Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1295
Jeg kommer over denne siden: http://www.stud.ntnu.no/~bjornwor/mil.no.html. Budskapet er jo helt tydelig for de fleste.
Men er det faktisk korrekt at Forsvaret skal få skylden for ett enkeltindivds feil? Hva kunne forsvaret gjort for å forhindre at soldaten i Sør-Varanger datt utenfor skrenten? Eller at soldaten i Skjold mest sannsynlig mistet fotfestet og ble dratt med i elven. Rena-ulykken er mer en ulykke der noen rutiner sviktet, men når man sitter bak 10cm tykke stålvegger er det ikke akkuratt lett å vite om det befinner seg en person på den andre siden.

Skal forsvaret få skylden for at en soldat tryner utenfor en skrent? Det er jo ene og alene hans egen feil. Skal naturforeninger få skylden om folk i fjellet gjør feil?

Selv synes jeg det viser en veldig "blame society"-holdning hvor ingen har ansvar for egne handlinger.
Sist endret av TipeX; 16. oktober 2003 kl. 14:08.
Forsvaret er helt latterlig. Hva faen er vitsen? Norge er jo såpass lite land at vi har liten sjanse til å forsvare oss hvis vi blir angrepet. Eneste forsvaret blir brukt til, er så sende menn ut til å hjelpe usa for å smiske med dem.
Folk kaster jo bort 1 år på å være i forsvaret, et som de kunne oppnådd mye på.

Forsvaret er helt tåpelig, og bør avskaffes snarest mulig!

Dette ble litt offtopic, men men.
Linken funket ikke, så fikk ikke lest hva som står der.

Syns også det blir for lett å bare skylde på forsvaret med en gang.
Men det kan jo vise seg at det kanskje er Forsvarets feil også. Skal man ut på "tur" må de jo legge opp til en rute som ikke er livsfarlig(?) Nå vet ikke jeg om de gikk på et helt vanlig sted da de gled ut i elva eller om de måtte friklatre ned en skråning for å komme seg til der de skulle. Mangel på planlegging og utstyr burde være Forsvarets feil. Nå har ikke jeg vært i militæret, men er det sånn at de går helt alene eller har de med seg en fra Forsvarets stab, som en slags lærer?
ta vekk . etter l så virker den
Nub!
TipeX's Avatar
Trådstarter
Tullinger Det er jo bare å fjerne punktumet.

intenzo: Kommer ann på hvordan man ser det. Jeg gleder meg mye til forsvaret. For min del så er det helt topp å få bo gratis, få mye trening, ha folk som tenker for deg. Og for å ikke snakke om utdanningstilbudet forsvaret tilbyr. Selv skal jeg utnytte det og utdanne meg i forsvaret. Jeg slipper alt som heter studielån og stipend. Forsvaret vil dekke alle utgifter som man hellers må betale selv med videre utdanning. Så de 3 årene jeg vil bruke i forsvaret er 3 ekstremt godt brukte år som jeg ikke kunne utnyttet bedre i det sivile.
Opprinnelig postet av TipeX
Tullinger Det er jo bare å fjerne punktumet.

intenzo: Kommer ann på hvordan man ser det. Jeg gleder meg mye til forsvaret. For min del så er det helt topp å få bo gratis, få mye trening, ha folk som tenker for deg. Og for å ikke snakke om utdanningstilbudet forsvaret tilbyr. Selv skal jeg utnytte det og utdanne meg i forsvaret. Jeg slipper alt som heter studielån og stipend. Forsvaret vil dekke alle utgifter som man hellers må betale selv med videre utdanning. Så de 3 årene jeg vil bruke i forsvaret er 3 ekstremt godt brukte år som jeg ikke kunne utnyttet bedre i det sivile.
Vis hele sitatet...
Det er nok lettere å tjene penger til livets opphold, enn å måtte bli sjefet rundt hele tiden. Det at du vil utdanne deg i forsvaret er en helt annet sak, men nå snakker jeg om vanlige folk som blir tvunget inn i militæret. Det skulle heller vært frivillig!
Trening? Meld deg inn i sats, 350 kr per måned. Eventuelt, jogg. Helt gratis. :-)
Kan skjønne at enkelte mener at forsvaret er latterlig, og disse skal få ha sine meninger i fred. Men faktum er at svært mange av de som gjennomfører førstegangstjeneste får noe utav å være inne et år.

