Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 5172
Jeg dumpet over en artikkel på radioprogrammet Banden sin hjemmeside, hvor de rett og slett har vært hjemme hos en som dyrker cannabis og intervjuet han. Han sier at grunnen til at han er med på programmet, er fordi han vil mot legalisering.

Personlig må jeg si jeg iallefall liker initiativet til P3. De har flere ganger nå prøvd å kjøre igang debatt, og det at et såpass "seriøst" program som Banden tar det opp også, er strålende! Men at denne fyren tør risikere så mye, er en annen sak. Vil det han risikerer være verdt det i det store løp? Vil det utgjøre noen forskjell? Er det annet enn hasjrøykende ungdom, og totalt anti-ungdom som allerede har gjort seg opp en mening som hører på P3? Tiden vil vel vise, men vil uansett høre synspunktene deres!

Til slutt får jeg vel bare si at jeg ikke ønsker en legaliseringsdebatt, det har vi mange andre tråder til. Det er denne saken (og selvfølgelig eventuelle andre mediating man kan gjøre mot legalisering) som skal debatteres.
Sist endret av homer666; 25. januar 2011 kl. 17:41.
Sånn det skal være.

Men det å fortelle verdien på den plantasjen ville ikke jeg gjort akkurat..
Sist endret av Naturgrønn; 25. januar 2011 kl. 18:18.
Bare jeg som syntes han reporteren smiler mistenkelig mye?:P

Men over til saken, jeg kan ikke helt se hvordan en rundtur i en dealers "crib" skal hjelpe på legalisering. Fint at det blir tatt opp, fint at det får oppmerksomhet av P3, men mange vil vel bare se ham som en kriminell som tjener godt på dette.
Må vel høre reportasjen for å gjøre meg opp en videre mening.
Litt av poenget er vel at han tjener godt på det, siden det er svart.

Hadde det vært legalisert, så ville staten fått sitt gjennom moms og skatt og gudveithva,
og bidratt mer til samfunnet.
Flott at han gjør dette. Endelig noen som tør å vise for den vanlige "A4.person" hvor trakasert og nedverdiget denne fantastiske og harmløse planten har blitt i alle år. STÅ PÅ!
Sist endret av Omnibenevolence; 25. januar 2011 kl. 19:32.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Euforia Vis innlegg
Flott at han gjør dette. Endelig noen som tør å vise for den vanlige "A4.person" hvor trakasert og nedverdiget denne fantastiske og harmløse planten har blitt i alle år. STÅ PÅ!
Vis hele sitatet...
Ved å beskrive det som ein fantastisk og harmlaus plante stadfester du fordommane mine av stonere på omtrent alle mogelege måter. Er ikkje legaliseringsdebatten tent med litt audmjukhet og vilje til å innrømme at rusmidler aldri er uproblematisk?
Sist endret av vidarlo; 25. januar 2011 kl. 19:35.
Sitat av Euforia Vis innlegg
Flott at han gjør dette. Endelig noen som tør å vise for den vanlige "A4.person" hvor trakasert og nedverdiget denne fantastiske og harmløse planten har blitt i alle år. STÅ PÅ!
Vis hele sitatet...
Nå skal ikke jeg legge noen demper på stemningen, men hva er det som er så flott egentlig?

"Hei, se på de ulovlige plantene mine!"

- Ja... Dette var virkelig flott!


At det fins ulovlige cannabisplantasjer i Norge er allmenn kunnskap og det har det vært i en del år nå.
Jeg ser ikke noe nytt og banebrytende ved dette innslaget.
Sist endret av Knask; 25. januar 2011 kl. 19:36.
ja, fuck, han reporteren ser ganske fjern ut på det nederste bildet.

