Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 17542
Hei!

Har noen som har lånt penger som plutselig har snudd ryggen til og totalt ignorerer meg. Kjenner det koker litt nå, har mast i flere måneder. Hva kan jeg gjøre uten å gjøre noe galt? Blir gal

tips folk!
Har du det skriftlig hvor mye personen fikk, hvor det også står at dette var et lån, eventuelt når h*n skulle betale tilbake?
Hvis det er store summer så hadde jeg blitt forbanna. Møt dem og snakke med dem? Hvis det er svarte penger så får du jo ikke gjort så mye som er lov!
Jeg vippsa over til han uten noe tekst, er snakk om rundt 1500 som han skyller meg. Og jeg trenger de sårt akkurat nå. Samtalen var på messenger, så der står det at han ville låne og at jeg skulle få de tilbake den 27 mars. Som er ganske lenge siden nå. En annen hadde ikke med seg penger på butikken, og jeg kjøpte for 500kr for han som jeg skulle få tilbake. Får ikke svar fra noen av de, men vet de ser det. Ser jo at de er aktive på facebook, og de svarer andre bekjente. Men syns det er urettferdig at de bare kan løpe fra det

Sitat av MrCryptical Vis innlegg
Har du det skriftlig hvor mye personen fikk, hvor det også står at dette var et lån, eventuelt når h*n skulle betale tilbake?
Vis hele sitatet...
glemte å sitere, se svar oppe^
Sist endret av StereoDelay; 4. mai 2017 kl. 13:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du forsøkt å ringe de direkte ? Besøke dem ? Ofte litt for lett å overse en melding for noen.
Sitat av dggr Vis innlegg
Har du forsøkt å ringe de direkte ? Besøke dem ? Ofte litt for lett å overse en melding for noen.
Vis hele sitatet...
Nei, kun sendt meldinger. Skal forsøke å ringe de.
Hvordan typer er dette? Sånne som du helst ikke vill kødde med? Eller noen du ikke frykter i det hele tatt?
Sitat av Alge Vis innlegg
Hvordan typer er dette? Sånne som du helst ikke vill kødde med? Eller noen du ikke frykter i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Han ene dealer rus, veldig hyggelig men sikkert veldig ustabil (pengene han lånte har ikke sammenheng med rus fra min side). Han andre er helt ufarlig utifra jeg har sett. Er ikke redd for å mase på de, men vil ikke ta ting for langt i gal retning heller.
Sist endret av StereoDelay; 4. mai 2017 kl. 14:45.
Når det gjelder han ustabile så vet jeg ikke helt, men han andre karen hadde jeg bare møtt opp på døren til og prøvd å snakke med han, funker ikke det så grabber du til deg noe som er værdt pengene og løper (telefon eller noe). Si han kan få det tilbake når han har betalt hva han skylder deg ( eller behold det selv )

Kanskje litt drastisk men.. men tviler på at du kommer så langt med å ta denne saken til politiet. Eventuelt så kan du droppe hele greia eller fortsette å mase på dem

Sikkert han ustabile som skylder deg 1500 eller?

Uansett så har du i det minste betalt en relativt liten summ for å finne ut hvor du har de idiotene? Altså kanskje det var vært penga? Du vet nå at de folka der kan du ikke stole på og jeg hadde ihvertfall ikke giddi å hatt noe med dem å gjøre igjenn.
Sist endret av Alge; 4. mai 2017 kl. 15:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Alge Vis innlegg
Når det gjelder han ustabile så vet jeg ikke helt, men han andre karen hadde jeg bare møtt opp på døren til og prøvd å snakke med han, funker ikke det så grabber du til deg noe som er værdt pengene og løper (telefon eller noe). Si han kan få det tilbake når han har betalt hva han skylder deg ( eller behold det selv )

Kanskje litt drastisk men.. men tviler på at du kommer så langt med å ta denne saken til politiet. Eventuelt så kan du droppe hele greia eller fortsette å mase på dem

Sikkert han ustabile som skylder deg 1500 eller?

