Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 3526
very impotent freak
Delusional's Avatar
Hvilken religion syntes du er best? Hvorfor, hva missliker du med de andre religionene? Er du selv religiøs? Hvorfor hvorfor ikke.

Jeg er selv ikke religiøs. Men liker religioner som oppfordrer til aktiviteter "indre fred" og en harmonisk "sjel"(tror selv ikke hat vi har en sjel). Jeg tror at vi dør og råtner og at vi ikke kommer til noen himmel, at verden som vi kjenner den blir borte, fordi vi ser den ved hjelp av vår hjerne.
Jeg er ikke religiøs, og jeg har ikke mye til overs for religion egentlig. Skal jeg peke ut en favoritt blir det buddhisme, siden buddhister flest er så fredelige.
Jeg er 100% med Nicho =)
Ikke religiøs her, tror ikke på Gud eller noe av det der..
Var nettopp i Buddhist-tempel, det var dritfett
De som var der var så snille, fredelige og rolige.. Hvis jeg MÅ være noe sånt innenfor religiøst, så vil jeg være Buddhist, uten tvil
"Hvilken religion syntes du er best?"
Skal vi se... I dag tror jeg på Hinduismen tror jeg... :P

Jeg er kristen, og det å tror på andre religioner ville ført til at jeg ikke var kristen. Nå fins det jo en del folk som konverterer, så da kan det være aktuelt, men for meg er det uaktuelt.
Jeg vet ikke om jeg kan kalle meg religiøs, da definisjonen er uklar.
Opprinnelig postet av Delusional
Hvilken religion syntes du er best?
Hvorfor, hva missliker du med de andre religionene?
Vis hele sitatet...
Budismen, uten tvil. Hovedgrunnen er, som nevt før at det er en relativt fredelig relgion. Jeg har endå til gode å møte en budistisk fanatist, virker som om de fleste budister har et relativt oppegående forhold til at andre mener noe annet en dem, og at relgion ikke er alt.
Opprinnelig postet av Delusional
Er du selv religiøs? Hvorfor hvorfor ikke
Vis hele sitatet...
Overhodet ikke. Hvorfor er litt vanskelig å svare på. Kan selvfølgelig ha noe med at jeg er vokst opp i en humanetisk familie, og at de kristene (den relgionen jeg fikk først forholdt til) jeg først møtte enten var psykopater eller rasister som brukte relgionen som et grunnalg for sine meninger. De kunne selvfølgelig valgt en annen relgion (kansje bortsett fra budismen).
Når jeg så seinere ble kammerat med en misjonær-gutt og snakket med han om relgion var hans begunnelser alltid "Det står i bibelen". Ting er rett fordi det står i bibelen, ting skal være slik, fordi det står i bibelen. Han hadde ingenting imot homofile men de kunne ikke komme til himmelen, det stod i bibelen. Jeg syns det var litt skremmende å aldri møte en egen mening, utenom "det står i bibelen".
En annen grunn er at jeg har hørt at det finnes ca 3000 forskjellige relgioner. Hvorfor skal akkurat den man velger være rett, mange andre tror akkurat like sterkt, men på noe annet? En del relgiøse vil le av andre relgioner, f.eks vil mange kristene le av den "naturelgionen" som mange følger. Men når alt kommer til stykke så ser jeg ikke noe forskjell på de relgionene, for meg er de akkurat liek sansynlig.
Jeg har vel kommet til det personlige synspunktet (bare noe jeg tror) at grunnen til menneskets storhet er vår nysgjerrighet. Vi har en nærmest utømmelig trang til å forstå og lære. Men vi kan ikke forstå det mest fundamentale, hvorfor alt er. Så på et punkt i menneskets utvikling klarte vi ikke å leve uten en "vite" hvorfor ting er som det er. Derfor fant vi opp en relgion. Jeg lever i den troen at jeg ikke vet. Jeg kan ikke si at relgioner er gale, men heller ikke at de er rett. Og jeg kan ikke støtte opp om en relgion om jeg ikke kan være sikker på at den er rett, spesielt ikke når man ser alt som blir gjort i relgioners navn. Jeg har insett at jeg nok aldri vil få noe svar, og at jeg bare må leve med det. Så derfor velger jeg å leve på grunnlag av det vi vet i dag.
Det store spørsmålet er jo om det finnes et liv etter døden. Jeg håper selfølgelig, men må si at jeg har min tvil. Tror faktisk at det er så kynisk, enkelt (og egentlig fantastisk) at vi har utvilket oss fra nærmest ingeting til det vi er i dag, og at når vi er død så er vi død. Rett å slett vekke. Derfor prøver jeg å leve livet mitt som om det var min eneste sjangse, men er jo ikke alltid like lett. Ble litt surrete dette, men er vel stort sett esensen tror jeg.


