Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4108
Kjære medfreaks, trenger litt hjelp med et brev jeg fikk av posten, etter å ha bestilt kno3, svovel, rustpulver, alupulver og magnesiumbånd fra likurg.

Brevet omhandler en melding om ufortollet sending, og det står at det må fortolles. Jeg skal sende inn fødselsnr, samt info om pakken og pris på innholdet, samt undertegne en fortollingsfullmakt.

Er det noe jeg bør være obs på før jeg sender inn info og undertegner fullmakten?
Er varene av en slik kombinasjon at de vil fremprovosere stor mistenkelighet hos tollere?
Får dette noen konsekvenser for meg?
Sitat av otimate Vis innlegg
Får dette noen konsekvenser for meg?
Vis hele sitatet...
Ikke så fremt alle kjemikaliene er lovlige (og det er de vel?).
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Stemmer som felix_poker sier, de kjemikaliene er lovlig å innføre (innen en viss mengde i alle fall), så går nok bra Send inn informasjonen, du kan eventuelt si at du skal bruke det til kjemiforsøk/hobby.
Nei, det vil ikke få noen konsekvenser, utenom at du må betale MVA+avgift.
Hvilken kvanta snakker vi om?

Og pliiiis ikke si rustpulver!!! Si Jernoksid! Heldst Jern(III)Oksid, som jeg går ut i fra at det er...
Sist endret av Pyrotecnican; 23. november 2010 kl. 15:57.
Snakk om 10kg kno3, 2kg svovel, 1kg atomisert alu, og 1 kg jern(III)oksid.
Regner ikke med at de kvantaene bør gå bra(?)
det går sikkert fint

ang. kvanta. Skal snart kjøpe 19(!)kg med chems fra likurg. Bør det bli noe problemer? Den blir jo nesten garantert stoppet p.g.a størellsen
"Sending er under importbehandling og er midlertidig lagret" dukket det opp når jeg sporet pakken min i dag. Må vel også vente på brev og forklare hva innholdet er og skal brukes til da?!? Er ikke noe spes i pakka, litt KClO4, Ba- og SrNo3, Ti og FeTi pulver.
Håper jeg ikke må vente på brev ++++. Har ikke tid til det nå >.<
Trodde frakt av KNO3 var regulert til 1kg i Norge? Ellers er det Hazmat?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Trodde frakt av KNO3 var regulert til 1kg i Norge? Ellers er det Hazmat?
Vis hele sitatet...
Tja. Det er ikke lov til å sende mer enn ett kg i en pakke som ikke sendes som farlig gods. Men du har lov til å føre inn mer enn det (nøyaktig grense, hvis noen, vet jeg ikke). Jeg vet ikke om tollerne har kunnskap om dette eller om de bryr seg om akkurat det.
Sitat av Battan Vis innlegg
"Sending er under importbehandling og er midlertidig lagret" dukket det opp når jeg sporet pakken min i dag. Må vel også vente på brev og forklare hva innholdet er og skal brukes til da?!? Er ikke noe spes i pakka, litt KClO4, Ba- og SrNo3, Ti og FeTi pulver.
Håper jeg ikke må vente på brev ++++. Har ikke tid til det nå >.<
Vis hele sitatet...
Du sender inn forklaring og info til tollen om du blir bedt om det
Very Important Pyrotechnician
Hovedgrunnen til at du har fått dette brevet, er fordi du ikke tidligere har fått momspliktige varer fra utlandet. Fullmakten kan du trygt skrive under. Det betyr bare at posten har dine data, og neste fortolling vil gå av seg selv.
Når de spør etter kvittering og innholdsfortegnelse, så anbefaler jeg deg å ta kontakt med likurg, han vil ordne det.
Hvor finner jeg lista for hvor mye det er lov å importere i året??

Er her snakk om KNO3, KClO4, S8, Al 300 - 400 mesh og litt annet for farging og produksjon.
▼ ... over en uke senere ... ▼
flotte svar, takk for hjelp
Andre ting jeg kan bruke produktene til annet enn kjemiforsøk? liste med unnskyldninger hadde vært supert!

Viser seg da alikevel at pakken ikke gikk igjennom pga. den "inneholdt eksplosiver," snakket akkurat med tollvesenet på tlf, for å forhøre meg om status på pakken.
Sitat av otimate Vis innlegg
flotte svar, takk for hjelp
Andre ting jeg kan bruke produktene til annet enn kjemiforsøk? liste med unnskyldninger hadde vært supert!