Uansett så har du i det minste betalt en relativt liten summ for å finne ut hvor du har de idiotene? Altså kanskje det var vært penga? Du vet nå at de folka der kan du ikke stole på og jeg hadde ihvertfall ikke giddi å hatt noe med dem å gjøre igjenn.
Vis hele sitatet...
Ja, må nok bare ta lærepengen og ikke gjøre noe så dumt igjen. De der har mista all min respekt ihvertfall, når jeg ikke har gjort noe annet en å være snill med dem. Ja, han "ustabile" skyller mest. Han sier at han "har sine grunner til å la vær" når felles kompiser prøver å snakke med han. Bare bullshit, han kan si det til meg hva som er greia, da jeg har aldri gjort noen verdens ting!

Har vært ett tidligere tilfelle også med en annen, var snakk om en tusing. Den personen jugde og sa han aldri hadde lånt av meg. Han lata som om det aldri hadde skjedd.

argh, jeg har så lyst å skremme de litt. Men sånt smeller som regel rett tilbake haha
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
1500 kr er en liten pris å betale for å finne ut hvor du har "vennene" dine.
Et alternativ kan være å gjøre det klart for dem at du tar det videre til øvrige instanser, konfliktråd eller anmeldelse. Kanskje det hjelper dem skjønne alvoret og kan få dem til å hoste opp.
Sitat av Zyke Vis innlegg
1500 kr er en liten pris å betale for å finne ut hvor du har "vennene" dine.
Et alternativ kan være å gjøre det klart for dem at du tar det videre til øvrige instanser, konfliktråd eller anmeldelse. Kanskje det hjelper dem skjønne alvoret og kan få dem til å hoste opp.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare meg øvrige instanser og konfliktråd? Og hvordan du ville gjort det steg for steg. Ikke at jeg gjør det med det første, men hvis jeg havner i penge krise igjen må jeg bare. Måtte ta ut feriepengene mine pga dette nå huff..
Takk for svar!
Sist endret av StereoDelay; 4. mai 2017 kl. 15:58.
Lån aldri ut penger du ikke har råd til å tape.
Det positive i dette er jo at du ser hvilke folk som er genuine, og evt. ikke er det.
Hadde selv en kompis en gang som aldri gadd å betale hva han skyldte andre.
Lånt han sikkert nærmere 10-15k tilsammen. (mye for å komme seg ut av kniper med shady folk)
Ba en dag om å få tilbake noe av det han hadde lånt siden han hadde fått lønning og da klikka han i vinkeler og nekta på at han skyldte meg noe som helst.
Da var plutselig et 8 års vennskap over fordi han bare hadde ''faka'' hele veien.


Folk som låner penger håper som regel på at det blir glemt og at de slipper å betale tilbake (ikke alle selvfølgelig)
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er flotte venner - dukk opp på døra med et balltre, ta TVen og selg den på finn
Han karen som delaer rus gjør det mest sannsynlig fordi finansierer sin egen rus. Tror du kan se langt etter de 1500,- den tid han ruser seg.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av StereoDelay Vis innlegg
Kan du forklare meg øvrige instanser og konfliktråd? Og hvordan du ville gjort det steg for steg. Ikke at jeg gjør det med det første, men hvis jeg havner i penge krise igjen må jeg bare. Måtte ta ut feriepengene mine pga dette nå huff..
Takk for svar!
Vis hele sitatet...
http://konfliktraadet.no/ der står alt du trenger å vite.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av StereoDelay Vis innlegg
Hei!