[SIZE=1]Spellingnazicrew får sikkert en del å gjøre her, er seint og jeg er dårlig i retskriving i utganspunktet(dysleksi)[/size]
Jeg er praktiserende buddhist.
Ser egentlig ikke på buddhismen som en religion, selv om det kanskje er det.
Er registrert medlem av Karma Tashi Ling Buddhistsamfunn.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Trådstarter
Mye fornuftig der ja. Jeg tror at religinoene oppstod for da de første høykulturene kom. For det første trengte folk svar på ting. Og for det andre såg folk mest sansynlig økonomiske fordeler med dette. En av mine hovedgrunner til at jeg ikke er religiiøs er at mange religioner sin basis sprekker allerede ved skapelsesen...

Budisme er en religion, en undergruppe av hinduismen eller er det jeg som roter?
Personlig synes jeg at religion er noe forbaska tull. Det har ikke ført til annet enn krig og elendighet, da folk hele tiden skal bruke religion som en unnskyldning til å krige. Slik som f.eks. muslimene kaller hver eneste krig for en 'hellig krig'.

Uansett, det de fleste religioner tror på er så uffattelig sannsynlig at det virker som det kun er fantasifulle folk som har funnet det på. Som f.eks.. gud skapte verden på 7 dager.. yeah right. Vitenskapen motbeviser jo stadig flere religiøse påstander.

Noe annet jeg synes er rart er at det liksom var mange profeter som fikk til mirakler for 1000 år siden, men det er liksom ingen i dag. Sånn som f.eks. jødene(tror det var dem) mente på at kristus skulle vende tilbake i år 2000. Har ikke sett noe til han enda jeg. :-)

Hele troen på Gud, og alt annet religiøst er kun for å gi menneskene håp gjennom tunge tider.
Jeg må si meg ening med de fleste andre som har svart her. Buddhismen er den eneste religionen som gir noen mening hos meg. Det er selvsagt mange gode leveregler osv. i andre religioner, men all svadaen om guder, himmel og helvete, gjør at jeg utelukker at de eksisterer. De religionene utelukker også seg selv iogmed at de sier at de selv er det eneste riktige og de eneste gudene. Mitt intrykk blir da at essensen av det hele er massekontrol.

Buddhismen (hvis jeg har forstått det riktig) handler hovedsakelig om hvordan du skal leve livet ditt i forhold til omverdenen. Ble litt oppslugt av det hele da jeg var i Thailand i vår, hvor jeg fikk oppleve hvordan de forholder seg til andre. Genialt.

Buddhismen er det nærmeste jeg kommer det som jeg synes hadde vært den perfekte leveregel: Kardemommeloven.
Delu: Buddhisme er ikke noe undergruppe av hinduismen. Det er en egen religion. Har sitt utspring fra hinduismen.

