Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3313
SPOILER-REGLER:
om du skriver noe som avslører ting fra nyeste boka, gjør oppmerksom på dette. allerhelst ikke gjør det i det hele tatt, da det strengt talt ikke skal være nødvendig for diskusjonen.



så: hvilke karakterer liker du best, og hvilke liker du minst?

mest:
Sandor
Bronn

minst:
Joffrey
Cersei

hvorfor:
Sandor er en torturert sjel, full av hat. men det er også noe dypt menneskelig over dette hatet. mannen er troverdig. han viser seg stadig som kapabel av medlidenhet og gode gjerninger - bare uinteressert og sint. "sint" er på mange måter det fremste ordet jeg vil bruke i min beskrivelse av Sandor, en dyp og troverdig karakter.

Bronn er bare certified bad ass. han er også en torturert sjel, som Sandor, men han gjemmer det ved å være veldig kjepphøy og arrogant. interessant og balansert karakter, men først og fremst bare utrolig bad ass.

Joffrey er ondskap i menneskeform. han finnes ikke dyp. endimensjonal og lite troverdig liten pjokk. veldig tydelig "obligatorisk antagonist". totalt skivebom av en karakter.

Cersei er en bittelitt forbedra versjon av Joffrey. hun har iallfall potensiale som karakter. men dessverre blir det litt tynt med "hun elsker barna sine". det blir veldig "hva så?", og hun ender opp med å være tidvis kjedelig. Martin har vært flink med hva hennes negative sider angår - hun er lett å hate - så det er bare så synd at hun er litt for usannsynlig endimensjonal. nesten irriterende, for hun kunne vært virkelig bra altså.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Har forsåvidt bare sett Game of Thrones, men Jon Snow er min favoritt karakter. Kit Harrington er en fantastisk skuespiller som gjør karakteren veldig mystisk, noe jeg foretrekker veldig.
fans av tv-serien kan forsåvidt også fint svare her. bare vær obs på at det kan forekomme spoilers, heh.
Elsker Joffrey og Cersei. Synd at
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Joffrey
døde, han var en av de som drev serien freomver. Ellers har jeg et godt øye til Lord Boltons sønn Ramsay, bastarden. Herlig type, kan ikke annet enn å like han.

Misliker alle Starks, kanskje med unntak av Rickon(som man vet fint lite om foreløpig.
Sist endret av meitemark; 25. april 2012 kl. 11:51.
Theon Greyjoy...

Kanskje ikke vanskelig å gjette min favorittkarakter?

Men hvis jeg må velge noen andre enn Tyrion the imp, må det vel bli enten Bronn eller kanskje Hodor :-)
Sitat av frank_l Vis innlegg
Synd at ******** døde,
Vis hele sitatet...
Hva med å sensurere spoilere for faen?
Favoritter.

Bran: Den sårbare guttehvalpen
SPOILER ALERT! Vis spoiler
med et potensiale for enorme krefter som han viser gjennom bøkene at han kan kontrollere både mennesker og dyr, som i tillegg får opplæring av Children of the Forest
.

Littlefinger: Hans slu oppførsel og egenskap til å manipulere alle til sin fordel
SPOILER ALERT! Vis spoiler
, lager komplotter av dimensjoner, og setter ingen begrensninger for å nå sine mål.


Jon Snow: Hans noe mystiske men sterke karakter.
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Måten han ruster opp hele Night's Watch, samt. klarer å alliere Night's Watch med Wildlingene i deres felles kamp mot The Others.


Misliker.

Joffrey: Drittsekken av pur ondskap, en pest og en pine for alle rundt ham.

Cersei: Den ustabile og korttenkte (kåte) moren som egentlig prøver å styre kongeriket gjennom Joffrey
SPOILER ALERT! Vis spoiler
, men ikke lykkes med dette før han dør og Tommen overtar


Ramsay: Sadist full av tvangstanker. Mye likheter til Joffrey, muligens enda værre.
Sist endret av Lanjelin; 10. april 2012 kl. 12:49.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Tyrion Lannister er favorittkarakteren, badass straight up jævel.
Min absolutte favoritt så langt er Arya, jeg har en slags forkjærlighet for sterke kvinnekarakterer, noe jeg anser Arya for å være. Av samme grunn er jeg også ganske glad i Daenerys. Tyrion og Jon Snow er også karakterer jeg liker veldig godt.

