Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2040
hadde tenkt og lage meg en provosorisk mølle til jeg får min fra statene, og lurte derfor på om en kan bruke klinkekuler som medie, skulle ikke tro det er gnist fare med de...eller
Du kan bruke de, ingen gnistfare, men det gjør compen mer sensetiv p.g.a glass støv
men viss jeg kjøper 1000-2000 stk aluminiums kuler til soft-gun og møller mindre porsjoner med krutt, vil det funke eller blir kulene for lette? evt bly kuler til luftgevær men de er jo mindre da.
jeg tror det kansje blir litt for smått. kjøp deg heller skikkelig aluminia media. billig og bra
venter på blymedie sammens med mølla men det kommer ikke før om 2-3 uker og jeg må få igang litt BP produksjon så jeg får prøvd og testet ut litt rakett konstruksjoner før jul og nyttår
boksen det blir møllet i blir nok mest sansynelig være av plast så tror ikke det er problem.
er det ikke ganske stor gnistfare når du bruker aluminiums kuler? jeg tar i allefall ikke sjansen på å bruke aluminium.
mener det er ganske mange her som har brukt bly medie.
Bly er ganske pouplært ja.
Sitat av visløff Vis innlegg
boksen det blir møllet i blir nok mest sansynelig være av plast så tror ikke det er problem.
Vis hele sitatet...
det bør være polyeten trommel. så du ikke dør av splinter hvis noe går av inni den.
er av typen bløt plast, eller rettere sagt litt større medisin bokser, har verdt noe sånn vitamin pulver eller noe i den.
men hva menes med at det blir mere sensetivt med mølling med klinkekuler?
Sist endret av visløff; 22. november 2010 kl. 21:58.
mer ustabil. Hvis du bare har bp-style komper går det nok fint, som pyrotecnican sa
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Personlig ville jeg styrt unna klinkekuler pga. fare for glasstøv. Hvor stor glassavgangen fra kulene er, er jeg litt usikker på, men det er greit å være på den sikre siden. Jeg ville også styrt unna det å stå så nær mølla under drift at plastmaterialet den er laget av spiller noen rolle for ditt velvære ved en eventuell eksplosjon. Aluminiumskuler i 6mm er altfor, altfor små og lette. Det samme gjelder 4,5mm rundkuler i bly, eller stål for den saks skyld. Jeg ville ventet på skikkelig medie, eventuelt kjøpt en kuletang og støpt noe fint selv.
Jeg har brukt klinkekuler i et år, og jeg har kun hatt én kule med en tydelig skade... Alle de andre er like fine..
da går vi til innkjøp av det
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Jeg har brukt klinkekuler i et år, og jeg har kun hatt én kule med en tydelig skade... Alle de andre er like fine..
Vis hele sitatet...
Okei! Har ikke tilgang på blykuler akkurat nå fordi kulene fra gammle mølla blir litt for små til den nye, men har klinkekuker/glasskuler!

Så du mener det går fint å mølle med det(klinkekuler)?
Jeg har i hvertfall ikke noen problemer med det...

Men jeg vil påpeke at jeg skal bygge ny mølle neste år, og da blir det definitivt bly! Det er det beste, men jeg prioriterte kjemikaliene fremfor møllemedie i år...
Sist endret av Pyrotecnican; 23. november 2010 kl. 23:49.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Drar opp en gammel tråd her..

Har bestilt litt diverse fra likurg, bl.a. for å lage D1-stjerner (yess, er noob ).
Har ingen mølle, men ser at folk har brukt klinkekuler i cola-flaskse, så antar at det skal funke(?).

Men, ettersom jeg er nybegynner vil jeg høre litt her før jeg setter i gang. Har stor respekt for krutt og kjemikalier, og gnistfare er et ord som sitter godt i hodet nå. Noe spessielt jeg bør vite før jeg begynner? Må pulveret knuses "manuelt" til en viss størrelse før jeg kan mølle det? Noen spessielle mølle-metoder som brukes? Annen kjekk informasjon for sikkerhet?

Setter pris på tips Takk.
En ting jeg hvertfall vil sette fingeren på er beholderen din.. Du bør ikke bruke brusflasker, da disse består av PET plast, som vil ressultere i splinter om mølla skulle eksplodere. Gå heller for en beholder av HDPE
For bare noen hundrelapper får du forøverig en fin mølle fra PyroCreations eller ebay. Du kan også lage en selv som du nevner.
Klinkekuler fungerer, som du har lest her. Men det er langt ifra opptimalt..

D1 .. noob? nei, vil ikke si det! D1 er fine stjerne som like så godt kan brukes av proffer som nybegynnere!

Er fint med nye rekrutter på pyro delen her! Velkommen!

Det at du respekterer krutt, og tar forhondsregler er veldig bra! sikkerhet er meget viktig i denne hobbyen.
Sist endret av Znerk; 11. februar 2011 kl. 13:38.