Men jeg ser ikke på det på samme måte som f.eks. kristendom...hvis du skjønner...
Jeg ser på meg selv som en naturalist (ikke i skrivekunstens betegnelse). Jeg ser på mennesket kun som en del av naturen og stiller oss på lik linje med dyr, trær og selve jorden. Kan ikke si at jeg er no spesielt religiøs, men her er det heller ikke mye religion å praktisere.
Jeg er enig med Zpiff. Det var det jeg på en måte prøve å få frem i posten min, men som dere ser er jeg ikke så flink til å uttrykke meg. :-)
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nååh, relegion er da ikke så forferdelige greier intenzo, tror nok de har gjort en god del for vår utvikling i gamledager..

Uansett, jeg tror på min egen relegion som jeg enda har til gode å gjøre helt ferdig, men jeg kan røpe litt: Jeg prøver altså å lage en blanding mellom vitenskap og det hinsides. Min relegion går ut på at man ikke har sjel i den gode gamle klassiske forstanden, men heller at man har en sjel som man abbonerer på på en måte. Altså, kroppen og hjernen tar imot signaler fra en eller annen database som deler ut iper og sjeler til alle levende ting, og når man dør så forfaller kroppen og sjelen blir sendt videre til en ny kropp. Rusmidler og hjerneskader vil si at signalet blir påvirket av stoffer, og sjelen blir midlertidlig "korrupt". Det er det jeg har funnet ut til nå, men må vel ha en ideolgi eller noe :/.
Fikk det ikke frem isted for jeg glemte ordet men det jeg mente var at jeg ser på meg selv som Paganist:

En paganist er en person som har kjærlighet og ærbødighet ovenfor naturen. Det vil si at han ikke setter seg selv eller andre over naturen, men likestiller seg selv med den.

En paganist er en person som har et fredelig forhold til naturen og dens skapninger. Mange paganister følger "den ene regelen": "Gjør hva du vil, men ei til skade".

En paganist aksepterer og godtar polariteten mellom Gudinnen og Guden. Samt naturens feminine og maskuline aspekter, som er en forutsetning for alt liv.

I denne "religionen" bærer man det de fleste kaller et pentagram (gjerne som smykke, ring eller tatovering) for å vise at man er trofast til sin religion og som et symbol på hvordan en setter seg selv i forhold til naturen.

Mange paganister (også kjent som wicca) kler seg spunky og noen innehar også "magiske krefter", men selvfølgelig trenger man ikke se ut som en tredjegrads satanist eller trylle for å kunne tro på religionen. For å ta meg selv som eksempel så ser jeg litt gal ut av natur, jeg har ingen magiske krefter (såvidt jeg vet) og eneste måten jeg viser min tro på er med en ring.

Tror også på at selv om en ikke kan magi eller annen heksekunst så har alle anlegg for det. Noen er født med visdommen av å bruke det og noen kan læres opp mens hos de fleste vil det ikke utvikle seg at all.

Høres kanskje litt rart ut men jeg tror nå på det.
Ingen religioner er best. Derfor. (Det blir et definisjonsspørsmål som folk kommer til å få svare helt ulikt etter hvordan de er oppdradd og slikt. Ingen kan være objektiv i denne saken.)
Vil vle ikke komme no klart svar på hva som er BEST men er gøy å lese hva folk driver med og hva de mener om det de syntes er best uansett
Jeg tror på religion som fenomen. Religion har en fantastisk, forklarende effekt på alt vi ikke forstår. Selv tror jeg ikke på en dritt. Det er så alt for mye å ta stilling til. Katolisisme er beint ut jævlig med en pave som sier at kondomer fungerer slik at de slipper gjennom hiv, som en annen sil, men ikke sæd. Religion som skremmemiddel for å skaffe folk makt er ikke særlig fint.

Hvor hadde menneskeheten vært uten religion mon tro? Kanskje vi (europeerne) ikke ville ha følt oss som overmennesker og lagt resten av verden under oss. Vi føkka jo asia og afrika som best vi kunne da vi mente at gud måtte slippe frem samtidig som vi kunne tjene litt penger på det. (Ressurstyveri, slaveri).