Har noen som har lånt penger som plutselig har snudd ryggen til og totalt ignorerer meg. Kjenner det koker litt nå, har mast i flere måneder. Hva kan jeg gjøre uten å gjøre noe galt? Blir gal

tips folk!
Vis hele sitatet...
Flere har skyldt meg penger flere ganger. Dette har vært mennesker som tydeligvis har lånt tusenvis av kroner til rus. Etter en stund sa jeg bare til vennene hans at hvis han ikke betalte tilbake kom jeg til å knuse alle rutene på bilen hans og lage et rent helvette. Noen dager etterpå skrev han på face at det hadde vært noe tull med banken blablabla også betalte han. En annen gang var det en som skyldte meg rundt 1000 kroner. Han ignorerte meg også helt til jeg ringte til telefonen hans med et annet nummer. Han ble helt paff og latet som at telefonen hans var ødelagt. Sendte han en melding rett etterpå og sa at hvis han ikke betalte tilbake pengene skulle jeg lage så mye hodebry for ham at hodet hans kom til å snurre. Han betalte også tilbake pengene. Tror det hjelper å bare spille helt psyko.
Jada kan i visse situasjoner hjelpe å spille psyko, men det kommer litt an på hvem du er og hvem han du skal leke psyko mot er da..
nytter ikke å leke gal mot en som er 10 ganger skumlere og gal en deg selv, da går du på en smell. (med mindre du er Chuck Norris da)
Det er snakk om 1500 så er ikke vits å risikere å havne i deep shit for så lite spenn. Så TS må nesten vurdere risiko opp mot gevinst her selv.

Han andre karen kan du jo ta og skremme litt, altså ingen vits å ty til vold for 500, men du kan jo møte opp med noen folk å snakke litt hardt til han eller stikke av med noe som er verdt mer enn 500 f.eks.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan sende saken til namsmannen. Om du har bevis(messenger) som sannsynligjør at han har lånt penger, da vil namsmann ta kontakt med han og om han ikke betaler eller motstrider din påstand(da blir det konfliktråd). Da trekker namsmannen, lønn eller navutbetalinger fra personen til du har fått ditt. Husk å spesifisere at den som skylder penger står ansvarlig for saksomkostninger.
Ta det som en dyr lærepenge og slutt å lån penger til folk. 2000kr er ikke så mye.
Bare kutt kontakten med disse menneskene og vit at du er bedre en dem.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du kan sende saken til namsmannen. Om du har bevis(messenger) som sannsynligjør at han har lånt penger, da vil namsmann ta kontakt med han og om han ikke betaler eller motstrider din påstand(da blir det konfliktråd). Da trekker namsmannen, lønn eller navutbetalinger fra personen til du har fått ditt. Husk å spesifisere at den som skylder penger står ansvarlig for saksomkostninger.
Vis hele sitatet...

Hørtes litt drøyt ut at namsmannen krever inn penger via messenger som bevis. Hvor har du det fra?
Ring foreldrene og si at sønnen deres skylder deg penger. Ta utskrift av samtalen på fb og gi til dem. Når foreldrene har spurt sønnen sin om hva dette dreier seg om, fortsetter du å mase på fyren om å gjøre opp for seg. Hvis han ikke da betaler innen en frist går du til foreldrene atter en gang, men denne gangen mer agressivt. Ikke vær truende, men gjør deg alvorlig og opptre som at dette er svært alvorlig og at det vil bli politiannmeldt.

Kødder du lenge nok med de rundt han, vil han til slutt gi etter. Tro meg, dette er et psykologisk spill. Har vært i akkurat samme situasjon og da ringte jeg til foreldrene 2 ganger, når det ikke gikk ringte jeg søstra. Og plutselig kom det penger på kontoen. Å møte opp med balltre løser nødvendigvis ingenting siden det hele kan være over på noen minutter. Det kan være han ikke har penger der og da, eller at han bare nekter og får seg juling. Resultatet blir uansett at du risikerer å sette deg i en farlig situasjon hvor han enten kan angripe, eller at du blir siktet for vold eller trusler.
ArbeidsledigProletar
2000 kroner? La det bare ligge. Er ikke mye penger i det store bildet.

Folk snakker som psykologisk spill og mer til. Ville det egentlig være verdt det på noen måte?
Du kan jo få trøbbel ut av det, eller kanskje du rett og slett psykisk skader vedkommende. For hva? 2000 usle kroner.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
2000 kroner? La det bare ligge. Er ikke mye penger i det store bildet.