Jeg hadde det i alle fall jævlig morsomt, selv om det var dager som var kjipe og fulle av hat. Hva er det jeg har tapt på å "kaste bort" et år da?

Min erfaring er at rutinene for sikkerhet, og forandring dersom en ulykke faktisk skjer er gode, og å legge skylden helt og holdent på forsvaret for disse ulykkene blir feil, og man bør i alle fall ta seg tid til å lese granskningsrapportene før man uttaler seg. (nå er vel ikke disse offentlig tilgjengelige men...)
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Denne saken kan sees fra mange sider.
Typiske passifister kan komme med utspill som "hadde man sluppet å gå i førstegangstjeneste hadde ikke denne/disse hendelsen(e) funnet sted!"

Selv syns jeg det blir for teit. Jeg har ikke lest tekstene enda, men hvis det du, TipeX sier, om at de rett og slett har "tabbet" seg ut, og falt ut for skrenter, ramla i bekken osv. syns jeg ikke at forsvaret skal få skylda.

Som enkeltperson må man lære seg å ta forhåndsregler, og ikke være uforsiktig. Treningsoppdrag kan både være farlige og ufarlige. Tar man forhåndsregler skal man kunne være trygg, mener iallefall jeg.
Problemet er vel ofte at man skal være litt kjekkas, og vise hvor tøff man er ovenfor de andre, og ulykker skjer.

Opprinnelig postet av TipeX
intenzo: Kommer ann på hvordan man ser det. Jeg gleder meg mye til forsvaret. For min del så er det helt topp å få bo gratis, få mye trening, ha folk som tenker for deg. Og for å ikke snakke om utdanningstilbudet forsvaret tilbyr.
Vis hele sitatet...
Her er jeg ganske/veldig enig

Opprinnelig postet av intenzo
Trening? Meld deg inn i sats, 350 kr per måned. Eventuelt, jogg. Helt gratis. :-)
Vis hele sitatet...
Jeg har lyst til å begynne å trene selv, men å trene frivillig kan visst være vanskelig for "enkelte"
Tipex: ikke uttal deg om forsvaret når du ikke har vært inne til førstegangstjeneste... De meningene du har nå hadde jeg også, men de forandret seg fort da jeg så hva dette året egentlig innebar.

Men det kan godt hende at du stortrives i forsvaret, bare ikke si noe før du har erfart det.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
De fleste endrer faktisk syn på Forsvaret etter å ha vært inne. Det ER faktisk et år verdt. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg gjennomførte tjenesten. Jeg lærte mye, samt at jeg fikk mange nye venner og bekjente. Og ikke minst forretningskontakter jeg har flittig brukt etter jeg var ferdig med mitt år.

Hvis man reiser inn med en holding surere enn ripsbær sier det seg selv at det ikke blir artig. Etter rekrutten når kom jeg til tjenestestedet mitt hang jeg med en kar som sutret -hele- tiden. Jeg ble dradd ned selv. Så MUDet han. (Midlertidig Udyktig) Tjenesten ble med ett mye hyggeligere.

Alle som dimmer etter en uke fordi militæret er noe dritt, og alle andre som ikke har vært inne, bør ikke uttale seg om hvordan militæret fungerer. Blir bare en haug med jungelrykter som for noen uker siden her på nFF: "Det er ikke lov å røyke i militæret!! Kun snusing!!". La oss også ta intenzos eksempel: ".. enn å måtte bli sjefet rundt hele tiden.". Ble man? La ikke jeg merke til. Hva baserer du dine erfaringer på? Du er 17 år. Kom tilbake om to - tre år når du har gjennomført tjenesten din (sivil/militær, spiller ingen rolle for meg).

Nå skal jeg ikke si at militæret/siviltjeneste er gull og grønne skoger, men det er et år de fleste innser etter endt tjeneste de ikke ville ha vært foruten.