Er vel naturalist. Blir bare så forvirra hver gang jeg leser eller hører om folk som har sett både det ene og det andre.
Dette var et artig tema!

Jeg liker tankene til Sigmund Freud rundt dette temaet:

Gud er en illusjon som menneskene har skapt og utviklet opp gjennom tiden. Menneskets behov for en andre far er drivkraften bak gud. Bekreftelse for denne teorien finner Freud i vestlige religioner hvor man direkte kaller gud far.

Jeg er ikke religiøs. Kristendommen har ført til mye galt opp gjennom tiden og jeg betrakter nærmest kristendommen (eller religion) som et middel, et maktredskap. I eldre tider har det ofte blitt brukt til å rettferdiggjøre kriger.(korsfarerne, Olav Den Hellige's herjinger) Jeg antar også at religiøse mennesker virkelig tror på sin religion så dette blir jo bare mitt synspunkt.

I moderne tid har religion som middel blitt brukt i mindre grad, men man har jo for eksempel midtøsten hvor man bruker Hellig Krig, krig for Islam.
Hvilken religion syntes du er best? ..
Vis hele sitatet...
Jeg mener alle religioner, i bunn og grunn er bygget på samme prinsipper.. men mange er korruptert av maktmennesker som vil rettferdiggjøre krig m.m. Godt eksempel er vel kristendommens korstog, som også er nevnt tidligere i tråden.

Samtlige relgioner har også sitt, ofte ueksponerte esoteriske system. Bl.a har man jo rosenkorserene som praktiserer de esoteriske aspektene ved kristendom. Muslimer som praktiserer baklengslesing av koranen, hvor de da mener at koranen er er et verktøy som lades energisk av alle muslimene som ber, og de kan "hente" opp den kollektive energien ved å lese/messe spesielle deler av koranen baklengs, som korresponderer med en gitt intensjon de kan benytte seg av.

Jeg mener ingen religion er bedre enn en annen, det er smak og behag. Selv praktiserer jeg thelema og den uortodokse qabalaen, og trives fint.. jeg ser mer på det som et udogmatisk filosofisett enn en religion, ettersom kjernen i thelema baserer seg på at mennesket er gud - men en adekvat forklaring ville blitt for mye å skrive her

Smak og behag, en ting er sikkert relgion har skapt mye smerte opp igjennom tidene, og det er ikke religionenes skyld, men menneskene bak den.
Sist endret av takkel; 16. oktober 2003 kl. 01:42.
En kjent jøde og også Kommunist, Karl Marx, sa en gang "Relgion er opium for Folket!"

Dette var en setning som desverre stemte da den ble skrevet, og stemmer den dag i dag. Religion er opium for folket i den grad at det i store mengder blir fryktelig usunt. Et godt eksemple på dette er slike som Arild Edvardsen fra Sarons-Dal. Han står på et podium å skriker ut om himmel, helvete og frelse. Dette blir helt feil, å gjøre religion om til et slags kommersielt "show", et jævla sirkus, det blir bare helt feil.

Den Norske Statskirke er heller ikke noe bedre. En hyklerisk organisasjon som bare tenker på krikens beste, og ikke dem som faktisk praktisere religon, nemmelig FOLKET!

Den eneste religiøse organisasjonen på hele denne jorden, som har en smule fornuft og respekt for Gud slik jeg ser på ham
(Hvis han nå egentlig finnes da?) er den Rastafarianske relgionen, som har sitt opphav i Etiophia, men er i dag meget sterk på Jamaica (Bob Marley var en kjent Rastafari)

Hvist Gud virkelig finnes, er han høyst sannsyneligvis ikke en gammel mann med skjegg og hvit kappe, og som sitter oppe i himmelen. Jeg vil heller tro at Gud finnes i et tre, et vann, en stein, en løve, en sau og sist men ikke minst, i et menneske...........????