Folk snakker som psykologisk spill og mer til. Ville det egentlig være verdt det på noen måte?
Du kan jo få trøbbel ut av det, eller kanskje du rett og slett psykisk skader vedkommende. For hva? 2000 usle kroner.
Vis hele sitatet...
Skal han bare la det ligge slik at han sender en beskjed til disse folka om at det er OK å lure penger fra folk? Kanskje du Batabusa blir den neste en av disse lurer? I så tilfelle kan disse folka utvikle seg senere til å bli storsvindlere og bedragere. Tenkt på det? Det er ikke samfunnet tjent med i det hele tatt. Våre skattepenger kommer til å gå til å nedbetale erstatningskravene som pengene fra NAV betaler dem.

Gjør samfunnet en tjeneste i det lengre løp. Ikke gi opp for "bare" 2000 kr.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Skal han bare la det ligge slik at han sender en beskjed til disse folka om at det er OK å lure penger fra folk? Kanskje du Batabusa blir den neste en av disse lurer? I så tilfelle kan disse folka utvikle seg senere til å bli storsvindlere og bedragere. Tenkt på det? Det er ikke samfunnet tjent med i det hele tatt. Våre skattepenger kommer til å gå til å nedbetale erstatningskravene som pengene fra NAV betaler dem.

Gjør samfunnet en tjeneste i det lengre løp. Ikke gi opp for "bare" 2000 kr.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vet ikke helt hva slags "miljø" du henger i eller hva slags virkelighet du finnes i, i første omgang.

Tror du virkelig noen kommer til å bli storsvindlere fordi de lånte 2k en eller annen gang og ikke trengte å betale tilbake?

TS bor ikke på gata i Detroit, det kommer ikke å sende signaler til noen om han terroriserer dem for å få penger tilbake. :P

Det blir forlatt gjelder i 100k og opp til millioner støtt og stadig i privat gjeld, så disse 2000 tror jeg ikke har noe å si for "samfunnet" eller NAV.

Horisont er en fin greie.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Skal han bare la det ligge slik at han sender en beskjed til disse folka om at det er OK å lure penger fra folk? Kanskje du Batabusa blir den neste en av disse lurer? I så tilfelle kan disse folka utvikle seg senere til å bli storsvindlere og bedragere. Tenkt på det? Det er ikke samfunnet tjent med i det hele tatt. Våre skattepenger kommer til å gå til å nedbetale erstatningskravene som pengene fra NAV betaler dem.

Gjør samfunnet en tjeneste i det lengre løp. Ikke gi opp for "bare" 2000 kr.
Vis hele sitatet...
Sier meg enig med Batabusa, 2000 er et svært lite beløp å lage oppstyr over, bedre å bare droppe de.

Har selv en kompis som ble skyldt et større beløp (mellom 15 og 25 tusen) og for å få dette tilbake brøyt han seg inn hos personen og tok med seg det meste han hadde av verdi (spillkonsoller, pcer osv), men lot dog kabler og slikt legge igjen som et klart tegn på at han kun vil ha pengene igjen og at han får det tilbake. Å gjøre noe slikt for 2000 kroner blir å dra det altfor langt, samme med truing og slikt synes jeg.

Kutt de ut og ikke lån ut penger om du ikke er hundre prosent sikker på at du får igjen er min mening.
Er til en viss grad enig med folk som sier at det er lite penger og det beste er bare å la det ligge.

Men en annen side av meg sier at poenget er ikke hvor mye penger det er. Blir det samme som å la dem pisse deg i trynet og bare stå og ta det imot! Blir liksom ett lite hakk i selv respekten.
Forventet ikke så mye respons på denne tråden! Morro å se alle forslagene dere kommer med hehe
Jeg må vel bare legge det på hylla, jeg vil ikke stjele til meg pengene igjen. Men er som Alge sier, blir ett hakk i selvrespekten. Jeg hater å måtte legge meg flat for noe sånt, jeg gir meg vanligvis ikke så lett. Men er vanskelig å gjøre noe med dette uten at det påløper flere problemer. Får heller overasket de en dag og si jeg ikke har glemt det. Kanskje de har vokst litt i toppen
Sitat av StereoDelay Vis innlegg
Kanskje de har vokst litt i toppen
Vis hele sitatet...
Må ærlig innrømme at det har jeg ingen tro om at kommer til å skje. Du sier selv du ikke kommer til å gå fysisk til verk, så hadde jeg vært deg ville jeg latt det ligge, aldri ha noe kontakt igjen med slike søppelmenneske og skulle anledningen by seg noen gang på noen som helst måte så får du ta det der og da
Hvis du kan sannsynliggjøre at du har lånt ut penger ved å vise til f.eks bankutskrifter, SMS, epost eller lignende, så kan jo inkasso være en løsning.