Dette var riktignok ikke det opprinnelige temaet av tråden, men jeg måtte bare.
Blir man kalt inn vis man fortsatt går på skole? Burde vel gå ann å gå ferdig skolen før man blir kalt inn.
Nub!
TipeX's Avatar
Trådstarter
Du får utsettelse om du går på skole ja. Eller tar fagbrev. Generelt sett, om du fortsatt er i utdannelse eller har andre grunner som gjør at du ikke kan ta tjenesten når du blir innkalt.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Merk at dette gjelder ikke når man skifter linje. F.eks: Du får innkallelsen våren 04 og dette er siste året på VGS/Bachelor/whatever. Da begynner man på nytt studie til høsten, og dermed teller ikke skoleplassen når man søker om utsettelse.
Opprinnelig postet av Gusto

Alle som dimmer etter en uke fordi militæret er noe dritt, og alle andre som ikke har vært inne, bør ikke uttale seg om hvordan militæret fungerer. Blir bare en haug med jungelrykter som for noen uker siden her på nFF: "Det er ikke lov å røyke i militæret!! Kun snusing!!". La oss også ta intenzos eksempel: ".. enn å måtte bli sjefet rundt hele tiden.". Ble man? La ikke jeg merke til. Hva baserer du dine erfaringer på? Du er 17 år. Kom tilbake om to - tre år når du har gjennomført tjenesten din (sivil/militær, spiller ingen rolle for meg).
Vis hele sitatet...
Vel, det kan jo hende du var heldig med befalet. Selv om jeg ikke har vært i militæret selv, så betyr ikke det at jeg ikke kjenner folk som har vært der, og meningene deres er helt annerledes.

Gir meg nå, ontopic igjen. :-)
Opprinnelig postet av intenzo
Forsvaret er helt latterlig. Hva faen er vitsen? Norge er jo såpass lite land at vi har liten sjanse til å forsvare oss hvis vi blir angrepet. Eneste forsvaret blir brukt til, er så sende menn ut til å hjelpe usa for å smiske med dem.
Folk kaster jo bort 1 år på å være i forsvaret, et som de kunne oppnådd mye på.

Forsvaret er helt tåpelig, og bør avskaffes snarest mulig!

Dette ble litt offtopic, men men.
Vis hele sitatet...
Tåpelig sagt.

Norges militære er oppbygd i den grad at det skal stå i mot et angrep på 72 timer. For deretter å få hjelp av NATO(USA)
Opprinnelig postet av intenzo
Forsvaret er helt latterlig. Hva faen er vitsen? Norge er jo såpass lite land at vi har liten sjanse til å forsvare oss hvis vi blir angrepet. Eneste forsvaret blir brukt til, er så sende menn ut til å hjelpe usa for å smiske med dem.
Folk kaster jo bort 1 år på å være i forsvaret, et som de kunne oppnådd mye på.

Forsvaret er helt tåpelig, og bør avskaffes snarest mulig!

Dette ble litt offtopic, men men.
Vis hele sitatet...
Naivt og latterligt. Norge har en sjanse til å forsvare seg. Bare ikke alene. Og ja det er nettopp derfor vi sender folk for å hjelpe USA. Vi er nemelig med i en alianse som innebærer at vi skal hjelpe hverandre.

Jeg støtter ikke alle og en hver krig. Absolutt ikke. Men å avskaffe militærete er bare for naivt. Det kan fort se ut til at vi bruker alt for mange penger på noe som vi ikke trenger. Poenget er at vi aldri vet når vi trenger militæret. At vi har et militær og er i alianse med flere nasjoner er kanskje en av grunnene til at vi i Norge farktisk er så heldig at vi slipper krig.

Ett år i militæret synes ikke jeg er bortkastet. Nå har jeg ikke vært i militæret selv, og kan derfor ikke utale meg så alt for mye om det, men å tjenestegjøre landet ser jeg ikke noe dumt i.

Noe jeg savner er utbredt siviltjeneste for både damer og menn. Jeg mener vi kunne avbelastet mye av f.eks sykepleier problemene ved å sette jenter i slike yrker for ett år av gangen. Mao tvunget tjenestegjøring for både kvinner og menn.

---

Så over til overskriften.

Ja, militæret har ansvar for soldatene. Men dette innebærer ikke at de skal måtte være barnevakt for de. Rutinemessige feil er Forsvarets ansvar. Men man kan ikke klandre Forsvaret om en soldat hopper utafor en klippe, prøver å stikke en kniv i drøvelen eller skjører seg med barberhøvelen så lenge dette ikke er en del av øvelsen.
Vel, det kan jo hende du var heldig med befalet. Selv om jeg ikke har vært i militæret selv, så betyr ikke det at jeg ikke kjenner folk som har vært der, og meningene deres er helt annerledes.
Vis hele sitatet...
Bør nevnes at når folk dimmer er de som oftest rimelig leie (dette fordi dimmeprosessen i mange tilfeller er jævlig kjip, lite motiverende oppgaver på slutten, problemer med tidlig dimmisjon osv).