Jeg tror all omtale om marijuana i sin "virkelige" forstand (typ dette intervjuet) er positivt. Når det er skapt er jeg heller skeptisk til mange av cannabis-stereotypene som blir skapt av media, og underholdningsbransjen, så all pr er nok ikke god pr.
- “Mamma sa alltid at penger ikke vokser på trær, og det er jeg enig i. De vokser på busker.”
Genialt.
Jeg skjønner heller ikke hva som er så flott med dette. Skal denne artikkelen liksom fremme legaliseringssaken? Fyren hevdet han gjorde det for en god sak, men jeg tror tvert i mot at dette kun provoserer, og skaper større politisk vilje til å spore opp så mange av disse plantasjene som mulig. At man bryter loven synes jeg er greit nok, men å bruke lovbruddet som et virkemiddel for å endre lovverket blir for dumt. Skal man forvente å bli hørt og tatt seriøst i politiske saker, så må man arbeide innenfor rammene av loven. Det er ingen som bryr seg om hva en kriminell plantasjeeier mener om narkotikalovgivningen, på samme måte som at ingen individer med politisk makt tar en røykende stoner i marihuanamarsjen seriøst.
det handler vel heller om å gi vanlige folk innsikt i hva cannabis-kulturen egentlig er, uten storsamfunnets propaganda og vranglære? Da er jo produksjon og distribusjon essensielt.
Synes du denne artikkelen bidro til det?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Synes du denne artikkelen bidro til det?
Vis hele sitatet...
Denne artikkelen var nå mer som en innledning til radioprogrammet som skal sendes hver dag resten av uken. Det kan godt hende det kommer frem mange gullkorn og refleksjoner i radioprogrammet som ikke har blitt henvist til her.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Synes du denne artikkelen bidro til det?
Vis hele sitatet...
Ikke for meg personlig, men den bryter sikkert ned endel fordommer om hvordan produksjon av marijuana foregår, og hva slags mennesker som står bak det.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ved å beskrive det som ein fantastisk og harmlaus plante stadfester du fordommane mine av stonere på omtrent alle mogelege måter. Er ikkje legaliseringsdebatten tent med litt audmjukhet og vilje til å innrømme at rusmidler aldri er uproblematisk?
Vis hele sitatet...
Kan fortelle deg at jeg på ingen måte er noen stoner, og for de som ikke skjønte det, var innlegget mitt faktisk en parodi på hva en typisk stoners mening ville ha vært om saken. Ser nå at det kom uklart og dårlig ut, og beklager dette.

Selv er jeg klar over de psykiske skadevirkningene marihuana kan frembringe, særlig i ung alder, og vet at det finnes mange negative sider ved hasj/marihuana-røyking.
Sitat av Psytrip Vis innlegg
Denne artikkelen var nå mer som en innledning til radioprogrammet som skal sendes hver dag resten av uken. Det kan godt hende det kommer frem mange gullkorn og refleksjoner i radioprogrammet som ikke har blitt henvist til her.
Vis hele sitatet...
Vi får håpe det, for dette var litt preget av en artikkel som heller hadde passet bedre inn i mannebladet FHM.
Jeg syns det var interessant lesning og alt det der, men å si at dette er så positivt med tanke på legalisering og fjerning av fordommer syns jeg blir nokså fjernt fra virkeligheten.

Sitat av EoT Vis innlegg
Ikke for meg personlig, men den bryter sikkert ned endel fordommer om hvordan produksjon av marijuana foregår, og hva slags mennesker som står bak det.
Vis hele sitatet...
Hva slags mennesker skulle det vært for at det hele hadde blitt verre?
Ti vietnamesere?

Sakens kjerne er at det blir produsert et narkotisk stoff med intensjon om distribuering.
Lovbruddet forblir likefullt et lovbrudd og det er vel nettopp dette som fører til at fordommene oppstår slik at både de som dyrker og de som røyker forblir "de der".
De fleste ser vel faktisk for seg at all marijuana i Norge blir dyrket av vietnamesere bevæpnet med macheter, hvor de setter plantene hvor enn det er plass til mellom alle de neddopede barneprostituerte de holder som slaver i samme hus.

Så selv om dette kanskje ikke er et newsflash for de fleste på freakforum, gir nok faktisk dette et mildere bilde av marijuanaproduksjon enn de fleste allerede har.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Marijuana - planten er en undervurdert plante som kan gjøre veldig mye godt for hele planeten. Man kunne ha brukt den til det aller meste, alt fra matlaging til papir- og klærproduksjon. Man kunne ha laget medisiner ut av det, kunne brukt den som medisin, den eneste bearbeidingen den trenger er tørking.

Hvilke GODE argumenter har staten for å holde det ulovlig?

Gateway-drug?
Hadde du drept en person og klandret noen andre for det? Regelrett løyet for alle som hørte på?
Jeg stiller dette spørsmålet for det er nettopp det staten og stort sett alle som er narkomane som drev med marijuana før(st), gjør. Dette skaper et ekstremt urettferdig bilde av hele saken; hvorfor i all verden klandre bilen hvis sjåføren alene er ansvarlig for å ha kjørt seg ihjel? Man burde sette spørsmål ved selvbeherskelse og ansvarsfølelse nok til å ikke sette en sprøyte i armen eller "snårte" en linje fremfor å klandre en plante.

