Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 5397
Hei. Jeg slang inn ett søk, men fant ikke noen tråder som ga et tilfredsstillende svar. Så her har dere en liten wall of text, for det her er viktig for meg.

Jeg er på jakt etter bok-tips av type romaner/noveller/biografier/e.l. Jeg merker det er veldig vanskelig å forklare akkurat hva jeg er ute etter, i.o.m. at jeg kanskje ikke vet det helt selv en gang, jeg er nemlig veldig fersk i "bok-verdenen", men jeg skal gi det et forsøk.

Men med et liv kun fyllt av studier og arbeid, samtidig som jeg mangler sosialliv i alle mulige former, er det for meg lett å syntes synd på seg selv i et land som Norge. Jeg liker å tenke på situasjonen min som en slags "tjueårskrise", (er 24) for livet mitt pleide å være en lek, men jeg har endelig tatt steget og satt i gang med en lang og tung utdanning, noe jeg har null av fra før.

Jeg blir fort kortvarig deprimert og tyr til de værste tanker, selvom livet mitt er lett. Jeg har bare meg selv å bekymre meg for, jeg spiser det jeg vil, gjør ting når jeg vil, og kan i utgangspunktet gjøre det jeg vil, men allikevel har jeg bokstavelig talt lyst til å hoppe i døden med en gang jeg ikke får akkurat den dama jeg ønsker meg, eller opplever andre ting, som i mitt desilusjonerte sinn oppleves som meget sterk motgang. Ensomhet er også et viktig nøkkelord.

Heldigvis er jeg reflektert nok til å innse at jeg lider av bortskjemthet, men det hindrer ikke følelsene å tære på meg. I den sammenheng tror jeg nettopp det jeg trenger er er en god historie som får meg til å føle meg patetisk der jeg sitter og synes synd på meg selv.

Jeg trenger rett og slett noe som får meg til å grine. Eller bli veldig følelsesmessig involvert på en eller annen måte. Det kan godt være fiksjon, bare det er realistisk.

Jeg så nylig filmen "The Elephant Man". Jeg gråt. Den filmen var helt nydelig. De få skjønnlitterære verkene jeg har lest er "Sult" av Hamsun, og "Kristin Lavransdatter - Kransen" av Undset. De gjorde inntrykk, men jeg leter etter noe mer "tragisk". Men gjerne noe som også er vakkert.

Jeg vil fnyse av bagatellene i livet mitt.
Du kan jo prøve Heroin Diaries. En bok som stort sett er utvalgte dagbok-sider og historier fra Nikki Sixx(bassist i Motley Crue). Blir ikke så mye mer depressivt enn det ass.

Narcopolis av Jeet Thayal er også en virkelig gull bok. Her møter du på masse fucked up skjebner. En av de beste bøkene jeg noensinne har lest. Anbefales sterkt.
Sjekk ut Gobi-bøkene av Tor Åge Bringsværd. Mine favoritt bøker. Historiske romanar som i all hovedsak tar for seg Djengis Khan og Mongolane sitt verdsherredømme, men og ein svært vakker og personlig historie om hovedkarakteren. Serie på fem bøker. Heile serien kan bli kjøpt i eit bind her: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...=131177&rom=MP
Ernest Hemingway har jo noen tidløse klassikere som handler om å være "en ensom ulv". Den gamle mannen og havet/ the old man and the sea. Det er en bok jeg storkoste meg med ihvertfall.

Handler om en gammel mann som drar ut på havet alene i en liten ro-båt og håndsnøre for å kjempe sitt livs kamp mot en kjempe sverdfisk. Høres kanskje kjedelig ut, men jeg kan love deg at det er noe av det beste jeg har lest.
Sist endret av A-tillah; 20. februar 2014 kl. 23:10.
Vil du grine? The fault in our stars av John Green; om en ung jente med kreft.

Vil du kjenne på tomheten? Ingenting av Janne Teller - at ikke den er en evig bestselger er for meg en gåte. Skammelig dårlig forlagsarbeid... Virkelig en av de beste jeg noensinne har lest, uavhengig av sjanger. Og det er tross en ikke-optimal oversettelse (dansk til norsk). Det siste må ikke forstås som at den er dårlig, bare at språket er enda mer "mageslag" i originalen. Men slik er det vel stort sett alltid...