I tillegg florerer det jo av jungelord og løgnaktige historier.

Uansett...on topic:

Norges forsvar er som tidl. nevnt basert på hjelp fra NATO, les artikkel 5. så skjønner dere poenget. I tillegg omstilles forsvaret fra å være et rent invasjonsforsvar hvor poenget er å holde FI ute (noe som ikke er realistisk med tanke på at den norske mobiliseringshæren teller rundtomkring 250.000 mann med alt som kan krype og gå) til en styrke som mer kan sammenlignes med diverse Geriljaer.
Man kan ikke legge all skylden på forsvaret når det skjer sånne tragedier. Såklart har forsvaret en god del å si. Men slik som han som døde rett før dimisjon i fjor, døde på en mestrings øvelse, og da er det klart en viss risiko for ulykke. Dette skjer uhyre sjeldent, fordi det er såpass mange retningslinjer befalene må følge. Men det er bare mennesker, så feil skjer. Men nå vet vel ingen av oss her på forumet alle svarene på hvordan det skjedde og hvorfor. Kan bare anta at det dreide seg om ekstrem uflaks. Men hvis en tenker på alle fare elementene, så er jo faktisk risikoen for en ulykke ganske stor? AG-3, MG, granater, fjell, gale mennesker som er sur og lei, befal som kjefter (det gjør de IKKE hele tiden). Uansett, så er det tragisk, og burde aldri ha skjedd. Men hvem man skal legge skylden på vil jeg ikke spekulere i. At det ikke skulle ha skjedd er det eneste jeg kan si med sikkerhet.


Om vi trenger forsvar? om det er verdt å bruke penger på det?
såklart er det det! vi er med i nato, og da har vi forpliktet oss til å bidra med noe. da kunne vi selvfølgelig bare hatt et proffesjonelt forsvar, men forsvaret er et såpass stort maskineri at det trengs vernepliktige for å holde hjulene igang.
Og det ville nok kostet mye mer, og vi ville kanskje ikke fått så mange kompetente soldater, for da hadde de hatt valget mellom det sivile og militæret... Men et profesjonelt forsvar er nok langt, langt unna, isåfall hvis vi skal tro sittende general Frisvold.


Uansett, jeg lærte en god del av året i forsvaret, og fikk mange nye venner. Det var et år fullt av mye, men i bunn og grunn tror jeg at jeg hadde godt av det.
tipex: Han som druknet var ene og alene forsvaret sin skyld. det er det absolutt ingen tvil om.

Det var et helt hav av sikkerhetsrutiner som ikke ble fulgt da de skulle over denne elven. Og det sier seg selv at en sliten soldat med masse vekt på kroppen vil få problemer dersom han mister grepet på tauet i en kald elv.

Dette har det også vært skrevet en del om i avisen, og etterforskningen viste at forsvaret hadde brutt over 10 sikkerhetsrutiner.

Dette burde noen blitt straffet for, og forsvaret har vel gjort det på "sin måte". Dvs, adm.off fikk en liten strekk og nå er alt som før.

Den ulykken på rena, og den som nettopp hendte kan man ikke klandre forsvaret for, men den drukningsulykken var tragisk (og forsvarets feil).

(Forøvrig skal det legges til at jeg har fullført min førstegangstjeneste)
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Personlig slapp jeg (nederlandsk statsborger), men hadde jeg blitt innkalt, hadde jeg blånektet både militær- og siviltjeneste.

Jeg hadde ikke hatt noe imot å jobbe for en veldedig organisasjon i et år (det gjorde jeg forsåvidt uansett, men det er en annen sak), men å måtte gjøre det i sympati med de som løper rundt i skogen med AG3'er, synes jeg blir for dumt.

hj
Så lenge det er en plikttjeneste har forsvaret ansvar for det som skjer med deg, enten det nå gjelder denne saken med han som falt eller han som druknet i elven. Ulykker skjer, men han når det gjelder saken med han som druknet i elven syns jeg at noen burde stilles til ansvar. Kan de stille folk til ansvar i trafikkulykker burde jo hodene ha rullet her med så mange rutinebrudd!

Jeg er inne til førstegangstjensten min nå og har egentlig ikke så mye og utsette på den, litt traurig kan det selvfølgelig være. Men kommer helt an på egen holdning