Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2285
Heisann freaks!!! satt meg en en kveld og tegnet en kulemølle! Gikk så ned på verkstedet(garasjen) å dreide, freste og skrudde sammen noen deler og vips! En kulemølle var født

Legger ut en film her, slik at dere kan avgjøre om farten er god nok og om det ser ut som en ok mølle! Farten er 90 RPM, er dette en god nok fart?
http://www.youtube.com/watch?v=6nHJuwZ8RU4

Btw, ett siste spørsmål! Går det egenlig an å bruke den trommelen som jeg har rotet frem?

Fin mølle, men du har definitivt god nok fart på møllen.
Kanskje litt for rask til og med.
Har du testet denne med medie og komposisjon?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Fin mølle, men du har definitivt god nok fart på møllen.
Kanskje litt for rask til og med.
Har du testet denne med medie og komposisjon?
Vis hele sitatet...
Fint at du likte den

Ja, da gikk den ned i ca. 80 rpm, forsatt for stor fart eller?
Jeg ville prøvd å fått den til å gå ned i ca. 50 RPM.
Ahhhh, såpass! Det er ingen problem det, fikser det kjapt
Kan jeg bare spørre, hva er de til? Bare snurre rundt med?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Fin mølle, men du har definitivt god nok fart på møllen.
Kanskje litt for rask til og med.
Har du testet denne med medie og komposisjon?
Vis hele sitatet...
Meget fin med gode tekniske løsninger. Har du dreibenke og fresbenke selv? er det styrte maskiner eller gamle... mølla går nok litt fort ja. Tror det fort kan bli litt slitasje på oringene men det vil tiden vise. Jevnt over et meget godt produkt:P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av robbi13 Vis innlegg
Kan jeg bare spørre, hva er de til? Bare snurre rundt med?
Vis hele sitatet...
http://freak.no/forum/showthread.php?t=121344

Sitat av Hedges Vis innlegg
En kulemølle er basically bare en trommel fylt med kuleformet møllemedie (herav navnet), som brukes i pyroteknikk til finmaling av enkelte kjemikalier og svartkrutt.
Vis hele sitatet...
Sitat av thebigt Vis innlegg
Meget fin med gode tekniske løsninger. Har du dreibenke og fresbenke selv? er det styrte maskiner eller gamle... mølla går nok litt fort ja. Tror det fort kan bli litt slitasje på oringene men det vil tiden vise. Jevnt over et meget godt produkt:P
Vis hele sitatet...
Dreiebenken og fresen kjøpte jeg helt nye i fjor! Dreiebenken er av typen Weiss WM290V-F og fresen av typen Weiss WMD30LV. Flere jeg kjenner synest det var litt mye penger å legge ut for en 16 åring, men jeg personelig synest det er kjempe gøy å holde på med div. prosjekter
Jeg har jo selfølgelig mye andre maskiner, verktøy og ikke minst flere ulike sveisapparat!

Har flere ti-talls prosjekter på gang, kommer nok til å legge ut flere videoer på min youtube konto!
Very Important Pyrotechnician
Først må jeg si du har gjort veldig pent arbeid her! De maskinene du har kjøpt kommer du i praksis til å tjene inn i løpet av noen år. Hvis du driver å skrur å mekker litt, og plutselig må lage litt deler er de gull verdt, spesiellt med dagens timepriser på et verksted.

Men tilbake til møllen. 80 RPM med medie og kjems er faktisk litt for sakte! I følge møllekalkulatoren hos passfire, er optimal hastighet på en 4" trommel, med 19mm medie faktisk 95 RPM, og kritisk hastighet er hele 147 rpm. Men i praksis er 80 helt fint, ville ikke gjort noen justeringer på farten her.

Men jeg er enig med en lenger opp her, de O-ringene er ikke optimale. Men hvis de holder, er jo alt greit, hvis ikke, fiks deg noen reimskiver og bruk 10mm V-reim.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er de lokkene på trommelen av gummi eller plast? Hvis det er plast mot metall, så vil du når du har fylt den med bly, mulig oppdage at den bare står i ro og akslingene bare spinner på trommelen. I lengden kan det bli et reelt problem
Noen striper med en eller annen gumme ville nok fikse det ja...

Dritkjipt at clasohlson sluttet å selge akslinger, jeg planla nemlig å lage en mølle jeg og... Jeg har en jernvareforhandler i byen med akser men jeg tror det var 1m lengder som begynte på 350kr for 8mm... Jeg trenger jo 2 stk av minst 25mm, noe som sprekker budsjettet både en og to ganger...
Tenkt å lage en selv... Skal nok kjøpe en elektrisk skrudriver, helst med ledning og la denne stå. Må først se om jeg får tak i KNO3 da, så bestiller jeg svovel. Spørs om jeg bare bestiller en fra www.pyrocreations.com (Noen som handlet her før?)



Din ser flott ut btw
Very Important Pyrotechnician
Reodors.no har akslingstål til levelige priser. Ellers har du jo gjengestang som nødløsning da. Men hvorfor i all verden trenger du 25mm? Holder lenge med 12-16mm hvis du ikke skal laste på 20-30 kilo
Sitat av Up Vis innlegg
Er de lokkene på trommelen av gummi eller plast? Hvis det er plast mot metall, så vil du når du har fylt den med bly, mulig oppdage at den bare står i ro og akslingene bare spinner på trommelen. I lengden kan det bli et reelt problem
Vis hele sitatet...
Endene på trommelen er av plast men har dreid inn to spor i hver ende og tredd på o-ringer med myk gummiblanding, nesten umulig å stoppe den nå!
Hva radius bør jeg ha på bly kulene mine, noen som har en idè? Eventuelt en formel?
Sist endret av Xzip; 7. november 2010 kl. 20:21.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
50. kaliber/.5" gir værtfall knall resultat
▼ ... over en måned senere ... ▼
Du lagde ikke tegning i solid edge eller lignene før du startet? Hadde vært intressant om du ville dele den!
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Du lagde ikke tegning i solid edge eller lignene før du startet? Hadde vært intressant om du ville dele den!
Vis hele sitatet...
Nei, desverre! Alt jeg lager kommer fra mitt hode, føler jeg får større frihet og derfor kan endre eller forbedre design og virkemåte under produksjon.

Kan ta å legge ut nærbilder og mål vist det er noe?