Skrevet av: Ziegler HimSelf
Ingen så klart, finnes ikke noe bra i relgioner.
Tror at noen relgioner har gjort noe bra, det så mye bullshit og korupthet.
Hvor mange tror du har blitt drept pga relgion, har ingen tall men det er faen ikke få. Er dere klar over at vi betaler bort skatte penger til religoner i norge. Hvorfor det ? Er det min oppgave å betale penger til kirken og andre religioner i norge ? Det kan faenimeg være dems egent ansvar. får Hvert barn som blir født i norge blir skrevet inni kirken og det for dem penger for, er det riktig ?
Med en foreldre som kristen og dama som muslim, så tror jeg nok jeg skal holde meg utenfor slike diskusjoner på familietreff

Men Islam er en fin religion, seriøst! Det er faktisk forskjellige måter å utøve religionene på, og det er det som bringer Islam ned i søla.
Synes Islam er bedre enn Kr.dom fordi:
*De drar ikke ut og "gjør alle folkeslag mine"
*De bygger ikke på fabler og eventyr
*De forkaster ikke andre religioner
*Svinekjøtt er yøkki <-teit men...

Det er altfor lett å forkaste Islam som religion ut ifra det bilde media danner, det er synd.
Kristendommen har jo hatt store tilhengere da.. Hitler, KuKluxKlan, George W. Bush..

Skal da sies at min bedre halvdel ikke praktiserer Islam så meget, hun har funnet seg noen rettningslinjer som er helt greie, som alle kan overholde, og det er nok. Det er faktisk godt nok å være et godt menneske og ha tro på Gud, så man må ikke be hver dag, gå i kirka og preke til alles forargelse hver dag.

Dessutten får jødene altformye ros bare på grunn av 2. verdenskrig. De har steike ta meg gjort mye faenskap selv.
Nå har det jo skjedd mye "rart" innenfor Islam og av Muslimer óg, men det er ikke slik det står skrevet i Koranen, det er bare folkene som utøver det slikt. Kan godt hende det er slik i andre religioner óg, men Bibelen er mye mer dømmende og direkte enn f.eks Koranen..

-ugh
Enig i mye av det som blir sagt her.

Jeg sier at religion er roten til alt vondt. I bunnen av nesten alle kriger finner man en religiøs årsak. Nok om det

Mange vil vel også si at religion er roten til alt godt. Det er vel forsåvidt nesten like korrekt som min forrige påstand. Jeg tror religion i starten av sivilisajonene var med på å skape skikkelige kulturer, fikk folk samlet etc. Men i dagens samfunn, så mener jeg at religionen må bort. I allefall bort fra politikk.

Og om hvilken religion som er best, der sier jeg meg enig i buddhismen.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Surrehu
Enig i mye av det som blir sagt her.

Jeg sier at religion er roten til alt vondt. I bunnen av nesten alle kriger finner man en religiøs årsak.
Vis hele sitatet...
Total bull shit! Det ligger ikke i bunnen det er det som ligger på toppen. Viss du faktisk hadde gjort litt research hadde du funnet ut at det er økonomisk/politisk krig "forkledd" som religiøs krig eller skal jeg si med en religiøs unskylding. Skinnet bedrar, skinnet bedrar...
Men tenk deg verden ut religon mye bedre!!!
tenk deg nesten alle kriger i verden er på grunn av religion.
ta mitøsten for eksempel uten religion like fredelig som her!
Relgion er bare en av millioner forkledninger menneskets motstridene interesser og meninger tar. Dermed også konflikter. Å veie en relgion opp mot en annen blir litt banalt, man tror på det man tror på. Selv er jeg ateist.
Hmm,velge en religion som er best?
Har aldri fått helt grepet på noen religion,har kalt meg kristen,satanist,anti-teist,og nå ingen av delene men vanskelig å sette fingeren på.