Det er veldig lett å klandre andre (ting, evt) enn seg selv og integriteten sin, men ikke vise tegn til forsøk til å prøve å løse problemet, så det er nettopp det man ender opp med å gjøre. Da har man nemlig noe å klage på, og man kan overlate ansvaret til noen andre. Når dette er den letteste utveien (merk, letteste, ikke den riktige), velger man selvfølgelig den.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er ingen som bryr seg om hva en kriminell plantasjeeier mener om narkotikalovgivningen, på samme måte som at ingen individer med politisk makt tar en røykende stoner i marihuanamarsjen seriøst.
Vis hele sitatet...
Når du har blitt satt i den kriminelle "båsen", og du er den eneste som mener at dette er en urettferdig kategorisering; er du da stille og ikke uttaler én eneste stavelse imot, eller prøver du faktisk å overbevise den samme tanketomme folkemengden som stemplet deg som "kriminell" til å begynne med, som en uheldig bivirkning av ufrivillig tilværelse som metaforiske sauer?

Jeg, og veldig mange andre, velger sistnevnte én dag i året. Dere, sauene, velger å diskriminere oss og snakke ikke-så-kjært om livsstilen vår de resterende 364 dagene i året. Hva med å bruke kreftene på å kikke på nettet og finne ut hva cannabis har gjort, som har medført denne diskrimineringen, før dere steller dere i kø med alle de andre sauene og gjentar det som har blitt sagt så ekstremt mange ganger fra før?

Hvis dere kan Google-101, så kommer dere til å bli en smule overrasket.
Jeg må le litt av deg, alcoh0l^2. Det er ingen her i tråden som har tatt stilling til hvorvidt cannabis burde legaliseres eller ikke. Det som diskuteres her er hvordan media, med denne typen saker, bidrar til å øke bevisstheten rundt den faktiske problematikken knyttet til en eventuell legalisering. Videre tror jeg at alle i denne tråden allerede er godt kjent med denne plantens potensiale, og samtlige later til å være for cannabislegalisering. Du siterer for øvrig en av "rusguruene" her på forumet og kaller vedkommende for en sau. Knis.
Det er nå ikke bare medlemmene som pleier å lese denne nettsiden, men ganske mange "outsiders". Jeg satt og leste på disse forumene i en del år før jeg ble medlem.

For ordens skyld: Jeg kalte ingen, og alle, for sauer. "Schrödingers katt"-prinsippet.

Jeg er også fullt klar over mentalmelts status på denne siden. Antall KP og innlegg til side, har jeg hatt gleden av å lese et par av tripprapportene, og en del av innleggene hans, og mannen kan det han snakker om. Men det er noen som jeg uheldigvis sliter med å finne igjen.

Jeg kunne muligens formulert meg på en mer relaterende måte, eller kanskje til og med skrevet i en annen tråd, men jeg er overbevist om at hvis politikerne faktisk tenker som det mentalmelt hevder at de gjør, går verden til grunne lenge før global oppvarming kan ta rotta på oss, og dette over penger (og global oppvarming, forsåvidt).

Nok en gang, beklager for eventuelle misforståelser, men jeg klarte ikke å stoppe å skrive da jeg først startet. Jeg tenker at hvis innlegget mitt var i overkant urelevant til tråden, flytter/sletter mods det i nærmeste fremtid, så no worries there.

Problematikken er der kun hvis legaliseringen blir møtt av like trangsynte mennesker som forbød planten. Jeg bare klarer ikke å forstå hvordan det fremdeles er ulovlig. Den moderne verden i dag skryter av å kunne være så tolerante, men jeg tror at dette egentlig er en "generasjons-greie".
Man ble tolerante ovenfor homofile og svarte etter at de som så ned på nevnte målgrupper døde, eller begynte å miste innflytelse grunnet alderen. Kanskje det virkelig er et tidsspørsmål før cannabis blir lovlig?

