Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 4023
very impotent freak
Delusional's Avatar
Poeng i seg selv er jo idiotisk. Men viss det først skal settes poeng...
Surrehu's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Delusional

Du må ikke la din bitterhet gjøre deg trangsynt. Eller for den saks skyld, sur på systemet. Jeg tror at systemet er litt mer gjennomtenkt enn en bitter fjortis sin mening. Det er bra å være kritisk, men du må i det minste ha et gyldig motargument.



Opprinnelig postet av Delusional
Viss du ikke vet svaret, og er middels god hvorfor da svare? Da er du så dum at du ikke fortjener bedre.

Opprinnelig postet av Surrehu
Hadde tenkt å legge denne posten bak meg. Men blir så provosert.
Det har seg nemlig slik at i denne verden så er ikke alle like smarte. Vilje til å utføre oppgavene, og innsats skal belønnes i dagens skole. Og da bør de som ærlig prøver å gjennomføre en prøve bli belønnet for det. De giddesløse og "dumme" som du sikter til, svarer ikke på prøven de, de gir blaffen!

Opprinnelig postet av Delusional
Kan du ikke det kan du ikke det. Da svarer du ikke, på en vanlig besvarelse, dersom du ikke kan svare skriver du masse bullshit der?


Vis hele sitatet...
Så du mener at du kommer med så mye mer konstruktive motargument?
Sist endret av Surrehu; 28. oktober 2003 kl. 23:01.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Men herregud da.. man skal vel ikke bli mer straffet dersom man svarer feil enn dersom man ikke svarer i det hele tatt? Svaret er jo uansett ikke riktig.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Ting må sees an selvfølgelig.
Her er ethypotetisk eksempel: La oss si at du skal skrive en bok. Du skriver boken. Den blir middels lang. Men du vil ha en stor murstein av en bok! Du bestemmer deg for å dobble antall sider. Det er noe fornuftig på sidene, men det er for det meste usaklig og dårlig. Syntes du likevel at boken som er full i dritt og fyllstoff er like god som en halvparten så liten bok som ikke har mye unødvendig fyllstoff.

Mitt poeng med dette er at å skrive mye usaklig ikke skal lønne seg. Kom til poenget, ikke gå rundt grøten. Viss du vil bli en god skriver kan du ikk vikle deg inn i mange absurde elementer som ikke har noe for seg i oppgaven.

Nok et eksempel: Læreren spør deg, hva er 2+2

Du svarer: Bla usaklig bla usaklig usaklig bla usaklig bla usaklig bla 4 fordi... usaklig usaklig usaklig usaklig usaklig usaklig !!!

Du svarer: 4 fordi ...

Hvilket svar virker mest troverdig? Svaret med all dritten som ikke har noe med saken å gjøre, eller svaret som er konkret?

Vi vil ikke ha bortforklaringer! Vi vil ha svar! Hvordan skal vi tolke all det andre du har skrevet, skal ikke det legges like mye vekt på? Fordi om du er inne på noe, skal vi belønne deg for det? Viss du svarer at drivhuseffekten er laget av drivhus, og forårsaker global oppvarming, skal jeg tolke det som du kan stoffet fordi du var inne på noe?. Tipping skal ikke lønne seg. I kirken skal man tro, i "det virkelige liv" skal man vite. I "det virkelige liv" er feilene dine da uten konsikvenser?

Jeg ville selv gitt en straff på ca. 50% for feil svar.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Du skjønner at en slik ordning kan skremme elever fra å svare på ting de ikke er 100% sikker på, fordi det vil være fare for at karakteren deres går ned?
very impotent freak
Delusional's Avatar
Dersom det er noe lunde hold i det de skriver blir det ikke trekk. På en 3 alternativ prøve er det ofte 1 riktig svar, et svar som er poeng i og et som er galt. Jeg mener da at et svar i katogorien med noe riktig bør trekket være 50%, mens viss det er helt galt bør det trekkes 100%.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Jeg kan forstå at man bruker minuspoeng på en avkrysningsprøve, slik at man ikke skal oppnå noe bra resultat ved å krysse helt tilfeldig. Men her er det snakk om vanlige prøver hvor eleven selv utformer svaret.

