Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3861
Hva er Petroleum ether på norsk?er dette det samme som nafta?under søken på kvasir\google kommer det opp petroleum destilat,nafta(petroleum) .
fant dette i et datablad,er dette Petroleum ether?
nafta (petroleum),
hydrogenavsvovlet tung;
lavtkokende hydrogenbehandlet
nafta
Vis hele sitatet...
Leser på wikipedia at petrolum ether ikke lighter væske som vel også er kalt nafta? blir litt forvirra
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Det du siterer er innholdsbetegnelsen til white spirit. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at white spirit er det "norske" navnet på petroleum ether. PS: Petroleum ether er ikke det samme som "eter"/dietyleter.
Trådstarter
42 0
Jeg er klar over at det ikke er det samme som dietyleter..Mulig jeg har rota med den innholdsfortegnelsen,ble bare mindre klokere jo mer jeg søkte.så det er white spirit altså?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Lavtkokende hydrogenbehandlede hydrokarboner er white spirit ja, så hvis du fant det i en petroleum-eter MSDS så er det vel slik.
Trådstarter
42 0
Etter mer søk har jeg funnet ut at white spirit the samme som Mineral spirit på engelsk,men det hjalp meg igrunnen lite siden jeg enda ikke vet hva petroleum ether er på norsk? sitatet jeg kom med var (petroleum)nafta.
Sist endret av pyroman; 28. mars 2009 kl. 17:45.
Mineral spirit og petroleum ether betyr vel omtrent the samme, "Steinolje" er vel en måte å oversette petroleum på.. "petra" betyr vel stein/mineral, gjør det ikke?
Sist endret av Drøggs; 28. mars 2009 kl. 18:03.
Trådstarter
42 0
Hm kansje det er whitespirit da?
Noen som har litt kjemikunnskaper klarer å sammeligne disse om det virkelig er white spirit?
http://en.wikipedia.org/wiki/White_spirit
http://en.wikipedia.org/wiki/Petroleum_ether n
Sist endret av pyroman; 28. mars 2009 kl. 18:14.
Dette beviser at "White Spirit" er et annet ord for nafta: http://no.wikipedia.org/wiki/Nafta
Dette beviser at "Petroleum Ether" er et annet ord for nafta (Naphta på engelsk):http://www.jtbaker.com/msds/englishhtml/p1696.htm
Sitat av Link nr.2
Synonyms: Ligroin; VM&P Naphtha; Benzin; Petroleum Naphtha, Naphtha ASTM, Petroleum Spirits, Petroleum Ether
Vis hele sitatet...
Konklusjonen er at White Spirit, Petroleum Ether, Nafta (Naphta) og Benzin (for den saks skyld) er samme stoffet.
Sist endret av Dwerg; 29. mars 2009 kl. 05:45.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Nafta er bensin, og white spirit er et helt annet stoff.
Jeg mener å ha lest i en gammel bok at ethere var sprengstoff som var nitrert.
Så jeg tror det betyr nitrert petroleum.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Feil. Etere er en gruppe stoffer som har til felles at de har et oksygenatom kobla sammen med to alkyl- eller arylgrupper.
Jeg så i boka nå, det var estere ikke ethere. Beklager!
Trådstarter
42 0
Sitat av Brainiac Vis innlegg
Nafta er bensin, og white spirit er et helt annet stoff.
Vis hele sitatet...
men når petrolium ether verken er Nafta eller white spirit,hva er det da?
står på wiki at det er en mellomting mellom nafta\lightervæske og parrafin?
Sist endret av pyroman; 29. mars 2009 kl. 13:29.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av mikkello Vis innlegg
Jeg så i boka nå, det var estere ikke ethere. Beklager!
Vis hele sitatet...
Feil igjen. På en måte. Hvis jeg ikke tar helt feil så er nitrerte stoffer estere av salpetersyre, men ikke alle estere er nitrerte! F.eks. etylacetat er en ester av etanol og eddiksyre.
Sitat av pyroman Vis innlegg
men når petrolium ether verken er Nafta eller white spirit,hva er det da?
står på wiki at det er en mellomting mellom nafta\lightervæske og parrafin?
Vis hele sitatet...
Det står lighter væske fordi det er oversatt dårlig med et program fra engelske wikipedia, det skal stå "lettere væsker".