Ja, jeg er klar over at dette høres veldig deprimerende og trist ut, at verden kun kan forandre seg gjennom død av innflytelsesrike personer. Men det virker som at de aller fleste politikere nekter å åpne øynene for den verden som lever videre i dag utenfor vinduene deres. Politikerne er de som kommer til å være "den eventuelle problematikken" i forhold til legaliseringen av cannabis. Politikerne, støttet opp av stort sett alle som taper på dette. Og det er en laaang liste.
Sitat av alcoh0l^2 Vis innlegg
Når du har blitt satt i den kriminelle "båsen", og du er den eneste som mener at dette er en urettferdig kategorisering; er du da stille og ikke uttaler én eneste stavelse imot, eller prøver du faktisk å overbevise den samme tanketomme folkemengden som stemplet deg som "kriminell" til å begynne med, som en uheldig bivirkning av ufrivillig tilværelse som metaforiske sauer?
Vis hele sitatet...
Jeg sier hva jeg mener, uansett hvilket stempel folk setter på meg. Det jeg derimot ikke gjør, er å bruke lovbrudd jeg har begått som et virkemiddel for å endre lovverket. Hvilken tyngde tror du det har som argument i en debatt? "Jeg har brutt loven, så derfor er loven dum!"? Nei, skal man bli tatt seriøst, så må man argumentere for saken sin med konkrete og gjennomtenkte argumenter, og det lar seg fint gjøre selv om man har brutt noen lover opp gjennom årene.

Sitat av alcoh0l^2 Vis innlegg
Jeg, og veldig mange andre, velger sistnevnte én dag i året. Dere, sauene, velger å diskriminere oss og snakke ikke-så-kjært om livsstilen vår de resterende 364 dagene i året. Hva med å bruke kreftene på å kikke på nettet og finne ut hva cannabis har gjort, som har medført denne diskrimineringen, før dere steller dere i kø med alle de andre sauene og gjentar det som har blitt sagt så ekstremt mange ganger fra før?

Hvis dere kan Google-101, så kommer dere til å bli en smule overrasket.
Vis hele sitatet...
Et underlig utspill. Jeg er ikke fremmed for å forsvare ja-siden i legaliseringsdebatten, tvert i mot. Jeg mener bare, i motsetning til deg, at en offentlig røykefest en gang i året på ingen som helst måte bidrar til en fremtidig legalisering. Hadde marsjen vært gjennomført uten åpenlyse lovbrudd, og med et snev av seriøsitet over seg, så kunne den kanskje ha hatt en positiv effekt. Det er imidlertid ikke tilfellet, og marsjen blir dermed, i likhet med denne artikkelen, kun en unødvendig og pinlig provokasjon med motsatt effekt enn hva intensjonen i utgangspunktet var.
Sist endret av mentalmelt; 18. februar 2011 kl. 17:11.
Sitat av alcoh0l^2 Vis innlegg
For ordens skyld: Jeg kalte ingen, og alle, for sauer. "Schrödingers katt"-prinsippet.
Vis hele sitatet...
Du må forklare meg hvordan du linker dine utsagn om sauer opp mot Schrödingers katt? At alle mensker er i en superposisjon som sauer og ikke sauer på en gang?
Sist endret av felix_poker; 19. februar 2011 kl. 11:04.
Jeg tror ikke at marihuanamarsjer, plant-frø-hos-snuten-aksjoner og hjemme-hos reportasjer egentlig gjør mye skade. Enten man liker det eller ei så er det endel som har cannabis nærmest som religion og livsstil. Det som er et langt større problem er at det ikke er større variasjon og flere ulike stemmer blant tilhengere av legalisering - selv om dette har bedret seg litt de siste årene, med f.eks akademikere og andre som også har frontet alternative løsninger i debatten.