Den jeg liker minst er uten tvil Joffrey.
jeg mente egentlig hvordan dere likte karakterene, som i hvor bra laget de var. DVS ikke med tanke på personlighet. ser at tråden utvikla seg noe annerledes grunnet min tvetydighet. det er dog rom for begge deler, så fra nå av kan jo tråden være om både karakterer du syns er koslige/slemme/whatever, og karakterer du syns er gode/dårlige/orginale fra et litterært perspektiv. :-)





Sitat av Opteryx Vis innlegg
Hva med å sensurere spoilere for faen?
Vis hele sitatet...
han døde for lenge siden. spoilerreglene er "ikke spoilers for nyeste bok".


Sitat av Sjarlatan Vis innlegg
Theon Greyjoy...

Vis hele sitatet...
elsker han i den siste boka.


Sitat av frank_l Vis innlegg
Ellers har jeg et godt øye til Lord Boltons sønn Ramsay, bastarden. Herlig type, kan ikke annet enn å like han.
Vis hele sitatet...
både han og faren er fantastiske karakterer når jeg tenker meg om.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av alexanderb Vis innlegg
han døde for lenge siden. spoilerreglene er "ikke spoilers for nyeste bok".
Vis hele sitatet...
Nyeste boken er bok nummer 6, kan den reglen bli endret til ikke spoilere før siste episode av tvserien er lagt ut?
Altså ikke lov å spoile noe i eller etter førstkommende episode til enhver tid. Så kan vi som ikke leser bøkene være med og.
True phreak.
Sitat av alexanderb Vis innlegg

han døde for lenge siden. spoilerreglene er "ikke spoilers for nyeste bok".
Vis hele sitatet...
Det er jo likevel mange som ikke har lest boken som kommer inn i tråden på grunn av serien. Da synes jeg det er på sin plass å sette opp noen spoiler tags. Selv driter jeg i spoilere, det ødelegger ikke noe av serien for min del.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Nyeste boken er bok nummer 6, kan den reglen bli endret til ikke spoilere før siste episode av tvserien er lagt ut?
Altså ikke lov å spoile noe i eller etter førstkommende episode til enhver tid. Så kan vi som ikke leser bøkene være med og.
Vis hele sitatet...
Sitat av Orph Vis innlegg
Det er jo likevel mange som ikke har lest boken som kommer inn i tråden på grunn av serien. Da synes jeg det er på sin plass å sette opp noen spoiler tags. Selv driter jeg i spoilere, det ødelegger ikke noe av serien for min del.
Vis hele sitatet...
denne tråden er i "Bøker", da dette gjør diskusjonen mer interessant for min egen del. TV-serien dekker bare store deler av førsteboka, og bittelitt av andreboka så langt. dermed kan ikke jeg og frank_l godte oss over de mange fine påfunna til Bolton-kara på det viset jeg hadde tenkt.

det er ikke for å diskriminere eller noe, men dette er virkelig *gamle* bøker, og tråden er om bokserien.
True phreak.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
denne tråden er i "Bøker", da dette gjør diskusjonen mer interessant for min egen del. TV-serien dekker bare store deler av førsteboka, og bittelitt av andreboka så langt. dermed kan ikke jeg og frank_l godte oss over de mange fine påfunna til Bolton-kara på det viset jeg hadde tenkt.

det er ikke for å diskriminere eller noe, men dette er virkelig *gamle* bøker, og tråden er om bokserien.
Vis hele sitatet...
Som sagt: Personlig gir jeg beng, spoilere plager meg ikke, men siden tråden dukker opp i "nye poster"-feeden, og svært mange skummer over denne for å finne interessante poster, er det nok mange som snubler innom her som ikke har lest bøkene (siden de ikke nødvendigvis sjekker hvilket forum tråden er plassert i). Derfor synes jeg spoilertags er greit å slenge på (det krever jo enormt lite innsats), som ren høflighet ift. de som bryr seg om spoilere.
Sist endret av Orph; 10. april 2012 kl. 13:44.
Sitat av Orph Vis innlegg
Som sagt: Personlig gir jeg beng, spoilere plager meg ikke, men siden tråden dukker opp i "nye poster"-feeden, og svært mange skummer over denne for å finne interessante poster, er det nok mange som snubler innom her som ikke har lest bøkene (siden de ikke nødvendigvis sjekker hvilket forum tråden er plassert i). Derfor synes jeg spoilertags er greit å slenge på (det krever jo enormt lite innsats), som ren høflighet ift. de som bryr seg om spoilere.
Vis hele sitatet...
står øverst at det er kun påkrevd spoilers for sisteboka. post #2 advarer TV-seriefans. regner med at de tar hintet da. hvis ikke, så skjønner de ihvertfall greia når de ser at Joffrey er døu. ;-)
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av alexanderb Vis innlegg
hvis ikke, så skjønner de ihvertfall greia når de ser at Joffrey er døu. ;-)
Vis hele sitatet...
Takk for den.
http://www.nesretro.com/yabbfiles/Attachments/FuckThisThreadImOuttaHere.jpg
Først tenkte jeg at det ikke burde spoiles noe i denne tråden, men med tanke på at dette faktisk handler om bokserien har jeg snudd. folk må rett og slett tåle spoilers.