https://conta-inkasso.no/privat/ (Første treff på google. Jeg har ingen erfaring med de)
aldri lån penger du ikke har økonomi til og miste, aldri baser økonomien din på at du skal få penger til bake fra folk, f eks, det er fredag og du har nokk penger til mat og bensin for 2 uker eller en tur på byen og du velger og gå på byen siden petter har sagt han skal gi deg de 1000 kr han skylder deg på mandag, noe dukker opp slik det vanligvis gjør og du må leve på havregryn og sykkle frem til du får lønn, det hender jeg har lånt penger av folk og altid uten unntak har jeg betalt når jeg skal, jeg har også minnet på venner og familie at jeg skylder dem penger
Sitat av caperno Vis innlegg
Hvis du kan sannsynliggjøre at du har lånt ut penger ved å vise til f.eks bankutskrifter, SMS, epost eller lignende, så kan jo inkasso være en løsning.

https://conta-inkasso.no/privat/ (Første treff på google. Jeg har ingen erfaring med de)
Vis hele sitatet...
Jeg har gjennomgått inkassosak i conta via enkeltmannsforetak. Det koster deg ca 1500,- å få gjennom en slik sak, og det er ikke sikkert du får det igjen. Man kan gå rett til namsmannen og slippe unødvendige gebyrer. Bare for at jeg skulle få registrere inkassosaken kostet det meg 700,-.
Enig med folk over her; aldri lån mer enn du har råd til å miste.
Hvis du kun har sendt meldinger over messenger har du ikke prøvd så hardt. Ring de, si du stikker innom I løpet av uken. Det er utrolig plagsomt når folk ikke gjør opp for seg. Å tadummebot I form av pant av verdisaker er bare lavmål eller siste utvei hvis det er kjipe folk. Ideen om å kontakte familie funker nok, det trenger ikke virke pågående hvis du sier du ikke har greid å få kontakt med de. Kanskje ikke så kult å ha på seg av folk hehe for en så liten sum ��
Folk her er feig. Som det blir sagt her, man skal ikke la folk pisse deg i trynet og bare ta imot. Summen er irrelevant.
Drop det, smaa beloep.
Hvis man ikke har penger er ikke et par tusen ubetydelig lite. Dette er tydeligvis folk man ikke bør henge med i framtida, da syns jeg samtidig at det er greit å ordne det litt ubehagelig for personene for å få inn pengene.
Jeg syns ikke du skal droppe saken. Selv om andre ikke låner bort "mer enn de har råd til å tape", syns jeg ikke at du skal gi deg så lett.
Alle som låner bort penger forventer dem tilbake som avtalt, å si at man bare skal se pengene som tapt og at man har fått seg en lærepenge syns jeg er litt stusselig.
Man går selvfølgelig ikke over stokk og stein for et sånt beløp, men man kan ihvertfall gi det et ærlig forsøk før man gir bort pengene sine.

Jeg tror du kommer til å føle deg mye bedre hvis du står på og får tilbake pengene. Jeg følte meg ihvertfall veldig svak og lurt når jeg opplevde det samme.
Sist endret av barebare; 7. mai 2017 kl. 05:54.
Han ene deler? Flott, gå på besøk til han og krit en femmeer, denne betaler du aldri tilbake selvfølgelig. Spør duden deg om penga sine så sier du bare at han kan ta de fra 500 lappen han skylder deg
Snakk med de om de er folk du føler du kan snakke med. Hvis ikke.. sorry bro, men sånt skjer av og til. Du finner ut at folk ikke er de du trodde. Kan godt være dere fortsetter som venner og at alt er cool, men nå vet du hvert fall at du ikke skal låne disse penger mer.