Bunnlinja: subkulturen omkring cannabis forsvinner ikke, den har kommet for å bli. Oppgaven bør derfor være å få de som ikke er en del av denne subkulturen til å fronte standpunkt og delta i debatten i langt større grad enn det som er tilfelle i dag.
Sist endret av Bolverk; 19. februar 2011 kl. 17:51. Grunn: rettelser
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Jeg tror ikke at marihuanamarsjer, plant-frø-hos-snuten-aksjoner og hjemme-hos reportasjer egentlig gjør mye skade.
Vis hele sitatet...
Om det gjør litt, middels eller stor skade er jo ganske upresist, og heller ikke poenget. Poenget er at det ikke hjelper saken, og antakelig, i en eller annen grad, faktisk skader saken.
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Enten man liker det eller ei så er det endel som har cannabis nærmest som religion og livsstil.
Vis hele sitatet...
Alle som frivillig har et rusmiddel som religion eller livsstil, uavhengig om det er cannabis, alkohol, syre, rohypnol eller heroin, bør ta seg sammen! Å basere hele eller store deler av livet sitt rundt et rusmiddel er intet mindre enn tåpelig!
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Bunnlinja: subkulturen omkring cannabis forsvinner ikke, den har kommet for å bli. Oppgaven bør derfor være å få de som ikke er en del av denne subkulturen til å fronte standpunkt og delta i debatten i langt større grad enn det som er tilfelle i dag.
Vis hele sitatet...
Deg er lite fristende for oss som ikke tilhører cannabissubkulturen å ta kampen når vi konstant må sloss mot både de som er mot legalisering, og en stor del av dem som er for legalisering (subkulturen).
Sist endret av felix_poker; 21. februar 2011 kl. 08:53.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Alle som frivillig har et rusmiddel som religion eller livsstil, uavhengig om det er cannabis, alkohol, syre, rohypnol eller heroin, bør ta seg sammen! Å basere hele eller store deler av livet sitt rundt et rusmiddel er intet mindre enn tåpelig!
Vis hele sitatet...
At det er tåpelig kan du jo mene, men det at du mener det er tåpelig forandrer ikke realiteten, som er at subkulturen rundt cannabis har kommet for å bli. Så kan man jo velge å forholde seg til det på en konstruktiv måte. Jeg har innsett at sprell ala hasjmarsjer ikke vil forsvinne selv om man selv synes at det kanskje ikke akkurat er det lureste virkemiddelet for å endre lovverket.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Deg er lite fristende for oss som ikke tilhører cannabissubkulturen å ta kampen når vi konstant må sloss mot både de som er mot legalisering, og en stor del av dem som er for legalisering (subkulturen).
Vis hele sitatet...
Det er det som kalles å debattere. Når du diskuterer må du konstant forholde deg til synspunkter som går mot dine egne. Jeg ser også det positive i dette - for det er ikke sånn at alle som røyker hasj er kloner som mener det samme om alt. Og jo flere stemmer som ikke samsvarer automatisk med bildet av den typisk subkulturelle hasjrøykeren - dess bedre. Om det er frustrerende så er det likevel nødvendig - hvis man ønsker en endring i praksis.
Sitat av Bolverk Vis innlegg
At det er tåpelig kan du jo mene, men det at du mener det er tåpelig forandrer ikke realiteten, som er at subkulturen rundt cannabis har kommet for å bli. Så kan man jo velge å forholde seg til det på en konstruktiv måte. Jeg har innsett at sprell ala hasjmarsjer ikke vil forsvinne selv om man selv synes at det kanskje ikke akkurat er det lureste virkemiddelet for å endre lovverket.
Vis hele sitatet...