Sitat av Brainiac Vis innlegg
Nafta er bensin, og white spirit er et helt annet stoff.
Vis hele sitatet...
Det står på White Spirit dunken at det er nafta, bensin er hovedsaklig heptan.
Sist endret av Dwerg; 29. mars 2009 kl. 14:57.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Dwerg Vis innlegg

Det står på White Spirit dunken at det er nafta, bensin er hovedsaklig heptan.
Vis hele sitatet...
Husk at det er forskjellige typer nafta; tung, medium og lett nafta. Bensin er en blanding av reformat fra reformeranlegg og søt nafta.
Skjønte ikke mye av det, men jeg antar du har rett.
Jeg mener fortsatt at White Spirit består av nafta, vet ikke hvilken type men går ut ifra at det er lett nafta.
Leste litt lenger oppe at du sa:
"Jeg mener å ha lest i en gammel bok at ethere var sprengstoff som var nitrert.
Så jeg tror det betyr nitrert petroleum."
Vis hele sitatet...
Det trur eg nok er feil, men man framstiller Toluene av petroleum, som du kan nitrere og få Trinitrotoluene(TNT).
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei, sorry for å vekke gammel tråd.
Kjøpte en del Coleman Fluid på salg, egentlig til hytta. På toppen av flasken står det: naphta, hydreated, light. På den engelske innholdsfortegnelsen står det: boilingpoint petrol/petroleum destillate.

Tror dere dette er et trygt valg som et upolart løsningsmiddel i prosessen for å ekstrahere ulike alkaloider? (At det ikke inneholder f.eks benzene) Tester nå om det blir spor etter fordamping av 100ml, isåfall er det ubrukelig til ekstrahering.
Massen løsemiddelet fordamper fra må være så ren at man kunne spist den etterpå, derfor er det så viktig at alt fordamper Andre har brukt Coleman før, men jeg liker å være 100% sikker. Ellers går jeg til innkjøp av labgrads nafta, noe som blir mye dyrere.

Setter pris på alle innspill, f.eks andre tilgjengelige upolare løsningsmiddler til mitt formål.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av TAMAS Vis innlegg
Hei, sorry for å vekke gammel tråd.
Kjøpte en del Coleman Fluid på salg, egentlig til hytta. På toppen av flasken står det: naphta, hydreated, light. På den engelske innholdsfortegnelsen står det: boilingpoint petrol/petroleum destillate.

Tror dere dette er et trygt valg som et upolart løsningsmiddel i prosessen for å ekstrahere ulike alkaloider? (At det ikke inneholder f.eks benzene) Tester nå om det blir spor etter fordamping av 100ml, isåfall er det ubrukelig til ekstrahering.
Massen løsemiddelet fordamper fra må være så ren at man kunne spist den etterpå, derfor er det så viktig at alt fordamper Andre har brukt Coleman før, men jeg liker å være 100% sikker. Ellers går jeg til innkjøp av labgrads nafta, noe som blir mye dyrere.

Setter pris på alle innspill, f.eks andre tilgjengelige upolare løsningsmiddler til mitt formål.
Vis hele sitatet...
Coleman Fluid inneholder fargestoff å er derfor uegnet til å ekstrahere alkaloider. Når jeg ekstraherer alkaloider bruker jeg vanlig zippo fuel, som er ren naphta.. Funker helt konge. Du kan også bruke Methylene Chloride, Ether og Chloroform. Men uansett kan det være lurt å ta en avdampingstest.