True story bruh!
Hvis de ikke betaler tilbake kan du jo stille spørsmålet: er de egentlig mine venner?
Sitat av freebird Vis innlegg
aldri lån penger du ikke har økonomi til og miste, aldri baser økonomien din på at du skal få penger til bake fra folk, f eks, det er fredag og du har nokk penger til mat og bensin for 2 uker eller en tur på byen og du velger og gå på byen siden petter har sagt han skal gi deg de 1000 kr han skylder deg på mandag, noe dukker opp slik det vanligvis gjør og du må leve på havregryn og sykkle frem til du får lønn, det hender jeg har lånt penger av folk og altid uten unntak har jeg betalt når jeg skal, jeg har også minnet på venner og familie at jeg skylder dem penger
Vis hele sitatet...
må sitere meg selv her, dette bør ikke gå ustraffet for seg, 1500 kan være mye penger det og jeg ville enten konfiskert eiendeler eller skaffet vedkommende et tilsvarende (helst større) økonomisk utlegg om du forstår hva jeg mener, du bør ikke banke eller true med og banke vedkommende da dette er en liten sum og riske fengsel for, for og runde av, av personlig erfaring bør all gjeld som ikke betales kreves inn eller gjøres opp på annen måte ellers risikerer du at folk rundt deg tenker at det ikke er så farlig med deg, at du er dumsnill og lar det meste glippe igjennom fingrene
Vet ikke hvor langt jeg hadde dratt det for 1500kr, men var en gang jeg sendte et bilde av hagla mi i posten til en kar som ikke betalte for seg. Fikk kjapt pengene tilbake etter det.
ArbeidsledigProletar
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Vet ikke hvor langt jeg hadde dratt det for 1500kr, men var en gang jeg sendte et bilde av hagla mi i posten til en kar som ikke betalte for seg. Fikk kjapt pengene tilbake etter det.
Vis hele sitatet...
Men om du blir anmeldt og dømt for trusler, noe som er rimelig plausibelt om du gjør noe sånt, så får du ganske mye trøbbel for 1500 kronasjer.
Folk er sjuke her as. 1500 spenn? Skulle tro dere drev med innkreving av 6-siffra beløp hele gjengen.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Folk er sjuke her as. 1500 spenn? Skulle tro dere drev med innkreving av 6-siffra beløp hele gjengen.
Vis hele sitatet...
Er vel mer prinsipp en penga de fleste i tråden tenker på. Kjipt å la slike folk som ts snakker om komme unna med å være drittsekk
ArbeidsledigProletar
Sitat av Fofi Vis innlegg
Er vel mer prinsipp en penga de fleste i tråden tenker på. Kjipt å la slike folk som ts snakker om komme unna med å være drittsekk
Vis hele sitatet...
Men svare på at noen er drittsekk nok til å ikke betale er at man skal være minst like dritsekk.
Jeg vil si faktisk, drapstrusler, som da et bilde av ei hagle da er, er ganske drøyt. - Egentlig samme hva beløpet er, hvorfor skal det være sosial aksept for sånn syk oppførsel i det hele tatt? Drapstrusler, om tatt seriøst er jo lik dødsangst. Jeg vet ikke hvor mye folk her har levd jeg, men reelle drapstrusler er ikke noe noen fortjener å oppleve eller leve med. Uansett.

Svaret er tydeligvis alltid negativ eskalering.
"Testobomber" hele forumet.
Ta noe verdifullt av han og selg det på finn xD Elle så skaffe du litt "hjelp" av noen som ser skumle ut, helst noen venner. Så dukker du opp på døren hans å sier at du skal banke shitten utavan.
Trådstarter har vel kobkludert med at han lar det ligge enn så lenge. Hvorfor gidder dere fortsette komme med tåpelige forslag?