Subkulturen må gjerne eksistere for min del. Det som iriterer og frustrerer meg er at de som identifiserer seg med denne subkulturen ikke selv ser hvor kontraproduktivt det de driver med er. Det beste disse menneskene kan gjøre for saken de er så opptatt av, er å holde seg hjemme. Det beste de kan gjøre for seg selv er å løfte blikket fra mekkeblekka og se hvor ensporet livet deres blir om de lar alt dreie seg om å røyke cannabis.
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Det er det som kalles å debattere. Når du diskuterer må du konstant forholde deg til synspunkter som går mot dine egne.
Vis hele sitatet...
Poenget i er at i legaliseringsdebatten er det nå slik at de som av en eller annen grunn ønsker en legalisering, men ikke identifiserer seg med cannabis-subkulturen, må sloss på to fronter. På den ene siden har de legaliseringsmotstanderene, på den andre siden en gjeng klovner som en gang i året løper rundt i Oslo sentrum og flagger sitt oppheng rundt denne planten, dette rusmiddelet. Om de enda ikke har skjønt at de aldri får lovliggjort sitt favorittrusmiddel ved sivil ulydighet er det minst like blinde som politikerene og ordensmakten som ikke ser hvor feilslått dagens politkk er.
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Og jo flere stemmer som ikke samsvarer automatisk med bildet av den typisk subkulturelle hasjrøykeren - dess bedre.
Vis hele sitatet...
I aller høyeste grad. Marihuanamarsjen og tiltak i samme stil bidrar dog desverre ikke til å spre et inntrykk av at en cannabisbruker eller en legaliseringsforkjemper ikke trenger å være en hvit Bob Marley, tvert i mot underbygger det stereotypen.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg sier hva jeg mener, uansett hvilket stempel folk setter på meg. Det jeg derimot ikke gjør, er å bruke lovbrudd jeg har begått som et virkemiddel for å endre lovverket. Hvilken tyngde tror du det har som argument i en debatt? "Jeg har brutt loven, så derfor er loven dum!"? Nei, skal man bli tatt seriøst, så må man argumentere for saken sin med konkrete og gjennomtenkte argumenter, og det lar seg fint gjøre selv om man har brutt noen lover opp gjennom årene.
Vis hele sitatet...
Det finnes så ekstremt mangen studier på hvor farlig Cannabis er, og jeg vil påstå at mannen i gata vet at Cannabis ikke er så farlig som de skal ha det til og vet hvor vanlig Cannabis faktisk har blitt innenlands. Men hva skal han gjøre med det? Bruke hundrevis av timer på å prøve å komme seg ut i media og få fram sine synspunkt og sloss seg opp til politikerene og prøve å få det legalisert? Eller skal han være med på en Marijuana marsj en gang i året for å vise at det faktisk er folk i Norge som har lyst å legalisere og vise til politikerene at de må tenke seg om to ganger før de sier NEI til legalisering..
Vi ser mer og mer om legaliserings debatten i media, her i Norge. Men er det blitt noe framskritt mot legalisering her hjemme? Nei, dette ser vi lite til.
Ser vi over grensa, over til Danmark så ser vi klare tegn mot legalisering.
Hvordan har Danmark klart dette? Jo, som narko-overlege i Københavns Amt, Henrik Rindom sier : Jeg tror ikke en legalisering vil øke tilgjengeligheten. Derfor kan man like godt ta skrittet fullt ut og legalisere
Vi kan se over til California og se noe av det samme. Et stort argument er at ressursene som benyttes til bekjempelse av narkotika kan brukes på andre ting. Så vil dette bety at å begå lovbrudd som eit virkemiddel faktisk fungerer? Til en viss grad, ja. Så jeg synes ikke p3 hemmer legaliserings debatten men heller fremmer. Dette er selvfølgelig bare min mening om saken.