Som mange har sagt,Buddhismen er en fin ting,liker virkelig de.
I motsettning til de kristne og muslimene som desverre bruker for mye tid på å tolke religionen deres,istedenfor å praktisere det som teller mest innefor de.

I dag vil jeg nok kalle meg en paganist.
Har fått en fot innenfor naturen og,har skiftet helt tankegang og jeg har vanskelig for å tro at det ikke finnes "noe",så ateist er jeg langt fra.

Delt førsteplass til paganismen og buddhismen!
Opprinnelig postet av Nichotin
Jeg er ikke religiøs, og jeg har ikke mye til overs for religion egentlig. Skal jeg peke ut en favoritt blir det buddhisme, siden buddhister flest er så fredelige.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig der..
Opprinnelig postet av Delusional
Hvilken religion syntes du er best? Hvorfor, hva missliker du med de andre religionene? Er du selv religiøs? Hvorfor hvorfor ikke.
Vis hele sitatet...
For meg så handler det ikke om hvilken religion som er best, men hva en tror på. Jeg ser ikke på meg som religiøs fordi jeg er rett og slett ikke det. Jeg får ikke til å forestille meg at Gud, Jesus og alt det der fins & har skjedd.

Jeg har generell respekt for alle religioner men ikke for mer eller mindre "religiøse" grupper/personer som Vigrid og Paven & lignende hvor det skjer indirekte eller direkte hetsing av bestemte grupper/typer mennesker.

Hvis jeg absolutt skulle velge en religion så hadde jeg valgt Wicca/Paganisme. Der føler jeg at jeg har ting å forholde meg til, ting som fins, som naturen. Det er mer nærmere enn greier som Gud og sånt. Wicca handler også om å finne indre ro. Det er slikt jeg liker.
Praktiseres religion riktig, kan det være veien til evighet(?)
Men blir det praktisert galt, fører det til hat!

Et god eksempel på hatefulle religioner er Ku Klux Klan's versjon av Luthersk Protestantisme, en religions retning hvis hovedgrunnlag er kjærlighet, blir vridd inn til en hatefull religion, med et budsakp fyllt med hat!

Et annet eksempel er Islamsk Fundamentalisme. Islamsk Fundamentalisme har tatt den Islamske troen og vridd den om til et stort brennende hat mot USA og Vesten. Har man lest Koranen (eller deler av den, som meg. Anbefaler foresten Koranen, meget innteresant lesestoff!) så kan man forstå at Islam er en religion som bygger på det stikk motsatte av vold, Isalm fremstår til og med som en mindre "aggresiv" religion en Kristendommen.......

Hat hører ikke hjemme i noen religion, for da blir religionen destruktiv. I steden for konstruktiv.
Religion må bygge på KJÆRLIGHET og ikke hat........


JAH


In nomine Patris, et Filii, et Spiritus Sancti........
Men tenk deg verden ut religon mye bedre!!!
tenk deg nesten alle kriger i verden er på grunn av religion.
ta mitøsten for eksempel uten religion like fredelig som her!
Vis hele sitatet...
Er det virkelig RELIGIONENS skyld? Er det KRISTENDOMMENS skyld at paven beordret korstogene? Nå er jeg ikke kristen, og jeg vil på ingen måte forsvare kristendommen, men jeg mener du har en feil oppfattelse av roten-til-problemet tematikken her.

Jeg tror ikke det er en religion sin feil, men menneskene som bruker den som en unnskyldning for å initiere f.eks en krig, på relgiøst grunnlag. Om du fjerner religionen, vil disse samme mennskene bare finne andre midler å ta i bruk. Det er en kamp om makt. Det handler ikke om å fjerne religioner, det handler om at veldig mange mennesker har et ego som er noen størrelser for stort.