Trådstarter hever seg over idiotene som skylder han penger. Er han i siget ved en senere anledning, så kan det sikkert være aktuelt etterspørre pengene, da.

Ene karen som skylder han penger virker som en "rusis". Slike personer prioriterer ikke gjeld. Enkelt og greit. Idioti gjøre seg selv til kjeltring for summene det er prat på. Noe trådstarter tydeligvis har skjønt
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Drapstrusler, om tatt seriøst er jo lik dødsangst.
Vis hele sitatet...
Bare å gjøre opp for seg og oppføre seg som folk så slipper man sånn dritt.

Sitat av Batabusa Vis innlegg
"Testobomber" hele forumet.
Vis hele sitatet...
Ekke alle som syntest det er like greit å bare bøye seg over og fån i fua gang på gang.

Ikke det at jeg er noen forkjemper for vold å tusler, men skjønner godt at dritt skjer når folk, stjeler og behandler en som dritt. Ett sted må grensa gå liksom
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Alge Vis innlegg
Bare å gjøre opp for seg og oppføre seg som folk så slipper man sånn dritt.
Vis hele sitatet...
Å ikkje betale gjeld er som hovudregel ikkje straffbart. Å komme med trusler er derimot straffbart, og grove trusler kan straffast med inntil 3 år i fengsel. Dei seier ein del om at samfunnet mildt sagt ser alvorleg på det.
[/quote]
Sitat av Alge Vis innlegg
Ekke alle som syntest det er like greit å bare bøye seg over og fån i fua gang på gang.

Ikke det at jeg er noen forkjemper for vold å tusler, men skjønner godt at dritt skjer når folk, stjeler og behandler en som dritt. Ett sted må grensa gå liksom
Vis hele sitatet...
Jo, når du kjem med utsagn som det over så er du faktisk tilhenger av det. Sjølvtekt kallast det, og det er eit prinsipp som gjekk av moten for lenge sidan. Samfunnet har laga prosesser for å innkreve gjeld, og dei er legale å nyttegjere seg av - i motsetning til trussler.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Å ikkje betale gjeld er som hovudregel ikkje straffbart.
Vis hele sitatet...
Nei også da?? Hva paragrafen sier til en vær tid er ikke det som bryr meg mest for å si det på denn måten.
Er for meg viktigere å følge en viss moral enn hva som loven sier noen ganger.

Sånn jeg tolker det så er det du sier der nesten som å si at: er bare å låne masse penger privat og drite i å betale tilbake for det er ikke straffbart

Dette minner meg svært om en tråd som handlet om utroskap her for litt side. Helt samme greie der, det er forkastelig men, helt lovlig.. betyr ikke at det er greit for det

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Jo, når du kjem med utsagn som det over så er du faktisk tilhenger av det.
Vis hele sitatet...
Jasså? Litt av en påstand.
Kan du utdype litt mer? Jeg skjønner ikke helt hva som får deg til å være så skrå sikker på at jeg er tillhenger av vold?

Jeg sier jeg skjønner det skjer for folk blir forbanna når du pisser på dem. Helt naturlig... og om det i tilleg ikke er straffbart da, ja da skjønner jeg ihvertfall at folk blir frustrerte å forbannet.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sjølvtekt kallast det.
Vis hele sitatet...
Ja, der skal jeg være enig. Kan til tider være litt tillhenger av selvtekt. Da rettens vei har vist seg å funke jævla dårlig for meg visse ganger.. Selvtekt betyr dog ikke være tilhenger av vold eller trusler, det finnes andre måter å fikse opp selv. (Trenger ikke være ulovlig engang)

Dette er også en sak som er veldig vanskelig og dokumentere for å så gå rettens veg med det.. men du vet jævlig godt selv hva som gjelder i en sånn sak.

Men nå som du har slengt deg på lasset her, kan ikke du komme med et forslag til hva du hadde gjort da?? Gjærne litt om hvordan du skulle fått tilbake de penga ved hjelp av "samfunnets prosesser"
Sist endret av Alge; 11. mai 2017 kl. 20:56.