Viser seg da alikevel at pakken ikke gikk igjennom pga. den "inneholdt eksplosiver," snakket akkurat med tollvesenet på tlf, for å forhøre meg om status på pakken.
Vis hele sitatet...
Først og fremst så kan du jo forklare dem om at pakka ikke inneholder noen eksplosiver, men oksidanter og noen andre stoffer.

Vil tro pakka er sånn halveis ulovlig når det gjelder merking og mengde KNO3(farlig gods), men dette er vel helst avsenders ansvar.

Hva med å si at du bruker Aluminiumet og Jernoksiden som pigmenter da du er en ivrig kunstner, mens du skal bruke kaliumnitratet og svovelen til å justere vannkvaliteten på akvariet ditt?

Uten å være noen ekspert på dette, så vil jeg ikke tro at unnskyldningen må være så alt for troverdig, da stoffene i seg selv er lovlige. Det du vil slite med er vel om tollerne er firkanta når det kommer til lovene om farlig gods.
Hvis pakken ikke er tilstrekkelig emballert ville jeg merket det som eksplosiver om jeg var toller. Svovel og KNO3 bør ikke sendes sammen, da kombinasjonen er reaktiv.
Om stoffene er sendt enkeltvis i slagfaste plastbeholdere er det såklart en annen sak.
Hei! Beklager for bump men jeg har et spørsmål:

Hvis jeg får dette brevet (har bestilt 100m lunte fra likurg), må man være over 18 år? Jeg er 14 år...
Altså for å "skrive under"
Sist endret av PyroFisH; 12. desember 2010 kl. 11:26.
Mener du fødelsnummer? Det er 11 tegn
▼ ... over en måned senere ... ▼
Når jeg skal sende dokumentene må jeg vel bruke en egen konvolutt med frimerke. Hva skal stå på utsiden hvor adresse og person pleier å stå?
Interessant at du nevnte det der med alder.

Er det aldergrense på import av kjemikalier?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Når jeg skal sende dokumentene må jeg vel bruke en egen konvolutt med frimerke. Hva skal stå på utsiden hvor adresse og person pleier å stå?
Vis hele sitatet...
Tjah. Det kommer veldig an på hvor du vil at dokumentene skal ende opp. Om du vet det, kan sikkert google hjelpe deg med en adresse.
Adressa står på brevet du fikk i posten. Been there, done that.
Står nederst på brevet at jeg skal angi referansenummer ved innsending av fullmakt og evt. etterspurt dokumentasjon.
Men referansenummeret står jo allerede på arket jeg skal underskrive, hva mener de da med det som står?
Mulig det er et opplagt svar på dette, men er litt usikker nå det gjelder sånne ting.

Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Adressa står på brevet du fikk i posten. Been there, done that.
Vis hele sitatet...
Skal jeg skrive det sånn?:

Posten Norge AS
Godssenteret, DOK
Alfasetveien 24
0024 Oslo

Trenger jeg å ta med: Postboks 500 Alnabru?

Sorry at jeg spør så mye
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Om det står der tar du det med.
Du skal vel bare skrive under, og returnere det?
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Du skal vel bare skrive under, og returnere det?
Vis hele sitatet...
Ja, har sendt brevet nå.
Håper de sender pakken videre snart...
Sendte brevet på torsdag den 03.02. Så på sporingen i dag at det er sendt ut påminnnelse. Vet det har vært helg, men sender de påminnelse hvis de ikke godtar det retunerte brevet?
De sender ut påminnelse med gjevne mellomrom, det har nok ikke noe med ditt brev å gjøre Vent noen dager til, så skal du nok se at pakka er sendt videre
Det samme skjedde med meg, jeg fikk pakka noen dager etter jeg sendte brevet
Fikk denne mailen i retur når jeg sendte mail til posten:

"Vi får ikke fortollet sending ********** da reell verdi mangler. Mottatt brev kan ikke benyttes. Det ble sendt ny melding til mottaker om dette den 09.02. Ber om å motta handelsfaktura."

Fakturaen jeg fikk fra Likurg inneholdt bare verdien for innholdet, og ikke frakten. Har det noe å si?

Har valutaen noe å si?
Sist endret av PyroMartin; 11. februar 2011 kl. 14:01.
Bare send akkurat det Thomasz ga deg, så ordner det seg nok!