Du sier "fjern alle religioner" og "Midtøsten uten religion ville vært like fredelig som her". Da kan jeg opplyse deg og at vi i norge, også praktiserer religioner. Vår stats-religion "kristendommen" har også blitt brukt som unnskyldning for like mange ugjerninger som Islam, men i lys av de siste tiders hendelser (11.sept etc) er det kanskje lett å dømme islam nedenom og hjem.

Om du fjerner alle skytevåpen kommer folk fortsatt til å drepe hverandre med kniver. Det er ikke verktøyet, men mentaliteten vi må forandre. Og dette med å "fjerne alle reiligoner" er svada, det er et scenario som ikke kommer til å finne sted, hvertfall ikke i nærmeste fremtid, prøv heller å komme på noen konstruktive foretak - og begynn med deg selv.
Opprinnelig postet av Delusional
Hvilken religion syntes du er best? Hvorfor, hva missliker du med de andre religionene? Er du selv religiøs? Hvorfor hvorfor ikke.

Jeg er selv ikke religiøs. Men liker religioner som oppfordrer til aktiviteter "indre fred" og en harmonisk "sjel"(tror selv ikke hat vi har en sjel). Jeg tror at vi dør og råtner og at vi ikke kommer til noen himmel, at verden som vi kjenner den blir borte, fordi vi ser den ved hjelp av vår hjerne.
Vis hele sitatet...
Jeg synes Elgen er den beste religionen. Det finnes EN enkel grunn til det, og det er fordi det er den eneste sanne religion...

Det jeg misliker, og her må jeg være generell, med alle de andre religionene er at de tar feil. Noen, eller de fleste, ville kanskje sagt at jeg er trangsynt av den grunn, men det er jeg ikke. Hvis de andre religionene kan få meg til å tro på dem, eller ihvertfall på meg til å tro at de ikke tar feil - da gjør jeg det.

Selv er jeg religiøs ja, det ble jeg når den eneste sanne gud kontaktet meg og "forklarte" hva som egentlig skjer her i verden og slike viktige religiøse ting.


Jeg skjønner at du lett blir skeptisk og kanskje alerede misliker min tro, men det er en helt naturlig reaksjon for de som ikke har sett Lyset og blitt et av dets "barn". Jeg forstår.
Hvis man virkelig studerer islam finner man ut at det er en veldig fin religion.Islam er ikke som Bush sier , at vi er en gjeng med terrorister, og jeg er helt uenig i at Osama bin Laden sier at han dreper folk i Guds navn og i profeten Mohammeds navn !!
bare lurer, er det noe bra ved relegioner ?
Religioner var bra for tusen år siden for å unngå anarki.
En religion som baserer seg på at folk MÅ velge den av frykt for alternativet er håpløst.

Jeg tror vi trenger religioner idag.
Med unntak av Kristendommen og Islam,jeg har ikke noe imot selve religionen,men måten den blir praktisert her er tåpelig.
En gjeng med formyndere,hele(halve) gjengen.

Men uten religion tror jeg vi alle hadde levd i en verden av stress og bare penger. Hvis ikke religioner hadde stått i veien for utviklingen noen ganger,ville det som sagt vært et helvetes stress å leve.

Jeg tror mange religiøse folk ikke kunne klart seg i dagens samfunn hvis de var ateister. Det kan være greit å komme seg vekk fra denne stressende "virkeligheten"
Er en etterfølger av Jesus.
liker ikke religion i det hele tatt.. men må jeg velge, blir det Zen-Buddhisme, grunnet at de er veldig fredelige og vise.
har lært mye flott fra zen-buddhisme på kung fu trening.
Jeg er prinispielt imot alle religionene jeg har hørt om:
alkoholisme
heroinisme
kristendom
jødedom
islam
scientologikirken
politikk
hva nå enn unskyldning måtte være for ikke å være seg selv.

men har en svakhet for selvutvikling:
Slik som f. eks. budhisme og de panteologisk "religionene" - Pahana er nok en gud...