På vei mot legalisering av hasj i Danmark : http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...icle518916.ece
California vil legalisere Marihuana: http://www.nettavisen.no/nyheter/article2800516.ece
En vinner selv om California sa nei : http://legaliser.wordpress.com/
Riksadvokaten vil snakke om å legalisere hasj : http://www.dagbladet.no/art/cannabis/debatt/3685275/
Starter kampen for fri hasj: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/15/479807.html
Cannabis bra for hjertet: http://www.dagbladet.no/kunnskap/2005/04/07/428210.html

Og til slutt vil jeg sitere min egen "signatur" : Loven forandrer seg hele tiden. Den er forskjellig fra land til land. Definerer du virkelig hva som er rett og galt utelukkende basert på til enhver tid gjeldende lover, uten i det hele tatt å tenke selv?
Sist endret av Yoppl; 21. februar 2011 kl. 21:39.
Sitat av Yoppl Vis innlegg
Det finnes så ekstremt mangen studier på hvor farlig Cannabis er, og jeg vil påstå at mannen i gata vet at Cannabis ikke er så farlig som de skal ha det til og vet hvor vanlig Cannabis faktisk har blitt innenlands. Men hva skal han gjøre med det? Bruke hundrevis av timer på å prøve å komme seg ut i media og få fram sine synspunkt og sloss seg opp til politikerene og prøve å få det legalisert? Eller skal han være med på en Marijuana marsj en gang i året for å vise at det faktisk er folk i Norge som har lyst å legalisere og vise til politikerene at de må tenke seg om to ganger før de sier NEI til legalisering..
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at om man legger ned hundrevis av arbeidstimer og driver aktiv lobbyvirksomhet kan man kanskje påvirke politkerene til å legalisere. mentalmelts og min egen påstand er at deltagelse i marihuanamarsjen påvirker i motsatt retning, ved å underbygge stereotypen av en cannabis(mis)bruker og trekke frem det værste i cannabiskulturen.
Sitat av Yoppl Vis innlegg
Vi ser mer og mer om legaliserings debatten i media, her i Norge. Men er det blitt noe framskritt mot legalisering her hjemme? Nei, dette ser vi lite til. Ser vi over grensa, over til Danmark så ser vi klare tegn mot legalisering.
Hvordan har Danmark klart dette?
Vis hele sitatet...
Hvilke "fremskritt mot legalisering" er det du ser i Danmark men ikke i Norge? Hvordan kan du mene at en opptrapping av debatten i media ikke er et skritt på veien mot legalisering?
Sitat av Yoppl Vis innlegg
Det finnes så ekstremt mangen studier på hvor farlig Cannabis er, og jeg vil påstå at mannen i gata vet at Cannabis ikke er så farlig som de skal ha det til og vet hvor vanlig Cannabis faktisk har blitt innenlands. Men hva skal han gjøre med det? Bruke hundrevis av timer på å prøve å komme seg ut i media og få fram sine synspunkt og sloss seg opp til politikerene og prøve å få det legalisert? Eller skal han være med på en Marijuana marsj en gang i året for å vise at det faktisk er folk i Norge som har lyst å legalisere og vise til politikerene at de må tenke seg om to ganger før de sier NEI til legalisering..
Vis hele sitatet...
Gjør gjerne begge deler, men ikke bryt loven i marsjen ved å blåse hasjrøyk i ansiktet på skrekkslagne familier som er på lørdagstur i byen. Marsjen i seg selv er jo fullt lovlig, og er i utgangspunktet et godt virkemiddel. Det er uttrykket marsjen får, med alle de sløve gangsterne med skjerf foran ansiktet, de frynsete hippiene, de åpenlyse lovbruddene, og den ustanselige reggaemusikken som reduserer arrangementet til en håpløs parodi på cannabiskulturen i Norge. Hva slags inntrykk tror du mannen i gata sitter igjen med etter en slik opptreden? Tror du oppriktig at det fremmer saken vår? Jeg for min del vet ikke om jeg skal le eller gråte.

Sitat av Yoppl Vis innlegg
Vi ser mer og mer om legaliserings debatten i media, her i Norge. Men er det blitt noe framskritt mot legalisering her hjemme? Nei, dette ser vi lite til.
Ser vi over grensa, over til Danmark så ser vi klare tegn mot legalisering.
Hvordan har Danmark klart dette? Jo, som narko-overlege i Københavns Amt, Henrik Rindom sier : Jeg tror ikke en legalisering vil øke tilgjengeligheten. Derfor kan man like godt ta skrittet fullt ut og legalisere


Vi kan se over til California og se noe av det samme. Et stort argument er at ressursene som benyttes til bekjempelse av narkotika kan brukes på andre ting. Så vil dette bety at å begå lovbrudd som eit virkemiddel faktisk fungerer? Til en viss grad, ja. Så jeg synes ikke p3 hemmer legaliserings debatten men heller fremmer. Dette er selvfølgelig bare min mening om saken.
Vis hele sitatet...
Du henviser her til to gode argumenter, at legalisering ikke fører til økt tilgjengelighet, og at legalisering frigjør samfunnsressurser. Forklar så gjerne hvordan du kobler dette til at lovbrudd fungerer som gode virkemidler i legaliseringsdebatten. Du har nemlig ikke noen logisk kobling til dette i argumentasjonen din.

Sitat av Yoppl Vis innlegg
Og til slutt vil jeg sitere min egen "signatur" : Loven forandrer seg hele tiden. Den er forskjellig fra land til land. Definerer du virkelig hva som er rett og galt utelukkende basert på til enhver tid gjeldende lover, uten i det hele tatt å tenke selv?
Vis hele sitatet...
Hvorfor siterer du det? Var det ment til meg? Isåfall, prøver du å være morsom? Jeg kan godt være like flåsete, og sitere meg selv fra en annen tråd:

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du ser ikke problemet fordi loven forteller deg at sånn skal det være? Har du aldri vurdert at det kan ha noe for seg å være kritisk til deler av lovverket, og hvordan lovens håndhevere prioriterer forskjellige saker?
Vis hele sitatet...
Sist endret av mentalmelt; 21. februar 2011 kl. 22:16.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Poenget i er at i legaliseringsdebatten er det nå slik at de som av en eller annen grunn ønsker en legalisering, men ikke identifiserer seg med cannabis-subkulturen, må sloss på to fronter. På den ene siden har de legaliseringsmotstanderene, på den andre siden en gjeng klovner som en gang i året løper rundt i Oslo sentrum og flagger sitt oppheng rundt denne planten, dette rusmiddelet. Om de enda ikke har skjønt at de aldri får lovliggjort sitt favorittrusmiddel ved sivil ulydighet er det minst like blinde som politikerene og ordensmakten som ikke ser hvor feilslått dagens politkk er.
Vis hele sitatet...
Selv om jeg forsåvidt er enig i at hasjmarsj ikke er det beste virkemiddelet for å endre lovverket, så ser jeg ikke helt at det skal være et stort hinder for å lansere alternative måter å påvirke på. Slike marsjer er jo etterhvert blitt et internasjonalt fenomen som avholdes både i land hvor cannabis er illegalt og i land med en mer rasjonell politikk (Holland, Portugal). Sånn jeg ser det er problemet heller det at det gjøres for lite på andre fronter enn det at det arrangeres en marsj 1 dag i året.

Og istedenfor å overlate marsjen til Marley-klonene kunne man jo tatt på seg bunaden og møtt opp? Legaliseringssaken er jo en tverrpolitisk sak - og i utgangspunktet burde arrangementer ala marihujanaparader avspeile dette...

Sitat av felix_poker Vis innlegg
I aller høyeste grad. Marihuanamarsjen og tiltak i samme stil bidrar dog desverre ikke til å spre et inntrykk av at en cannabisbruker eller en legaliseringsforkjemper ikke trenger å være en hvit Bob Marley, tvert i mot underbygger det stereotypen.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i. Aller helst ville jeg sett en pro-legaliseringsorganisasjon/bevegelse som istedenfor å kjøre tungt på stereotypiske subkulturelle cannabisregalia heller hadde hatt en langt mer nøytral presentasjon. Uten sammenlikning forøvrig burde man lært av høyreradikale partier ala BNP i England - som la vekk skinhead og gatekamp subkulturen til fordel for en nøytral fremtoning som gav et mye bedre fundament for å nå ut blant folk.
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Selv om jeg forsåvidt er enig i at hasjmarsj ikke er det beste virkemiddelet for å endre lovverket, så ser jeg ikke helt at det skal være et stort hinder for å lansere alternative måter å påvirke på. Slike marsjer er jo etterhvert blitt et internasjonalt fenomen som avholdes både i land hvor cannabis er illegalt og i land med en mer rasjonell politikk (Holland, Portugal). Sånn jeg ser det er problemet heller det at det gjøres for lite på andre fronter enn det at det arrangeres en marsj 1 dag i året.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke at marihuanamarsjen er det eneste som vedlikeholder forbudet og at om den opphører vil alt falle på plass. Selvsagt skorter det på andre fronter, men det er i seg selv ikke et argument for å fremholde praksisen med marihuanamarsjen. Snarere tvert om.
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Og istedenfor å overlate marsjen til Marley-klonene kunne man jo tatt på seg bunaden og møtt opp? Legaliseringssaken er jo en tverrpolitisk sak - og i utgangspunktet burde arrangementer ala marihujanaparader avspeile dette...
Vis hele sitatet...
Definitivt et godt poeng. Om man vil gå i bresjen for å forandre marihuanamarsjen til noe mer positivt både for legaliseringssaken og omdømmet til cannabisbrukere generelt er dette en måte å gjøre det på. Personlig ser jeg det dog som mer fruktbart å operere på helt andre arenaer og at det ikke er verdt innsatsen å forsøke å "omvende" marihuanamarsjen, det er enklere og mer effektivt å boikotte og forsøke å få den avviklet, eller optimalt sett få de som allerede deltar til å endre sin fremferd.
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Det er jeg enig i. Aller helst ville jeg sett en pro-legaliseringsorganisasjon/bevegelse som istedenfor å kjøre tungt på stereotypiske subkulturelle cannabisregalia heller hadde hatt en langt mer nøytral presentasjon. Uten sammenlikning forøvrig burde man lært av høyreradikale partier ala BNP i England - som la vekk skinhead og gatekamp subkulturen til fordel for en nøytral fremtoning som gav et mye bedre fundament for å nå ut blant folk.
Vis hele sitatet...
Jepp, selv ekstremister av værste sort klarer å få med seg folk om de bare pakker inn budskapet på en pen måte, samt kler seg og ter seg