pc i løpet av hele sitt liv...

Si meg hva du kunne brukt denne dagen til som er så viktig...

Fra vipers interesser:
Liker så mangt...Sitter mye på mIRC på dagene...Fester en god del i helgene...Er ganske så interresert i biler og sant også....Står en god del på snowboard om vinteren....Og er en god del inne med dama også så er en opptatt mann på fritiden
Vis hele sitatet...
^^disse tingene kan du gjøre 364 dager i året og hvis den siste dagen går med til å stå i kassa på narvesen e.l. isteden for å lære å mekke bil på skolen er det faen ikke noe å klage over...

Husk at du egentlig skulle vært på skolen den tida du jobber på OD-dagen, så du kaster ikke bort no tid...

Fascist


og til alle dere som skal skal betale 300spenn og så ta seg fri, i OD skal du ikke gi av barmhjertighet, men av solidaritet

nuff said
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hehe, HOFSOE kan det med å skape diskusjon ja. Uansett, jeg får en følelse av at OD bare er et halvhjertet forsøk av den vestlige verden til å rette opp all feil og jævelskap vi har skapt. Men for all del, pengene går jo til et godt formål, og får du ikke / vil ikke / orker ikke jobbe så er det jo bare til å være hjemme og få en fridag. Eneste du får er jo en lusen dag fravær. Hadde ikke tenkt å jobbe selv, har ingen mulighet til å få jobb og alle kakeselge steder er opptatt, men nå ser det ut som min mor vil annsette meg hjemme til å vaske litt og alt ordner seg.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
tias: synes tv-aksjonen er mer halvhjertet forsøk.
I OD jobber du i solidaritet.
Til tv-aksjonen gir du enten av barmhjertighet eller av dårlig samvittighet

men som du sa for all del det går jo til gode formål....
Opprinnelig postet av ^V|per^^
Er så absolutt ikke mitt problem at de sliter, sulter og alt det der, dvs. jeg gidder enkelt og greit ikke og kaste vekk tid og penger på det...Høres kansje litt egoistisk ut, men som sagt, ikke mitt problem. Har bedre ting og bruke tiden min og pengene mine på en det greierne der... Er jo faktisk ikke våres problem i det hele tatt...
Vis hele sitatet...
Går det ann å bli mer egoistisk?!
Du burde blitt sendt ned til Sri Lanka å bodd der i lange tider for å fått opplevd hvordan de har det. Du hadde nok ikke sutret så mye selv når du kom hjem til alle godene igjen. Har foresten vært i slummen å oppelevd mye. Har vært i f.eks India. Klager du når du har det slik som nå hadde du nok slitt når du kom der ned.

Som et eksempel kan du få 10kr av en person på gaten her å kjøpe deg en cola(ja, du kan det) til 11kr. Tenk, der nede måtte du jobber ca.13 dager for å få den ene brusen. Men.. Du kan ikke leve uten mat og drikke, så du måtte nok jobbet nærmere 25-30dager før du hadde hatt så mye lommepenger.
OD er sikkert et fint tiltak, selv nekter jeg siden jeg ikke klarer og skaffe meg en jobb.

Men og straffes for det er vel litt drøyt. jeg synes virkelig at OD skulle være frivillig, og at det skulle gjøres på en lørdag eller søndag. Så kunne de sett på oppmøte hvor mange som kom.

FAEN TA OD
Opprinnelig postet av ZerBox
Du burde blitt sendt ned til Sri Lanka å bodd der i lange tider for å fått opplevd hvordan de har det.
Vis hele sitatet...
Har man en holdning som Herr Scrooge har her, vil man neppe overleve mer enn en dag der nede...

felix_poker: ikke vits å la annenhver setning inneholde ordet "dust"...
Sist endret av Digital Hybrid; 22. oktober 2003 kl. 13:40.
Nå skjønner jeg ikke helt hva folk maser så jævlig med når de ikke får jobbe på skolen en dag..? Faktisk slik arbeidslivet er, dere får møte det før eller siden. Jeg antar dere er veldig glad hvis dere blir på skolen og har normal dag? For det kan dere faktisk be om.
OD gjennomfører jeg med glede, selv om noe av det vi får høre kan være både en smule feil og overdrevent happy-hippie (JA! LA OSS REDDE VERDEN!). Jeg tjener penger som kan gjøre tilværelsen bedre for noen andre, det er god nok grunn for at jeg skal legge litt arbeid i det.
(og, hvis noen norske ungdommer skal slippe od så synes jeg den tiden skal brukes til norskundervisning, landet vårt forfaller på det feltet.).
Kjære viper får være glad han ikke har internasjonal UKE. Det hadde vel tatt knekken på stakkaren.
Synes det er fint opplegg, men når man bor i Oslo er det ganske vanskelig å skaffe jobb . Fikk jo heldigvis en jobb i en restaurant da
OD er vel og greit for arbeidserfaringen sin del, men jeg er veldig glad jeg slipper det med "å det er så synd på andre folk", "la oss sende de penger og ikke bry oss om de resten av året" bullshittet som flommer ut av alle sine munner etter tur. spar meg for det, den hykleriske ideen om at man gjør noe bra og kan ha god samvittighet for det resten av året.

strengt tatt så er jeg veldig glad jeg ikke har OD lenger

mm
På vår skole må alle som ikke jobber ha vanlig skoledag.
Men det som irriterer meg noe sykt er at de hvert år bare ser en film og spiller fotball i gymsalen!!
OD er en helt grei ordning som vi nordmenn bare har godt av. Noen av de som har svart her har sagt at de orker ikke å bry seg med at folk sulter og sliter med krig i andre land. Hvis alle mennesker i hele verden hadde tenkt slik, hva hadde skjedd da? Det er forresten også et lite tankekors at de egoistene som har svart på denne tråden er de med flest skrivefeil per svar.
Viper: du trenger ikke være med på OD, det er bare å droppe ut av skolen. Du slipper OD, og skolen slipper deg. hipp hurra