I believe in the Power of the American Natives!
har vært gjennom alt fra thelema og wicca på den ene siden, til kristendom og islam på den andre. gjennom ungdomsskolen og videregående leste og studerte jeg enormt mange religioner, selv har jeg aldri vært mer enn forbigående interessert i en enkelt religion.
er, og har lenge, vært glad i meditasjon og andre såkalte 'åndelige' virkemidler, og det var dette som fikk meg til å begynne å studere religioner.

synes dog religioner som tema, og hvorfor folk velger å tro som de gjør, er fryktelig interessant. selv tror jeg som sagt ikke på noe spesielt. om jeg måtte si noe må det være meg selv, og vitenskap (du kan vel kalle meg ateist, men i og med at et slikt uttrykk bærer med seg mye rart foretrekker jeg det ei) :P
Opprinnelig postet av Nichotin
Jeg er ikke religiøs, og jeg har ikke mye til overs for religion egentlig. Skal jeg peke ut en favoritt blir det buddhisme, siden buddhister flest er så fredelige.
Vis hele sitatet...
igjen... må si meg enig med nichotin her ja.. skal jeg velge en må det bli buddhisme
Si noe negativt med Kristendommen da.
Har dere hørt om Trond Ali ??
Han var en mann uten noen spesiel religion , og han reiste rundt i verden for å finne den religionen som han mente var best . Han bodde hos buddhister,hinduister,jøder og muslimer, den religionen han syntest var best var Islam..
King of Spooning
Acidous's Avatar
Det er fordi Islam er best!
Penger er den beste religionen, den ser det ut til at alle har...
Jeg er prinispielt imot alle religionene jeg har hørt om:
jødedom
(..)

men har en svakhet for selvutvikling:
Slik som f. eks. budhisme og (..)
Vis hele sitatet...
Du er imot Jødedom, men for religioner som dreier seg om selvutvikling. Jeg gir meg over, hvis du hadde giddet lære deg mer enn KRL-pensum på u.skolen hadde du holdt kjeft, koz
De fleste religioner funker bra hvis ALLE i verden dyrker dem.
En religion basert på å følge guds ord som var sagt for mange tusen år siden,blir vanskelig nå.
Mange vil tolke det på alle måter uten at noen med full autoritet kommer og sir at sånn er det.
Islam og Kristendommen er nok fine religioner,men det blir tolket mye dumt,og det står jo faktisk en STOR mengde dritt i bøkene.

Penger er den beste religionen, den ser det ut til at alle har...
Vis hele sitatet...
Hvis vi kan kalle det en religion,så vil jeg gjerne føre en hellig krig mot den. For noe dritt,og de åndelige lederne(Bill Gates,Kjell Inge Røkke,osv) er ikke akkurat noen flotte personer.
Vi kan ikke alle bli som dem,bare en håndfull av oss.
Ikke religiøs, hater religion, den beste religionen må være ateist.
Religion skaper bare krig og urettferdighet, de få positive punktene ved religion, trygghet, tilhørighet, stolthet, kan overhode ikke måle seg med all den sorgen, skaden, ødeleggelsene og mishandlingen som foregår.

NEI TIL RELIGON

tape mot en skiklubb skulle ikke vært lov
ære være vål'enga
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
jeg er humanist og tror på den store religionen som de aller fleste liker å kalle vitenskapen

www.humanist.no <- HEF's hjemmeside

for øvrig liker jeg buddhismen godt, den virker som en veldig "snill, ren og pen" og _nesten logisk_ religion

[offtopic?]
samtidig vil jeg gjerne påpeke at jeg er imot 3-delingen av Gud i kristendommen, hadde en Gud eksistert (tvilsomt) så hadde han i følge bibelen vært såpass stor og ufattelig for mennesket at vi ikke hadde noen forutsetning for å si at gud er 3-delt. Islam er enig med meg her =) Men som sagt, jeg er human-etiker og burde drite i å bry det lille hodet mitt med sånntno