FORSLAG

For de som kun ser på serien: om noe etter siste episode av TV-serien spoiles, kan vi bare skrive SPOILERS! helt øverst i posten.

Eventuelt kan vi merke hver post som inneholder spoilere med den aktuelle boktittelen. F eks om noe fra bok 3 skal spoiles, skriver vi "aSoS" foran teksten (a Storm of Swords). Bare for å ta hensyn til så mange som mulig
Jeg har kun sett første sesong av Game of Thrones og de to første av andre sesong. Sesongavslutningen fikk meg rasende og jeg måtte lese opp et par spoilers på wikipedia osv.
Jeg har et spørsmål, blir hele den Starr familien utslettet?
For meg virker det som at alle de interresante karakterene blir utslettet, mtp Red Wedding osv.
Hvem har egentlig hovedrollen i historien??
Sist endret av ParadiseCity; 12. april 2012 kl. 10:35.
Liker:

Tyrion: Fantastisk skrevet karakter. Morsom, dyp, melankolsk og spennende. Min absolutte favoritt.

Jaime: Noe av det jeg elsker med GGRMs skrivestil er hvordan karakterer du hater og føler du ikke har noe til felles med, plutselig blir medmennesker du forstår deg på. Jaime mener jeg er et perfekt eksempel. Han starter serien (de to første bøkene) som en total asshole som du helst vil se med en meter sverd gjennom seg, men i bok tre eksploderer karakteren hans i dybde, og han er nå en av favorittene mine.

Bronn: Tyrions sidekick. GRRM har ikke gått i dybden på karakteren hans, men personligheten og forholdet hans med tyrion gjør Bronn til en karakter jeg alltid gleder meg til å "se" i bøkene.

Arya: Jeg liker veldig godt utviklingen hun har tatt og gleder meg til å lese konklusjonen. Kanskje den karakteren det "skjer" mest med...? En god kvinnelig karakter.


Liker ikke:

Joffrey: En veldig 1-dimensjonal karakter som du veldig raskt lærer å hate. Jeg er glad han er med, som den man uten forbehold hater av hele sitt hjerte. Man trenger slike karakterer. Men han har ingen funksjon utover dette, og når han endelig dør så er det en orgasme verdig, noe man leser om igjen og om igjen just for the fuck of it.

Cersei: Den eneste karakteren som får POV-kapittel litt ut i serien, men som jeg ikke klarer å finne et eneste medmenneskelig trekk i. Den stikke motsetning av Jaime for meg, for kapitlene hennes gjorde bare at jeg hater henne enda mer, og på e3n mye mer lidenskapelig måte enn Joffrey, for hun er så sleip.

Bran: Rett og slett en veldig kjedelig karakter gjennom de første fire bøkene. I ADWD får han dog en spennende utvikling gjennom Children of the forest-plottlinjen. Utover dette er han helt grei.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Jeg har kun sett første sesong av Game of Thrones og de to første av andre sesong. Sesongavslutningen fikk meg rasende og jeg måtte lese opp et par spoilers på wikipedia osv.
Jeg har et spørsmål, blir hele den Starr familien utslettet?
For meg virker det som at alle de interresante karakterene blir utslettet, mtp Red Wedding osv.
Hvem har egentlig hovedrollen i historien??
Vis hele sitatet...
MASSIVE SPOILERS!

Ettersom du ber om spoilere...

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Det ironiske, spesielt mtp Catelyn, er at hun tror Robb er det eneste barnet hun har igjen, mens det eneste barnet som faktisk dør, er Robb.

Bran, Arya, Sansa og Rickon overlever, alle sammen. Foreløpig. Robb, Catelyn og Jon Snow dør.

Det er mange hovedpersoner i historien, på nåværende tidspunkt i bøkene er det faktisk FOR mange. Så GRRM kommer nok i neste bok til å drepe en del av de med POV-kapitler.


Sist endret av Wolfe707; 12. april 2012 kl. 10:47.
▼ ... over en uke senere ... ▼
favoritt: tyrion
Hater: joffrey