Per har hatt matematikkeksamen. Per er ikke spesielt god i matematikk, så han var bare sikker på svarene på halvparten av oppgavene. Men siden Per er en arbeidsom og pliktoppfyllende person, tenker han at han i alle fall skal prøve å få til noen av de andre oppgavene. Det viser seg at Per svarer riv ruskende galt på den andre halvparten av oppgavene. For dette får han mange minuspoeng. Resultatet blir at Per stryker på eksamen, selv om han fikk til halvparten av oppgavene.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Svarer du riv ruskende gale på en oppgave bør du ikke svare på oppgaven. Har du da en oppgave som inneholder flere svar, la oss si at du skulle finne lengder i en trekant, du finner 2 sider og ikke den siste siden, (vet at det er høyst ulogisk), men dog. 1-1,5 poeng. Men jeg mener at ting må sees an, hva som er tipping og hva som er feil grunnet slurv.
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Det er jo ikke alt som er ren tipping heller da. Hvis du husker ett eller annet, men er ikke sikker på om du har tar helt feil eller ikke, skal du da ikke svare det du tenker, eller ikke?
very impotent freak
Delusional's Avatar
Jo, men du skal ikke tippe, det er derfor jeg sier at læreren må se svaret an.
Delusional:

Så hvis du tar en prøve, svarer riktig på halve prøven, og svarer galt på den andre halvparten, så skal du få null? Det er jo nemlig det den logikken fører til.

Minuspoeng er seriøst helt tåpelig, og jeg sier meg forsåvidt helt enig med aybara.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Les ovenfor om at jeg sier at ting skal sees an. Alt er ikke svart hvit! Dessuten har jeg sagt at 50% trekk er fornuftig...
Opprinnelig postet av Delusional
Les ovenfor om at jeg sier at ting skal sees an. Alt er ikke svart hvit! Dessuten har jeg sagt at 50% trekk er fornuftig...
Vis hele sitatet...
Gjennom hele skolegangen har jeg blitt oppfordret av lærerene til å i svare noe, selv om jeg er usikker. De har alltid fortalt at det er bedre å skrive noe, enn å ikke skrive noe som helst. Jeg har da i løpet av min skolegang heller aldri vært borti en lærer som trekker poeng for gale svar, men du skjønner uansett hva jeg vil frem til.

Det går jo helt imot det du sier, men du vet vel sikkert best.
En gang på ung. skolen hadde jeg faktisk skrevet så mye BS at jeg oppnådde 6er på en samf.f-prøve, fordi læreren slet godt med å tolke hva en oppgave var svar på..

Slike som meg er en skam for lærere.

Jeg støtter trekking i poeng.. men jeg sier 1/4 jeg..

----------

Lille Per sliter i matte og prøver seg på 2-3 oppgaver..
Han er helt på bærtur. Da er jeg fast bestemt på at Perk fortjener trekk.. Han bør også lese mer matte =)
Opprinnelig postet av Delusional

Nok et eksempel: Læreren spør deg, hva er 2+2

Du svarer: Bla usaklig bla usaklig usaklig bla usaklig bla usaklig bla 4 fordi... usaklig usaklig usaklig usaklig usaklig usaklig !!!

Du svarer: 4 fordi ...
Vis hele sitatet...
Fordi? Hvorfor er 2+2, 4? Hvordan kan man forklare det bra.
Hørte på to voksne mannfolk som diskuterte at 2+2 var 3..
Holdt på og dø.. "Men tenk om verdien av 2 er 1,5 da" osv..
very impotent freak
Delusional's Avatar
Du illustrerer det. Det virker dumt på et så lavt nivå å finne bevis hvorfor. Men du kan jo vise det slik

|| + || = ||||